Ymmärtääkö teillä muilla miehet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vain" kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vain" kotiäiti

Vieras
Ymmärtääkö teillä muilla miehet sitä äitien vastuuta kotona? Meillä ei. Tai ainakin minusta tuntuu siltä.

Meillä on kaks lasta, toinen 5 ja toinen alle vuoden. Mies käy töissä, minä olen lasten kanssa kotona. Nukutaan eri huoneissa, jotta mies saa täydet yöunet, tekee 8 h päivässä töitä. Aluksi teki pitkää päivää, kun nuorempi oli ihan vastasyntynyt, väliin mahtui jopa reissutyötä. Nyt siis normaalit työpäivät, normaalit ja täydet yöunet eri makkarissa. Ei herää kertaakaan vauvan kanssa.

Pyysin, että viikonloppuisin herää lasten kanssa. On tehnytkin niin ja ymmärtänyt. Aina välillä...

No, nyt mies on sitten löytänyt itselleen harrastuksen, ja haluaa harrastaa 3 kertaa viikossa. Ymmärrän tämän. Mutta harrastaminen on aina silloin, kun hän haluaa eikä koskaan esim. ymmärrä sitä, että mulla on saattanut olla katkonainen yö ja pinna uhkaa palaa jo kotona. Suuttuu mulle, kun en jaksa.

Olenko ihan persiistä, kun olen yrittänyt laatia meille rutiinit ja toivon, että mies noudattais niitä kun yhdessä sovittiin ja ne kuulosti hänestä myös ok:lta? Esikoinen on alkanut käydä niin hermoille johtuen vauvan syntymästä ja elämänmuutoksista, että rutiinit on siihen, että kaikkien elämä helpottuis ja että sais sitä aikaa sekä perheelle, että itselle, että parisuhteelle.

No, ongelma on nyt se, että mies on ymmärtänyt nämä rutiinit niin, että aikaa on ainoastaan hänelle. Kuulemma pääsen lenkille milloin haluan. En ymmärrä miten se onnistuu, kun töiden jälkeen mies lepää n. 2 tuntia, jonka jälkeen syö, jonka jälkeen lähtee harrastamaan, jonka jälkeen lähtee kauppaan ja kello onkin jo 8 illalla. Ei siis pysy yhdessä sovituissa rutiineissa kiinni.

Olen pyytänyt mieheltäni, että hoitaa pääasiassa kauppareissut 3 kertaa viikossa. Joskus tekee mullekin hyvää mennä kauppaan tosin... toinen asia olisi, että hoitaisi isomman nukkumaan, koska imetän. Kolmas homma hänelle olisi, että jos haluaa ja viitsii, voisi auttaa viikkosiivouksessa joka toinen viikko niin, että heiluu pölyrätin kanssa ja pesee mattojen reunalta lattiat vähintään. Onko liikaa? Mitä teidän miehet tekee? Vai tehdäänkö teillä tätäkään?

Suurin ongelma on mielestäni se, että mieheni on haluton olemaan lasten kanssa. Olen yrittänyt ymmärtää häntä niin, että saisi töiden jälkeen levätä n. tunnin, jonka aikana käy suihkussa, syö välipalaa ja vaikka seisoo päällään, niin pyrin siihen, että emme häntä häiritsisi. No, tämä tuppaa hänellä venymään aina vähintään siihen, kun ruoka on valmis viideltä tai viim. puol kuudelta. Missään vaiheessa ei ehdi olla perheen kanssa. En edes ymmärrä, miten täysin yöunien ja normaali työpäivän jälkeen on niin väsynyt, että vain nukkuu ruokaan asti.

Itse käyn kävelyllä silloin, kun vien esikoisen kerhoon. Ja yritän päästä käymään yhden kerran viikossa lisäksi jossakin kylässä ja/tai kävelyllä. Haluaisin kuitenkin normaaliaikaan nukkumaan, mutta kun miehen hommat venyy, niin venyy munkin iltalenkit ja suihkussakäynti niin, että pahimmassa tapauksessa en pääse ulos illalla ollenkaan ja suihkuun vasta, kun lapset nukkuu. Ja sitten jo mieskin nukkuu, joten se siitä parisuhdejasta.

