Yksivuotias tukehtui kuoliaaksi päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Pikku-Tobiaksen ruoka meni väärään kurkkuun päiväkodin ruokailussa. Elvyttäminen ei pelastanut poikaa. Hän kuoli sairaalaan päästyään.

Tukehtumiskuolema tapahtui Kööpenhaminan ulkopuolella Ballerupissa Fregatten-nimisessä päiväkodissa.

Lapset söivät lounasta puolenpäivän aikaan. Tobias istui pöydässä yhdessä tarhakavereidensa kanssa. Yhtäkkiä poika ei voinut hengittää: ruoka oli mennyt väärään kurkkuun.

Lastenhoitajat ryhtyivät välittömästi antamaan pojalle ensiapua ja hälyttivät paikalle myös ambulanssin.

Hälytysajoneuvo ja lääkäri olivat nopeasti paikalla. Myös pojan äiti kiirehti päiväkotiin ennen kuin Tobiasta ryhdyttiin kuljettamaan sairaalaan.

Tobiasta ei kuitenkaan pystytty pelastamaan, kertoo tanskalaislehti Ekstrabladet. Hänet julistettiin kuolleeksi pian sairaalaan saapumisen jälkeen. - Tämä oli hyvin traaginen onnettomuus. Päiväkodin henkilökunta ja terveydenhuolto tekivät kaikkensa hänen pelastamisekseen. Ballerupin pormestari Ove E. Dalsgaard sanoi.

Berlingske.dk:n mukaan poliisi aikoo tutkia tapahtumat

Mitäköhän tutkittavaa tuossa on?

Alkuperäinen kirjoittaja op:
Alkuperäinen kirjoittaja xg:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
No tämähän nyt voi sattua ihan koska vaan kenen tahansa kotona.

Siksi mä ihmettelinkin, että mitä tutkittavaa tuossa on.

Ainahan kuolemat tutkitaan senkin hölmöt.

Toki tutkitaan jos kuolinsyy ei ole selvillä.

Ja vaikka olisikin selvillä, niin varsin usein tutkitaan silti. Jos tuossakin on iso määrä porukkaa tuloksetta elvyttänyt, niin varsinainen kuolinsyy ei silti välttämättä ole selvä. Ja lähinnä on syytä selvittää, että miksei elvytys sitten auttanut. Oudolta tuntuisi, jos tuollaista asiaa ei millään lailla selvitettäisi.

Hyi kauhea! :'(

Kaverin lapsi kuoli pph:ssa, mutta siihen ei voinut edes hoitaja vaikuttaa pelastamiseksi. :'(

Toivottavasti myös nuo hoitajat saavat tukea tuon asian yli pääsemiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -mä vaan:
Lapsi jos pieni vielä,niin toiselle käsivarrelle mahalleen ja napakoita taputuksia yläselkään kämmenellä.Pitäs irrota hengitysteistä.

Meinaat, että tuossa tapauksessa ne ambulanssityypit ei tuota tiedä?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Ainakin se, miksi päiväkodin henkilökunta ei käyttänyt Heimlichin otetta.
Ei sitä noin pienelle käytetä.

Missä niin sanottiin, ettei käyttänyt? =) Varsinaista heimlichin otetta ainakaan kyllä tietääkseni ei edes voida tehdä noin pienelle lapselle, vaan ensisijassa koitetaan muin keinoin saada vierasesine tms pois hengitysteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Alle 1-vuotiaille ei käytetä.

Alkuperäinen kirjoittaja ppp:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Alle 1-vuotiaille ei käytetä.

KÄYTETÄÄN JOS SE VOISI PELASTAA VIELÄ HENGEN!!

Varmaan siksi, että alle kaksivuotiaalle sitä ei saa ensiapuohjeiden mukaan käyttää.

Kun ei se henkitorveen juuttunut ruoka välttämättä irtoa, vaikka kuinka napakasti taputtelisi selkään. Melkoisen turhaa alkaa ihmettelemään Heimlichista (jota ei pienillä lapsilla käytetä ) tai taputteluista. Eiköhän henkilökunta ja ambulanssihenkilökunta ole kaikkensa tehnyt, samoin kuin lääkärit sairaalassa. Aina se vain ei riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun ei se henkitorveen juuttunut ruoka välttämättä irtoa, vaikka kuinka napakasti taputtelisi selkään. Melkoisen turhaa alkaa ihmettelemään Heimlichista (jota ei pienillä lapsilla käytetä ) tai taputteluista. Eiköhän henkilökunta ja ambulanssihenkilökunta ole kaikkensa tehnyt, samoin kuin lääkärit sairaalassa. Aina se vain ei riitä.

Justiinsa niin. Ja tässä huomaamme myös, miksi tapauksen tutkiminenkin on niin tärkeää, kun jo pelkästään tällä palstalla asia herää noin paljon niitä, jotka tietävät, ettei Heimlichia ole käytetty, tai kummastelevat henkilökunnan elvytystaidon puutetta. :whistle: Selvästikin on järkevää selvittää millä lailla on elvytetty ja kenen toimesta. Jo siksikin, ettei ihmisiä syytetä asioista, jotka eivät pidä paikkansa.