Yläkerran lapsiperheen jatkuva huuto...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lara--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lara--

Aktiivinen jäsen
21.11.2009
2 349
20
38
Yläkerran naapurissani asuu lapsiperhe. Ainakin äiti ja arvioisin äänten perusteella 3 lasta.
Heiltä kuuluu "elämän ääniä" tosi usein...
Melua, itkua, huutoa ja jalkojen töminää.
Ymmärrän nämä äänet, ne oikeesti kuuluu lapsiperheen arkeen.

Mutta: Heillä taitaa olla keittiö meijän makkarin yläpuolella, koska patterin kautta kantautuu äänet tosi kovaa ja selvästi.
Perheen äiti huutaa lapsille tosi paljon.... Siis useita kertoja päivässä ja vihaisesti, millon mistäkin jutusta... Älä sitä ja älä tätä, lopeta ja ei saa jne.
Sitten lapsen itkua ja lisää vihaista huutoa....

Kuinka paljon teistä lapsille saa huutaa, ja täytyiskö mielestänne asiaan puuttua?
Melu alkaa olla hiukan häiritsevää ja mietin, että huutaako kaikki lapsilleen niin kovaa ja vihaisesti... :ashamed:

En puolustele mitenkään huutamista, enkä pidä sitä mitenkään suotavana lastenkasvatuskeinona.
:( mutta siitä huutamisesta on hyvin vaikeaa oppia eroon. Jos on "oppinut" kommunikoimaan lastensa kanssa huutamalla vastavuoroisesti se huutokommuinkointi jää usein päälle. Puhun siis itsestäni valitettavasti :ashamed: :ashamed:
Siihen, koska siihen sopii ja pitäisi puuttua en osaa vastata. Tai ainakaan siihen, että millä tavoin asiaan tulisi puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Siihen, koska siihen sopii ja pitäisi puuttua en osaa vastata. Tai ainakaan siihen, että millä tavoin asiaan tulisi puuttua.

Itse huusin joskus kissalle kokoajan, ennekun tajusin, ettei oikeesti tarvitse huutaa.
Olen kyllä miettiny jo viikon, miten lähestyisin tätä perhettä.
Tälleen kerrostalossa muutenkin vaikea olla varma mistä asunnosta tulee edes se ääni.
Mietin lappua oveen tai postiluukusta tai sitten suoraan isännöitsijälle?
Päivisin täällä on putkiremontti vielä, poraus yms äänet kaikuu 7-15 niin siihen päälle en jaksais tota huutoa....

Tiedän ainakin yhden tapauksen, ettäperhe sai häädön kamalan mekkaloinnin takia. Joku väsynyt yh karjui jatkuvasti lapsilleen ja lopun aikaa pikkupojat pelasivat sisällä jalista tai remusivat muuten vaan. En tiedä riittäisikö häätöön pelkkä lasten metelöinti, sehän kun on tiettyyn rajaan asti normaalia elämää. Mutta äidin karjunta kyllä riittää.

Mä ainakin voisin mennä sanomaan suoraan, että häiritsee ja on kurja kuunnella kun äiti huutaa lapsilleen. Voithan tuoda asian esiin myös niin, että olet huolissasi lapsista. Toki joku voi siitä loukkaantua, mutta sit vaan valitusta niin kauan että saavat häädön. Tosin vuokrakämpästä häädön saaminen riippuu ilmeisesti aika lailla taloyhtiöstä.

Sikäli tietty olisi sen perheen lasten kannalta kiva, että joku jossain vaiheessa puuttuu perheen ongelmiin. Jos siis oikeasti on tosi väsy äiti jne. Muutoinhan muuttavat aina uuteen paikkaan samaa menoa jatkamaan.

Voi kun tuo meidän tyty kuuntelis ilman et sitä ääntä korottais, mut harvemmin... Ja varsinkin kun tuo likka kiusaa meidän koiraa niin siihen on pakko puuttua niin että olemmat uskoo, eli vihaisesti huutamalla, väliinkään en voi mennä kun mulla on yleensä tuo 6kk poitsu sylissä joka viihtyy melkeest vaan sylissä.