Olenko epärealistinen, kun odotan, että mieheni ymmärtäisi sen vastuun, joka mulla täällä kotona on? Vai pitääkö kylmästi lopettaa imetys ja pistää ukko hoitaan yösyötöt viikonloppuisin ja niin, että pääsen ite tuulettuun aina välillä. Kylään tai johonkin ilman lapsia.

Elämänkokemuksia viisammilta samassa tilanteessa olevilta kaivataan kipeästi. Vain ehkä oman näkemyksen tueksi ja ymmärtämään mahdollisesti myös miestäni.

Meillä mies "ymmärtää" vastuun sanojen tasolla, mutta teot ovat sitten jotain muuta. Uskon, että oma mieheni kylläarvostaa kovin minun panostani, mutta ei yksinkertaisesti halua luopua omista saavutetuista eduistaan. Eli vapaudesta tulla ja mennä miten haluaa, ilman että JOKA kerta pitää miettiä asia lasten kannalta ensin. Eli lupaa ja ymmärtää paljon, mutta tosipaikan tullen sitten suuttuu, kun asiat ei mene niinkuin hän itse haluaa.

Meillä on tilanne hieman alkanut muuttumaan, kun olen yksinkertaisesti OTTANUT sen oman aikani niin kuin mies ottaa omansa. Naurettavaa kyllä mutta, heti jos alan myötäilemään on paluu vanhaan varma. Iltarutiinit olen miehen vaatinut hoitamaan kohta viisi vuotta. Nyt viimeisen vuoden ajan homma on toiminut 80% varmuudella... Ikävä kyllä minulla (ja sinulla?) on äitinsä paapomat miehet, jotka eivät ole koskaan olemaan aidosti vastuullisia vanhempia omille lapsilleen. Tai siis kyllä mies on vastuullinen vanhempi, JOS minä en ole paikalla. Ja parempi, etten ole edes tavoitettavissa puhelimitse, niin silloin pakon edessä hoitaa kyllä hommat moitteettomasti.

Mun mies tekee joskus reissutöitä. Pitkää, kahden, kolmenkin viikon reissua. Ja niiltä kotiuduttuaan sen on vähän vaikea päästä arjen pyöritykseen käsiksi. Mutta siinä menee maks pari päivää, kunnes taas muistaa, että ruokaa on tehtävä ja pyykkiä pestävä.

Muuten tuo tekee just samaa mitä minäkin, kun on kotona. Paitsi jos on pitkää yövuoroputkea, niin hyvä, kun ehtii välillä syömään kunnolla ennen takaisin hommiin lähtöä...

Kyllä ymmärtää ja arvostaa sitä mitä teen, vaikka olen vain yhden neljävuotiaan kanssa kotona. Kesäkuussa syntyy toinen ja mies on suunnitellut lomansa ja ylityövapaansa niin, että saa olla kotona auttelemassa varmaan ekat 2-3kk...

Meillä kauppareissut hoitaa se, joka kaipaa pientä omaa musiikinhuudatusta autossa, tai sit mennään koko porukka. Siivoukset ehdin enimmäkseen tehdä miehen työaikana, mutta jos olen tehnyt jotain muuta, niin osaapa tuo töiden jälkeen siivota itsekin.

Mä huomaan meillä huomauttelevani joskus siitä, että jos miehellä on vetovastuu kaikesta, kuten viimeviikolla, kun olin kipeä, että nuo keskenään leikkii ja puuhailee ja yhdessä hommailevat kaikkea mahdollista, ja sit ruokapuoli on tyyliin makaronia ja tölkkimaissia, kun nälkä yllättää kesken leikkien. Taisivat syödä takkamakkaroita enemmän kuin laki sallii nytkin :D

Taidampa pitää suuni supussa ens kerralla :whistle:

Kyllä tuo meillä ihan ok ymmärtää, vaikka jotain juttuja saa välillä tarkentaa.

Meillä 6v ja 7v erityislapset koulussa, 2v ja vauva 2kk kotona kanssani. Miehellä normaali työaika, tosin vuorotyö sekä harrastus kolme kertaa viikossa. Ny vielä arki hakee muotoaan, mies palasi viime viikolla töihin vauvalomien jälkeen.

