Ylipaino ennen - raskauden aikainen hienoinen painon lasku.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äityli82

Uusi jäsen
10.11.2004
23
0
1
Hei!

Haluaisin kuulla onko minulla kohtalotovereita. Olen ennestään ylipainoinen BMI 31 ja yleensä kauhea makean perään ym. ym.
Nyt raskauden aikana makeaa tekee hyvin vähän mieli. Muutama karkki ja ei kiitos enempää. Samoin annoskoot ovat kohtuulliset, tulee täyteen eikä tee pitkään aikaan mitään mieli. Joskus tekee vähän pahaakin ruokailun päälle ja yleensäkin moni ruoka vähän öklöttää.
Nyt sitten tietystikään painokaan ei kohisemalla nouse vaan itseasiassa näyttää viimeisen kuukauden aikana pari sataa grammaa laskeneen, rv nyt 27. Seuraava neuvola muutaman päivän päästä ja täällä ainakin neuvolan mukaan äidit saisivat "turvota" mielummin liiaksikin kuin liian vähän, oli elopainoa ennestään minkä verran oli. Ei kiinnosta mennä yhtään.
Tuleekohan tästä lopun raskauden aikainen stressi vai saako odottaminen olla tässä asiassa yksilöllistä? Onko ketään muuta jolla olisi kokemusta??

Ekassa raskaudessa makea alkoi maistumaan joskus jo ennen tätä vaihetta ja painoa tuli kohtuullisesti. Suomeksi sanottuna siis karkin/suklaan yms. voimin. Yht. vajaa 8kg.

Mulla BMI tais olla 35 tai jotain sitä luokkaa.
Meillä on ainakin neuvola-täti vaan hyvällä katsonut, kun ei ole painoa tullut lisää. Oli viime käynnillä jopa alle ensimmäisen neuvolakäynti punnituksen.
Neuvola-täti totesi vaan lapsen ottavan kyllä itselleen kaiken tarvitsevansa vaikkakin mun tapauksessa tästä mun pelastusrenkaastani.
Joten ole ihan huolettavaan. Sanokoon muut mitä tykkää

Jossu & Hemuli 24+1

Oma BMI oli kait 30 kun aloin odottamaan tyttöä. Kärsin aivan kamalasta pahoinvoinnista ensimmäiset viisi-kuusi kuukautta. Pahimmillaan meinasin tiputukseen joutua kun vain näkkileipää nälvin ja kaiken mitä join/söin, oksensin kymmenen minuutin kuluttua. Tätä siis oli 24h/vrk. Oli kyllä aika kamalaa ja siinä sitten kyllä laihduinkin hyvin. Keskimääräisesti seitsemän kiloa taisi pudota kunnes paino alkoi tasaantua ja nousta. Ei mulle raskauden aikana tullut kuin joku kymmenen kiloa, kun paino tasaantui. Nyt BMI on 31, en ole imettänyt kolmeen kuukauteen, silloin putosi myös hyvin painoa, keskimääräisesti pari kiloa/ viikko.

mulla Bmi 40 luokkaa ennen raskautta. Raskausaikana painoa tippui melkein 10kg, kaikki makea tai rasvainen ällötti, en kuitenkaan oksentanut koko raskausaikana kuin kerran.
Synnytyksen jälkeen painoin vähemmän kuin raskauden alkaessa. Kotona saadessani vauvan päikkäreille palkitsin itseni suklaalla, joka oli jo alkanut maistua... kolmessa kuukaudessa tuli 10kg!!! niitä tässä nyt koitettaan hävittää :laugh:

Samoin Bmi 40 hujakoilla ennen raskautta, ja paino laskenut koko raskauden, ekan neljän kuukauden aikana tippu 8 kg ja takasinpäin nous joulun jälkeen 3 kiloa ja taas kilo lähti seuraavaan neuvolakertaan, eli alle lähtöpainon mennään edelleen, viikkoja 36

Mullekkaan ei imelä maistunut yhtään, sukla ei uppoa todellakaan ja hulluna on alkanut maistua porkkanat, omenat ja paprikat. Tosin oksentelu oli erittäin voimakasta (kaksi kuukautta ennen äippälomaa sairaslomalle) joten sekin tietty painoa piti alhaalla. Mutta masu kasvaa käyrien yläpuolelle, joten kyllä se vauva omansa ottaa.

Hyvänä puolena ei ainakaan tule nivelkipuja yms. niin paljon kun ei tuo paino nouse ja miksipä nousis kun vararavintoa on jo riitämiin ja mahaan ei mahdu yhtä isot annoskoot kuin ennen.

