yli 5v.lapsen yökastelun hoitoon tukea kelalta?!

menin ja kysyin asiaa kelalta ettei minua luulla hyväuskoiseksi hölmöksi ja tottahan se oli että tukea saa MUTTA lapsen tulee olla 5-vuotias ja yökastelua on täytynyt jatkua yli 6kk ajan hälyytyspatjasta ja lääkityksestä huolimatta ja kastelua on tapahduttava vähintään olmena yönä viikossa.lisäksi yökastelupäiväkirjaa pn pidettävä vähintään 6kk ja toimitettava se kelalle+mukaan C-lääkärintodistus.

elviira-täti ei näköjään ymmärrä että hoitoon tarvittavat lääkkeet ja patja EIVÄT OLE ilmaisia ja kaikilla ei sitä rahaa ole riittävästi.

kannattaa kelalta kysyä lisää jos asia mietityttää. =)

ps. elviira,helpoin tapa ansaita rahaa on kerätä pulloja :wave:

Ymmärrän toki, että ne ei ole ilmaisia, mutta eikö niitä kannattaisi hommata jo aiemmin kuin vasta 5-vuotiaalle?

Kummastelen, että mikä eron tekee siihen vuoden välille? Esim. 4-vuotiaan ja 5-vuotiaan. Ongelma se on 4-vuotiaankin lapsen kanssa.

Toisaalta, Suomessa tuntuu rahaa saavan vähän mistä sattuu, ja silloin kun jotkut sitä oikeasti tarvitsee niin keksitään jos jonkinmoista konkeloa ym. ettei tarvitse maksaa. Näinkin on käynyt, ei kuitenkaan minulle :)

Ehkäpä alan pitää unipäiväkirjaa jo nyt ja toimitan lapseni sitten lääkärille, eiköhän lääkäritkin kiireessä usko ihan mitä vaan.. ;)
Siinähän sitä on helppoa rahaa :D

poika nyt 5vee ja neuvolassa sanoivat että nyt pitää saada vaippa pois.
helpommin sanottu ku tehty ko poika ei ees herää jos pissattaa ja jos vies sen yöllä vessaan ni aamulla ei edes muista että on siellä käyny.
en siks usko että meillä tuo hälytinpatja toimis sillä vaikka poika siihe heräis ku pissa tulee ja hälyytin huutaa ni ei se unitokkurassa tajua vessaan lähteä.

kuulosti vaan jotenki kamalalta ku neuvolassa sanoivat että jos en saa itse poikaa kuivaksi ni sitte pitää mennä lääkärin juttusille.muistaakseni sanoivat että se hälyytin maksaa 25e,en tiedä sit onko se patja vai joku pieni hälyytin

Sen eron 4 ja 5 vuotiaan välille tekee kehitys, näin luin jostain yökasteluesitteestä neuvolas tänään aikani kuluksi... Meni jotenki silleen että jotkut lapset kehittyy täs asias (muunmuassa) hitaammin, mutta 5- vuotias on jo aikasta iso käyttämään vaippaa........ ja kun tuo eskari-ikä ja kouluikäkin lähenee. Tuon ikäisellä alkaa myös oma psyyke saada kolauksia kun patja öisin kastuu...

Tulipas sekava kommentointi!! :)

Eikä Kelalta mun mielestä kyllä 'helppoa' rahaa tule... aina niihin jokin syy on!
Vallankin jos lapselta löytyy jokin lääketieteellinen syy tuohon kasteluun.

Mutta ehdottomasti samaa mieltä kanssasi Elviira, että unenpuutteesta kyl pitäis korvauksia maksaa ;) |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O

