Yksinhuoltajuus vs. Yhteishuoltajuus, Apuja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija

Vieras
Eli tilanne on se, että lapsen isä asuu 300km päässä, näkee lomat ja joinakin viikonloppuina. Lapsi 10v ja mä en enään pärjää lapsen kanssa. Isänsä kanssa juuri puhuimme asiasta, ja mietittiin että olisiko aika muuttaa yhteishuoltajuudeksi, jos asia menee siihen suuntaan että lapsi muuttaa vallan isälleen joksikin aikaa. Mä en tiedä enään mitä tehdä, mua lapsi ei usko, isäänsä uskoo mutta välissä tosiaan se 300km. Kännykällä lapseen ei aina saa "riidan" tullessa yhteyttä, kun ottaa puhelimen pois päältä. Omani heitti just seinään.

Eli, mitkäs yhteishuoltajuuden ja yksinhuoltajuuden erot nyt onkaan? Ja mitä pitää ottaa huomioon?

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Riidan tullen sua on helpompi kiristää jos yhteishuoltajuus ja sen kun ottaa niin sitä ei yleensä saa purettua enää.

Kyse on nyt lapsen hyvinvoinnista, ei meidän välisistä riidoista. Me ei sotketa omiin juttuihimme koskaan lasta. Me koitamme aina ajatella hänen parasta. 9v kuitenkin jo mennyt "ilman lapsen sotkemista riitoihin", niin en usko että mitään kiristystä edes tulisi.

Ok no sitten.. usein vain vanhemmat kostaa lapsella etenkin jos pieniä. Mutta jos teillä ei ole ongelmia niin sitten hyvä. Ajattelin vain kun sanoit, että ei saa puhelimellakaan yhteyttä jos suuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Päätätte sitten kaikesta lasta koskevista asioista yhdessä ( ei nyt ihan mitä tänään syötäisiin...) kuolut, matkat...

Mutta eikös se ole hyvä asia?

Jos välit kunnossa ja asialliset! Muutoin ei todellakaan, liian paljon saa etävanhempi vaikeutettua asioita jos haluaa.

Ok no sitten.. usein vain vanhemmat kostaa lapsella etenkin jos pieniä. Mutta jos teillä ei ole ongelmia niin sitten hyvä. Ajattelin vain kun sanoit, että ei saa puhelimellakaan yhteyttä jos suuttuu.

Siis isä ei saa lapseen yhteyttä, jos lapsen kanssa "ongelma" =)

Miten ap et pärjää lapsen kanssa? Olisikohan aika hakea ulkopuolista apua, jos näin on?
Minkälaisia ovat ne tilanteet, joissa et pärjää.

Minulla on isokokoinen 10-vuotias poika, vaikka tilanteet ovat olleet hurjia, silti minä olen ne vielä hanskannut. Ja olen sitä mieltä, että minun pitääkin ne hanskata. Sillä poikahan vain kasvaa! Minä olen raahannut sen 150-senttisen yli 40 kiloisen pojan vessaan jäähylle, istunut oven eteen, ettei pääse huoneesta pois, ja olen kammennut pojan myös lattialle, ja pitänyt tämän siinä kunnes rauhoittuu. Vaadin, että on toteltava. Teoilla on myös seurauksia, joista pidetään kiinni. Mutta yhdessä tehdään myös mukavia asioita. En lyö poikaa en tukista.

Eli minä nyt miettisin, mikset pärjää? Ja mitä asialle voisi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Miten ap et pärjää lapsen kanssa? Olisikohan aika hakea ulkopuolista apua, jos näin on?
Minkälaisia ovat ne tilanteet, joissa et pärjää.

Minulla on isokokoinen 10-vuotias poika, vaikka tilanteet ovat olleet hurjia, silti minä olen ne vielä hanskannut. Ja olen sitä mieltä, että minun pitääkin ne hanskata. Sillä poikahan vain kasvaa! Minä olen raahannut sen 150-senttisen yli 40 kiloisen pojan vessaan jäähylle, istunut oven eteen, ettei pääse huoneesta pois, ja olen kammennut pojan myös lattialle, ja pitänyt tämän siinä kunnes rauhoittuu. Vaadin, että on toteltava. Teoilla on myös seurauksia, joista pidetään kiinni. Mutta yhdessä tehdään myös mukavia asioita. En lyö poikaa en tukista.

Eli minä nyt miettisin, mikset pärjää? Ja mitä asialle voisi tehdä.

Lapsella on nyt menossa joku esiuhma tai joku, koko ajan menee vaan vaikeammaksi. Ihan kaikki. Ihan jo päivittäiset asiat.
Juttelin yhden pariskunnan kanssa ja siellä äiti sanoi ettei lapset usko häntä, että isä on talossa se kuka lopulta "karjaisee", jolloin lapset tottelevat.

