Ylipainoinen 8v jolla loputon nälkä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Alkup";25276164]Just. Olipa vastaus. Tää aihe on todella hankala. Se ei ole helppoa säädellä lapsen syömistä. Se on oikeesti ihan kamalaa kun lapsi pyörii ympäriinsä ja valittaa valittaa ja valittaa nälkää. Ei sillä, kyllä mä sen kestäisin. Se mitä mä en kestä, on se että mä aiheuttaisin lapselle huonon itseluottamuksen, itseinhon tmv tuomalla jotenkin väärin esille että sinä olet lihava ja sun pitää laihtua.[/QUOTE]

Et nyt mun mielestä ymmärrä. SINÄ nimenomaan teet lapselle huonon itseluottamuksen antamalla sen syödsä itsensä lihavaksi. Luuletko tosiaan, ettei lapsesi sitä tiedä?!! MIssä kuplassa ajattelit lapsesi kasvattaa? Jenkeissä huostaanotetaan ylilihavia lapsia, joilla on sydänongelmia, kun vanhemmat ei pysty rajoittamaan niiden syömistä. Oletko sinä semmoinen äiti?
Rajoitat ruoka-annoksia ja nuo muut konstit, mitä tässä on lueteltu. Sinä teet sen lapsesi parhaaksi, koska muuten ollaan tosiaan siinä huonoitsetunto ruokitaan läskillä kierteessä.
Ja nuo muut syyt, koulukiusaaminen ja muu kannattaa selvittää tarkasti, ei kuulosta normaalille.

Miksi sä kyselet täällä, jos et tee mitä järkevästi neuvotaan? kysehän on siitä, että annat periksi ja itse teet lapsestasi läskin kun annat syödä liikaa. Mahalaukku ja lapsesi tottuu, kun lopetat sen syöttämisen. Luulisi, että jos vanhempi todella olisi huolissaan, olisi käytännössä kaapissa lukko, ettei sieltä napostele ja annokset normaaleja. Kaikkeen tottuu, kyse on siitä, ettet kestä lapsen itkua.

Eli siis lapselle sanotaan /annetaan ymmärtää, että "sä olet kuule niin läski, ettet saa enempää ruokaa"

Mä vähän veikkaan, että jos lapsi on syönyt koko ikänsä paljon niin siinä ei enää pelkkä ruuan kieltäminen riitä. Vatsalaukku voi kyllä pienentyä mutta se himo ruokaan ei katoa. Ja enemmin tai myöhemmin homma räjähtää käsiin ja syöminen ryöpsähtää kun se on aikaisemmin ollut kiellettyä.

Selitä asia lapselle terveellisyysnäkökulman kautta. Ei ole terveellistä syödä niin paljon, ei ole oikein jos pieni lapsi syö enemmän kuin iso aikuinen mies.

Ylipainoisuus itsessään aiheuttaa usein myös alhaisen itsetunnon. Kyllä lapsi itse huomaa että ne kivat vaatteet, joita kavereilla on, ei mahdu hänelle. Ja muut lapset voi olla julmia myös, "läski"- sana on ikävän usein kuultu termi alakoululaisten keskuudessa jo. Nyt olisi aika toimia, pituuskasvukaan ei korjaa asiaa itsestään vaan painon nousu on pakko pitää kurissa. Eikä siihen auta kuin se, että syö vähemmän.

Mitä se terveellinen ruoka on, jota teillä syödään? Moni suomalainen arkiruoka on itse asiassa aika lihottavaa, saati sitten tupla- tai tripla-annoksina syötynä. Oletteko ravitsemusterapeutilla jo käyneet?

Aika outoa, jos neuvola ja kouluterkkari ei sen kummemmin ole asiaan puuttuneet, sillä lapsihan on noilla mitoilla ihan rehellisesti jo lihava. Mutta kaikki terkkarit ei ehkä osaa sanoa asiaa suoraan, vaan kiertelee ja kaartelee, mikä on minusta väärin.

Siis ihan vaikkapa kanapihvia, salaattia ja riisiä. Makaronilaatikko, erilaisia keittoja, erilaisia pastoja, jauhelihakastiketta tomaattimurskasta jne jne jne. Ja aina on salaattia taikka höyrytettyjä kasviksia lisukkeena. En tee koskaan esim ruskeakastiketta. Leipä jota syödään on tummaa. Siis sen tiedän että perusasetelma on ok. Koot pojalla vaan liikaa. Jos ruuassa olisi vikaa, olisi meillä joku muukin ylipainoinen.

