Yksilapsisille kysymyksiä yksilapsiselta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄitiMinäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄitiMinäkin

Vieras
Minkä syyn/syiden vuoksi olet tehnyt yhden lapsen, etkä enempää?
Mitä etuja näet, että olet yhden, etkä useamman lapsen vanhempi?
Oletko kohdannut negatiivista kohtelua sen vuoksi, että sinulla on yksi lapsi, eikä enempää?

Vastaan itse näin:
Minulla sekundäärinen lapsettomuus, päätin olla menemättä edes hoitoihin. Koen olevani yhden lapsen äiti. Näin on hyvä. En jaksaisi hoitaa useampaa pientä.

Yksi lapsi riittää minulle ja meille. Yhden (terveen) kanssa on nopeampi lähteä lähes mihin vaan. Ajan jakaminen helpompaa. Taloudellisempaa. Tähän keksisin vaikka kuinka monta syytä.

En ole kohdannut suoranaisesti negatiivista kohtelua, mutta paljon uteluita ja ihmetystä, kun on "vain yksi lapsi" ja " joutuu olemaan ilman sisaruksia". Jotkut ovat röyhkeästikin kyselleet suoraan, että emmekö saa lapsia enempää, tai että oliko esikoisemme vahinkolapsi. No, ei ollut, että on tämäkin nyt sitten selvitetty.

Taloudelliset syyt eksän kanssa ollessa.

On helpompaa.

Oletko kohdannut negatiivista kohtelua sen vuoksi, että sinulla on yksi lapsi, eikä enempää?
Noup

sain hänet 1 pv ennen kuin täytin 36. 2 vuotta en saanut nukkua kuin pieniä hetkiä. Ei ajatustakaan, että olisi tullut vauvakuume. Eikä enää tule.

Jos olisin lapsen saanut nuorempana, niin alkuperäinen haave kaksi oli, mutta ei elämässä käy aina niin kuin haaveilee.

Raskausaika oli niin kamala:kivulias, että en halua sitä toista kertaa kokea..
Olisin monta lasta halunnut...
Yhden lapsen kanssa menee varmaankin vähemmän rahaa ja lapsi saa enemmän huomioita..
Aina multa kysellään, että milloin teette toisen. Eikä ymmärretä, kun sanon, etten tee...

Sairaus, joka voi pahentua todella paljon seuraavasta raskaudesta. (Nyt remissiossa)

Olen mieluummin terve yhden lapsen äiti kuin hyvin sairas kahden lapsen äiti.

Mm. Anoppi. Sulki suunsa kun sanoin, että näin mieluummin kuin elinsiirtojonossa. Muille olen vastannut, että miksi tehdä toista, kun ensimmäisestä tuli täydellinen. En ole alkanut selostaa heille sen enempää vaikka ovat sisaruksen tärkeydestä paasanneet.

olen ainoa lapsi itse, ja se on minusta aivan luonnollinen olotila. Ovesta kun lähtee ulos, siellä on ihmisiä pilvin pimein. Loppu on taidosta kiinni.

En osaa ajatella, että ihmisellä pitäisi olla välttämättä sisaruksia. Jos joku tulee utelemaan, niin totean että näinhän se pitäisi väestöräjähdyksen aikoina toimia muidenkin. Siihen loppuu turha ininä.

Rakastan lapsia yli kaiken, työskentelen lasten parissa ja olen aina tiennyt haluavani äidiksi. Meillä oli kuitenkin mieheni kanssa selvänä mielessä, että yksi on meille sopiva lapsiluku.

Minulle sopii tämä, että en joudu jatkuvasti kohtaamaan riittämättömyyden kokemusta, vaan voin antaa yhdelle lapselleni sen, mitä ajattelen lapselle olevan hyvä antaa. Itse lapsena koin usein, että vaativa pikkusiskoni sai (koska käyttäytyi tavalla, joka vaati aikuisen rajaamista) minua enemmän huomiota ja nyhersin sitten kaikenlaista itsekseni. Nyt voin tarjota virikkeitä, kertoa ja keskustella niin paljon kuin vain arjen olosuhteissa on luontevaa. Voin myös tukea rakentavasti yksinolemiseen ja oman vuoron odottamiseen, sillä sitä ei tarvitse tokaista hätäpäissään kun toinen lapsi vie kaiken senhetkisen huomioni. Nautin lähtemisen helppoudesta. Mukava voida ostella lapselle mitä parhaaksi näen, ei tarvitse miettiä että tasapuolisuuden nimiksi pitää samalla mitalla tarjota toisellekin.

Uteluita siitä, koska tulee seuraava. Ja se hirvein vanhoilta sukulaisilta: Ensin tyttö ja sitten pari poikaa, onhan jo tyttö joka niitä hoitaa!

Kiitos vastauksista! Mukavaa huomata, miten samanlaisia ajatuksia teillä muilla on. Itse en ennen äitiyttä edes jaksanut pohtia toisten lapsilukua saati alkaa siitä utelemaan. Vanhemmuus antaa ilmeisesti "luvan" joidenkin mielestä kysellä muilta vanhemmilta mitä yksityisempiä asioita.

Minun äitini edelleen kovin kyselee, jokos toinen olisi tuloillaan. Hänen kyselynsä loukkaa eniten, tietenkin.

Yhden lapsen vanhempina meille on kuulema hyvä tuoda muut suvun lapset hoitoon vähän väliä! Olemme vanhempia, osaamme hoitaa lapsia, mutta kun meillä on "vain" yksi lapsi, jaksamme hyvin hoitaa kolmea tai neljää omamme lisäksi "siinä samalla"! Hyvin, hyvin omituinen ajatusketju.

- Haaveilin suurperheestä, mutta 5 vuoden lapsettomuuden ja 3 keskenmenon jälkeen vaikea, mutta onnistunut raskaus riitti ja olemme onnellisia yhdestä lapsesta!

- Taloudelliset syyt, lapsi saa jakamattoman huomion ja lisäksi mulla on sairaus mitä jokainen raskaus pahentaisi.

- En, mutta vaikka lapsi on vasta 8kk, 3-4kk aikana on kyselty koska tulee toinen, vaikka olen tehnyt selväksi että yksi riittää. Haluttiin lapsi ja lapsi saatiin.

Yhteistyössä