Eilen oli vapaapäivä. Mies saattoi esikoisen taksille ja vei 6v:n kouluun, jatkoi itse kuntosalille ja minä jäin pienten kanssa kotiin jatkamaan aamutouhuja. Miehen palattua kotiin kahviteltiin hetki ja sitten minä lähdin 2v:n kanssa uimaan ja vähän hoitelemaan asioita, käytiin kaupassa kotimatkalla. Mies kävi vauvan kanssa avoimessa päiväkodissa ja palasi kotiin siivoamaan ja tekemään eväät 6v:lle joka lähti koulun jälkeen avustajansa kanssa retkelle. Loppuilta sitten yhdessä hoidettiin kotia ja muksuja.

Tänään myös miehellä vapaa. On taas hoitanut isot kouluihin ja palaa kohta salilta. Itse olen tässä laitellut paikkoja kuntoon ja pienet valmiiksi, lähdetään sitten porukalla kerhoilemaan. Minä haen 6v:n koulusta kahdelta ja jatkan kanssaan lääkäriin ja mahdollisesti uimaan, mies hoitaa sitten muut lapset sen aikaa.

Olet liikuttavan reilu, kiltti ja pitkäpinnainen. Kahden pienen kanssa elämä vaatii toisinaan rutiineista joustamista. Jos esim. toinen on valvonut edellisen yön, on mielestäni automaattisesti selvää että toinen joustaa omista menoistaan. Lapsethan ovat yhteisiä!!!Aikuisten ihmisten tulee kyetä joustamaan pois omalta mukavuusalueeltaan tilanteen sitä vaatiessa.

On tosi kiva että miehesi on löytänyt mieleisensä harrastuksen.Kaikki tarvitsevat omaa aikaa. Nyt sinunkin on vadittava sitä, säännöllisesti. Mikäli miehesi noudattaa mielummin "lukujärjestystä",kuin elää hetkessä, sovitte sinulle harrastuspäivät ja ajat jolloin teet yksin omia asioitasi. Ja pidät sitten niistä kiinni.

Parisuhteen arkea helpottaa kummasti se että kertoo puolisolleen suoraan mitä haluaa eikä jää odottelemaan sitä että se toinen vaikka ymmärtäisi pieniä vihjeitä. Ei saa jäädä tuleen makaamaan!

Miehelläni ei ole olemassa minkäänlaista isänmallia, vaan isänsä on ollut pois miehen elämästä aina. Siihen nähden suoriutuu siis hyvin kotona ja meillä.

Mua vaivaa sekin, että mies leikkii aika vähän lasten kanssa. Silloin kun on lasten kanssa, on enemmän omissa ajatuksissaan, vauva sylissä katsoo telkkaria esim. Kaipaa hirveästi rohkaisua lasten kanssa olemiseen ja kuitenkin suuttuu, kun yritän rohkaista.

Nyt sitten vielä on harmissaan, kun kuulemma menen suihkuun aina siihen aikaan, kun vauva on väsynyt. (No, aika todennäköistä, kun en aiemmin pääse). Olen tosi raskaassa vaiheessa, kun tuntuu, että en edes sinne suihkuun pääse kun vauva huutaa mun perään aivan järkyttävästi. Miehestä tuntuu, että "pelastan" vauvan häneltä ja on ahdistunut, kun on pienen kanssa. Olen yrittänyt sanoa, että on normaalia ja helpottaa ajan kans, vauvalle äiti on kuitenkin se ruoka...

Ja tottakai olen väsynyt vielä, kun täysimetän eikä vauva huoli pulloa eikä korviketta, esikoinen rimpuilee ja vaatii huomiota vessassakäynnistä lähtien, uhmaa minkä ehtii. Kun vauva syntyi, luulin, että vauvan kanssa on raskasta mutta näköjään se vauva tulee siinä sivussa...

