yliväsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva

Vieras
Eli vaiva on seuraavanlainen. Vauva, reilu 1kk, herää ja alkaa syömään. Vauva syö hyvin hitaasti (neuvolan mielestä ihan ok vauhti kuitenkin), helposti voi mennä tuntikin. Sen jälkeen saa röyhtäytellä ajan kanssa tai muuten tulee puklua yllin kyllin. Koko syömissessio ja röyhtäytys kestää niin kauan, että vauva itsekin usein väsyy ja alkaa ensin kitistä ja sitten huutaa aivan valtoimenaan väsymystään. Keskenkään ei syömistä voi luonnollisesti lopettaa ja laittaa vauvaa nukkumaan, vaikka vauva olisi jo väsyksissä ja pilkkii sylissä. Usein tämä yliväsymys johtaa parin, kolmen tunnin huutoon, jonka jälkeen vauva onkin sen verran nälkäinen, että on aika syödä ja röyhtäytellä taas...

Onko jotain vinkkiä, mitä voisin tehdä toisin? Olen niin tuore ja kokematon vauvan hoidossa, etten ehkä näe jotain perustavanlaatuista virhettä, jonka kerta toisensa jälkeen teen. Vai onko se vaan tämän vauvan kanssa tällaista? Vauva syntyi pienipainoisena (2500g) kolme viikkoa etuajassa.

Ei ainakaan kannata ehkä tunti tolkulla syöttää, kyllä vauva saa jo muutamassa minuutissa tarvittavan määrän... Suostuuko vauva ottamaan tuttia, koska luulen, että vauva pitää sua huvituttina!?

Syötä vähemmän aikaa ja tutti suuhun ja nukkumaan! Helpommin sanottu, kun tehty, tiedän ;) Vauvasi on vielä niin pieni, että mahavaivojakin on, koska suolisto ei vielä kehittynyt tarpeeksi eli saattaa itkeä sitä... Kokeile reladropseja!

Tsemppiä!

Kuulostaa hyvin tutulta tuo vauvan väsymys ja uneliaisuus, meillä oli sitä alussa myös vaikka vauvamme syntyikin lähes 4-kiloisena.

Me annoimme ensimmäiset 1,5 kk rintamaidon lisäksi korviketta, koska itselläni oli alussa maidon nousun kanssa ongelmia. Olin myös tosi väsynyt. Vauvakin oli väsynyt ja nukahti usein kesken syönnin tissille. Lypsin maitoa kun jaksoin, että maidontuotanto ei pääsisi vähenemään ja annoin mieheni syöttää välillä vauvalle Tuttelia. Lopputulos toimi meillä: Vauva sai nopeammin masunsa kylläiseksi, vahvistui ja itse sain välillä myös levätä. Tietysti tuli masuvaivoja, mutta niitä tuntuu olevan kaikilla vauvoilla pienenä. Röyhyttely auttaa ja voihan sitä kokeilla Cuplatonia ja Disflatylia ilmavaivoihin.

Joka tapauksessa nyt tyttömme on 4 kk ja täysimetyksellä jo 2,5 kk eli vaikka alussa antaakin välillä korviketta, se ei välttämättä poissulje täysimetystä myöhemmin. Meillä ainakin aika auttoi kun tyttö vahvistui ja jaksoi myös paremmin imeä tissiä. Toisilla saattaa kyllä myös käydä niin, että pulloruokinnan jälkeen vauva alkaa hyljeksiä tissiä, koska maito tulee pullosta helpommin. Mutta kun vauvasi on ollut pienipainoinen, tärkeintä on, että hän kasvaa ja kehittyy hyvin. Ja koeta itse levätä niin paljon kuin mahdollista!!!

mä suosittelisin kanssa antamaan korviketta sitten kun on ensiksi syöttänyt ""tarvittavan"" määrän. Ei kannata itseään rikkoa imettämisellä tai vauvaa väsyttää, jos ei vaikka jaksakaan imeä tarpeeksi maitoa. Pullosta saa kuitenkin helpommalla. Siis ja tällä tarkoitan just sitä, että syöttää eka esim. puolituntia rinnalta ja sen jälkeen antaa tarvittavan määrän korviketta, että vauva saa itsensä kylläiseksi ja nukahtaa siihen... voi tietty olla ettei nukahda :)

