Ymmärtääkö teillä muilla miehet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vain" kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jään mielenkiinnolla seuraamaan kaverin miehen kommenttia. Hän jäi nyt 6kk-vaavin kanssa koti-isäksi. On ollut tammikuun alkupäiviltä asti kotona vauvan kanssa.

Minua oikeasti kiinnostaa tietää, mitä mieltä tämä mies on siitä, että onko kotona rankkaa. :xmas:

Töissä on sentään lakisääteiset tauot mitä ei kotona ole. Lapsia on erilaisia. Meidän lapset ovat ainakin tarvinneet ja saaneet todella paljon huomiota jo vauvana. Omaa yhteistä aikaa ei ole. Vuorotellen käydään salilla ja lenkillä. Vaunuttelut kun eivät ole urheilua. Meillä mies jäi kotiin ja minä menin töihin ihan taloudellisista syistä. Siivooja käy joka toinen viikko. Miehen pitäisi hoitaa muut siivoukset mutta se ei kyllä toteudu. Lasten kanssa on kiitettävästi. Ap:n mies ei nyt ihan tajua tätä kuviota. Jos kertja on illalla niin rankkaa olla lasten kanssa niin mitä sitte päivät pitkät? kysypä tätä häneltä. Työmatkat ovat luksustasoista omaa aikaa vaikka eilenkin prismassa poiketessa meinasin nukahtaa maitohyllylle. Luetuta tämä ketju miehelläsi. Juu ja on totta että rankempaakin voisi olla ilman vanhempainvapaita yms mutta perheessä panostus ja aika on tarkoitus jakaa eikä toinen jatka sinkkuelämää. Sit voi myös erota ja nauttia lapsista ja vapaa-ajasta ihan virallisesti vuorotellen.

Korostan vielä, että mulla on siis oikeasti hyvä mies, jonka johdosta juuri näitä kysymyksiä mietin. Eli sitä, olenko itse itsekäs tai vaativa tai miksi mieheni käyttäytyy kuten käyttyäytyy, miksi minä valitan vaikka olen oikeasti onnellinen?

Olen sitä mieltä, että jos saa täydet vähintään 8 tunnin katkeamattomat unet ja käy 8 tunnin työpäivän töissä, niin näin tekee moni muukin. Oli perhettä tai ei. Mutta miehellä on se ero nyt, että vaikka on kakarat ja akka kimpussa työpäivän jälkeen (tunnin kuluttua töistä tultaessa), niin ruoka on aina valmiina pöydässä ja pyykit kaapissa. Aika harvoin on itse sen tarvinnut laittaa.

Ärsyttää, kun pitää pyytää, ärsyttää kun pitää valittaa ja nalkuttaa. Enkä ymmärrä, miksi niin teen. Mies sanoi, kuten tuolla just joku edellä kun asiasta mainitsin, että nykyajan akat on just tällasia... Hohhoijaa. Niin, ehkä me ollaan koulutetumpia ja ymmärretään, että kaikkea ei tarvitse eikä pidä jaksaa yksin. Mikään ei ole kamalampaa kuin itsensä lapsilleen uhrannut marttyyriäiti, joka syyttää lapsia ja miestä elämänsä pilaamisesta ja pelkään, että minusta on tulossa tällainen äiti. En syytä lapsiani, enkä miestäni, en ymmärrä, miksi minun pitäisi jaksaa enemmän kuin mieheni? Vain siksi, että mies käy töissä.

Arvostan kuitenkin tottakai sitä, että mies käy töissä ja tiedän, että se aika on omalla tavallaan raskasta. Jonka johdosta juuri mies nukkuu eri huoneessa, sillä työpäivänä pitää olla eri tavalla skarppina kuin kotona. Sen vuoksi miehellä on hetki omaa aikaa, jotta saa rauhoittua ja ottaa uuden roolin kotona. Kun vain ottaisi sen luonnollisesti. Ettei jatkuvasti tarvis olla pyytämässä sitä.

Jos nukun huonosti, niin olen liian harvoin jättänyt mitään miehen vastuulle. Sillä melkein ennemmin tekisin itse, kun kuulen sen: Sullahan on ollut koko päivä aikaa, mikset sää ole laittanut?

Joskus olen sanonut miehelle, että sinkut tekee samanlaista duunipäivää kuin hänkin, mutta silti pitää ite oma ruoka vääntää ja omat pyykit pestä.

Meillä äiti on hoitanut kaikki lapset, samoin on miehen kotona. Voi olla, että tällä on vaikutusta - odotan ja vaadin itseltäni liikaa ja mies tekee, niin kuin kotonaan on opetettu.

