Yläkerran lapsiperheen jatkuva huuto...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lara--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Tulkitsinko väärin, vai yrittikö joku vastaajista puolustella karjumistaan sillä, että "äiti on vaan vähä väsy ja se on voi voi".

Oma kokemukseni taas on se, että jos äiti huutaa ja menettää malttinsa heti, sillä ei ole minkään tason auktoriteettia oman lapsensa edessä. Teini-iässä sitten huudettiin kilpaa. Ja tässä omassa kokemuksessa olin itse se lapsi.

No, en voi tietää millaisesta huutamisesta kaikki puhuvat. Totta kai jokainen ääntään joutuu toisinaan korottamaan, mutta siitä on pitkä matka räyhäämiseen.

Mutta jos väsyneen äidin tai ap:n kuvailemassa tapauksessa on kyse siitä mitä itse olen kokenut, voisi joku lastensuojelun kanssa asiointi tai häätö olla paikallaan. Jos on niin poikki, ettei jaksa lapsiaan kaitsea muuta kuin karjumalla, suosittelen lämpimästi apuvoimia. Ei ole yhtään sankarillista yrittää kituuttaa yksin viimeisillä voimillaan.

Sanon tämän täydestä sydämestäni, itsekin joskus väsyneenä äitinä kyllä tiedän että ei aina jaksa olla pitkäpinnainen. Eri asia on kuitenkin korottaa ääntään sillon tällön kun karjua jatkuvasti (kuten kyse oli tuossa aiemmin kertomassani tapauksessa).

Kaikki mun muistot omasta äidistäni lapsuusajalta liittyy siihen, että äiti karjui tai itki. Näin jälkikäteen äitini on kyllä pyydellyt anteeksi ja myöntänyt, että olisi tarvinnut apua. Kai te äidit oikeasti haluatte tehdä kaikkenne, ettei teidän lapsille tule tuollaista lapsuutta? Paras tapa pitää huolta lapsistanne on pitämällä huolta itsestänne!

Kiitos tästä kirjotuksesta!

Jos äiti on vaikka todella väsynyt, hänelle olisi hyvä saada perhetyöntekijä avuksi. Miten, sitä en tiedä. Tai, no, lastensuojeluilmoitus, vai riittäiskö pelkkä huolen ilmaisu soskuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
JA mä en ole koskaan tavannut yhtään monen lapsen äitiä joka ei korottaisi ääntään kun lapset tappelee, ne on niitä lapsettomia tai yhden lapsen äitejä jotka huutamista kauhistelee.

Komppaan. Jos et kasvata, kauhistellaan Jos kasvatat, kauhistellaan. Lapset pitää saada kuriin, vaikka ääntä korottamalla. Laskin korottaneeni ääntä tänään neljästi tai viidesti. Kaikki aiheesta ja viesti meni sillä perille.

Äänen korottaminen on vähän eri juttu kuin vihaisena huutaminen mistä ap tässä nyt koittaa puhua!

JA mä en ole koskaan tavannut yhtään monen lapsen äitiä joka ei korottaisi ääntään kun lapset tappelee, ne on niitä lapsettomia tai yhden lapsen äitejä jotka huutamista kauhistelee.

Komppaan. Jos et kasvata, kauhistellaan Jos kasvatat, kauhistellaan. Lapset pitää saada kuriin, vaikka ääntä korottamalla. Laskin korottaneeni ääntä tänään neljästi tai viidesti. Kaikki aiheesta ja viesti meni sillä perille.

Huutaisi tuo yläkerran äitikin 4-5 kertaa päivässä! Huutoa voi jatkua pitkäänkin... Ei voi olla oikein huutaa ihan noin paljon!

En tiedä oletko sama vai eri vieras, mutta vastaan tähän:

Mulla ei ole lapsia... Mutta huutavista äideistä tiedän sivusta seuranneena... ja tämä äiti oli todella todella uupunut. Omaan äitiin liittyvät muistot on myös tosi huutamis voittosia...

Eikö lapsista kuuluisi pystyä nauttimaan edes välillä? Jos koko päivä on huutoäänestystä, niin miten se onnistuu ja perheen arki muutenkin...