Kun antaa korviketta puuttuvan määrän ei oman maidon määrä koskaan nousekaan riittäväksi. Sitähän vauva tekee kun rinnalla viipyy, eli tilaa oikeaa määrää. Toki välillä hakee lohtuakin tms, rinnalla ololla on onta tarkoitusta. Minulla nyt 7 viikoinen vauva ja ap:lle rohkaisuna: tuntien imuttelut loppuivat ihan yhtäkkiä pari viikkoa sitten, ja tunnen ""omat paikkanikin"" ihan erilaisiksi, eli nyt maito ""pursuaa"" vauvan suupielistä. Noilla pitkillä imemissessioilla ainakin minun kohdallani oli tarkoituksensa, ei vauva alussa olisi omalla otteellaan, voimillaan ja minun aloittelevilla rinnanpäillä parissa minutissa tarpeeksi olisi saanut. Mielestäni kannatti, nyt on poika tyytyväinen n. 10 minuutissa eli imetyksestä on alkanut nauttiakin. Ilmavaivatkin ovat helpottaneet, liekö tuosta paremmasta otteesta vai suoliston kyspymisestä vai mistä johtuen, en tiedä. Tsemppiä! JOS HALUAT täysimettää, koeta jaksaa vielä jonkun aikaa. Korvikkeen antaminen tosiaan ei nosta maitosi määrää oikealle tasolle, ja vauva voi alkaa hylkiä rintaa kun oppii pullolle, siitähän saa maidon niin paljon helpommin.

no vaikka mä annoin alussa täytteeksi korviketta, niin ihan hyvin se maidon määrä lähti nousuun. Sitten kun maitoa riitti niin tottakai syötin pelkästään rintamaitoa. Se vaan ei kaikilla välttämättä heti alusta riitä. Mulla taisi mennä melkein 2 kk ennenkuin maitoa tuli yli oman tarpeen. Mutta tolla korvikkeen annolla vois yrittää välttää esim. iltaisin tota yliväsymystä...

Hei Yliväsynyt! Tässä minun kokemuksiani, jos jostain olisi sinulle apua.

Vauvamme syntyi myös hieman reilu 3 viikkoa etuajassa n. 5 viikkoa sitten ja syntymäpaino oli 2,2 kg. Meillä on pulloruokittu vauvaa äidinmaidolla koko ajan, jotta pystymme paremmin seuraamaan että vauva saa riittävästi maitoa vuorokaudessa. Sairaalan mukaan ""minimi""määrä millilitroja vuorokaudessa meillä on 1/5 tai 1/6 lapsen painosta.

Pulloruokinta on sujunut hyvin ja vaihtelemalla tuttipäitä yms. pystyn hyvin säätelemään kuinka vuolaasti ja nopeasti vauva saa syötössä maitoa. Olen imettänyt iltaisin, kun vauva kaipaa läheisyyttä, mutta olen aina ruokkinut pullosta ensin tarvitun määrän. Meillä vauva ei hyljeksi rintaa vaikka on koko elämänsä ollut pääosin pulloruokinnalla vaan tuntuu pikemminkin tarvitsevan rintaa (ei vain syömistarkoitukseen). Toivon kuitenkin että pääsen pian aloittelemaan imetysharjoittelun niin että pääsisin eroon pullojen pesemisestä, desinfioinnista ja maidon lämmittämisestä... Tälläkin hetkellä tässä maitoa pumppailen :) Imetystä opetellaan ensi viikolla neuvolassa. En tiedä auttaisiko sinua maidon pumppaaminen ja pulloruokinta esim. osittain joka syötössä tai niin että osa syötöistä menisi pullosta ehkä nopeammin. Hankalaahan se tosin on. Maidon herumista rinnasta voi myös koettaa edistää mm. lämpöpussien tai hieronnan avulla, jos tuntuu siltä että maitoa ei tule tarpeeksi nopeana suihkuna.

Viime aikoina syöttäminen on meilläkin kyllä hidastunut niin että vauva syö maitoa vähemmän mutta aikaa syömiseen menee enemmän. Lisäksi joskus saattaa tulla suuriakin oksennuksia. Epäilisin että meillä tuo on johtunut rautatippojen antamisesta (käytetään pienipainoisille 1 kk:n iästä lähtienennaltaehkäisemään puutostiloja), koska nyt kun olemme kokeeksi jättäneet niiden antamisen, tilanne on vähän helpottunut. Onko teillä mahdollisesti käytössä nuo tipat myös? Vai muuttuuko vauvan aineenvaihdunta tässä vaiheessa... muistelen jonkun kirjoittaneen niin tällä palstalla.