Kaikista ärsyttävintä on se, että mies sanoo vielä niin, että miksen voi käydä kaupassa aamupäivisin, eihän se oo ku lähtee vaan ?!?! Stana. Eilenkin meni 45 min että pääsin ovesta ulos ja 4 jäähyn jälkeen. Kummasti kyllä viikonloput on raskaita, on avuksi silloin, mutta hoitaa 50% osansa ja on ihan poikki, nukahtaa ennen kymmentä. Kas. Perskule... :)

On ollut koti-isänä ja jää koti-isäksi n. 3 kk vauvan kanssa loppuvuodesta. Kotitöistä ei intoile meillä kumpikaan, kauppareissut hoidetaan kerran viikossa ja harrastuksiinsa saa kumpikin haluamansa verran aikaa.

Kyllä meillä on molemmilla omaa aikaa. Se oma aika sovitetaan lasten rytmeihin. Mies esim. juoksee työmatkoja ja käy salilla ennen töihinmenoa. Mä meen iltaisin silloin kun aikatauluihin sopii tai jumppaan pienen päikkäriaikaan kotona. Meillä on 9, 7 ja 2 vuotiaat lapset ja olen kotona pienimmän kanssa, isot tietty koulussa. Mä siivoan aika lailla 100%, joskus se potuttaa, mutta kun kotona on vaan tuo yksi niin aika vaivattomasti se kuitenkin hoituu.

Meillä on ollut alusta asti päivänselvää, että elämä muuttuu lasten myötä ja harrastukset ym. tapahtuu lasten ehdoilla. Mutta mulla onkin aivan mahtava mies ja sillä ihku vaimo. :heart: :D

Viimeksi muokattu:
Kun miehesi töiden jälkeen on menossa _lepäämään_ nakkaat vauvan syliin ja lähdet samalla oven avauksella lenkille, siinä ei miehellä enää oo vaihtoehtoja!

Kyllä tuo meidän isäntä ainakin ymmärtää ja muistaa vielä kertoakin ihan ääneen et kuin paljon se arvostaa ja tykkää siitä että oon kotiäitinä meidän lapsille.
Meillä miehellä ihan normit 8h työpäivät ja vajaan tunnin työmatka suuntaansa. Mutta siitäkin huolimatta meillä illalla jäljellä olevat kotihommat tehdään yhdessä. Vaikka isännälle kuinka sanoo että oo sä vaan ja nauti ajasta lasten kanssa niin aina se silti auttaa myös niissä kotihommissa. Meidän juniorit 3v ja 6kk laitellaan illalla unille yhdessä, äiti isomman ja isi pienemmän (meillä siis junnut pullovauvoja). Isäntä hoitaa pojan syöttämisen yöllä (herää siis kerran yöllä hörppäämään maitoa) ja mä ponkasen aamulla 5 aikaan ylös ja painelen lenkittämään koiran ja teen kaikille aamupalat valmiiks ja isännälle eväät.
Muksut kun on unilla niin sit alkaa se meidän oma aika, mä käyn yksin koiran kanssa lenkillä ja isäntä käy sit mun jälkeen tuulettumassa vuorostaan. Loppuilta "söpöillään" yhessä sohvalla ja katellaan tv:tä ja naureskellaan meidän hupsulle tanskandogille ja sen kohelluksille :)
Viikkosiivouksetkin hoidetaan yhdessä koko perheen voimin. Ja arkiaskareissa meillä muutenkin häärää muksut mukana, tekemällä kun oppii ja kerta kun tehdä tahtovat niin antaa mennä, porukalla kaikki on hauskempaa :)
Mulla onkin siis aivan älyttömän ihanan huomioiva ja ennenkaikkea maailman ihanin kulta <3

Kyllä ymmärtää, me hoidetaan lapsia vähän vuorotellen ja käydään töissä vuorotellen. KUmpikin on vuoronperään kotona ja hoitaa nämä hommat ja toinen taas töissä.

