Yli 3-vuotias vielä täysin vaipoissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BillBi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me kun otettiin vaan pojalta vaippa pois ja pissit tuli housuun, niin ei välittänyt yhtään. Ilmoitti vaan, että "voin olla pissit housuissa, ei haittaa"... Että sekään ei aina tehoa :kieh:

Minä pitäisin pienen tauon vaikka pari-kolme vkk-kk että en puhuisi koko jutusta ollenkaan. Lainaisin ehkä kirjastosta potta kirjoja joissa lapset tai karhut tms. käy potalla, mut muuten ei mainintoja pottailusta. Ja jonkun rauhotusajan kuluttua hankkisin kivoja tarroja (spiderman tarrat on aika hienoja pojalle) ja iso taulu jonnekki sopivalle paikalle ja keskustelu et tarran saa kun pottaan tai pönttöön tulee tuotos :D tarpeeks monta tarraa niin joku kiva reissu uimahalliin tai elokuviin tms. harjotusuthousut käyttöön.
Näin siis itse tekisin, mut ei ole ollenkaan outo juttu että tuon ikäinen laittaa vastaan pottahommissa, laittaahan se monessa muussaki ja missäpä sitä vois itsemääräämistä käyttää siinä määrin noin pieni kuin noissa vessa asioissa :D Relax

Alkuperäinen kirjoittaja Mae:
Me kun otettiin vaan pojalta vaippa pois ja pissit tuli housuun, niin ei välittänyt yhtään. Ilmoitti vaan, että "voin olla pissit housuissa, ei haittaa"... Että sekään ei aina tehoa :kieh:
Meillä 2v10kk pissaa ja kakkaa edelleen housuun. Sanoo että mielummin housuun kuin pottaa. Hieman alan olla epätoivoinen, kun ollaan jo puoli vuotta harjoiteltu aina kausittain (pari viikkoa kerrallaan ilman vaippoja ). Esikoisen kanssa harjoiteltiin 5kk ennen kuin oppi. Häntäkään ei siis haitannut pissat, mutta oli kuiva "jo" 2v8kk ikäisenä. Että ei se aina niin helppoa ole, mutta saahan sitä toisten lasten vaippailua ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Meillä 2v10kk pissaa ja kakkaa edelleen housuun. Sanoo että mielummin housuun kuin pottaa. Hieman alan olla epätoivoinen, kun ollaan jo puoli vuotta harjoiteltu aina kausittain (pari viikkoa kerrallaan ilman vaippoja ). Esikoisen kanssa harjoiteltiin 5kk ennen kuin oppi. Häntäkään ei siis haitannut pissat, mutta oli kuiva "jo" 2v8kk ikäisenä. Että ei se aina niin helppoa ole, mutta saahan sitä toisten lasten vaippailua ihmetellä.

Meillä ollaan nyt kuivia, poika on 3v. 3kk. Yöllä on edelleen vaippa, varmaan vielä kauan. Mutta siinä 3v. tienoilla alkoi oppimaan ettei pissi housuun, ne ekat tipat saattaa vielä tulla, mutta ei enää kaikki :)
Kaikki oppii aikanaan, on mun mielipide.

No voi hyvänen aika, tää on ihan varmasti vanhemmista kiinni. Vaipat pois ja kylmästi, sanot, että pöntölle vaan (ei mitään pottia noin isoille) ja kuivasta päivästä saa palkinnon.

Alkuperäinen kirjoittaja Uusavuttomuutta:
No voi hyvänen aika, tää on ihan varmasti vanhemmista kiinni. Vaipat pois ja kylmästi, sanot, että pöntölle vaan (ei mitään pottia noin isoille) ja kuivasta päivästä saa palkinnon.

Ei vaan lapsen tahtisuutta. Lasta ei saisi pakottaa kuivaksi oppimisessa. tietty ohjata, kannustaa ja neuvoa, mutta ei pakottaa. Tulee juteltua erään diplomi kasvattajan kanssa lähes viikottain kerhossa ja hän sanoo aina äideille, että lapsi päättää loppupelissä itse millon on valmis kuivaksi ja missään nimessä ei saisi pakottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:

Ei vaan lapsen tahtisuutta. Lasta ei saisi pakottaa kuivaksi oppimisessa. tietty ohjata, kannustaa ja neuvoa, mutta ei pakottaa. Tulee juteltua erään diplomi kasvattajan kanssa lähes viikottain kerhossa ja hän sanoo aina äideille, että lapsi päättää loppupelissä itse millon on valmis kuivaksi ja missään nimessä ei saisi pakottaa..

No voi kettu, se mitään pakottamista ole jos sanotaan, että nyt olet iso poika ja asioit pöntöllä! Joistain asioista ei_vain_neuvotella ja mun mielestä nää kuuluu niihin asioihin. Turvavöitten, tielle juoksemisen jne. kanssa. Ja takuulla on mieleistä puuhaa kun saa mieleisen palkinnon!