Toisaalta olen huomannut että vauva osaa hyvin säädellä syömistään. Jos meillä vauva nukahtelee syömisen aikana, olen antanut hänen nukkua hetken -- tunnin päästä hän saattaa taas herätä syömään mutta hyvin ruokahaluin. Tämä tietysti vaatii sen että vauva on syönyt ainakin jonkin verran jotta ""jaksaa"" nukkua.

Röyhtäytyksessä meillä tepsii usein se, että aloitetaan taputtelemalla vauvan takapuolta vauvan ollessa olkapäällä. Jos n. 5 min. päästä röyhtäystä ei ole kuulunut, taputtelen vauvaa hetken vauvan ollessa kyljellään käsivarteni päällä (peppu reisieni päällä, vauva ikäänkuin istuu sylissäni kallellaan) ja heti perään niin että hän on mahallaan polvellani. Sitten taas olkapäällä n. 5 min. Täytyy vaan varoa ettei liikaa heiluttele -- sekin saa puklut tulemaan :) Joskus vaan meillä on röyhtäys niin tiukalla että yhdessä asennossa se ei meinaa irrota.

Tässä meidän tilanteesta, tsemppiä sinne! Nyt nukkumaan :)

Kuullostaa ""suht koht"" normaalilta. Eli pienet voivat syödä kauan. Sairaalassa kylläkin sain itse ohjeen syöttää max. 45 min.

Tuossa 1-1½ yleensä vauvat voimistuvat ja alkavat myös syömään nopeammin ja tarmokkaammin.

Mutta tuo monen tunnin huuto tuntuu vähän ""kummalta"", ettei olisi koliikkia tai maitoallergiaa. Aika näyttää, en siis halua pelotella. Koliikkikin menee kuitenkin ajan kanssa ohi, rasittavaa toki. Mutta noin pienistä on vaikea tietää, kun kaikki ovat niin erilaisia.

Mutta itse laittaisin vauvan nukkumaan tuossa vaiheessa, kun alkaa pilkkimään. Sekään ei ole hyvä, että vauva syö ""koko ajan"", koska silloin vatsa ei saa levätä. Vaikka teillä ilmeisesti onkin pidemmät välit, jos huutaa siinä välissä.

Kokeile vielä eri tapoja. Eli katso vaikka mitä tapahtuu jos laitat vaivan nukkumaan, kun alkaa pilkkimään.

Jotain kuitenkin olisi hyvä tehdä tai muuttaa. Kun tuo monen tunnin huutaminen, joka ruokailun jälkeen. Kokeile ja katsele muuttuuko tilanne. Ja kokeile sitten vaikka korvikettakin. ja jos ei mene ohi, niin kokeile näitä ""koliikki lasten"" apukeinoja jne.

kiitokset kaikille vinkeistä ja hyvistä neuvoista.

unohdin mainita tekstissäni, että vauva on meillä pelkällä korvikkeella. Aluksi yritin imettää, mutta vauvalla ei voimat riittäneet, oma tuotanto ei päässyt syystä tai toisesta käyntiin edes pumppaamalla jne.

tuttia vauva ei osaa imeä/ei huoli. imaisee muutaman kerran ja pudottaa suustaan.

no, pitää ihmetellä vielä eri keinoja. ehkäpä se ajan kanssa helpottaa.

Hei taas!

Auttaisiko korvikemerkin vaihto, jos menisi paremmin alas?

Kannattaa myös kokeilla erilaisia tuttipulloja, meillä tosiaan kolmentyyppisiä käytössä sillä jos yhdellä ei maito mene alas niin jostain syystä toisesta tuttipullosta maito saattaakin kelvata.

Jos imu on hidasta, voi yrittää päästää pullon sisälle ilmaa (kääntämällä pulloa vauvan suussa), sillä joskus pulloon tulee ns. alipaine ja intensiivinenkään lutkutus ei johda nielaisuun. Kannattaa kuitenkin varoa, ettei riko vauvan luontaista imurytmiä jos syöminen sujuu hyvin itsestään.

Juttelen vauvalle syötön aikana, silitän poskesta ja korvan takaa, jotta pysyisi hereillä.

Liian valoisaa ei saisi olla, kun se kuulemma saa vauvan siristelemään silmiään, jolloin myös uni tulee herkemmin.

Meillä auttaa myös se, että mennään hoitotasolle käväisemään -- vauva tuntuu oppineen sen että vaipanvaihdon jälkeen on ruoka-aika ja joskus häntä voi ""hämätä"" jatkamaan ruokailua hoitotasovierailulla.

Minä myös hyssyttelen vauvaa varsinkin ruokailun aluksi, kun hän saattaa hotkia aluksi tosi paljon jolloin vatsaan menee myös paljon ilmaa.