Olen miettinyt, että olenko itse liian vaativa. Olenko itse liian perfektionisti ja oletanko vain, että mun pitäisi jaksaa aina kaikki? Mies osaa ottaa rennosti ja välillä kadehdin sitä. Saan siis ottaa itsekin mahdollisuuksien mukaan rennosti, en vain osaa. Mulle tulee sellainen olo, että sitä ärsyttää olla lasten kans. Sitä tarkoitan. Joskus tuntuu, että sitä ei kiinnosta tarpeeksi meidän perhe, vaan se vain haluaisi sitä omaa aikaa ja olla vain. Jos vauvaa hoitaa, niin ennemmin hoidan itse, kun en jaksa sitä huokailua 5 minuutin päästä, kun taas joutu telkkariohjelman keskeyttää ja mennä laittamaan tuttia. Miehellä ei ole realistista käsitystä vielä toisenkaan lapsen kohdalla siitä asiasta, että vauva ei nukahda viidessä minuutissa eikä välttämättä syvä uni tule heti vauvalle, voi mennä montakin kertaa kun joutuu tuttia käydä laittaan ja silitellä. Ärsyttää, kun sitä ärsyttää. Miten koko ajan huonotuuliselle ja poissaolevalle isälle voi jättää lapset hoitoon ja lähteä hyvällä mielellä johonkin?

Koen huonoa omaatuntoa siitä, jos tiskit jää hetkeksi (kun kohta se vauva herää kuitenkin) tai pyykit jää pesemättä. Mies on sanonut, että mulla on päivät aikaa laittaa näitä. Ja sitte se valittaa, jos joutuu laittaa tiskejä tai jotain. Netissä tulee oltua n. 4 tuntia kuukauden aikana. Olen poistunut facebookista ja telkkaria tulee katsottua enää miehen kans illalla, jos jaksaa. Kaikki aika menee lasten kanssa, tykkään siitä mutta myönnettävä on, että raskastahan se on ns. yksin.

Sanokaa mulle, olenko nihillisti ja hirveä ihminen, kun tein meille kotiin säännöt, joita pitäis yrittää kaikkien noudattaa. Kuulostaa naurettavalta, mutta helpompaa on selittää esikoiselle, että säännöissä lukee, että pue nätisti tai tottele isiä ja äitiä. Rutiineihin olen kirjannut erikseen ISIN OMA AIKA, kun tulee töistä kotiin... oletan tietysti, että juttelisi esikoisen kanssa vähintään muutaman minuutin ja söis jotain pahimpaan nälkäänsä, kävis suihkussa ja sitte vaikka nukkuu tai tekee mitä hyvänsä. Töistä rauhoittumisaikana isiä ei saa häiritä. Mies tulee töistä yleensä varttia vaille 4 ja oma aika kestäisi 5 saakka - joka on aina kestänyt hieman pidempään kylläkin.... Ruoka syödään meillä yleensä 5-puol 6. Jos ruoka on vasta puol 6, mies ei ymmärrä, kun haluaisi nukkua ruokaan asti, että vois olla vaikka vauvan kans vähän aikaa ennen ruokaa tai jotain, jotta saisin tehtyä vaikka rästikotitöitä tällä välin. Tarkoituksenani on, että hän olisi enemmän lasten ja perheen kanssa.

Sitten olen sanonut, että 6-pul 8 välisenä aikana tehdään eri asioita, joko käy kaupassa jompikumpi, (yleensä mies), mies harrastaa, on perheen yhteistä aikaa tai tilanteen mukaan äiti lepää. Jälkimmäistä en ole saanut vielä kertaakaan tehtyä, mies sen sijaan löytää harrastamisen tähän väliin niin, että lasten nukutus viivästyy. Eli ärsyttää, kun mies ei noudata niitä rutiineja, joita on yhdessä sovittu noudatettavan. Olen sanonut, että jos keksii paremman menetelmän, niin siitä vaan, mutta ensin pitäis edes yrittää, että sopiiko tämä kuvio kaikille.

En jaksa enää illalla lähteä kauppaan lasten kans, se on oikeasti ollut aika rankkaa. Meillä on syystäkin tehty niin, että lasten kanssa ollaan päivällä ulkona n. tunti ennen ruokaa ja sitten iltapäivällä välipalan jälkeen leikitään esikoisen kanssa tai tehdään yhdessä juttuja ja sen on kokenut kaikkein tärkeimmäksi. On hyvä, että otan sen huomioon, on helpottanut pahimpiin uhmiin...

No, siis, nihilisti ja vaativa taidan olla, mutta harmittaa, kun mies ei ymmärrä, kuinka kiinni vauva mussa on eikä tajua sitä, että suihkullekin on vielä laadittava suunnitelma. (Vauva vasta vajaa 4kk).