Täällä yks väsynyt äiti jolla on ne kolme lasta, yksi uhmaiässä, yksi lapsista sairas ja vaatii ympärivuorokautista erityishuolenpitoa verraten normaalilapseen.
Mä huudan. Koska isommat tappelee keskenään, isompi kiusaa pienempää, keskimmäinen menee ottaa isoimman tavaroita jotka hajoaa jne.
Nätisti sanominen ei auta, toisaalta en pysty aina juoksemaan perään jolloin kova ääni on ainoa keino saada lapsi lopettamaan tihutyöt ennenkuin satuttaa itsensä/hajottaa jotain.
Lapset huutaa, muistutan usein ettei voi kamalan kovaa hillua ja huutaa, mut ei lapsia voi vaatia olee aina hiljaa.

Ja asutaan kerrostalossa, ja tiedostan ettei naapureilla varmaan kivaa ole, mut ei mahda mitään, pahoitellut olen meidän melua kun on rappukäytävässä törmätty.
Meillä ipanat nukkuu klo20, sen jälkeen kuuluu korkeintaan vauvan itkua, sitäkin harvoin. Mun mielestä jos ei ääntä kestä pitää muuttaa pois, en minäkään ole valittanut alakerrasta tulevasta musiikista aikoinaan, vaikka sitä välillä kuului öisinkin, kerrostalossa on ääniä ja piste.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Myös huutaminen lapselle on lapseen kohdistuvaa henkistä väkivaltaa! Miltä itsestänne tuntuu jos esim miehenne huutaa teille? Onko se ok?

No entäpä miten se on toisinpäin? Lapsen äitiin kohdistamaa vihamielisyyttä ja väkivaltaa? Lapsen kova ääni kantautuu naapuriin ja onko se edelleen sitä väkivaltaa? Sen ymmärrän että kiltille ei huudeta, mutta hulluna kirkuvalle voi korottaa ääntään :xmas:

Myös huutaminen lapselle on lapseen kohdistuvaa henkistä väkivaltaa! Miltä itsestänne tuntuu jos esim miehenne huutaa teille? Onko se ok?

Olet oikeassa, mutta minun mielestä ratkaisevaa on kuitenkin se, mitä sieltä suusta tulee ja tuleeko se oikeasti vihaisesti vai vaan pelkästään kovaa. Joka tapauksessa kerrostalonaapureiden on hyvin vaikea saada tilanteesta koko kuvaa, koska mikään muu ei koko taloon kuulu kuin se huutaminen. Ei esimerkiksi ne 3900 kertaa, jolloin äiti on ensin sanonut samasta asiasta kauniisti:)

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
Täällä yks väsynyt äiti jolla on ne kolme lasta, yksi uhmaiässä, yksi lapsista sairas ja vaatii ympärivuorokautista erityishuolenpitoa verraten normaalilapseen.
Mä huudan. Koska isommat tappelee keskenään, isompi kiusaa pienempää, keskimmäinen menee ottaa isoimman tavaroita jotka hajoaa jne.
Nätisti sanominen ei auta, toisaalta en pysty aina juoksemaan perään jolloin kova ääni on ainoa keino saada lapsi lopettamaan tihutyöt ennenkuin satuttaa itsensä/hajottaa jotain.
Lapset huutaa, muistutan usein ettei voi kamalan kovaa hillua ja huutaa, mut ei lapsia voi vaatia olee aina hiljaa.

Ja asutaan kerrostalossa, ja tiedostan ettei naapureilla varmaan kivaa ole, mut ei mahda mitään, pahoitellut olen meidän melua kun on rappukäytävässä törmätty.
Meillä ipanat nukkuu klo20, sen jälkeen kuuluu korkeintaan vauvan itkua, sitäkin harvoin. Mun mielestä jos ei ääntä kestä pitää muuttaa pois, en minäkään ole valittanut alakerrasta tulevasta musiikista aikoinaan, vaikka sitä välillä kuului öisinkin, kerrostalossa on ääniä ja piste.