Erilaisia syöttöasentoja kannattaa myös kokeilla, esim. vauva tyynyn päällä edessäsi tai vauva käsivartesi päällä sivussa. Meillä aloitetaan ensiksi mainitulla ja jatketaan röyhtäyksen jälkeen tuolla toisella. Jos syöttöasento on koko ajan liian rauhoittava ja lämmin niin vauva nukahtaa helpommin.

Meillä näyttää edelleen noi syömisongelmat jatkuvan. Katsoin tuossa meidän ruokapäiväkirjaa ja näyttäisi siltä että puolenyön aikaan vauva syö määrällisesti eniten. Nyt nämä päivät ovat tällaista maistelua ja katkonaista nukkumista. Toivottavasti se on ohimenevää. Meillä muuten tutti on alkanut kelvata, vaikka alussa ei kiinnostanut ollenkaan. Helpottaa aika paljon, sillä vauva voi illalla maistella rinnan lisäksi myös tuttia ja nukahtaa isän syliin. Meillä tuttia pitää jonkin aikaa pitää vauvan suussa, muuten se putoaa heti pois. Kestää vähän aikaa ennen kuin vauva tajuaa mitä suussa on :)

Kiitos pienipainoisen äiti asiallesta kommentoinnista. Meillä on käytössä aventin ja nuk:n tuttipulloja ja kahta erilaista pullojen tuttia, siis vastasyntyneen ja vähän isomman vauvan, jossa virtaus on nopeampi. Tutteli sai aikaan hirmuiset huudot, joten vaihdettiin Naniin, joka vaikuttaisi olevan vähän parempi. Käytössä siis sekä nanin valmis liemi että jauhe. lisäksi käytiin lääkärissä, joka määräsi kokeiltavaksi almiron peptidiä mahdollisen maitoallergian vuoksi - tuli joka kerta ulos saman tien.

D-vitaminia olen vaihdellut määrällisesti ja merkkiä myös, kokeillut kolmea eri maitohappoa (rela, dds, bioteekki). raudan määrääkin milloin vähennetty, milloin lisätty.

syötetään meidän sängyllä tyynyn päällä, sitterissä, käsivarrella, reisien päällä sylissä jne. mahdollisimman pystyasennossa röyhtäytellään. selän sivelyä, taputtelua jne.

nukutetaan (tai lähinnä yritetään saada nukkumaan) sekä pinnasängyssä että riippukeinussa. riippukeinu välillä parempi. rattaissa ja autossa nukahtaa heti, mutta ei nyt huvittaisi kaikkia iltoja ja öitä kävellä ja ajella ympäri maakuntaa.. kantoliinassa on rauhallinen, mutta heti kun laskee omaan sänkyyn alkaa kimeä huuto selkä kaarella.

lääkäri kehotti vaan laittamaan vauvan pinnasänkyn vatsalleen ja antaa huutaa vartin verran. jos ei se auta, niin jatkaa hyssyttelyä.
tänään huusi aamu klo 6-12.30 ja hiljeni aina kun otti syliin. Onkohan siis vaan tottunut seuraan ja itkee tylsyyttään? toisaalta tuntuu uskomattomalta, että noin pieni osaisi vielä laskelmoiden huudella seurankipeyttään.

pitää varmaan mennä eri lääkärille kysymään toinen mielipide.

Eli te olette käytännössä kokeilleet jo kaikki yleisimmat apukeinot rela-tipoista riippukeinuun.

Kuinka paljon vauva syö kerrallaan. meidän vauva oli n. 8vk ikäinen, kun siirryttiin korvikkeeseen.

Vauva söi n. 60ml ja kesti n. 20 minuttia ja sitten nukahti.

Kun tuntuu, että hurjan kauan syö pullosta. Jos syö itsensä yliähkyyn ja saa vatsanpuruja.

Kun ihan oikeasti siis. Kaikki vauvat eivät osaa säädellä ruuan määrä. Syövät liikaa, pulauttavat, vatsa kivistää. Ja koska pienet hakevat ""lohtua"" pahaan oloon imemisestä, niin syövät lisää. Mikä pahentaa vatsanpuruja.

Mutta tosiaan koeta jos antaisit vähemmän maitoa ja pitäisit ehkä pidemmän tauon, ennenkuin annat lisää.

Mutta kannattaa kysyä toinen mielipide, kun kuullostaa vähän siltä, että joku voisi olla pielessä. Enkä edeleenkään halua pelotella, vaan joku ihan simppeli juttukin voi ratkaista ongelman. Mutta suosittelen myös kysymään toistakin mieleipidettä.