Sori tää vuodatus, välillä vaan pakko. Ja nyt lähden vaunukävelylle, esikoinen kerhossa. Omaa aikaa nauttimaan. !! :)

Tosta sun tekstistä saa sen käsityksen, ettei se perhe ja ne muksut ole ollenkaan sen? Että mies elää vain kuin itsekseen eläis, mutta täyshoidossa. Eihän tuollainen ole, ainakaan mun silmiin, perhe-elämää.

Miksi niitä kakaroita tehdään jos kotona oleilu ei maistu.
Huonosti muotoiltu mutta TÄYSIN aiheellinen kommentti. Lapsia tehdään vapaasta tahdosta ja suomalainen hyvinvointiyhteiskunta mahdollistaa sen että toinen vanhemmista on täysipäiväisesti kotona lasten kanssa. Tätä luksusta ei suurimmalla osalla maailman ihmisistä ole. Sitten nillitetään ja itketään täällä palstalla kun on NIIN rankkaa ja kuinka puoliso on niin itsekäs sika kun kehtaa käydä töissä ja harrastaakin vielä jotain.

Suomalainen nykypäivän kermapersenainen ei ole mihinkään tyytyväinen.

Kyllä multa hajoais pää, jos mulla ois aikataulu suihkussa käymiseen.

Jos kohtelet miestä kuin kolmatta lasta niin älä ihmettele, että hän omaksuu sen roolin.

Jos mulla ois kalenterissa varattuna minuutilleen joku "oma aika" töistä palaamisen jälkeen niin en ehkä tulis kotiin ollenkaan.

On hyvä, että sanot näin. Ei siinä, en mä miestä suihkuun raijaa väkisin aikataulun mukaan :) Mies vain valitti, kun ei oo missään välissä sitä omaa aikaa kun ei ehdi suihkussakaan rauhassa käydä niin siksi olen aikataulut sellaiseenkin niin sanotusti laatinut. Eli on aikaa käydä suihkussa, kun vain menis sinne eikä vain nukkuis alkuiltaa ja valittais, että ei oo omaa aikaa yhtään... Jos istuu vauva sylissä netissä lähes koko illan ja valittaa, kun ei ehdi tehdä mitään, niin pakko kai se on jotenkin yrittää miehelle laittaa ilmi, että ehtii kun viitsii vaan.

Meillä ei oo koskaan ennen ollut mitään varsinaisia rutiineja. Miestä ärsytti, kun isompi pomppii vielä kymmeneltä hereillä niin että ei saa illalla rauhoittua. Vauva valvoi vielä tuolloin väärällä rytmillä aamu 4 ja siksi oli pakko myös tehdä jotain aikatauluja, jotta sen sais opetettua oikeaan aikaan nukkuun. Siksi meillä on heti aluksi turhankin tarkat päivärutiinit, jotta saatais edes jotenkin arki rullaan.

Joku kirjoitti, että kohtelen miestäni kuin lasta, saattaa pitää paikkaansa... tässä minulle paljon pohdittavaa.

Meillä oli just toisin, mie jäin lasten kanssa kotia ja exä meni töihin heti kun vain oli mahdollista. Kyllä se valitti jos illalla sitten lähin kelkkailemaan että hän on tehnyt raskaan päivän toimistolla ja mie olen saanut vain kotona makoilla lasten kanssa :) On kuulemma niin helppoa lasten kanssa kun saa vain olla, silti valitti ja heittäytyi marttyyriksi joka hylätään jos ite joutui jäämään lasten kanssa kotia yksin..
Näkihän tuon eron jälkeen miten paljon halus olla lasten kanssa kun lapset kerta minulle tuli..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Luin vaan aloituksen ja omasta kokemuksestani voin sanoa että miehet ei ymmärrä mitä se kodin pyörittäminen on. Sukat ja kalsarit menee ihan itsekseen laatikoihin siisteihin pinoihin kun ovat ensin käyneet pesukoneessa ja narulla. Mutta voin lohduttaa että kun lapset on harrasteiässä, ainakin pojat,
niin isi kuskaa harrasteisiin ja rupeaa harrastamaan itsekin :). Eli toinen lapsista ja isi on pois jaloista niin voi itse keskittyä sihen siivoamiseen ym askareisiin :).