No ihan ensiksi kävisin lääkärissä tarkistuttamassa ettei ole mikään sairaus. Toisekseen 2/3 annoksesta salaattia ja satsata saa salaattia. Sokeri pois ja valkoset jauhot, pasta, peruna jne. sillä ne ruokkii vain nälkää!!!!! Vaihteeksi vaikka quinoaa tai amaranttia. En nyt tosiaan tarkoita mitään karppiruokaa. Monipuolisesti erilaisia ruokia! Avokado ja pähkinät(!!!!!! on täyttävää ja terveellistä) mukaan salaattiin jne.

Toki tunnet lapsesi ja teet miten parhaaksi näet. Nämä oli vain mulle tulleita ajatuksia tosta tilanteesta. Syö elääksesi, älä elä syödäksesi.

[QUOTE="Alkup";25276301]Siis ihan vaikkapa kanapihvia, salaattia ja riisiä. Makaronilaatikko, erilaisia keittoja, erilaisia pastoja, jauhelihakastiketta tomaattimurskasta jne jne jne. Ja aina on salaattia taikka höyrytettyjä kasviksia lisukkeena. En tee koskaan esim ruskeakastiketta. Leipä jota syödään on tummaa. Siis sen tiedän että perusasetelma on ok. Koot pojalla vaan liikaa. Jos ruuassa olisi vikaa, olisi meillä joku muukin ylipainoinen.[/QUOTE]
Riisiä, pastaa...niitä mä antaisin tosi vähän tuossa tilanteessa. Tummaa leipääkin vain siivun kaksi päivässä. Vihanneksia paljon, lihaa/kanaa/kalaa lisäksi, ja jos on pastaa tai riisiä niin ne olisivat täysjyvää & niitä ei annettaisi isoa läjää.

Jos tiedät, että ongelma on liian isoissa annoksissa, niin miksi et ihan oikeasti pienennä niitä? Lapsen kyyneleet pitää vaan kestää, kun kyse on lapsen omasta parhaasta.

Yritä saada aika ravitsemusterapeutille tai jollekin ylipainoon perehtyneelle lääkärille.

Vaikea tilanne.
Mutta olen samaa mieltä muiden vastaajien kanssa noista annoskoista. Toki se on inhottavaa kieltää lapselta ruoka, mutta en usko että kunnon annoksen jälkeen voi olla oikeasti nälkä. Tai jos on, niin vähän ajan pieniin annoskokoihin totuttelun jälkeen vatsalaukku on tottununut määriin ja kylläisyyden tunne tulee pienemmästä.

Syökö kovin nopeasti? Sekin voisi vähän auttaa, että ehtii huomata kylläisyyden tunteen. Eli että ruoka pitää syödä riittävän hitaasti (tähän voisi keksiä jonkun (lapsellekin kivan) systeemin taikka sitten vaan niin lennokkaita ruokakeskusteluja?)

[QUOTE="vieras";25276266]Eli siis lapselle sanotaan /annetaan ymmärtää, että "sä olet kuule niin läski, ettet saa enempää ruokaa"

Mä vähän veikkaan, että jos lapsi on syönyt koko ikänsä paljon niin siinä ei enää pelkkä ruuan kieltäminen riitä. Vatsalaukku voi kyllä pienentyä mutta se himo ruokaan ei katoa. Ja enemmin tai myöhemmin homma räjähtää käsiin ja syöminen ryöpsähtää kun se on aikaisemmin ollut kiellettyä.[/QUOTE]

Juuri näin! Ei tässä ole kyse mistään ylipainoisen kissan laihiksesta....

Onko selvitetty, voiko lapsen liikasyömiseen olla syynä jokin sairaus? Joku hormonitoiminnan häiriö voi lisätä ruokahalua. Tällaisia hormoneja ovat ainakin leptiini ja greliini.

[QUOTE="Alkup";25276301] Siis sen tiedän että perusasetelma on ok. Koot pojalla vaan liikaa. Jos ruuassa olisi vikaa, olisi meillä joku muukin ylipainoinen.[/QUOTE]
Aivan näin. Siksi pojalta rajoitetaan annoskokoja ja siitä se lähtee.

Jos sinä et opeta lastasi syömään oikean kokoisia annoksia ei hän itsekään sitä koskaan opi.

Ja joo. Poikasi on tykännyt aina syödä. Vauvoille syöminen on elintärkeää ja he oikeasti luulevat kuolevansa, jos ovat nälkäisiä. Pojallesi on tämä jäänyt päälle ja hän luultavasti saa suuren tyydytyksen siitä, että syö, kun useimmat muut oppivat, että varmasti pystyy hengissä vaikka ei koko ajan syö.

Sinulla on nyt tylsä tehtävä olla aikuinen ja puuttua tilanteeseen mitä lapsi sisäsyntyisesti ei itse hallitse. Huomaatko, että lapsi syömisillään pyörittää sinua? Nyyh pyyh byääh yääh hirveä nälkä äiti anna ruokaa!