Lara-
Kyllä se mun komentaminen kuullostaa takuulla vihaiselta huudolta, kun en mä ainakaan kovin hunajaisesti jaksa sanoa jos toinen repii toiselta lelua kädestä ja yksi syö toisen piirustusta kiusallaan tai hajottaa jotain. Mä suutun ja sen kyllä kuulee et oon vihainen.

Meidän lapset on kuitenkin aika hyvin käyttäytyviä lapsia varsinkin kun vertaa niihin kullannuppuihin joiden äiti aina selittää pikkumuruselleen et "ei viljami, älä viitsi tehdä noin , voi voi viljami.." samalla kun viljami heittää hiekkaa kaverin silmiin ja hajottaa ämpärin eikä ole äidin voivottelusta millänsäkään.

Mutta edelleen toistan sen fraasin, tiedät sitten kun sulla on monta lasta;)

Ja toki jos äiti kiroaa ja huutaa lapsilleen päivät pitkät niin ei se ole ok, mut jos useamman kerran päivässä korottaa ääntään vihaisesti niin se on musta ihan normaalia, varsinkin jos on vilkkaat ja äänekkäät lapset jolloin ilman huutamista ei välttämättä saa ääntään edes kuuluviin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:

Huutaisi tuo yläkerran äitikin 4-5 kertaa päivässä! Huutoa voi jatkua tunteja pienin tauoin... Alkaa aamu 7 ja loppuu ilta 21... Ei voi olla oikein huutaa ihan noin paljon!

Mulla ei ole lapsia... Mutta huutavista äideistä tiedän sivusta seuranneena... ja tämä äiti oli todella todella uupunut. Omaan äitiin liittyvät muistot on myös tosi huutamis voittosia...

Eikö lapsista kuuluisi pystyä nauttimaan edes välillä? Jos koko päivä on huutoäänestystä, niin miten se onnistuu ja perheen arki muutenkin...

Minä tekisin lastensuojeluilmoituksen nimettömänä. Kertoisin siinä huoleni eli kuvailisin tilanteen (eli sen elämän miten se sinulle kuuluu) ja toivoisin, että saavat apua. Ei tuollainen huutaminen normaalia ole eikä sitä saa pitää normaalina!

Yläkerran naapurissani asuu lapsiperhe. Ainakin äiti ja arvioisin äänten perusteella 3 lasta.
Heiltä kuuluu "elämän ääniä" tosi usein...
Melua, itkua, huutoa ja jalkojen töminää.
Ymmärrän nämä äänet, ne oikeesti kuuluu lapsiperheen arkeen.

Mutta: Heillä taitaa olla keittiö meijän makkarin yläpuolella, koska patterin kautta kantautuu äänet tosi kovaa ja selvästi.
Perheen äiti huutaa lapsille tosi paljon.... Siis useita kertoja päivässä ja vihaisesti, millon mistäkin jutusta... Älä sitä ja älä tätä, lopeta ja ei saa jne.
Sitten lapsen itkua ja lisää vihaista huutoa....

Kuinka paljon teistä lapsille saa huutaa, ja täytyiskö mielestänne asiaan puuttua?
Melu alkaa olla hiukan häiritsevää ja mietin, että huutaako kaikki lapsilleen niin kovaa ja vihaisesti... :ashamed:

Asutkohan mun tutun yläpuolella? Mikä kaupunki?

Jos kovasti epäilyttää niin tee ls-ilmoitus. Ne tarkastavat tilanteen onko kaikki hyvin.
Meillä tuo yläkerta oli talvella pari kk melko hiljaa (huusi vain muutaman kerran päivässä), mutta nyt se on taas tunteja saattaa raivota "ymmärrätkö" ja paiskoo ovia. Huutaa kunnes lapset itkee ja menee itse sitten tupakalle.
Kevään uutuutena siellä on nyt sitten mieskin joka huutaa lapsille äidin rinnalla, toisinaan myös sille äidille mutta emäntä kuitenkin vie voiton huudoissa...

Kaverin kotona huudettiin ja paljon, mutta ei koskaan tuolla vihaisella "mä heitän sut kohta parvekkeelta alas"-sävyllä mikä meidän yläkerrasta raikaa.