Turhaan täällä kirjoiteltiin imetyksestä kun pulloruokinnalla menette. Siinä on tosiaan ylisyömisen vaara. Tarkista kertamäärät neuvolasta ja kirjoita ylös muistiin, paljonko milloinkin saat vauvaasi uppoamaan.

Tuonikäisen huuto ei missään nimessä ole mielenosoituksellista vaan vauvalla on jokin hätä: Nälkä, vatsavaivoja, epämukava olo, kylmä, kuuma, märkä vaippa, väsymys tms. Syitä huutoon/itkuun on paljon ja alussa, kun ei vielä erota eri sävyjä vauvan ääntelyssä, voi joskus tulla epätoivoinen olo. Eli tarkista kaikki mahdolliset syyt. Toisaalta vauvallasi saattaa olla koliikki tms. Joka tapauksessa toinen lääkärikäynti lienee paikallaan jotta vakavamman syyn poissulkeminen toteutuu.

Jos vauvasi rauhoittuu kantoliinassa, kanna häntä siinä mahdollisimman paljon. Pystyasennossa jalat sammakkoasennossa, kasvot Sinuun päin ilmatkin poistuvat helpommin kropasta. Eli jatka liinailua ihmeessä jos se auttaa. Liinassa vauva voi nukkuakin ja joissakin malleissa sinä voi imettääkin joten jos jaksat, käytä sitä paljon.

Oletko muuten antanut kaikki tipat samalla kertaa? Meillä on syötetty D-vitamiinit, raudat ja keskostipat kaikki samalla kertaa illalla tyhjään vatsaan. Kuulin tänään naapuriltani joka on keskosen äiti, että heille suositeltiin sairaalassa että D-vitamiini annettaisiin illalla ennen ruokaa ja rautatipat aamulla ruoan jälkeen. Käytännössä noi olis vissiin hyvä antaa eri aikaan. Täytyy kokeilla heti tänään, jos meillä vatsavaivat vaikka johtuisi siitä. Nyt hän on syönyt tunnin välein eikä pääse nukkumaan kunnon unia ollenkaan. Äsken onneksi söi 80 ml, joka on tosi hyvä annos.

Meillä myös Nukin ja Aventin pulloja, mutta käytössä on tällä hetkellä Ainu- ja Emma-pulloja. Mä oon tykännyt Ainuista kun siinä voi tuttiosaa kääntämällä säätää maidon virtausta. Samainen naapuri muuten suositteli koliikkipullon ostamista, olenkin nähnyt niitä Prismassa. Pullossa on reikä pohjassa joten ilma pääsee pullosta ulos. Pitänee kokeilla sitäkin.

Vauva nukahtaa usein röyhtäytysoperaation aikana (joka voi siis kestää 2-20 minuuttia), jolloin hänet saa siirrettyä sänkyyn. Usein kuitenkin tulee itku ja häntä pitää kanniskella edestakaisin ennen sikeän unen tuloa. Joskus hän jää nukkumaan sänkyyn mutta ähisee siellä unissaan jonkin aikaa. Joskus valvoo syöttöjen välit, yleensä silloin kun mun pitäisi pumpata maitoa -- niin kuin nyt tässä sylissä pilkkii.

Kuinka paljon teidän vauvalle on muuten tullut lisää painoa? Meidän ""pieni"" on kasvanut jo yli 5 cm ja painoa on tullut kilo lisää.

Vauva syö kerralla 60-90 milliä ja vaikuttaa siltä, että osaisi säädellä nälkäänsä, kun työntää hanakasti kielellä tuttipullon suusta pois ja valuttaa leukapielestään turhat maidot rinnuksilleen.

painoa on onneksi kertynyt ihan mukavasti, liki 800g ja pituuttakin kolmisen senttiä. silti on tosi hoikka ja hintelä pieni poika. ihmiset tulee ihan ääni väristen kaupassa kyselemään ikää ja painoa ja yllättyvät kun ikää onkin jo yli kuukausi :)

Eilen lähdin kaupungille vauvan kanssa. koko matkan autossa keskustaan huusi. syötin heti kun sain auton parkkiin, jonka jälkeen vauva valvoi hiljaa rattaissa vajaan tunnin. Sitten nukahti ja nukkui 4 tuntia. heräsi syömään ja söi silmät kiinni ja nukahti heti hyräilyyn uudestaan. yöllä heräsi vain kerran.

ehkä vauva kaipaa vaan jonkinlaista kunnon väsytystä ja nyt kun en itse heti hyssytellyt ja oli omissa oloissaan, niin nukahti varmaan tylsyyteen. pitää nyt saada kunnollinen nälkä+unirytmitys käyntiin, kun se tuntui helpottavan. luulen, että on tehty se virhe, että on tarjottu liian helposti maitoa itkuun, vauva on syönyt vähän, nukahtanut ja on mennyt sellaiseksi lyhyet unet+pienet syönnit kierteeksi. tänään on ""pakko"" lähteä kauppakeskukseen pörräämään ja vauvaa väsyttämään.