Tätä mä ihmettelen että miksi pitää sietää hirveätä melua? Normi elämisen äänet menee, mutta joillain vanhemmilla ei ole käsitystä miten asua lasten kanssa kerrostalossa. Miksi et sinä lopeta pahoittelua ja muuta pois häiritsemästä muita?

Ikävä kyllä, postilaatikkoon jätetyt laput eivät ehkä tuo toivottua tulosta. Väsynyt ja huutamiskierteessä oleva äiti saattaa sellaisen saatuaan ehkä kenties huutaa entistä pahemmin.
Huutaa niille huutaville lapsilleen.. että älkää nyt huutako.

Mä kestän kyllä äänet, pian mulla on oma kakkakone huutamassa myös öisin.
Sitä en tajua miksi pitää kokoajan huutaa ja niin vihasesti...
Kaikki ei tosiaan osaa kerrostalossa olla, esim ei kiinnitetä huomiota siihen kuinka kovaa kantapäät kolisee iltaisin...
Tuohon lisäksi kaikki tiski/ pyykkikoneet äänet, astioiden ja huonekalujen kolinat jne...
Kyllä heiltä aika kovaa melua joutuu sietämään ilman sitä vihaista huutoakin... :whistle:
Taidan silti seurata tilanetta vielä...

Kirjoituksesi oli kuin omasta näppiksestäni. Mun yläkerta raivoaa, vieraille on oikeasti tosi noloa selittää että se on yläkerran arkea. Äiti kuulostaa tosi vihaiselta ja kieltämättä jos en yhtään itse ajattele ja jäähdyttele omia tunteita, meinaa itsellenikin tarttua se elämään kyllästynyt ja v*ttuuntunut mieliala :(
En uskalla itse mennä heille valittamaan, naisesta lähtevä naukuma on sellaista etten voi vannoa että pääsisin ehjin nahoin kotiini sieltä.
Et kai asu Lahdessa?

ps. onneksi ei tarvi enää kauaa kuunnella tuota naista, muutetaan itte pois!

Ap, asutko Tampereella..? Meidän seinänaapuri on aivan kuin kuvailemasi hlö. Kaamea huuto koko ajan, tuloksena todella tottelemattomat kolme lasta. Että hyvin on mennyt huuto perille...

Mun mielestä meillä ei ole mitään hirveätä melua, kukaan ei ole valittanut koskaan, ja kun olen naapureille pahoitellut on ne kuitanneet ettei kuulu melua, musta vaan tuntuu et pakko jotain melskettä meiltä on tulla välillä ja siksi pahoittelen.
En muuta pois, koska tykätään asua tässä ja tosiaan ollaan oikein hyvissä väleissä naapureidenkin kanssa.:)
Lähinnä musta toi ap:n juttu kuullosti siltä et jos häiritsee se että äiti komentaa huutaen lasta ihan _MONTA KERTAA_ päivässä niin ehken ap:n paikka ei ole kerrostalossa?
Eri asia on jos huudetaan öisin, soitetaan musiikkia täysillä koko ajan tms, mikä ei ole normaalia elämistä.
JA mä en ole koskaan tavannut yhtään monen lapsen äitiä joka ei korottaisi ääntään kun lapset tappelee, ne on niitä lapsettomia tai yhden lapsen äitejä jotka huutamista kauhistelee.

Ei en asu Lahdessa, enkä Tampereella :)
Me just muutettiin tähän kämppään....

ehdotus: En sanonut komentaa vaan huutaa vihaisesti...
Tiedän, miltä komentaminen kuulostaa... Ihmettelen vain miksi yläkerran äiti vaikuttaa kokoajan niin vihaiselta... :(
Miksi huutamisesta pitäisi kaikkien naapureiden kärsiä, jos lapset ei tottele?
Eikö sinusta tosiaan ole muita keinoja komentaa lapsia, kun huutamalla kokoajan?

Aika jännää miten äidit saa huutaa... Mutta auta armias jos joku mies huutais vaimolleen kaiket päivät noin niin sais häädön heti...

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
JA mä en ole koskaan tavannut yhtään monen lapsen äitiä joka ei korottaisi ääntään kun lapset tappelee, ne on niitä lapsettomia tai yhden lapsen äitejä jotka huutamista kauhistelee.