Lara-
Kyllä se mun komentaminen kuullostaa takuulla vihaiselta huudolta, kun en mä ainakaan kovin hunajaisesti jaksa sanoa jos toinen repii toiselta lelua kädestä ja yksi syö toisen piirustusta kiusallaan tai hajottaa jotain. Mä suutun ja sen kyllä kuulee et oon vihainen.

Meidän lapset on kuitenkin aika hyvin käyttäytyviä lapsia varsinkin kun vertaa niihin kullannuppuihin joiden äiti aina selittää pikkumuruselleen et "ei viljami, älä viitsi tehdä noin , voi voi viljami.." samalla kun viljami heittää hiekkaa kaverin silmiin ja hajottaa ämpärin eikä ole äidin voivottelusta millänsäkään.

Mutta edelleen toistan sen fraasin, tiedät sitten kun sulla on monta lasta;)

Ja toki jos äiti kiroaa ja huutaa lapsilleen päivät pitkät niin ei se ole ok, mut jos useamman kerran päivässä korottaa ääntään vihaisesti niin se on musta ihan normaalia, varsinkin jos on vilkkaat ja äänekkäät lapset jolloin ilman huutamista ei välttämättä saa ääntään edes kuuluviin.

Siis ehdottomasti ei sekään ole oikein jos lasta ei komenneta ollenkaan :)

Mun on vaikea arvioida tota yläkerran menoa, koska en tiedä perhettä ulkonäöltä enkä tiedä lapsista mitään.
Sen tiedän, että huutoa on paljon ja lapset itkevät hirveästi...
Siitäkin päättelen vain, että lapsia on 3.

Mutta jään seuraamaan tilanetta, koska välillä ei vain jaksaisi kuunnella minusta kyllä huutoa on liikaa... varsinkin kun huuto kuuluu niin selvästi, että erottaa lauseet!

Jos ihan oikeasti se äiti siellä naapurissa huutaa tauotta tunteja päivässä niin laita vaikka nimetön lappu postiluukusta että jos ei meteli lopu niin teet valituksen!
Sori, mut mä en oikeesti tajunnu et tarkoitat tauotonta huutoa, se on ihan eri asia kun se et joutuu huutaa välillä.

Lara, sinä kuulostat hyvältä ihmiseltä ja ajattelevaiselta :hug: Olisi varmaan hyvä, jos saisit joka tapauksessa juteltua tuon äidin kanssa tuosta heidän elämänmenostaan, sano vaan että häiriinnyt melusta. Ei edes tartte välttämättä puhua siitä äidin huutamisesta nimenomaan. Saisit ainakin huomata, onko äiti oikeasti vihainen vai sen tyyppinen, että kuulostaa vaan vihaiselta. Ainakin se havahduttaisi äidin.

En itse huuda vihaisena koskaan, mutta muuten ääni kyllä kohoaa ja muutenkin mulla on myös kova puheääni. Laulelenkin kovaa ja koko ajan:D Ja mulle saa kyllä todellakin tulla sanomaan, jos meidän kodista tulee liikaa meteliä:) :ashamed:

Parempi on toki tehdä vaikka se ls-ilmoitus jos epäilee et lapsilla on asiat huonosti.
Mua suututtais jos joku meistä tekis vaan siksi kun meiltä ääntä kuuluu, mut tottakai ls saisi tulla meille tilannetta tarkistaa.
Parempi yksi turha ilmoitus kun se et aiheellinen ilmoitus jäisi tekemättä!

Itsekin huudan välillä lapsille mutta en läheskään päivittäin. Joskus kun on väsynyt ja tulee huudettua "liikaa" niin hyvin nopeasti onneksi tajuan tilanteen ja teen ryhtiliikkeen parempaan. Tuo huutaminen on minusta jotenkin niin ikävää kaikille osapuolille etten kyllä ikinä anna itseni lipsahtaa siihen kierteeseen. Jos niin kävisi niin toivoisin tosiaan, että joku puuttuisi asiaan!

Alkuperäinen kirjoittaja !:

Huutaisi tuo yläkerran äitikin 4-5 kertaa päivässä! Huutoa voi jatkua tunteja pienin tauoin... Alkaa aamu 7 ja loppuu ilta 21... Ei voi olla oikein huutaa ihan noin paljon!