Meillä on mennyt rytmit ihan sekaisin viime aikoina ja vauva syö erilaisia annoskokoja 10 ml:n ja 90 ml:n välillä, useimmin n. 50 ml. Entinen 3 tunnin unirytmi on vaihtunut 1,5 tai 2 tuntiin. Onneksi ensi viikolla on neuvolassa punnitus niin nähdään onko painoa kuitenkin kertynyt. Loppujen lopuksi vuorokaudessa vauva kuitenkin syö ihan kohtuullisen määrän, kun noita syttökertoja on vaan sitten enemmän.

Joo, mäkin huomaan välillä että ei olis heti ensimmäisestä itkusta pitänyt pulloa tarjota, kun vauva ei ole itse vielä ehtinyt kunnolla herätä. Joskus itkeskelee vatsanväänteitä kun usein hän kakkaa juuri ennen seuraavaan syöttöä. En oikein vielä vaan erota nälkä/vatsa/läheisyydenkaipuu -itkuja toisistaan.

Oon yrittänyt liikkua vauvan kanssa ostoksilla ja kyläpaikoissa mutta stressaan sitä, miten saan lämmitettyä maidon esim. kauppakeskuksessa... äidinmaitoa kun ei voi mikrottaa eli pitäisi mennä vessaan lämmittämään pulloa kuuman veden alla (vaikka nykyään niistä automaattihanoista ei varmaan kuumaa vettä saa) tai löytää ravintola josta saisi kuumaa vettä lämmitysastiaan. Syökö teidän vauva pullosta haaleaa maitoa vai pitääkö olla lämmintä? Kylässä ja esim. neuvolassa syöttäminen on helppoa ja vauva syö hyvin.

Meillä vauva nukkuu autossa hyvin siihen saakka kunnes pysähdytään valoihin tai ruuhkiin, sitten herää huutelemaan. Nukahtaa taas kun matka jatkuu. Sain muuten vauvan eilen nukutettua vaunuihin pihalle, vaati tosin puolentunnin vaunujen heijaamisen. Taisi vauva huomata että eihän me liikuta oikeasti mihinkään :)

Eipä tuo syö ollenkaan haaleaa maitoa, lämmintä sen olla pitää. Olenkin käynyt pääasiassa varmoissa paikoissa eli sellaisissa, joissa tiedän, että mikro löytyy helposti. En tiedä missä päin asut, mutta täällä pääkaupunkiseudulla vaikuttaisi olevan monessa kauppakeskuksessa mikrollinen lastenhoitohuone. Lisäksi Stockmann on varma paikka saada maito lämmitettyä, keskustassakin on stockalla monta kahvilaa ja lounaspisteet päälle.
yleensä kyllä lähden liikeelle niin, että vauva on juuri syötetty ja on pelivaraa etsiä lämmityspaikka maidolle. ostin lisäksi stockan vauvaosastolta tuttipullotermoksen (hinta n 3e), joka pitää pari tuntia maidon lämpimänä.
mutta kyllä muakin jännittää liikkua :)

Tänään lähdettiin vauvan kanssa puutarhamyymälään ja ruokamarkettiin ja yritin ottaa rennon asenteen syöttöjen suhteen -- pullo oli mukana ja pakko se on jossain saada lämmitettyä... Reissu meni yllättäin tosi hyvin, vauva oli ensin hereillä ja lopulta nukahti ostoskärryihin nostettuun turvakaukaloon. Pieni itku tuli reissun lopussa mutta kun lähdettiin autolla liikkeelle, vauva nukahti uudelleen.