Nimim. tukea saanut kommentoi
Eli tuolla tulikin jo selväksi kriteerit, jotka täytyy olla ennenku tukea voi saada. Meidän kastelijapoikamme täytti juuri 8- vuotta ja tukea on saatu puolivuosittain, kunhan kastelupäiväkirjaa pitää ja toimittaa aina uuden lääkärinlausunnon. Ollaan kokeiltu hälytinlakana 5-vuotiaana, joka auttoikin muutamaksi kuukaudeksi. 6-vuotiaana kastelu alkoi uudelleen. On juostu lastenpolilla (jossa tarkistettiin ettei ole rakenteellisia vikoja), käytetty nenäsuihkelääkettä (jonka piti vähentää virtsaamisen tarvetta: auttoi 3 viikkoa...), kuljettu psykologilla, vähennetty iltajuomisia jne... Nyt yritetään taas hälytinlakanahoitoa. Elämässämme ei ole näiden vuosien aikana tapahtunu mitään sellaista, joka olisi voinut vaikuttaa pojan kehitykseen. (Sehän kartoitetaan lääkärissä myös, eli esim ero, muutto, uusi perheenjäsen tms. saattaa laukaista herkällä lapsella kastelun.) Nyt elämä sujuu jotenkin, kun poika suostuu öisin käyttämään vaippoja.Ei ole ihan joka aamu lakanapyykkiä, paitsi silloin jos vaippa vuotaa yli! Mitäs ite poika tuumaa: ei välitä pätkääkään! Koulussa pärjää hyvin, joissain aineissa on reilusti edellä ikätovereitaan. Ja kavereita riittää, eli kyse ei ole yksinäisestä ressukasta. Ainoa, joka on erilaista mitä veljensä, niin se että tällä kastelijalla on kamalan vilkas mielikuvitus ja hän on nukkunu vauvasta asti ku tukki! Ei siis kertakaikkiaan herää, vaikka hälytin huutais varttitunninki korvan juuressa! Koko muu perhe kärsii hälyttimestäki enempi ku poika ite.
Kastelupoliklinikan täti lohdutti kesällä tavatessamme, että vanhimmat kastelijat ovat jo 15-vuotiaita eikä heillä ole mitään löydettyä vikaa ongelmalle. Useimmiten kastelijat ovat poikia...
Se mikä ero on 4- ja 5-vuotiaalla on tietysti kehitys.Eihän 1- ja 2- vuotiaatkaan oo samalla tasolla! 5-vuotiaan katsotaan olevan riittävän kehittynyt, että hallitsee rakkonsa myös öiseen aikaan.
Meillä ite hälyttimen saa neuvolasta lainaksi (pitkä jonotusaika siihenkin on) mutta siihen tarvittava lakana pitää itse ostaa. Maksoi muistaakseni jotain 30-40 euroa...
Mun mielipide näiden vuosien aikana on se, että Kelan maksama korvaus kaikesta, mitä tähän on omia rahoja kulunu, niin on aivan liian vähän. Kuukauden vaipatki maksaa jo melkoisesti, saatikka kaikki poliklinikkalaskut ym kulut. Kastelu on sairaus isolla lapsella siinä missä jollaki toisella joku muu hoitotukeen oikeuttava! Käsittääkseni hoitotukea maksetaan AINA silloin ,jos lapsella on jotain, mikä ei ole NORMAALIA.
Ei valitettavasti auta 4-vuotiaalla pitää kastelupäiväkirjaa, koska tukea ei voi saada ennenku lapsi on täyttäny 5!

Alkuperäinen kirjoittaja Elviira-täti:
Ja onko mitään muita helppoja konsteja tehdä rahaa?
Ei kai herranjumala Kela oikeasti maksa tälläisestä ja jos todella tekee niin, saanko kysyä MIKSI!

Kylläpä vaan maksaa yli viisi vuotiaista yökastelijoista, mutta eipä siitä paljon rahaa käteen jää, kun lasket lakanoiden jokapäiväisen pesun/uudet patjat (viisi vuotias kastelee ihan eri määriä, kuin pieni lapsi, patja kastuu väkisin ja alkaa haista) ja lääkkeet, joka maksavat 38?/30kpl ja niitä syödään 1-2/päivä, laskepa siitä, paljonko jää käteen, kun lapsi saa kaksi tablettia/ilta ja korvaus on 79,95?/kk. Korvaus maksetaan juuri noihin hoitokuluihin, kyllä lapsilisä on vähintään yhtä helppoa rahaa!

Meillä on käytössä Minirin 120-240µg/vrk.

Kirjoitinkin aiemmin vinkkiä yli 5v- yökastelijoiden vanhemmille, otsikko oli "yökastelu", käykäähän lukemassa, nostan sen, niin löydätte helpommin.

Meillä on suvussa taipumus yökasteluun, ei siihen tarvita mitään eroja tms, vaikka vanhakansa niin uskookin, kaikki on meidänkin suvussa ennemin tai myöhemmin kuiviksi oppiennet, että eiköhän tuo nuorinkin ennen aikuisikää saa vaipan pois, kuivia kausia meillä ei ole koskaan ollut, lääkitys on kastelua vähentänyt.

muuten: 0,1% teini-ikäisitäkin vielä kastelee...

