Y
yöperhonen
Vieras
Toivoisin asiallista keskusteltua aiheesta, mikä minua on mietityttänyt jo liian kauan. Ensimmäisiä 'merkkejä' asiasta on mielestäni ollut jo vuosi sitten, kun lapseni oli ollut isovanhemmillaan kylässä ja kotiin tultuamme seisoi sohvalla ja sanoi minulle että "kutita äiti". Kutitin lasta vatsasta tms ja hän vastasi minulle, että "ei kun pyllystä". Lapsi oli tuolloin parivuotias. Tokaisin vain takaisin, että eihän pyllystä voi kutittaa. Samoihin aikoihin lapsi usein syliin tullessaan nuolaisi esim. minua tai isäänsä kasvoista, tai esim. sohvalla loikoessani tuli ja nuolaisi leukaani. Kun kysyin tästä ihmeellisestä tavasta, hän kertoi leikkineensä isoisän kanssa tällaista. Mielestäni isoisä myös pariin kertaan samoihin aikoihin yllättyi luultuaan olleensa kaksin tytön kanssa esim sisällä ja huomattuaankin sitten vaikkapa minun olleen toisessa huoneessa, mutta ehkä kuvittelen. Näiden tilanteiden jälkeen keräsin rohkeuteni ja kysyin isoisältä ainoastaan tuosta nuolaisuleikistä, ja isoisä kielsi tällaista leikkineensä, mutta kertoi tytön yrittäneen tehdä niin hänellekin. Tämän jälkeen olen kuitenkin pysynyt varuillani, aiheesta tai aiheetta, en tiedä, sen verran, että tytön ja isoisän kahdenkeskisiä hetkiä ei juurikaan ole nyt noin vuoteen ollut. Joskus kuitenkin tilanteen pakosta. Nyt tyttö on kolmevuotias ja kaiveli tässä eräänä päivänä jotain pöksyistään. Sanoin, että 'älä kaiva pyllyä', johon tyttö vastasi, että 'en kaivakkaan vaan kutitan.' Taas toistin, ettei pylly ole paikka josta kutitellaan, ja jatkoin lausetta kysymällä, 'vai onkos sinua joku kutittanut pyllystä?' johon tyttö vastasi nauraen, 'on, isoisä'. Ihmettelin, mutta en tytölle kauhistellut asiaa, koska halusin hänen uskaltavan kertoa minulle asiasta säikähtämättä. Kysyin että kutittikos isoisä housun päältä vai alta, johon tyttö vastasi, että 'housun päältä'. Kyseinen isoisä oli samaisena päivänä käynyt meillä kylässä, eikä tosiaankaan viettänyt aikaa kaksin tytön kanssa, mutta olisiko tyttö tästä vierailusta voinut keksiä tällaisen tarinan kun kysyin vai onko mielestänne asiassa jotain huolestuttavaa? Tarinoivatko kolmevuotiaat tällaisia? Kyläilemme kuitenkin aika usein puolin tai toisin ja vaikka olen nyt vuoden ajan pitänyt lapsen ja isoisän leikkejä silmällä, en kuitenkaan aina ole vieressä katsomassa. Nuo nuolaisuleikit loppuivat lähes siihen, kun asian otin puheeksi. Rohkaistuin kysymään myös tästä kutittelusta, ja isoisä kielsi senkin. Ylisuojelenko mielestänne, onko kyse lapsen mielikuvituksesta vai uskallanko luottaa äidin vaistoihini? En jaksa uskoa, että mitään 'todella pahaa' voisi tapahtuakaan, mutta epäilen kyllä, että leikit, joita on leikitty eivät ole sopivia ja siksi olenkin nyt sitten pitänyt silmällä heitä parhaani mukaan. Raskaaksi käy vain tämä jatkuva epäilykin, mutta en silti uskalla antaa asian olla. Isoisästä vielä sen verran, että on aivan normaali 6kymppinen mies ja välittää tytöstä taatusti aivan oikein perustein paljon, ja tyttö hänestä. Mielestäni heidän leikkinsä muidenkin nähden vain ovat jotenkin enemmän sellaista sylissä kiehnäämistä kuin tytöllä muiden kanssa. Olen ratkaissut asian toistaiseksi tavallani, mutta toivoisin mielipiteitä ja näkemyksiä asiasta sekä mielelläni otan vastaan myös neuvoja kuinka toimia, kun tekemisissä kuitenkin ollaan...ainakin niin kauan, kunnes asiat varmistuvat jos varmistuvat. Kiitos jo etukäteen jokaisesta asiallisesta vastauksesta!