Täällä pääkaupunkisedullahan minäkin. Pääasiassa liikun kyllä esim. Sellossa ja Isossa Omenassa joissa on hyvät palvelut. Eniten varmaan jännittää se, kun ei tiedä missä lastenhoitohuoneet yms. on ja mihin ravintolaan kannattaa pullon kanssa suunnata. Varmaan kun on ekan kerran syöttänyt ja vaihtanut vaipat shoppailureissulla ja tietää systeemin niin asia ei oo enää mikään suuri ongelma. Kiitos paljon tosta termosvinkistä, pakko saada sellainen heti niin on ainakin itselläni varmempi olo ton liikkumisen suhteen. Vaikka sitten siellä parkkipaikalla syöttäisi :)

Jänniä noi ruokailut, alkuillasta taas vauva söi 30ml ja alkoi sitten itkeä. Loppujen lopuksi, n. 3 tuputuskerran jälkeen pullo yhtäkkiä kelpasikin taas ja söi pullon tyhjäksi. Aivan kuin vauva itkisi nälkää muttei kuitenkaan halua/pysty syömään. Vatsa kyllä tuntuu periaatteessa tomivan hyvin ja säännöllisesti. Tylsää vaan tuputtaa kun vauva ei varmaan kohta muista musta muuta kuin että oon aina tunkemassa pulloa (tai tänään myös rintaa) sen suuhun.

eilen vauva söi ja nukkui tosi hyvin, oltiin sellossa nelisen tuntia virikkeitä hakemassa. puolen yön aikaan vetäisi 100ml ja nukkui 4½ tuntia. sen jälkeen yö menikin taas valvoessa ja tissutellessa pikku annoksia. jännää miten vaihtelee.

aamulla lueskelin vauvaopuksia ja siellä monessa kohtaa puhuttiin, että ""nyt kun kuukauden ikäinen vauvasi makoilee lattialla"" ja ""vauva ei ihmeellistä viihdykettä tarvitse laulelu ym riittää valveilla olevalle vauvalle"".
mähän en ole mitään viihdykettä älynnyt vauvalle järjestää, vaan oon kuvitellut, että se haluaa yhä vaan mennä heti syötyään nukkumaan.
nyt sitten mies näytti syönnin jälkeen vauvalle parvekkeelta maisemia. mä vähän lauloin ja kuunneltiin vielä radiotakin kaiken päälle. johan kävi vauvaa ärsykkeet uuvuttamaan ja nukahti. siitä heräsi hetkeksi ääntelemään, mutta huutelin sille toisesta huoneesta ja kävin sängyn päällä näyttämässä naamaani, niin jatkoi uniaan. onpas voittaja-olo, kun näin sain tilannetta hallintaan.

aurinkoista viikonloppua sinulle pienipainoisen äiti :)

Kiitos toivotuksista, olikin mahtavan lämmin päivä! Ulkona oli 24 astetta ja sisällä 26. Vähensin vähitellen vauvalta vaatteita niin että päällä oli vain lyhythihainen body ja jossain vaiheessa sisätiloissa vain vaippa. Harmittavasti mulla on vielä lantio niin leveenä synnytyksen jälkeen ja rinnat niin suuriksi kasvaneet ettei suurin osa kesävaatteista mahdu päälle. Kuljenkin mitä hassummissa asuyhdistelmissä!

Tutulta kuulostaa, kun meilläkin vaihtelee tuo syöminen. Tänään on taas mennyt paremmin, vauva on syönyt hyviä annoksia ja nukkunut hyvin väliajat. Hieno fiilis tuollaisen päivän jälkeen! Jos sama systeemi jatkuu huomenna niin nukutan vauvan ulos ja alan istuttaa ruusuja jotka lauantaina ostettiin.

Toi 100 ml on kyllä hieno saavutus! Meidän vauva on varmaan kerran sellaisen maksiannoksen syönyt.

Nukkuuko teillä vauva muuten omassa sängyssään vai perhepedissä? Meidän vauva nukkuu yöt pinnasängyssään makuuhuoneessa ja päivät äitiyspakkauksen kopassa olohuoneessa. Viime yönä oli niin levotonta, että otin hänet viereeni sänkyyn, mutta nukuin tosi huonosti sen aikaa kun siinä oltiin. Toisaalta jouduinkin koko ajan laittamaan tuttia vauvan suuhun.

Entä kuinka saat tipat vauvalle annettua? Mulla sen raudan annostelu sujuu ihan hyvin, mutta d-vitamiinit on vaikeampia annostella. Pitäisi varmaan tiputtaa tipat ensin lusikkaan ja tarjota siitä, kun mun on tosi vaikea nähdä menikö tippa suuhun vai ei.

Mäkin oon miettinyt tota vauvan ""aktivointia"". Kuljeskellaan usein täällä ympäri kotia ja leluja ollaan katseltu. Oon vaan vähän hermoillut että tuleeko vauvalta puklut jos makoillaan ja kääntyillään lattialla (vauvan aktiivisuusjakso aina syönnin jälkeen). No, pienimuotoinen puklailu vissiin kuuluu asiaan.