Nauti vain raskausdestasi, kyllä sun kroppa tietää mitä se tekee!

Mulla oli raskauden alussa painoa 140kg. Raskauden ajan paino tippui. Viimeinen punnistus ennen synnytystä näytti 134kg. Koska painoa oli paljon, niin neukku oli tyytyväinen, kun se ei lisääntynyt, mutta samalla huolissaan, koska esim. fundusmittaan tai käsituntumaan vauvasta ei millään voinut luottaa. Toisin sanoen, neukku ei tiennyt kasvoiko vauva kunnolla.

Siksipä mä kävinkin Tayssissä ylimääräisessä tutkimuksessa, jossa ultralla seurattiin vauvan kasvua ja napanuoran virtauksia. Mutta kun vauva kasvoi hyvin, niin ei siitä sitten enempää huolehdittu.

Parempi vaan, kun se paino ei kauheasti lähde nousemaan. Mutta tottahan sen ymmärtää, että pieni huoli on vauvasta, vaikka mulle kyllä lääkäri sanoi, että kun vararavintoa on näinkin paljon, niin vauva ottaa kyllä tarvitsemansa, vaikka mä en kauheasti söisikään.

Minullakin painoa oli kertynyt todella reilusti jo ennen raskautta. Nyt mennään viikoilla 19+1 ja paino on pudonnut tähän mennessä 7 kiloa. Pudotus johtuu alkuajan rajusta pahoinvoinnista sekä terveellisemmästä ruokavaliosta. Nyt on alkanut ruoka maistumaan jälleen paremmin, joten paino on nyt pysynyt muutaman viikon samoissa lukemissa.

Neuvolan terveydenhoitaja ei ole sen kummemmin kehunut painonpudotusta, mutta ei ole kyllä moittinutkaan. Kaikki siis ilmeisesti ihan hyvin.

Mulla oli BMi ennen raskautta justiinsa 26 rajalla ja sain heti opastukset painonhallintaan. Kiloja ei saa tulla kuin 7-10. Mulla selkävaivoja, joten senkin puolesta ei kiloja sais kovasti tulla. Mutta mulla jäi kuitenkin neuvolasta tosi ikävä olo, pelottaa ihan mennä sinne vaa`alle. Ymmärrän asian ihan täysin, kaikki raskausdiadetes ja sokerivauva yms. riskit, mutta jotenkin tuli ihan syyllinen olo että on liian lihava.

Neuvolasta sanottiin että monilla isoilla äideillä posket kavenee ja paino laskee. Painoa ei vielä oo ehtinyt kertyä kuin kilo, mutta on vasta rv 14+3. Eli saa nähdä miten käy ajan mittaan.

Mulla BMI ennen raskautta oli vissiin 34 ja paino "laski" koko raskauden ajan eli pysyi 8kgn laskun jälkeen paikallaan loppuun asti. Lapsi kasvoi ja minä laihduin, massa vaihtoi kehossa paikkaa. Takaapäin ei nähnyt että olin raskaana kun on luonnostaan leveä lantio ja iso takamus. Painoon ei oikein kommentoitu juuta eikä jaata neuvolassa, ultrissa tädit oli ihan tohkeissaan. Makeanhimo jäi ja kaikki "terveellinen" maistui. Pahoinvointia ei ollut kertaakaan.

Nyt lapsen synnyttyä paino -10kg, ainakin toistaiseksi.

mulla oli lähtöpaino 90kg, enne sitä olin personaltrainerin kanssa kevään ja laihduin 6kg, mutta juuri kk enne raskautumista lipsahti ja nousin takaisin nuo 6kg :kieh: ....ja ensi paino laski tasan 2kg, ja sit se nousi 5kg...eli nyt paino 93kg...ja näin se on pysyny nyt kaksi viikkoa....
rv21+5

itsellä elopainoa mittavat 140kila.. ja olen täysin tietoinen mistä se tulee,rakastan ruokaa ja iltasyöntiä.
mutta nautin myös liikkumisesta,käyn uimassa ja kävelyillä.
joten paino ei ole mitenkään rajoittanut elämääni.

nyt sitten raskaana ja ensimmäinen neuvola käynti olisi edessä,ja hieman hirvittää.
lynkataanko minut täysin ylipainon takia,ja kuulen koko raskausajan kuinka kaikki voi mennä pieleen koska olen ylipainoinen jne.:D
minkälaisia vastaanottoja teillä on ollut?

joskus vain tuntuu että vaikka menisin korvakivun takia lääkäriin niin lähden sieltä sadan lapun kanssa kuinka laihdutan.