Oikeasti, ystäväpiirissäni on ihan hirveitä miehiä, ja pidän omaani siis ihan hyvänä tapauksena. Mieheni on lopettanut juomisen ja aloittanut terveemmät elämäntavat, josta pidän hänessä erityisesti. Ja hyvä niin.

Kun minusta tuntuu, että minä joudun tukemaan häntä tässä vauvavaiheessa, eikä hän minua. Minä annan hänen nukkua viikot, sillä hän tekee töitä ja omien sanojensa mukaan - tuo perheelle rahat. Viikoloppuna marisee, kun joutui nousta ylös 9:ltä aamulla (huom: täyden yön jälkeen) ja kun ei saa työviikon jälkeen levähtää... ?? Muistutin, että itse teen niin, että joudun herätä vähintään aamu 8 (sekin on hyvin!) ja siihen väliin olen joutunut heräämään 2-20 kertaa koko yön ajan. Ei oo sama asia, tietenkään.

Mitä se tarkoittaa, että mies ei saa levähtää missään vaiheessa??? Onko näin, että hän ei olisi halunnut lainkaan lasten tuomaa vastuuta vai mistä kiikastaa?? Miksi mulla on sellanen olo, että mies on ahdistunut eikä halua olla lasten kanssa, vaan haluaisi olla vaan itsekseen?? Vai olenko hormonaalisesti ylireagoiva ja haluaisin vain itse yhtä onnea ja ruusunpunaa jota vauva-arki ei kaikkineen ole?

Esikoisen kohdalta mies on kyllä muuttunut aika paljon. Harrasti tuolloin talviurheilua, joka piti hänet poissa minun ja vauvan luota lähes joka viikonloppu yöt läpeensä, oli pitkiä reissumatkoja... sukulaiset alkoivat jo ihmetellä asiaa, jonka johdosta vasta mulla alkoi hälytyskellot soida.

Tällainen vuodatus. V**'tuttaa vaan välillä niin rankasti. Se ja ne perustelut erityisesti, että ennen vanhaan akoilla oli paljon rankempaa (niin ku se jotain ymmärtäis asiasta) ja sitten se, että mulla on ollu koko päivä aikaa...

Mielestäni en vaan vaadi mieheltäni liikaa, vaan tulee senkin osallistua ja olla läsnä lasten elämässä ja erityisesti esikoisen, ja kyllä luulis sillä olevan vähän pidempi pinna vauvankin kanssa kun käytännössä on sen kanssa päivästä puoli tuntia jos sitäkään.

Hyvä vuodattaa tänne, niin en kaada kaikkea ukon niskaan.

Päivänjatkot. Sainkin tästä sopivasti energiaa lisäkotitöihin... :)

Ap:n teksti on kuin tuoreeltaan 50-luvulta :| Vaimo yhdessä ja yhteisymmärryksessä hankittujen pienten lasten kanssa kotona, mies ansiotyössä. Vaimo joustaa ja ymmärtää, mies lepää ja harrastaa raskaan työpäivän päätteeksi nukuttuaan täyden yön heräämättä. Vaimo pyörittää taloutta ja hoitaa lapset vuorokauden ympäri ja vielä miettii, onko hän nyt kohtuuton toivoessaan että mies vähän enemmän viitsisi osallistua.

Hyvin on ukolla pullat uunissa, elää suureksi osaksi kuin yksinelävä sinkkumies, lukuunottamatta sitä seikkaa, että joku hoitaa puhdasta pyykkiä kaappiin ja ruokaa pöytään =) Jälkikasvuakin on, mikäs sen mukavampaa kun joku nekin hoitaa =) Millainen tilanne mahtaa olla siinä vaiheessa kun ap palaa työelämään, kuuluuko valtaosa kotitöistä ja lastenhoidosta silloinkin ap:lle? Varaudu siihen, että hotellielämään tottunut mies ei hevin luovu saavuttamistaan eduista.

