Yksityinen pph ja varahoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuuuuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuuuuuu

Vieras
te kenen lapset on tai on olleet yksityisellä pph:lla niin miten on varahoito järkätty? justiin on tehty hoitosopimus yksit pph kanssa ja pph sanoi että varahoidosta voi sopia kunnan kanssa. No soitin kuntaan niin ne sanoivat että ei he tee mitän varahoitosopimuksia jos lapsi on yksit pph:lla eikä kunnan pph:lla. Että voipi soittaa tarpeen vaatiessa päiväkotiin ja kysyä tilapäistä hoitoa jota sitte saa JOS on tilaa. Mutta siis pointti se, että jos pph on sairas ja kunnan päiväkodissa EI ole tilaa niin me siis ollaan ilman hoitopaikkaa? :O Apuva. Olispa tämänkin tienny mutta mä vaan luotin sen pph:n sanaan.

olen ymmärtänyt, että itse on etsittävä varahoito jos muksut on yksityisellä...se on hankalaa, toivottavasti homma on muuttunut siitä kun mun lapset oli pieniä!

no voi vttu sanon minä. Pph vakuutti että varahoito on järkättävissä ihan helposti kunnan päiväkodista. Joopa joo...
No, sopparit on tehty sen kanssa. JOs näyttää siltä että tulee paljonkin tilanteita että tarvisi varahoitoa nii onneksi voi sanoa irti sopimukset ja hakea kunnan hoitopaikkoja...
Ei meillä oo ketään joka vois lapsia hoitaa, isovanhemmat asuu satojen kilsojen päässä ja kaikki kaverit on joko itse töissä tai niillä on niin monta lasta tai pieni vauva että ei kehtaa kyllä vaivata heitä asialla. Täytyy toivoa ettei hoitaja sairastu.

Yksityisillä ei ole yleensä varahoitoa. Itse pitää järjestää hoito, jos hoitaja (tai hoitajan lapset) ovat kipeinä tms. Me olemme saanet niiltä päiviltä, jolloin lapset eivät ole voineet mennä hoitajalle hoitoon, korvauksen hoitomaksussa. Jos alueella on yksityisiä päiväkoteja, niin niistä ilmeisesti voisi kysyä varahoitopaikkaa, mutta en sitten ole siitäkään varma, että toimiiko käytännössä niin.

Meidän lapsi oli kaksi vuotta yksityisellä pph:lla. Ensimmäinen oli tehnyt toisen yksityisen pph:n kanssa päittäin sopimuksen varahoidosta. Molemmilla taisi silloin olla yhden lapsen vajaus, niin että oli järjestettävissä. Toinen pph ei varahoitajaa järjestänyt, mutta saatiin sovittua ensimmäisen vuoden varahoitajan kanssa hoito tarvittaessa. Hoitoaika oli tosin vain klo 8 - 15, koska muuten lapsia olisi ollut liikaa, kun koululaisia tuli iltapäivähoitoon. Ja lisämaksua meille tuli pph:n sairaspäivistä 20 euroa /päivä, koska pph hyvitti vain osuuden meidän maksamasta maksusta, ei kelan korvausta. Tulipa sepustus, mutta olin siis kyllä selvillä tästä varahoidon ongelmallisuudesta, kun sopimuksia tein. Suurin syy kunnalliseen päiväkotiin siirtymisessä meillä oli juuri tuo varahoitosysteemi.

Ypph ei koskaan maksa kelan rahoja vanhemmille. Jos kela päättää rahat periä takautuvasti takaisin, ypph on se joka ne maksaa.

Meillä ainakin kaupungin päivähoidon johtaja lupaili varahoitopaikkojen järjestyvän silloin kun aloitin työt ja kyselin asiasta.. Totuudeksi tuli kuitenkin se, että varahoitopaikan saattaa saada jos on tilaa. Eli olisiko päivähoidon johtaja kaunistellut asiaa perhepäivähoitajalle?

Itse kyllä painotan tutustumiskäynnillä sitä, että perheellä on oltava sairaslomia varten varahoitopaikka itse järjestettävissä. Jos ei ole, en voi ottaa hoitoon. Sairaslomia tulee ainakin minulla keskimäärin kaksi vuodessa.

[QUOTE="ypph";26875445]Ypph ei koskaan maksa kelan rahoja vanhemmille. Jos kela päättää rahat periä takautuvasti takaisin, ypph on se joka ne maksaa.

Meillä ainakin kaupungin päivähoidon johtaja lupaili varahoitopaikkojen järjestyvän silloin kun aloitin työt ja kyselin asiasta.. Totuudeksi tuli kuitenkin se, että varahoitopaikan saattaa saada jos on tilaa. Eli olisiko päivähoidon johtaja kaunistellut asiaa perhepäivähoitajalle?

Itse kyllä painotan tutustumiskäynnillä sitä, että perheellä on oltava sairaslomia varten varahoitopaikka itse järjestettävissä. Jos ei ole, en voi ottaa hoitoon. Sairaslomia tulee ainakin minulla keskimäärin kaksi vuodessa.[/QUOTE]

täytyy olla niin että on kaunistellu asiaa. En usko että tämä pph olis valehdellu asiasta.
Ja meillä tosiaan ei ole varahoitoa järjestettävissä mistään. Ainoat vaihtoehdot on sitte että toinen ottaa palkattomia vapaita sairasloman ajaksi mikä tulee kyllä sitte kalliiksi meille.

No kuule, niillä "soppareilla" ei oo paskan virkaa, koska vanhemmat vaan puhelinsoitolla ilmoittaa että "ei me tullakkaan" vaikka ovat sopparit tehneetkin! Joten luuri käteen vaan ja soittamaan!

[QUOTE="ypph";26875445]Ypph ei koskaan maksa kelan rahoja vanhemmille. Jos kela päättää rahat periä takautuvasti takaisin, ypph on se joka ne maksaa.

Itse kyllä painotan tutustumiskäynnillä sitä, että perheellä on oltava sairaslomia varten varahoitopaikka itse järjestettävissä. Jos ei ole, en voi ottaa hoitoon. Sairaslomia tulee ainakin minulla keskimäärin kaksi vuodessa.[/QUOTE]

Ymmärrän toki pphnkin näkökulman, mutta meille varahoitojen järjestäminen oli sen verran työlästä ja kallistakin, että päädyttiin kahden pph-vuoden jälkeen kunnalliseen päiväkotiin. Toki tähän valintaan vaikutti myös se, että koettiin, että lapsi oli jo sen verran vanha, että oli valmis päiväkotiin.

Yhteistyössä