Äiti kuulostaakin lauseiltansa just niin vetelykseltä, ettei tosikaan.

Eihän se ole "pakottamista" jos otetaan vaipat pois ja annetaan lapsen itse valita kahden "pahan välillä" joko pissii alleen tai menee sinne potalle/pytylle.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Eihän se ole "pakottamista" jos otetaan vaipat pois ja annetaan lapsen itse valita kahden "pahan välillä" joko pissii alleen tai menee sinne potalle/pytylle.
Juu, otan sanoja takasin. Kyllähän se noin on. Mulla vaan särähti tämä korvaan "Vaipat pois ja kylmästi, sanot, että pöntölle vaan" . Kun olen nähnyt myös äitejä, jotka pakottaavat lapsen potalle. niin että lapsi itkee ja ei halua edes istua siihen pottaan. Mutta kun äiti haluaa, että lapsi ei ole enää vaipossa, niin ei anna lapselle edes valinnan varaa. Se saattaa olla lapsellakin ihan vain parista viikosta kiinni, että löytyy halu omasta takaa mennä potalle ja valmiudet myös pysyä kuivana
=)

Juu, otan sanoja takasin. Kyllähän se noin on. Mulla vaan särähti tämä korvaan "Vaipat pois ja kylmästi, sanot, että pöntölle vaan" . Kun olen nähnyt myös äitejä, jotka pakottaavat lapsen potalle. niin että lapsi itkee ja ei halua edes istua siihen pottaan. Mutta kun äiti haluaa, että lapsi ei ole enää vaipossa, niin ei anna lapselle edes valinnan varaa. Se saattaa olla lapsellakin ihan vain parista viikosta kiinni, että löytyy halu omasta takaa mennä potalle ja valmiudet myös pysyä kuivana
=)

Ok. Joo ei tuollain pakottaa saakaan lasta tekemään hätänsä, vaikka pakko kyllä sanoo, että kyllä mää monesti "tuputan" pottaa lapselle jos tiedän, että mennään autolla jonnekin hieman pitemmälle ja pitäisi tehdä nyt pisu, ettei tule matkan aikana hätä (lapsi 2v, kuiva).

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

peesi tälle. Ei ole pakottamista kun ei sinne potalle väkisin vie istumaan. Jos kerran jo tuntee hätänsä ja pk:ssa istuu potalle niin nyt vaan vaipat pois. Meillä kaksi vaipatettavaa oppineet kuivaksi kun on vaan antanu pissiä housuun (se on tarpeeksi inhottavaa). tietty silloin vasta kun ovat muutenkin siihen kypsiä, ei se lapsi nyt itekseen oota että vaipat pois tai sit saa oottaa aika kauan..

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:

Meillä ollaan nyt kuivia, poika on 3v. 3kk. Yöllä on edelleen vaippa, varmaan vielä kauan. Mutta siinä 3v. tienoilla alkoi oppimaan ettei pissi housuun, ne ekat tipat saattaa vielä tulla, mutta ei enää kaikki :)
Kaikki oppii aikanaan, on mun mielipide.
Lohduttavaa kuulla, että teillä potta on kuitenkin voittanut housut. :D Kaikki tosiaan aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BillBi:
Mitä ajatuksia herättää? Meidän poika (3 v 4 kk) on vielä täysin vaipoissa. Ei kertakaikkiaan suostu potalle tai pöntölle istumaan. On yritetty kaikki lahjonnat sun muut, mutta ei... Ollaan sitten ajateltu, että olkoon vaipoissa niin kauan kuin haluaa. Eiköhän tuo joskus opi kuivaksi, viimeistään kouluun mennessä. Poika pyytää kyllä aina vaihtamaan vaipan kun pissa tai kakka on tullut ja joskus ilmoittaa etukäteenkin, että pissa tulee.
Onko muilla ollut vastaavaa? Pitäisikö vaan "pakottaa" vai antaako asian olla? Meitä nyt ei sinänsä asia häiritse mutta joitain tuttavia tuntuu häiritsevän.

Minussa herättää ajatuksen laiskoista vanhemmista tai ongelmaisesta lapsesta. Anteeksi vaan. Kuka teillä määrää? Lapsi ei suostu istumaan.... Jaa... Älä vaihda vaippaa heti. Olkoot märässä jos ei kerran halua potalle/pytylle pissata. Mä en oikeesti edes kehtais missään liikkua jos mun terveellä/normaalilla lapsella olis vaipat viel kolmevuotiaana.

Minulla ei ole ollut vastaavaa, sillä pottailu on aloitettu jo 6 kk tietämillä ja molemmat ovat olleet vaipatta 2 v lähtien. Päivä vaipat jäivät jo aiemmin.

Yhteistyössä