En ymmärrä näitä miehiä jotka ei OMIEN lasten kanssa "jaksa" olla. Miksi niitä sitten on pitänyt tehdä? Yleensä jos normaalityössä käy, niin sen lapsen kanssa ei kovin montaa tuntia tarvitse olla päivässä. Kyllä meillä mies ihan mielellään hoitaa vauvaa ja viettää samalla aikaansa vauvan kanssa. Ja on fyysinen työ ja poissa 10 tuntia kotoa sen takia. Välillähän tuo narisee jos kaikki kotityöt ei ole tehty, eli ei ihan täysin näytä ymmärtävän ettei sitä välttämättä vaan ehdi tekemään kaikkea päivän aikana. Teen ne sitten kyllä jos mies on vauvan kanssa. Miehellä on omat kotityönsä mitkä joutuu tekemään, lumityöt ja puiden haku. Muut koitan minä hoitaa tai sitten yhdessä tehdään. Tuo 3kk vauva kun ei päivisin kovin pitkiä unia ota niin ei välttämättä sitten kaikkea ehdi. Kun haluaisi syödäkin rauhassa tai ihan vaan hengähtää.

Olen kyllä todella tyytyväinen että on tuollainen mies ja on tosi hyvin vauvan hoitoon osallistunut, itsellä lievää synnytyksen jälkeistä masennusta oli ja pahimman ajan heräsi yölläkin vauvan syöttämään, onneksi heräilee yleensä vaan kerran syömään. Nyt itsekin jaksaa jo paremmin ja vauva toisaalta nukkuu joko yön heräämättä tai herää vasta sen jälkeen syömään kun mies lähtenyt, eli mieskin saa nukkua enemmän. Kovasti tuo olisi halukas jäämään kotiinkin ja minä menisin sitten töihin. Ollaankin nyt sovittu alustavasti että pitää tuon isäkuukauden sitten syksyllä ja minä olen töissä sen ajan. Saa sitten kotona vauvan kanssa olla, olkoonkin että helpompihan se sitten jo on tuon kanssa olla kun on jo isompi siinä vaiheessa. Toisaalta enemmän vahtimista kun varmaan jo liikkuu jollain tavalla jo. Ehkä mies sitten oikeasti tajuaa myös sen ettei se nyt vaan ole sitä löhöilyä tai että ehtis tekemään vaan niitä omia juttuja siinä sivussa.

... koska muistan kyllä, mitä se oli silloin. Tein pahinta mahdollista työaikaa kun lapsemme oli vasta vauva. Eli työ 10-18... Mies heräsi töihin puol 7, minä tunnin myöhempään. Mies käytti tästä lausetta: saan nukkua iltapäivään saakka... Ja lapsemme oli vielä niin pieni, että saattoi herätä öisin.

Sairastuin unettomuuteen kaikesta stressistä. Eikä mies vieläkään ymmärrä.

Aamusta hoidin lapsen tarhaan, mies haki työpäivän jälkeen. Kun tulin töistä kotiin, mies meni nukkumaan, minä söin ja leikin lapsen kanssa. Mulla saattoi olla ylitöitä monesti, jolloin kotiuduin vasta ilta 7 aikaan. Mulla oli tunti aikaa leikkiä lapseni kanssa ja tämän jälkeen laitoin hänet nukkumaan.

Sitten muistan, kun klo oli ilta 9, mies heräsi päiväuniltaan jatkamaan puolille öin valvomista ja keittiössä oli likaiset astiat, pyykit pesemättä ja ruokana oli yleensä valmisruokaa, lapsi söi purkkiruokaa. Sitten alkoi riita, aina. Kumpi laittaa tiskit, kumpi siivoaa. Syytökset: sä et tee mitään täällä kotona. Siltä tuntui molemmista. Jostain syystä.

Yleensä mies kuitenkin oli hoitanut ne tiskit ja pyykit, mutta pahinta oli kuulla se, että en tee mitään kotona. Kun mulla oli aikaa olla oman lapseni kanssa se aamupuuro ja nukutus. Korostan nyt vielä, että taloudellinen tilanne (tahtomaton sellainen) ajoi minut takaisin töihin lapseni ollessa näin pieni.

Käytiin perheneuvonnassa, asuttiin hetki erillään. Mieheni mietti, miksi olen tällainenen, minä mietin, miksi olen tällainen.

Monen riidan jälkeen miehestäni on alkanut tulla enemmän perheen isä, kuin olisin tuosta ajasta voinut edes kuvitella. Harmillista, että hänen kaveripiiristään puuttuvat ns. kunnon isät, jotka pitävät perhettään tärkeimpänä asiana maailmassa. Ei vain kadotettua nuoruuttaan.

Miksi haikailla jonkin perään, jota ei enää ikinä tule??? Ihmettelen vaan. Miks pojat on aina poikia?

Nyt kyllä olen saanut sitä omaa aikaa, kun vauva on nukkunut kiltisti päiväunet ja onkin aika lähteä hakemaan esikoista kerhosta.

