Ylireagoinko? Päiväkotiasiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Hain lapsen päiväkodista ja heillä oli värittäminen kesken. Yleensä olen odotellut muutaman minuutin, että saa työn valmiiksi. Tänään lastentarhanopettaja kiskaisi piirustuksen lapsen kädestä heti ja varoittamatta pois. Lapsi pyysi sitä kotiin mukaan, jotta voi jatkaa siellä. Opettaja kielsi tämän tiukasti. Ja kyse oli tosiaan vaan värityskuvasta. Lapselle tuli itku, johon opettaja sanoi tiukasti "Ei saa oikutella!" Olin melko pöyristynyt tilanteesta ja harmittaa että en saanut sanaa suusta. Energiaa meni lapsen lohduttamiseen ja selittämiseen, miksi opettaja sai repiä kädestä ja miksei kuvaa saanut ottaa kotiin mukaan.

Huoh! Olenko mä nyt vaan ylireagoinut tilanteeseen ihan överisti? Jotenkin tuo koko tilanne vaan oli niin turha, ja vähemmällä olisi päästy, kun olisi antanut lapsen värittää vielä pari minuuttia. Pettymyksiä pitää toki lapsen oppia sietämään, mutta en ymmärrä miksi niitä pitää näin tahallisesti tuottaa ja vielä toimimalla päinvastoin kuin itse yritän opettaa (kädestä ei oteta).

Tuon opettajan toiminta on ennenkin kiinnittänyt huomioni, ja en suoraansanottuna pidä hänestä lainkaan. Saattanee vaikuttaa kiukkuuni...

Joskus opet rasittuvat tilanteisiin, jossa lapsi ei suostu lähtemään kotiin vaan antaa vanhemman odotuttaa itseään ja vanhempi ei saa millään lasta mukaansa...
Mutta tarpeettomaltahan tuo piirustuksen repiminen kuulostaa. Mikähän olisi tuon open näkemys asiaan?

Ylireagoitko? Ethän tehnyt tilanteessa yhtään mitään, paitsi katsoit päältä.

Spekulointia...
a) opella huono päivä jonka purki lapseen (huono selitys)
b) kullannuppusi ollut vähemmän kullannuppu koko päivän (=oikutellut), ope "rankaisi" ottamalla piirustuksen (näin ei kenties tarvisi toimia..)
c) kaikista ei vain ole lastenhoitoalalle (TOTTA)
d) aiotko tehdä asialle mitään, jutella tämän open kanssa tms?

Onko pk:sta lähtö teille vaikeaa, ts. meneekö aikaa pitkät tovit ja lapsen ehdoilla? Kädestä nyt en menisi mitään repimään, mutta jotkut lapset/vanhemmat ovat semmosia vitkuttelijoita, että tekisi mieli pukea lapsi valmiiksi eteiseen odottamaan...

Joskus opet rasittuvat tilanteisiin, jossa lapsi ei suostu lähtemään kotiin vaan antaa vanhemman odotuttaa itseään ja vanhempi ei saa millään lasta mukaansa...
Mutta tarpeettomaltahan tuo piirustuksen repiminen kuulostaa. Mikähän olisi tuon open näkemys asiaan?

Mutta oliko tämä sellainen tilanne, että lasta oli jo kehoitettu lopettamaan? sain sellaisen käsityksen että käytös perustui vain siihen että vanhempi oli jo tullut hakemaan.

[QUOTE="jaa";25088141]Mutta oliko tämä sellainen tilanne, että lasta oli jo kehoitettu lopettamaan? sain sellaisen käsityksen että käytös perustui vain siihen että vanhempi oli jo tullut hakemaan.[/QUOTE]

No sitähän me ei varmasti tiedetä. Mutta ei lasta nyt itkettämään kannata ruveta lähdön kunniaksi. Melko tylyä touhua.

[QUOTE="jaa";25088141]Mutta oliko tämä sellainen tilanne, että lasta oli jo kehoitettu lopettamaan? sain sellaisen käsityksen että käytös perustui vain siihen että vanhempi oli jo tullut hakemaan.[/QUOTE]

Ei kehoitettu mitenkään lopettamaan puuhia. Opettaja vain totesi että äiti tuli, ja repi piirustuksen kädestä. En edes ehtinyt sanomaan, että väritä rauhassa loppuun (kuten yleensä sanon). Lapsi ei normaalisti vitkastele mitenkään. Väritystyötkin saa lopuun minuutissa parissa, kun tietää minun odottavan. Eli tämä ei voi olla ongelma.

[QUOTE="äippä";25088159]Ei kehoitettu mitenkään lopettamaan puuhia. Opettaja vain totesi että äiti tuli, ja repi piirustuksen kädestä. En edes ehtinyt sanomaan, että väritä rauhassa loppuun (kuten yleensä sanon). Lapsi ei normaalisti vitkastele mitenkään. Väritystyötkin saa lopuun minuutissa parissa, kun tietää minun odottavan. Eli tämä ei voi olla ongelma.[/QUOTE]

No ei kuulosta ongelmalta. Ikävää käytöstä opelta. Mutta kyllähän noita työhönsä leipiintyneitä riittää...alalla kuin alalla.

kyllä voisi keskustella päivähoidon vuorovaikutuksesta, että on kovin ilotonta ja negatiivista. tuosta pahoittaa mielen kyllä. olisi hyvä ottaa puheeksi, että miten työssä voidaan / kohdellaan lapsia eli niitä keiden vuoksi sitä työtä siellä tehdään. ehkä tädillä on kovin autoritäärinen ote työhön, mutta hyvä hoitosuhde vaatii molemminpuolista luottamusta ... tuo ei herätä luottamusta eikä yhteistyöhalua eikä muutakaan hyvää ja haku tilanteetkin ovat tärkeitä. onko täti pahalla tuulella usein työssään?

Yhteistyössä