Komppaan. Jos et kasvata, kauhistellaan Jos kasvatat, kauhistellaan. Lapset pitää saada kuriin, vaikka ääntä korottamalla. Laskin korottaneeni ääntä tänään neljästi tai viidesti. Kaikki aiheesta ja viesti meni sillä perille.

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Ei en asu Lahdessa, enkä Tampereella :)
Me just muutettiin tähän kämppään....

ehdotus: En sanonut komentaa vaan huutaa vihaisesti...
Tiedän, miltä komentaminen kuulostaa... Ihmettelen vain miksi yläkerran äiti vaikuttaa kokoajan niin vihaiselta... :(
Miksi huutamisesta pitäisi kaikkien naapureiden kärsiä, jos lapset ei tottele?
Eikö sinusta tosiaan ole muita keinoja komentaa lapsia, kun huutamalla kokoajan?

Aika jännää miten äidit saa huutaa... Mutta auta armias jos joku mies huutais vaimolleen kaiket päivät noin niin sais häädön heti...

Montako lasta sinulla on, minkä ikäisiä ja mitä teet kun he ovat toistensa kimpussa, leikki menee riehumiseksi, tekevät jotain kiellettyä?

Tulkitsinko väärin, vai yrittikö joku vastaajista puolustella karjumistaan sillä, että "äiti on vaan vähä väsy ja se on voi voi".

Oma kokemukseni taas on se, että jos äiti huutaa ja menettää malttinsa heti, sillä ei ole minkään tason auktoriteettia oman lapsensa edessä. Teini-iässä sitten huudettiin kilpaa. Ja tässä omassa kokemuksessa olin itse se lapsi.

No, en voi tietää millaisesta huutamisesta kaikki puhuvat. Totta kai jokainen ääntään joutuu toisinaan korottamaan, mutta siitä on pitkä matka räyhäämiseen.

Mutta jos väsyneen äidin tai ap:n kuvailemassa tapauksessa on kyse siitä mitä itse olen kokenut, voisi joku lastensuojelun kanssa asiointi tai häätö olla paikallaan. Jos on niin poikki, ettei jaksa lapsiaan kaitsea muuta kuin karjumalla, suosittelen lämpimästi apuvoimia. Ei ole yhtään sankarillista yrittää kituuttaa yksin viimeisillä voimillaan.

Sanon tämän täydestä sydämestäni, itsekin joskus väsyneenä äitinä kyllä tiedän että ei aina jaksa olla pitkäpinnainen. Eri asia on kuitenkin korottaa ääntään sillon tällön kun karjua jatkuvasti (kuten kyse oli tuossa aiemmin kertomassani tapauksessa).

Kaikki mun muistot omasta äidistäni lapsuusajalta liittyy siihen, että äiti karjui tai itki. Näin jälkikäteen äitini on kyllä pyydellyt anteeksi ja myöntänyt, että olisi tarvinnut apua. Kai te äidit oikeasti haluatte tehdä kaikkenne, ettei teidän lapsille tule tuollaista lapsuutta? Paras tapa pitää huolta lapsistanne on pitämällä huolta itsestänne!

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

No entäpä miten se on toisinpäin? Lapsen äitiin kohdistamaa vihamielisyyttä ja väkivaltaa? Lapsen kova ääni kantautuu naapuriin ja onko se edelleen sitä väkivaltaa? Sen ymmärrän että kiltille ei huudeta, mutta hulluna kirkuvalle voi korottaa ääntään :xmas:

Vain tosi lapsellinen hlö voi kääntää tän asian näin. Äiti on se aikuinen (tai ainakin hänen pitäisi olla) jonka täytyy osata hillitä itsensä ja ymmärtää mikä on soveliasta ja mikä ei. Jos lapsi lyö sinua niin lyötkö takaisin??
On eri asia huutaa jatkuvasti (tai lähes) kuin silloin tällöin hermostuessaan korottaa ääntään. Huutamisella ja huutamisella on eroja..toinen karjuu kuin leijona ja toinen vähän ääntä korottaa..