Mieheni mukaan hän tekee parhaansa. Mutta suunnattomasti kuitenkin tätä asiaa epäilen... Voisin veikata, että ei kestäisi kahta kokonaista päivää kahdestaan pikkuvauvan, isomman lapsen, kotitöiden ja kaiken valvomisen kanssa.

Mulla sattuu päähän just noi kohdat noissa AP:n teksteissä, että mies "ei saa levätä" tarpeeksi töiden jälkeen. Mitä se oikein haluaa? Elää yksin? Tulee siis töistä kotiin ja saa tunnin huilia ja sit valmiiseen pöytään... Viikonloppuina nukkuu ysiin yms. Meillä mies ei pääse toisinaan autosta ulos, kun on pihaan ajanut, kun muksu on jo "vaatimassa" siltä mitälie majanrakennusapua tai potkukelkkakyytiä.

Kuulostaa joko ihmiseltä joka on tajunnut tehneensä megavirheen (perheen perustus) tai sit masentuneelta. Ei hyvä.

Mulla sattuu päähän just noi kohdat noissa AP:n teksteissä, että mies "ei saa levätä" tarpeeksi töiden jälkeen. Mitä se oikein haluaa? Elää yksin? Tulee siis töistä kotiin ja saa tunnin huilia ja sit valmiiseen pöytään... Viikonloppuina nukkuu ysiin yms. Meillä mies ei pääse toisinaan autosta ulos, kun on pihaan ajanut, kun muksu on jo "vaatimassa" siltä mitälie majanrakennusapua tai potkukelkkakyytiä.

Kuulostaa joko ihmiseltä joka on tajunnut tehneensä megavirheen (perheen perustus) tai sit masentuneelta. Ei hyvä.

Tuli tekstistäsi mieleen, että meillä menee oikeastaan niin, että minä oletan, että mies kaipaa töiden jälkeen lepoa, omaa aikaa, rauhaa jne. Ja mies itse ei ymmärrä yhtään miksi hänen pitäisi jotenkin erityisesti levätä. Sanookin usein, että hälle lepäämistä on se, että tekee töiden jälkeen jotain ihan muuta - leikkii pojan kanssa, käy kaupassa yms.

Kai mä olen sitten etuoikeutettu, kun mies tuntuu viettävän mielellään aikaa lapsensa kanssa :D

• Tykkää
Reactions: moekoe ja rockyroad
sanotaanko näin että mies ei ymmärtänyt miltä valvotut/rikkonaiset yöt melkein 2vuoden ajan tekivät minulle, mutta mies on silti ymmärtänyt vastuunsa lapsesta ja toki asetti lapsen edun oman edun edelle!

eli hän oli kotona lähes kaiken vapaa aikansa! mikä oli ihanaa!

Iso peesi tälle! Lasten hoito menee työpäivän jälkeen 50/50 vähintään. Kotona oleva voi tehdä kaikki kotityöt, mutta lapset on yhteisiä ja yhdessä niistä pitää huolehtia. Myös kotona olevalle kuuluu omaa aikaa joka viikko.

Meillä mies nukkuu sikeämmin eikä yleensä herää pienimmän mölinöihin yöllä. Joskus olen niin kuitti levottomien öiden jälkeen, että nukun tulpat korvissa ja mies päivystää, vaikka olis menossa töihin seuraavana päivänä. Mies myös kaipaa lasten kanssa oloa ja puuhaa niiden kanssa kaikennäköistä joka päivä. Saunomiset mies hoitaa kokonaan lasten kanssa keskenään, kun mä en tykkää saunoa. Iltaisin lukee isoille Harry Potteria, oikein odottaa, että pääsevät lukemaan. Jne jne.

Ap, teidän tilanne kuulostaa kauhealta. : /

Tässä taas jälleen kerran yksi mamma tekee itsestään marttyyrin vaikka saa olla KOTONA päivät pitkät. Ja toiset samanlaiset huutavat kuorossa tukea että "nyt kyllä heität sille sialle vauvan käteen kun tulee töistä ja lähdet viettämään omaa aikaa"

Ei saatana. Nämä oikeasti kuvittelevat että kotona oleminen on rankkaa työtä eivätkä noteeraa sitä että mies käy niissä oikeissa töissä. Jollain täysin perverssillä ajattelutavalla se miehen töissä käyminen on hänen omaa aikaansa jollain tapaa ja se että töissä käyvä tarvitsee täydet yöunet on jotenkin itsekästä.