Jos sinulla olisi lapsi, joka ei söisi yhtään mitään, antaisitko hänen vain olla syömättä koska et henno pakottaa ettei lapselle tule paha mieli?

[QUOTE="vieras";25276266]
Mä vähän veikkaan, että jos lapsi on syönyt koko ikänsä paljon niin siinä ei enää pelkkä ruuan kieltäminen riitä. Vatsalaukku voi kyllä pienentyä mutta se himo ruokaan ei katoa. Ja enemmin tai myöhemmin homma räjähtää käsiin ja syöminen ryöpsähtää kun se on aikaisemmin ollut kiellettyä.[/QUOTE]

Syömistä ja ruokaa ei kukaan ole ollut kieltämässä.

Mutta mielettömiin mittasuhteisiin paisuneen ylensyömisen kyllä.

[QUOTE="Alkup";25276016]Meillä samaa! Poika varasteleekin ruokaa... Olen saanut sen kiinni joskuskun kaatoi sokeriastiasta sokeria suoraan suuhunsa. Tai nuolee koko lautasen jotta saa kaikki kastikkeet, ketsupit ja kaikki ja sitten päälle vielä sormista kaikki maut jos on syönyt sormilla jotain. Kun minusta jotain syömisongelmaa pojalla jo... Katoin dokkarin todella lihavista ihmisistä ja ne kertoi kuinka ruoka on addiktio. Pelkään että pojalla näin. Sen koko elämä pyörii sen ympärillä mitä syödään ja koska syödään.[/QUOTE]

Sokeri pois, oikeesti!!! Tiedätkö että lapsesi voi olla sokeriaddikti? Jos lapsen tekee mieli makeaa, anna marjoja tai hedelmiä.

Kuulostaa kyllä siltä, että joku sairaus tai härö vois olla takana.
Entäs semmoinen vinkki, että lapsi jois vettä ennen ruokailua, ja ruoan aikana tietty. Ja pitkin päivää useamman litran. Täyttäis vatsaa hieman, kalorittomasti.

"Sokeri pois, oikeesti!!! Tiedätkö että lapsesi voi olla sokeriaddikti? Jos lapsen tekee mieli makeaa, anna marjoja tai hedelmiä"

en antaisi hedelmiäkään niissähän on hedelmäsokeria. yhtälailla nostaa verensokeria ja taas tekee mieli lisää ruokaa. vähentäisin myös pastojen,perunan ja riisin syömistä. Enempi hyviä rasvoja, kasviksia ja puhdasta lihaa..karkkipäivä kerran viikossa eikä silloinkaan ahmita vaan lapsi saa vaikka valita karkipussin kaupasta ja se on siinä, enempää ei tule. mietin myös sitä että vuorovaikutus kannattaa, pitäisi jutella ruuasta ja sen vaikutuksesta kehoon? itselläni ei ole lapsia mutta nämä nyt tulivat mieleen.

Itse veisin lapsen saamaan apua, koska pelkät kotikonstit eivät välttämättä ole tarpeeksi. En osaa sanoa onko se sitten ravitsemus- vai joku muu terapeutti. Sieltä vois kuitenkin saada ohjeita kotiinkin. Onhan tuo jo tosi paha ylipaino lapsella.

Ei meillä ainakaan poika saa santsata. Se on yksi annos. Ja katsotaan ettei annos ole isompi kun isällä. Olen selittänyt että jos syö liikaa mahalaukku venyy, eikä nälkä enää katoa.

Herkkuja ei ole edes joka viikko.

Kannattaa tehdä myös niitä ruokia joista lapsi ei pidä, tulee luonnollisia vähän syömisen päivä. Ja voi oppia pitämään uusista ruuista.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös juomiin. Ruuan kanssa rasvatonta maitoa yksi lasillinen per ateria lisäksi vettä. Mehua vaan välipalalla, yksi lasillinen. Janojuoma on vesi.

Jos pastaa syötte sen pitää olla tummaa pastaa, samoin riisin.

Luuletko ettei lapsesi tiedä olevansa lihava? Miksi asiasta tehdään vaiettu salaisuus? Eikö siitä olisi parempi puhua ihan asiallisesti. Tietysti lapsen ymmärtämällä tasolla.

Pitäähän lapsen osata koulussakin ottaa sopiva annos. Sitä ei voi tehdä jos kotona ei puhuta asiasta.

Tehkää joku projekti missä tutustutte terveelliseen syömiseen. Piirtäkää kartongille lautanen. Sitten erilaisia ruokia siihen sopivia annoksia. Harjoitelkaa ja kehittäkää joku tarra systeemi.

Lisäksi liikuntaa!

