Yksivuotias tukehtui kuoliaaksi päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
No tämähän nyt voi sattua ihan koska vaan kenen tahansa kotona.

Siksi mä ihmettelinkin, että mitä tutkittavaa tuossa on.

Ainakin se, miksi päiväkodin henkilökunta ei käyttänyt Heimlichin otetta.

No eihän pienille sitä edes saa käyttää!!

Itse käyttäisin silti, jos vaihtoehtona on lapsen kuolema.

tuli mieleen pari tapausta: lapsi jolta sain kovan karamellin pois ruokatorvesta kääntämällä hänet sylissä alaspäin ja takomalla selkään, oksensi ja karkki tuli ulos sekä vanhus jolta sain Heimlichin otteella henkeen vedeteyn lihapalan irtoamaan

ei siinä ajatellu muuta kuin toisen auttamista mahdollisimman nopeasti, jalat meni makaroniksi vasta tapahtuneiden jälkeen...

Ohjeiden mukaan Heimlichin ote ei sovi alle yksivuotiaille. Tässä tapauksessa lapsi oli kuitenkin jo yksivuotias.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/yhteistyoprojektit/tapaturmat/tapaturmien_ehkaisy/pienten_lasten_tapaturmat/vinkkeja_lasten_tapaturmien_ehkaisyyn/tukehtumisvammat

Voi kurjuus :( Ainakin tuon perusteella henkilökunta oli antanut ensiapua. Kai sitä vielä tutkitaan osasivatko toimia voimassa olevien ohjeiden mukaan. Aina kun ei ole kotona sattunut tapahtuma, täytyy tutkia tarkoin tilanne ja vapauttaa vastuusta osalliset. Kai siinä sitäkin pitää tutkia millaista ruokaa oli annettu.

Rankka kokemus hoitajille ja myös muille lapsille! Toisaalta, voi olla, että jos muut olivat yhtä pieniä eivät vielä ymmärrä tapahtunutta. Isompien ryhmässä olisikin jo vaikea paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja järkkyä:
tuli mieleen pari tapausta: lapsi jolta sain kovan karamellin pois ruokatorvesta kääntämällä hänet sylissä alaspäin ja takomalla selkään, oksensi ja karkki tuli ulos sekä vanhus jolta sain Heimlichin otteella henkeen vedeteyn lihapalan irtoamaan

ei siinä ajatellu muuta kuin toisen auttamista mahdollisimman nopeasti, jalat meni makaroniksi vasta tapahtuneiden jälkeen...

mulla meni tytöllä kylässä liitulaku kurkkuun ja kyllä taoin selkään kaikin voimin ja niin se vain sai sen kakaistua ulos, tilanne oli ihan hirveä :(!

Meillä vauvalla oli mennyt nenäliina paketin muovipala väärään kurkkuun. Oli jo ihan sininen, kun sain vihdoinkin sen kurkusta ulos. Ja silloin pidin jaloista pää alaspäin ja läväytin aika täräkästi selkään. Helevetti että säikähin silloin!

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Aika jännä, ettei tuota Heimlichiä saa harjoitella. Eikö ole olemassa lapsimallin Anne-nukkea?

On, mutta en mä oo ikinä Annella (aikuisella, lapsella tai vauvalla) harjoitellut Heimlichiä...edes ensiapukurssilla.