Minä tekisin lastensuojeluilmoituksen nimettömänä. Kertoisin siinä huoleni eli kuvailisin tilanteen (eli sen elämän miten se sinulle kuuluu) ja toivoisin, että saavat apua. Ei tuollainen huutaminen normaalia ole eikä sitä saa pitää normaalina!

Miksi nimettömän?

täällä sama ongelma, alakerrassa asuu tyypillinen perhe, 2 aikuista, 2 pientä alle kouluikäistä lasta, äiti ja isä molemmat kotona, pihalla esitetään kulissia, mutta sisälle päästyään alkaa se huuto ja meteli, äiti huutaa lapsille: HILJAAAAAA, prkl!!! Ja isä välillä huutaa myös ja lapset itkee usein ja paljon. vanhemmat tappelee kovaäänisesti keskenään, ja biletetäänkin toisinaan läpiyön siten, että meteli ja bassonjytke loppuu vasta aamukahdeksalta, kun normaalit ihmiset nousee valvottuaan tätä meteliä kuunnellen koko yön. normaalia lapsiperheen elämää?

en ole vielä tästä' mitään ilmoitusta tehnyt, mutta mielessä käynyt monesti, mitä pitäisi tehdä.kertokaa te viisaammat, enkä asu porvoossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei porvoosta:
täällä sama ongelma, alakerrassa asuu tyypillinen perhe, 2 aikuista, 2 pientä alle kouluikäistä lasta, äiti ja isä molemmat kotona, pihalla esitetään kulissia, mutta sisälle päästyään alkaa se huuto ja meteli, äiti huutaa lapsille: HILJAAAAAA, prkl!!! Ja isä välillä huutaa myös ja lapset itkee usein ja paljon. vanhemmat tappelee kovaäänisesti keskenään, ja biletetäänkin toisinaan läpiyön siten, että meteli ja bassonjytke loppuu vasta aamukahdeksalta, kun normaalit ihmiset nousee valvottuaan tätä meteliä kuunnellen koko yön. normaalia lapsiperheen elämää?

en ole vielä tästä' mitään ilmoitusta tehnyt, mutta mielessä käynyt monesti, mitä pitäisi tehdä.kertokaa te viisaammat, enkä asu porvoossa.

No jos tuo on totta, niin olisin tehnyt jo.

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:

Miksi nimettömän?

Jos samassa talossa pitää asua ja kun tämä maailma pullollaan kaikenlaisia tallaajia. Parempi ettei saa kenenkään hullun huutajan vihoja niskaansa yrittäessään auttaa. Ja se ettei nimi tule tietoon niin en luottais..kerrankos noita lipsahtaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Miksi nimettömän?

Jos samassa talossa pitää asua ja kun tämä maailma pullollaan kaikenlaisia tallaajia. Parempi ettei saa kenenkään hullun huutajan vihoja niskaansa yrittäessään auttaa. Ja se ettei nimi tule tietoon niin en luottais..kerrankos noita lipsahtaa..

Ok, no mun mielestä vaan sillä toisella osapuolella on oikeus tietää, ja siksi kertoisin kyllä oman nimeni.

Mäkään en kyllä haluais et naapurit tietäis kuka on valittanu... Kaikki ihmiset ei osaa suhtautuu siihen, että joskus ollaan vaan huolissaan, eikä vaan tuomitsemassa!

Täytyy alkaa hengailla tossa hiaekkalaatikolla niin pääsee inside juttuihin mukaan :)
Voin sitten udella että missä asuittekaan ;) ... ai meidän yläpuolella nojoo tarttisitko lapsenvahtia joskus :D tai jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Miksi nimettömän?

Ok, no mun mielestä vaan sillä toisella osapuolella on oikeus tietää, ja siksi kertoisin kyllä oman nimeni.

Ei sillä ole varmaankaan väliä kuka sen on tehnyt varsinkin jos ei ole tuttu. Tuttavahan voisi haluta katkaista välit mutta mitä se täysin vieras sillä tiedolla? Korkeintaan ois hyvä tietää et joku naapuri se oli. Pääasiahan olisi että saavat apua ja joku toteaa onko lapsilla jja perheellä kaikki ok.