Me saimme kelan tuen, kun haimme 6kk lääkärihoidon jälkeen (ei siellä lääkärissä mitään kamalaa tehdä, kokeillaan lääkkeetä/äänipatjaa tms. kotona ja neuvotellaan, lapselle ei tehdä mitään ihmeellisiä kokeita). Kela vaati lääkärin c-todistuksen ja sen kastelupäiväkirjan (rastiruutuun, onko kastellut vai ei ja mitä hoitoja on ollut mukana, vai onko ollut mitään), 6kk pitää olla lääkärin seurannassa, ei välttämmättä ole sinä aikana kokoaikaa lääkkeitä tms. käytössä. Me emme ole käyneet esim. psykologilla asian takia, taustalla on fyysiset syyt, eli hormoonitoiminnan hidas kehittyminen (ei sen kummempaa, kuin se, että joku lapsi ei opi kävelemään "normaali ajassa" ja voi olla silti terve, on vain hidas kehittyjä siinä asiassa). Lääkkeitä kokeillaan yleensä alkuun 1-3kk, sitten tauko ja taas uusi kokeilu myöhemmin. Tukea maksettiin takautuvasti siihen asti, kun lääkärin hoidossa aloitettiin. Meillä on lääkkeet kokoajan käytössä, sillä se vähentää ratkaisevasti pissan määrää, vaikka kokonaan kuivia öitä on edelleen harvassa :/ . Lapsi itse ei suhtaudu mitenkään kummasti asiaan, vaan käyttää vaippaa ihan tyytyväisenä - jos lapsi on yötä kavereilla, emme kaverille asiasta kerro, vaan perheen aikuiset auttavat vaipan tarvittaessa "salaa" päälle - lapset kiusaavat herkästi kastelevaa/vaippaa käyttävää lasta ja se ei ongelmaa auta, tekee vain lapselle pahan mielen. Monet aikuisetkin voivat lasta kiusata, kun "iso" kastelee :headwall:

Haloo, vai että helppoja konsteja tehdä rahaa :kieh:
Se 80e korvaus ei kuule paljoa auta kun kastelulääkkeisiin menee 72e kuussa. Lisäksi astmalääkkeet, joista ei saada vielä edes erityiskorvausta vaan täysi summa maksetaan. Vaippoja ei olla tähän päivään mennessä mistään ilmaiseksi saatu vaan ihan itse ollaan nekin maksettu.
Todellakin helppoa rahaa, eikö vain.
Ja noita lääkkeitä aletaan kokeilla vasta 5-vuotiaana, sillä silloin lapsen pitäisi olla kypsä yökuivaksi. Meillä hoitoja ollut jo vuoden tuloksetta. Yhtään ainutta kuivaa yötä ei tuolla eskarilaisella ole elämänsa aikana ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Vaippoja ei olla tähän päivään mennessä mistään ilmaiseksi saatu vaan ihan itse ollaan nekin maksettu.

pikapikaa yhteys neuvolaan ja terveyskeskuksen keskusvarastoon, sieltä kuulemma pitää saada tällaiset hoitotarvikkeet, me mennään maanantaina hakemaan eka satsi, riitti, kun neuvolantäti soitti varastolle, että tietävät, kuka tulee ja osaavat varata oikeaa kokoa, luulen, että 1-3kk satsin saa kerralla! Se on näitä kaikille kuuluvia kotihoitotarvike-etuja, kannattaa pitää kiinni, kun tällaisen oikeus on (ei sitä näköjään liiemmin neuvolassa mainosteta, mutta kuuluuhan nämä ilmaiset vaipat aikuisellekin, joka jostain syystä kastelee, alaikäraja on viisi vuotta!)

Vaihtelee tuo vaippojen saantikin eri terveyskeskuksissa. Me ei saada 8-vuotiaalle jokaöiselle kastelijalle, koska ei löytynyt rakenteellisia syitä. Vaan on saatu nyt 4-vuotiaalle tytölle jo reilu vuosi (alaikäraja on täällä 3-vuotta!) koska hänellä on alaraajahalvauksen takia suuria rakennevikoja alavatsan seudulla (pissat katetroidaan 4xpäivässä, eikä tytöllä ole lainkaan pidätyskykyä...)
Vielä lisäisin että meidän poika käy psykologilla meidän vanhempien toiveesta. Nimittäin kun kastelu alkoi 6-vuotiaana uudelleen, niin poika oli eskarissa ja siihen aikaan tuli koululta varoituslappu, että koulun seudulla liikkuu epämääräinen mieshenkilö, joka oli yritellyt houkutella lapsia kyytiinsä. Naapurikunnassa oli siinä onnistunutkin! Siitä piti keskustella lasten kanssa ja pojallamme alkoi pelkääminen, kun kilometrin matka piti yksinään kävellä kotiin. Olisiko sitten jäänyt pelkotila "päälle" vaikka ei hän sitä itse tunnusta. (mieskin saatiin muutaman viikon "saalistamisen" jälkeen kiinni ja luultavimmin istuu nyt vankilassa.) Tosin, minä itse olen lapsena ollut yökastelija lähes samanikäiseksi, eli sukuvika kai se on!?

Yhteistyössä