Ylireagoinko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eräs hyvin läheinen ihminen polttaa tupakkaa ja on jo pitkään puhunut, että se pitäisi lopettaa ja todella tahtookin sitä. Nyt kuitenkin kertoi minulle, että aikoo lopettaa sen ja ostaa nuuskaa ja lopettaa sen avulla.

Minä tyrmistyin niin, että aloin ihan jopa itkemään. En ole koskaan kuullutkaan, että tupakanpolttoa voisi lopettaa nuuskaa käyttämällä ja että sitten pääsee siitä nuuskasta helposti eroon, kun tapa itse tupakointiin on hävinnyt. On kuulemma tehnyt niin ennenkin joskus 10 vuotta sitten. Käyttänyt muutaman kuukauden nuuskaa, päässyt tupakasta eroon ja sitten lopettanut nuuskan.

Haluan ihan oikeasti ymmärtää, vaikka vaikealta se noin ensi kuulemalta tuntuikin. Toivon todella, että pystyy lopettamaan sen tupakoinnin, mutta tuo nuuska vain on ollut minulle aina jotenki kynnyskysymys. En tykkää tupakastakaan, mutta nuuskaaminen... :/

Ja itse en ole koskaan polttanut tupakkaa kuin hyvin satunnaisesti yhden tai kaksi kännissä. Eli en tiedä siis mitä on olla riippuvainen siitä.

Ylireagoit. Nuuskassa on toki huonot puolensa, mutta tupakassa niitä on viel enemmän. Jos henkilö its ekokee että nuuskan avulla hän pääsee röökistä eroon niin mikäs siinä sitten. Tupakoinnin lopettaminen vaan on sellanen juttu että se pitää päättä ihan ite, sitä päätöstä ei voi kukaan läheinen tehdä.

Samahan se on syökö nikotiinipurkkaa...tai muuta tupakan korvaustuotetta. Se ero siinä kyllä on, että nuuskassa on enemmän myrkkyjä mukana. Tavasta pääsee varmasti tällä irti, kunhan ei ota toista tapaa tilalle... Itse lopetin aikoinaan purkan avulla.

Harmittaa hirveästi sekin, että ilmeisesti loukkasin häntä tuolla reaktiollani. En millään pahalla sanonut tai tarkoittanut, mutta hän oli ajatellut, että se on iloinen asia minulle, kun kertoo tuon. No se tupakoinnin lopettaminen onkin. Tapa vain oli minulle kokonaan uusi ja vieras ja vastenmielinenkin. :(

Nikotiinipurkassa ei kai ole ihan samoja määriä sitä nikotiinia mitä nuuskassa? En ole katsonut, villi arvaus vain asiasta. Plus nuo tiäs miten monet muut myrkyt mitä siinä nuuskassa on.

Ja tiedän kyllä, että sitä päätöstä ei voi kukaan toinen tehdä. En ole niin koskaan kuvitellutkaan. Ja olenkin aina sanonut vain, että toivon että lopettaisi sen.

Mutta en tosiaan ole koskaan kuullut, että nuuskalla lopetettaisiin tupakointi, vaikka lähipiirissä on tupakoitsijoita enemmänkin.

Ihan rehellisesti? Ylireagoit, eikä asia sinulle sinänsä kuulu kuten itsekin tiedät, joten en yhtään ihmettele kaverisi loukkaantumista.

Kaverisi tietää parhaiten mikä itselleen toimii, yritä sinä siis luottaa siihen että hän tietää mitä tekee ja olla iloinen siitä että haluaa lopettaa :)

Ihan rehellisesti? Ylireagoit, eikä asia sinulle sinänsä kuulu kuten itsekin tiedät, joten en yhtään ihmettele kaverisi loukkaantumista.

Kaverisi tietää parhaiten mikä itselleen toimii, yritä sinä siis luottaa siihen että hän tietää mitä tekee ja olla iloinen siitä että haluaa lopettaa :)

No sanoinkin, että asia ei kuulu minulle. Tietenkään. Ja tietysti olen iloinen, että tahtoo lopettaa. Mutta toi tapa vain tuli täysin puskista minulle. :/

eikös nuuskassa ole enempi nikotiinia kuin röökissä ja kaikenmaailman suusyöpää pukkaa kaiken sen muun moskan takia? Muistelen vaan. Silti parempi siksi että keuhkot ei kärsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä juu;23148687:
eikös nuuskassa ole enempi nikotiinia kuin röökissä ja kaikenmaailman suusyöpää pukkaa kaiken sen muun moskan takia? Muistelen vaan. Silti parempi siksi että keuhkot ei kärsi.

Onhan siinä juu kaikenlaista ylimääräistä myrkkyä. :( Mutta tietysti pienempi paha silti kuin tupakka. Kyllä minäkin sen ymmärrän tietysti, mutta... Äh. Olen ihan tyhmä. :(

[QUOTE="alkup";23148706]Onhan siinä juu kaikenlaista ylimääräistä myrkkyä. :( Mutta tietysti pienempi paha silti kuin tupakka. Kyllä minäkin sen ymmärrän tietysti, mutta... Äh. Olen ihan tyhmä. :([/QUOTE]

kyllä mä tunnen pari ihmistä jotka on lopettaneet kokonaan tupakoinnin 'nuuskaamisen siirtymävaiheella'. itse en kyllä suuhuni laittaisi, sitten kun olen tarpeeksi kypsä tähän sauhutteluun aion sen lopettaa nikotiinikorvaustuotteilla.

mutta taidat reagoida aika reilusti liikaa, jos siis olet ihan tosissas :D täytyy sanoa että jos joku mun ystävistäni alkais itkeä tollasesta asiasta niin voi olla etten kauheasti asioistani jatkossa puhuisi. se kun ei sulle kuulu paskan vertaa jos ei kyseessä ole lapsesi tai oikeen-lähi-symbioosissa elävä kumppanisi.

Ylireagoit. Oli aihe mikä tahansa noin "tyhjänpäiväinen", niin itkemään repeäminen osoittaa, että sinä olet joko raskaana tai sitten vähän pimeä.

Siis aivan idiootimaistahan se nuuskaan siirtyminen on, mutta ei nyt kukaan tuollaisesta pillittämään ala.

No en minä nyt sentään mitään revennyt itkemään.

Ja on kyseessä paljon läheisempi ihminen kuin vain ystävä.

Mut ehkä mä olen sitten vähän pimeä. Raskaana en ole. No imetän. Käykö se? :D