Ensi viikolla meille on tulossa taas vieraita maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona ja mennään vauvan kanssa ensiseen työpaikkaan kyläilemään perjantaina ja 80-vuotissyntymäpäiväjuhliin lauantaina. Kova leipominen edessä, mutta tosi kiva nähdä kaikkia ihmisiä. Tiistaina mennään sairaalaan kuulemaan lisätietoja kadonneesta munuaisesta. 4d-ultrassa molemmat munuaiset näkyivät mutta syntymän jälkeen tehdyissä kahdessa ultrassa oikean puolimmaista ei ole nähty -- on luultavasti jotenkin surkastunut. Katsotaan mitä tutkimuksia nyt aletaan tehdä. Toisaalta yhdelläkin munuaisella pärjää ja vissiin aika monella ihmisellä on itse asiassa vain yksi munuainen mutta se ei tule ilmi, jos ei oo jotain häikkää. Toivon mukaan tutkimukset ei oo vauvalle kivuliaita.

Hyvää tulevaa viikkoa sinulle ja vauvalle!

Eilen oli sellaista hulinaa koko päivä, etten edes konetta kerennyt avaamaan. Nyt on piitkästä aikaa seesteinen hetki, että pääsee naputtelemaan tänne.

Täällä myöäs hikoillaan, niin sisällä kuin ulkona. Eilen illalla kotia ei saanut millään läpivedolla viileäksi, joten vilvoittelin kirkuvaa vauvaa bodysillaan ulkona. Vauva rattaissa kävelin vielä tunnin lenkinkin, kun on leveyttä jäänyt kroppaan yllin kyllin mullekin.. ;) Itselleni olen ostanut yhdet farkut ja hennesiltä halpoja paitoja, että edes jotakin olisi, kun ei tosiaan nuo viime kesän vetimet mene päälle ihan vielä. Olin pakannut viime kesän vaatteet kassiin ja kävin joku päivä sitten reteenä niitä vetämään päälle. Ei mitään toivoa. Näyttävätkin ihan nuken vaatteilta :)

Oon tässä ketjussa puhunut vaan yhdestä vauvasta, vaikka meillä tosiassa, kun ihan totta puhutaan on täällä kaksoset. Tämä vauva josta on ollut puhe, on enemmän pienipainoinen ja oireilevainen. Toinen vauva on rauhallinen kaveri ja syö ja elelee niin kuin ""normaali"" vauva. Tai mistäs minä normaaleista tiedän, kun ekat on tässä käsissä. Nyt on kuitenkin vertailumahdollisuus ja ero on päivänselvä vallankin noissa syömisissä ja nukkumisissa.

Vauvat nukkuu omissa sängyissään. Aluksi nukutin samassa pinniksessä, kun ovat kovin pieniä miehiä. Nyt ovat kuitenkin alkaneet häiriköimään toisiaan siinä määrin, että siirrettiin omiin sänkyiihin. Päivällä ja välillä aamuyöllä kun kaikki on kovin kaoottista välillä nukutan vuoron perään vauvoja vieressäni. Mulla oli periaate, etten ota viereen, jos vaikka jotain sattuisi - nukahtaisin päälle tai muuta kauheutta. Välillä olen kuitenkin niin väsynyt ja sekaisin, kun ei edes erota kumpi vauva on vieressä ja onko se syönyt vai pitikö se syöttää, että vauva kellii sängyssä vieressä.

Mä olen ujuttanut niitä tippoja vauvoille niin, että laitan tuttipulloon nälkäiselle vauvalle 10 milliin ne tipat, joten kaikki menee takuuvarmasti alas, kun siis määrä on noin pieni. Yhdessä vaiheessa laitoin tippoja tuttiin, siis tipautin siihen tuttiosaan jota vauva imee, mutta alkoi tuntua vähän epävarmalta menetelmältä.

Meillä on myös kyläilyn täyteinen viikko. Parhaimmillaan on kolmet vieraat päivässä - saa vallan aikatauluttaa tulijoita :) Tänään on neuvola ja punnitukset, mielenkiintoista nähdä miten pojat kasvaa. Isompi vauva tuntuu venyvän vaatteistaan pihalle minä päivänä hyvänsä.

Hei ajattelin, että jos sua huvittaa jatkaa kirjeenvaihtoa tän ketjun sijaan sähköpostitse, niin: milla2006@suomi24.fi

Yhteistyössä