Hei, joidenkin aineenvaihdunta on sellainen, että lihovat helpommin. Itse esimerkiksi lihon jatkuvasti jos en rajoita hiilareiden saantia johtuen hormoneista, olen ollut aina tälläinen mutta tilanne pahenee jos lihoo -> oravanpyörä. Siksi lapsella voisikin kokeilla ns hyväkarppausta eli rajoitat valkoisia jauhoja ja sokeria ja muutakin paljon hiilareita sisältävää.

Suosi täysjväviljoja, ruisleipää vaalean leivän sijaan ja kohtuudella. Jos jotain lisuketta tarvis laittaa ruuan kanssa niin vaikka hieman pastaa, mutta ruoka voi olla vaikka kasvisvokki, eli paistettuja kasviksia runsaasti ja lihaa. Hiilarien vähentäminen vähentää insuliinin eritystä ja insuliini nimenomaan saa rasvan varastoitumaan ja aiheuttaa lihomista.

Ravintoterapeutti osaa auttaa tässä asiassa, niin että lapsen ruokavalio on tasapainoinen.

Usein ihminen, joka saa suurta mielihyvää syömisestä, sanoo olevansa nälkäinen vaikkei todellisuudessa näin olisikaan. Lapsi oppii nopeasti pukemaan mielihyvän lähteen näläksi, jolloin tuosta poisoppiminen on erittäin vaikeaa. Ei lapsen (eikä aikuisenkaan) kuulu saada syödä vain mielihyvän vuoksi.

Varaisin ajan lääkärille ja pyytäisin lähetettä ravitsemusterapeutille. Häneltä voisit saada hyvin tukea ja vinkkejä ongelman ratkaisuun. Lisäksi lääkäri voisi tutkia ettei ole mitään isompaa ongelmaa pojalla.

Minun lapseni söi ja lihoi aivan kuin ap:n lapsi. Ihmettelin sitä vuosia. Syy lopulta selvisi paljon myöhemmin. Aivokasvain. Eli oikeasti joskus voi taustalla olla jokin sairaus.

Itse lapsi-iän ylipainoisena ja yhden ylipainoisen lapsen äitinä sanon näin, että lapsen oma motivaatio ratkaisee eniten. En tiedä tuleeko pojille ollenkaan vaihetta, jossa he vertailevat toisiaan nimenomaan painon osalta mutta meille naispuoliselle tuo vaihe tulee ensimmäisen kerran siinä 6-8 -vuotiaana. Mua yritettiin laihduttaa, kun olin viisi mutta tuloksia ei tullut, sillä nimenomaan varastelin ruokaa yöllä. En edes mitään herkkuja vaan leipää ja maitoa. Sitten tokaluokalla oma pyöreys alkoi vaivata ja suostuin ruokaremonttiin. Omalla tytölläni tämä vaihe tuli eskarissa ja silloin kävimme läpi ruuat, jotka "kasvattava mahaa, eivät pituutta" ja samalla annoskoot pienenivät. Nyt tokaluokalla oleva tyttö on painollaan keskikäyrällä ja tavoite on pysyä siinä.

[QUOTE="hei";25277624]Varaisin ajan lääkärille ja pyytäisin lähetettä ravitsemusterapeutille. Häneltä voisit saada hyvin tukea ja vinkkejä ongelman ratkaisuun. Lisäksi lääkäri voisi tutkia ettei ole mitään isompaa ongelmaa pojalla.[/QUOTE]

me käymme keskussairaalan ravintoterapeutilla,mutta se on kertonut kaiken sen mikä täälläkin tullut esille. Pienet annokset ja usein,lautasmalli.'

Ei hälläkään ole hokkus pokkus kikkaa asiaan.
Teroittaa ulkoilun ja harrastuksien tärkeyttä.Niiden ei tarvi olla kuitenkaan kalliita.

Pojalla ei omaa motivaatiota asiaan ole. Jos otamme asian esille poika suuttuu ja turhautuu samointein ja alkaa vaan tiuskia ja sanoo JOO JOO! Hän tietää olevansa isompi kuin muut, ei se ole mitenkään vaiettu asia, mutta muutos ei kiinnosta poikaa. Olemme puhuneet ruuasta, santsaamisesta ym mitä tässä ketjussa on ehdoteltu. Ainoa missä olen ollut heikko on tuo etten pysty aina kieltää poikaa santsaamasta. Ja koulussa en pysty sitä edes vahtimaan. Poika saattaa omien sanojensa mukaan hakea lisää kolmesti, joskus neljästi ja seon hänen mielestään vaan hyvä juttu kun kaverit ns kannustaa siihen. Niillä on jtain kisojakin koulussa syömisestä:kuka vetää eniten. Puhe ei poikaan auta tässä asiassa...

Mietin tänään tätä asiaa ja alan tiukemmalle linjalle. Eli ei santsata ei. Piste.

Pastat, riisit, leivät ym meillä on jo täysjyvää, kasviksia on aina saatavilla jne.