Sanoin lapselle, että jos asiat ja hänen "uhmakas ja nenäkäs" käytös ei muutu, on mietittävä josko hän isälleen muuttaisi. Sillon jäisi kaverit, luokkakaverit ja tutut opettajat tänne. Iso muutos olisi. Lapsella on nyt "itsellään pallo" miten haluaa tehdä.

Mulla on uhmaikäinen poika, olen sen kanssa lähes aina ja mennyt usko jonkin verran muhun. Me tapellaan joka päivä. Isä kun karjaisee niin poikakin hätkähtää oikein. Täälläkin miehen sana painaa enempi. Mutta jos mies olisi 24/7 kotona niin voi olla että hänenkin sanasta menisi painoarvo.

Hyvähän se on jos isä ottaa käytännön vastuuta asioista. Tottakai pääsee lapsi kiireelliseen leikkaukseen, ei kenekään henkeä vaaranneta sen takia, että on kaksi huoltajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maija:
Riidan tullen sua on helpompi kiristää jos yhteishuoltajuus ja sen kun ottaa niin sitä ei yleensä saa purettua enää.

Kyse on nyt lapsen hyvinvoinnista, ei meidän välisistä riidoista. Me ei sotketa omiin juttuihimme koskaan lasta. Me koitamme aina ajatella hänen parasta. 9v kuitenkin jo mennyt "ilman lapsen sotkemista riitoihin", niin en usko että mitään kiristystä edes tulisi.

Olette harvinaisen ihania ja järkeviä ihmisiä :) Tuo kun on melkein enemmän poikkeus kuin sääntö.

.

Sanoin lapselle, että jos asiat ja hänen "uhmakas ja nenäkäs" käytös ei muutu, on mietittävä josko hän isälleen muuttaisi. Sillon jäisi kaverit, luokkakaverit ja tutut opettajat tänne. Iso muutos olisi. Lapsella on nyt "itsellään pallo" miten haluaa tehdä.

Älä anna noin pienellä lapselle vastuuta noin isosta asiasta. Aikuiset päättää.

Mitäs isä tuumaa ajatuksesta, että poika muuttaisi hänen luokseen? Olisiko se mahdollista työaikojen ja asunnon puoleen? Ehkei muuttamisesta kannattaisi rangaistusta tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

Mitäs isä tuumaa ajatuksesta, että poika muuttaisi hänen luokseen? Olisiko se mahdollista työaikojen ja asunnon puoleen? Ehkei muuttamisesta kannattaisi rangaistusta tehdä.

Juteltiin pitkään puhelimessa ja itkin etten jaksa enää. Hän vaihtaisi työpaikkaa, että olisi illat vapaana. Mutta hetkessä se ei tapahtuisi. Ja nyt heti en ole lasta sinne laittamassa, vaan myöhempää ajatellen, jos tää ei tästä miksikään muutu, ja lapsi ei osaa edelleenkään käyttäytyä, tai tottele minua!

Eli nyt näyttää siltä, että lastenvalvoja saa tehdä paperit kuntoon, ja allekirjoitamme yhteishuoltajuuden. Rangaistus se ei olisi, rangaistus on meillä se, että lapselta lähti pleikkari, tietokone ja viikon kotiaresti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.

Älä anna noin pienellä lapselle vastuuta noin isosta asiasta. Aikuiset päättää.

Mutta eikös lapsen ole hyvä tietää missä mennään.. ja mitä ihan oikeasti tapahtuu, JOS HÄN EI MUUTA KÄYTÖSTÄÄN!?

No meillä tilanne on se, että olemme myös eronneet tuon esikoisen isästä. Mutta en ole koskaan odottanutkaan, että lapsen pitäisi totella vain isää. Meillä jonkin sortin esimurkku ikää on jatkunut jo vuosia. Meillä taistellaan päivittäin myös läksyjen teosta. Mutta minä olen hakenut myös apua. Juttele ap alkuun vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa tai perheneuvolastakin voi saada apua. Minä en hakenut apua siihen ettenkö pärjäisi vaan siihen, että jatkuva vääntäminen on kuluttavaa meille molemmille. Minä kuitenkin olen se, joka asioista päättää.

Pienempien poikien isä asuu kotona, mutta hänellä ei ole sitäkään auktoriteettiä kuin minulla.

lastenvalvoja saa tehdä paperit kuntoon, ja allekirjoitamme yhteishuoltajuuden.

varmaan ihan viisasta. Jos tilanne sitten äkisti muuttuu, ei tarvitse odotella lastenvalvojan aikaa vaan voitte vanhemmat keskenäänne päättää asumis- ja kouluasiat.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
lastenvalvoja saa tehdä paperit kuntoon, ja allekirjoitamme yhteishuoltajuuden.

varmaan ihan viisasta. Jos tilanne sitten äkisti muuttuu, ei tarvitse odotella lastenvalvojan aikaa vaan voitte vanhemmat keskenäänne päättää asumis- ja kouluasiat.

Kiitos =)

Yhteistyössä