Kun miehesi töiden jälkeen on menossa _lepäämään_ nakkaat vauvan syliin ja lähdet samalla oven avauksella lenkille, siinä ei miehellä enää oo vaihtoehtoja!

Asiaa.

Ihmettelen, mistä tässä maassa riittää ap:n miehen kaltaisia miehiä, jotka tekee kaiken oman mielen mukaan ja vaimoja, jotka kiltisti alistuu. Ehkä kaikki ovat kasaantuneet tänne palstalle. Ainakin toivon niin. Muuten vaikuttaa melko ankealta.

Meillä mies tekee fyysisesti raskasta työtä ja työpäivät matkoineen venyy usein yli 10 tuntisiksi. Nukutaan kahdestaan makkarissa ja pojat (3v ja 1,5v) nukkuvat omassa huoneessaan. Odotan vauvaa ja vauva luonnollisesti tulee meidän huoneeseen. Mies ei ikinä milloinkaan väheksy minun panostani kotona, ei arvostele yms. Töistä kotiin tultuaan osallistuu heti täysillä perhe-elämään, ottaa pojat kainaloon ja puuhastelee niiden kanssa illan ja vie nukkumaankin. Aikaa jää myös minulle lasten mentyä nukkumaan :) Ja yhdessä me pidetään huoli siitä, että molemmille järjestyy myös omaa aikaa.

Mies ei ikinä valita ettei ole omaa aikaa tai että pitäisi esim päästä yksin suihkuun tai syömään yms. Meillä on itsestäänselvyys se, että kumpi vaan sinne suihkuun menee niin saa kyllä olla rauhassa ja toinen vahtii muksuja. Iltaisin aina mies katsoo poikia jotta minä saan syödä ruokani ja iltapalani rauhassa. Hän tietää, että päivisin mulla ei sitä ruokarauhaa ole. Jotenkin kaikki meillä pelaa niin hyvin yhteen ja saumattomasti ettei tarvitse vängätä mistään. Kumpikin ymmärtää toista ja toisen tarpeita ja kun kumpikin pyrkii siihen, että toisella on hyvä olla niin silloinhan tulee molempien tarpeet täytettyä :)

Puhu, puhu puhu ja puhu. Kyllä se vielä ymmärtää. Koita jaksaa ite ja huolehtia että jaksat. Uskot että se lähtee toimimaan niin kyllä se lähtee. Keskity hyvään ja itke sille jos et jaksa välillä. Meillä ollu vähän vastaavaa mut paranemaan päin. Välillä pitää vääntää enemmän välillä vähemmän. Ja kovasti pitää sanoa vaikken ite haluais koko aikaa olla sanomassa.

Jätä omaan arvoonsa nuo 'pakkoko niitä kakaroita on tehdä' kommentit. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Nauti lapsista ja elämästä. Huolehdi niistä ja itsestäs.

Tässä taas jälleen kerran yksi mamma tekee itsestään marttyyrin vaikka saa olla KOTONA päivät pitkät. Ja toiset samanlaiset huutavat kuorossa tukea että "nyt kyllä heität sille sialle vauvan käteen kun tulee töistä ja lähdet viettämään omaa aikaa"

Ei saatana. Nämä oikeasti kuvittelevat että kotona oleminen on rankkaa työtä eivätkä noteeraa sitä että mies käy niissä oikeissa töissä. Jollain täysin perverssillä ajattelutavalla se miehen töissä käyminen on hänen omaa aikaansa jollain tapaa ja se että töissä käyvä tarvitsee täydet yöunet on jotenkin itsekästä.

Herätkää nyt perkele jo todellisuuteen. Se että olet lasten kanssa kotona on LUKSUSTA ja se ei taatusti ole täysipäiväistä työtä niinkuin täällä monet väittävät muuta kuin ehkä silloin jos kotona on puoli tusinaa erityislasta. Ei TAATUSTI ole täysipäiväistä työtä jossa "ei saa hetken rauhaa".

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä