Ylireagoinko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leijonaemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leijonaemo

Vieras
Kaveriperheen poika (6v) on useamman kerran sanonut tyttärelleni (7 v) että tyttäreni on pyöreä kuin pallo ja pullea kuin lihapulla yms. :( En ole itse ollut paikalla kun tätä on tapahtunut, mutta lapset ovat kertoneet. Ajattelin pojan äidin kanssa jutella asiasta ja miehelle mainitsin aikeistani niin hän on sitä mieltä että ylireagoin ja lasten maailma vaan on välillä sellasta ja että lapset ei ruudupedillä voi kasvaa vaan täytyy oppia ottaa vastaan myös tuollaist. Mies ei siis ollut sen kannalla, että kyseisen äidin kanssa juttelisin. Mä oon itte kuitenki toista mieltä, ajattelen että asia voi mennä pahemmaksi jos siihen ei puutu. Tyttäreni on vähän pyöreä, mutta ei kenelläkään ole oikeutta rumasti mennä sanomaan. :(

Oonko mä teidän mielestä liian herkkä, jos menen sanomaan.... Miten te toimisitte?

en tiedä vieläkö haluat vastauksia, mutta minä myös olin pentuna lihava, ja siitä saa kuulla kyllä. olin vaan niin tyh,ä et en tajunnu et se on kiusaamista ja siitä pitäis masentua yms. mutta sen tiedän että omia lapsiani en syötä samaan tilaan.. (niin kauan kun siihen voi täysin itse vaikuttaa )

Menisin juttelemaan äidin kanssa. Et ylireagoi ollenkaan. Toki olisi hyvä, jos itse kuulisit tuon haukkumisen, niin ei sen pojan äiti sitten pysty sanomaan että "Ei meidän Ville-Petteri ikinä!!"

Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
Menisin juttelemaan äidin kanssa. Et ylireagoi ollenkaan. Toki olisi hyvä, jos itse kuulisit tuon haukkumisen, niin ei sen pojan äiti sitten pysty sanomaan että "Ei meidän Ville-Petteri ikinä!!"

Kiitos ja hali! En tosiaan ole itse kuullut mutta veljensä kertoi myös ja uskon kyllä että asia on näin. Tietenki eriasia uskooko pojan äiti.

Toisaalta voit myös miettiä sitä, että se kaveriperheen poika ei ole ainoa, joka asiasta mainitsee. Kaveriperheessä voit asiasta mainita, mutta voitko lapsesi koulun jokaiselle perheelle ja penskalle?

Et voi muutenkaan olla jokaista murhetta ja nimittelyä tytön tieltä lakaisemassa, vaikka äidin sydämen ne särkevätkin. Sen sijaan voit kasvattaa lasta pääsemään yli nimittelystä, alkaa ehkä hitusen miettiä millaisia rasvoja ja sokereita syötät kotona ja kannustaa tytön liikkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Siinä vaiheessa kun lasta nimitetään lihapullaksi on äidin syytä miettiä mitä lapselle syöttää.Nimittely on silti rumaa.

Ei kai tässä tuosta ollutkaan kyse vaan siitä että onko ok jos ap juttelee äidin kanssa. Mikää ei oikeuta ketään haukkumaan toista, ei ikinä. Esim meillä on viisi lasta, samaa ruokaa syödään ja joku lapsista on painavampi kuin toinen, et voi äitiä syyllistää.

Ottaisin haukkuvan lapsen vanhemman kanssa asian esiin. Kaikenlainen nimittely on heti pienenä karsittava pois ja aikuisten on siihen puututtava. Näin pienistä (ja viattomista) asioista voi lähteä kiusaaminen vyörymään ellei siihen heti puututa. Lapsi voi olla hieman pyöreä monista syistä, ei lapsen vanhempien syyllistäminen hyödytä ketään. Ulkonäön perusteella eivät lapset tai aikuiset saa syrjiä toisiaan.

No meillä ainakin puututaan ihan kaikkeen kiusaamiseen ja muuhun vääryyteen.
Ekaluokkalaista tyttöä oli luokkakaveri, poika, kiusannut perjantaina, työntänyt lehtiä suuhun ja päivää aikaisemmin lyönyt nyrkillä naamaan...mies meni tänäaamuna koululle ja puhutteli POIKAA (en ymmärrä, miksi otetaan yhetys vain opettajaan tai vanhempiin...) ja poika lupasi kiltisti olla kiusaamatta jatkossa! Jos vielä jotain kuuluu, sitten menemme uudelleen POJAN luo koululle ja sanomme, että seuraavasta kerrasta meidän täytyy soittaa poliisille. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Pallo:
Ottaisin haukkuvan lapsen vanhemman kanssa asian esiin. Kaikenlainen nimittely on heti pienenä karsittava pois ja aikuisten on siihen puututtava. Näin pienistä (ja viattomista) asioista voi lähteä kiusaaminen vyörymään ellei siihen heti puututa. Lapsi voi olla hieman pyöreä monista syistä, ei lapsen vanhempien syyllistäminen hyödytä ketään. Ulkonäön perusteella eivät lapset tai aikuiset saa syrjiä toisiaan.

Näin tekisin minäkin.

Tottakai puutut, ei ole lapsesta kivaa kuulla olevansa lihapulla. Muistan ite vielä tänä päivänäkin miten mua on pienenä ekaluokkalaisena kiusattu sanoilla lihapulla ja Vaasan pieni ja pyöreä.

Ottaisin asian puheeksi haukkuvan pojan äidin kanssa. Mutta itse kiinnittäisin myös huomiota tyttären ruokavalioon. Jostainhan se tyttären pyöreyskin johtuu, pitäisikö ruokatottumuksi muuttaa? ikuisesti et voi suojella lastasi nimittelyltä, joten itse puuttuisin ongelman ytimeen. Ja en sano tätä pahalla, tarkoitukseni ei ole syyllistää :)

Yhteistyössä