Yleiskone haussa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotikokki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kotikokki"

Vieras
Hei!

Meillä olisi nyt siis sitten yleiskone haussa.
Vanhan Kenwoodin (joka oli useita vuosia vaan maannut käyttämättömänä) sekoitusosista alkoi irtoamaan sellaista tummaa ainetta... Mitä lie? En tiedä saiko sen aikaisia osia pestä tiskikoneessa, mutta joka tapauksessa minun tietääkseni ne eivät ikinä olleet käyneet tiskikoneessa. Kellään muulla käynyt näin? Uusimpien laitteiden osathan saa ilmeisesti kylläkin käyttää tiskikoneessa.

Tarkoituksena olisi nyt hankkia laite, joka jaksaa tehdä suuremman kuin jonkun 0,5 l hiivataikinan, joten ainakin Kenwoodin koneista olisi päädyttävä major sarjan tuotteisiin. Minua nyt vaan huolestuttaa, että kai ne oikeasti sitten kestävät, sillä ne ovat niin hintavia. Ei todellakaan olisi kiva, jos toi sama ongelma uusisi uudessa Kenwoodissa tai joku muu ongelma.

Kitchen Aidin kulhon tilavuus on pienempi, kuin Kenwoodin major sarjan kulhon tilavuus, joten se ei liene kykenevän yhtä suureen hiivataikinaan kuin tuo Kenwood. Ihmetyttää myös se, että Kenwoodin tehot yltävät johonkin 1500 W asti, mutta Kitchen Aid vaan johonkin max 400 W. Olen kyllä miettinyt, että ehkä se moottori pyörii eri mekaniikalla, mutta ihanko oikeasti se teho ero olisi noin suuri? Mistä tuo siis johtuu? Millä periaatteella Kitchen Aid pyöräyttää taikinan verrattuna Kenwoodiin noin pienillä tehoilla? Vai onko Kenwoodissa ilmoitettu vaan ottoteho ja Kitchen Aidissa antoteho?

Onhan noita muitakin, kuten ehkä Bosch, jonka voisi ottaa harkintaan, mutta enpä tiedä... Mitä suosittelisitte? Minkä ottaisitte, jos hinnalla ei olisi mitään väliä? Siis kyllä sille meille on, mutta haluaisin vaan kuulla, että mitä pidätte ehdottomasti parhaana. Loppuen lopuksi maksankin mieluummin enemmän sellaisesta, joka oikeasti kestää ja toimii parhaiten...

Kiitokset jo etukäteen! :)

Osta tuommonen

fler500fr_2.jpg

Kiitos, Herra Majuri. Yhdessä laitteessa, jota katselin, olikin mukana sellainen pehmeä flexi vispilä, mutta toi ei ole se mitä hain. Haen nimenomaan sellaista, joka toimii "itsestään", eikä tollaista kädessä pideltävää mallia. Meillä on jo käsivatkain.

Häälahjaksi saatu Bosch, oikein passeli ja kivasti saa lisäosia! :) Meillä kun oli hakusessa sellanen mihin saa lihamyllyn ja ainakaan 4 vuotta sitten harvaan sai. Metallinen kulho on tosi hyvä, ei tuu sitä ongelmaa kun muovisissa että kun menee pinta rikki, ni alkaa lähteä jotain hötöä, eikä maut jää "kiinni" kulhon.

Kiitos lottalaa! :) Mulle taisi äsken itseasiassa selvitä, että ne taikinakoukku osat kiinnitetään Boschissa sinne pohjaan? Onko näin? Koetko asian vähän hankalaksi. Itse luulen pitäväni enemmän, että ne koukut kiinnittyvät siitä päältä...

Ihan mielelläni kuulisin lisää kokemuksia! Eikö täällä todellakaan ole enempää ihmisiä, joilla olisi edes jotain kokemusta kyseisistä laitteista? Taitavat kaikki muut olla ulkona, kun ainakin täällä on niin kaunis ilma... :)

Minä teen Kitchen Aidilla litran ruisleipätaikinaa ihan iloisesti, tilavuuden puolesta luulen, että menisi vielä puoli litraa lisää, mutta taikinan paksuuden takia en ole kokeillut. Äidillä on joku iso Kenwood, jossa 1,5 litran taikina tulee hyvin. Minulla on lisäosina jäätelökulho, lihamylly ja sitruspuristin.

Koneissa on ilmoitettu antotehot, tarkka Whirlpool Kitchen Aid Artisanin teho on 325 w, eli täys mopo. Kone kuumenee ja sillä on käyttöaikarajoitus.

Kenwood Major Titaniumissa on voimaa viisi kertaa enemän kuin Kitchenaidissa. Siis 1500 w vastaan 300 w. Kitchenaidin prof mallissa, jota ei oikein mistään Suomesta saakaan, on tehoja vain 600 w, eli siinäkin tehoja alle puolet kuin Kenwood Majorissa. Ei kuumene Kenwood eikä tarvitse huudattaa kovilla kierroksilla. Pullataikinaakin voi hitaasti ja hellävaraisesti vaivata matelukierroksilla ja jaksaa. Ei lopu tehot kesken. Jos Kitchenaid pyörittää jotenkuten litraisen ruisleipäjankin, niin Kenwood pyörittää kevyesti vaikkapa kolmen litraisen. Kenwoodissa ei ole käyttöaikarajoitetta, Whirlpool Kitchenaidissa on 15 minuutin raja, sitten muovinen vaihteisto kosahtaa. Kenwoodin vaihteiston rattaat ovat kestävää jaloterästä. Kenwood on keittiömaailman Bentley ja Whirlpool Kitchen Aid on muovinen amerikan Chrysler, tuo katsastustilastojen hännänhuippu, eli Simca, kuten automiehet sanovat.

Katsokaapa vaikka ammattikeittiöiden pieniä yleiskoneita, ei siellä pyöri Artisanit vaan Kenwoodit. Isot vehkeet on sitten aivan muun merkkisiä.

Mulla on Boschin Mum52120 ja olen tykännyt! Kaunis ja tehokas. Vispilät yms kiinnitetään yläpuolelle, ei minnekään alas niinkuin ilmeisesti vanhemmissa malleissa?

Yhteistyössä