Herätkää nyt perkele jo todellisuuteen. Se että olet lasten kanssa kotona on LUKSUSTA ja se ei taatusti ole täysipäiväistä työtä niinkuin täällä monet väittävät muuta kuin ehkä silloin jos kotona on puoli tusinaa erityislasta. Ei TAATUSTI ole täysipäiväistä työtä jossa "ei saa hetken rauhaa".

Pakko olla tästä ihan samaa mieltä.

Sitäpaitsi kotona oleva kerkeää aivan hyvin tekemään ne siivoukset siellä kotona ollessaan. Mikä toki ei tarkoita että mies voisi elää kuin sika pellossa ja heittää sukkansa olohuoneen lattialle. Mutta kuitenkin.

Mitä sen miehen pitäisi työpäivän jälkeen tehdä ja entä ne asiat joita sun mielestä kuuluisi tehdä, ovatko sellaisia myös miehen mielestä?

Meinaan vaan että jos mun puolestani olisi päätetty että työpäivän jälkeen mun kuuluu tehdä asiat a, b ja c vaikka itse en näe mitään syytä tehdä niitä just silloin, painelisin ovesta ulos ja nopsaan. Tai että joku olisi jo valmiiksi mun puolestani päättänyt että mun "kuuluu" vaikka töiden jälkeen lähteä pulkkamäkeen niin...

- Heti kun mies tulee töistä, sinä lenkille/harrastamaan.
- Kun vähän suunnittelee, 2-3 kauppakäyntiä viikossa riittää hyvin, ei siellä kaupassa tarvitse joka päivä käydä.
- Siivoatko tosi paljon? Ei lattioita tarvitse pestä joka toinen viikko (vaikkei mattoja pois kantaisikaan)... en tiedä ketään joka luuttuaisi lattioita edes kuukausittain.
- Ryhdy merkkaamaan seinäkalenteriin jokainen miehen harrastuskerta ja omasi. Siitä näette, millainen tasapaino teillä on.

Ap, sun mies saa levätä ihan tarpeeksi. Täydet yöunet ja sen lisäksi vielä tunnin lepoaika töiden jälkeen. Mies ei selvästikään viihdy omien lastensa kanssa. Surullista.

Mua ihmetyttää näissä tämän aihepiirin keskusteluissa aina se, että monet ovat sitä mieltä, että naisella on koko päivä omaa aikaa, vaikka on lasten kanssa ja tekee kotityöt. Mutta jos mies on lasten kanssa illalla (ilman niitä kotitöitä) se ei olekaan omaa aikaa. Tässä on ristiriita.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Ymmärtää! Kiittää aina, miten ihanaa, kun lapset saa olla kotona. Meillä siis kotona 2v ja 4v. Tulee kotiin 16.30, syödään ja muksut kattoo pikku kakkosen. Tän tunnin mies huilii, juo iltakahvit, lukee lehdet ja surffaa. Sen jälkeen on lasten kanssa kunnes muksut nukahtavat klo 21. Hoitaa käytännössä iltaulkoilut ja suihkut. Iltasatu vuorotellen. Viikonloppuisin hiihtää ja käy sulkapalloilemassa, mutta on pois maks 2h per päivä. Nauttii omien lasten kanssa olemisesta, ihana mies ja isä! Mä käyn 5 kertaa viikossa lenkillä sen klo 17-18 välisen ajan. Päivän rauhallisin tunti:)

[QUOTE="vieras";28037730]

Mua ihmetyttää näissä tämän aihepiirin keskusteluissa aina se, että monet ovat sitä mieltä, että naisella on koko päivä omaa aikaa, vaikka on lasten kanssa ja tekee kotityöt. Mutta jos mies on lasten kanssa illalla (ilman niitä kotitöitä) se ei olekaan omaa aikaa. Tässä on ristiriita.[/QUOTE]

Niin. Toisille ihmisille se, että saa olla koko päivän kotona lasten kanssa ja tehdä(myös) niitä kotitöitä, on nimeltään vapaapäivä.
vapaapäivänä kerkeää kyllä tekemään muutakin kuin "olemaan lasten kanssa" ja tekemään kotitöitä ellei ole täysin käsi organisoimaan asioita..

Tosta sun tekstistä saa sen käsityksen, ettei se perhe ja ne muksut ole ollenkaan sen? Että mies elää vain kuin itsekseen eläis, mutta täyshoidossa. Eihän tuollainen ole, ainakaan mun silmiin, perhe-elämää.

Nimenomaan! Eikö ne lapset ole sen miehenkin, eikö se halua olla lainkaan lastensa elämässä? Eikö välitä yhtään vaimostaan, vain oma napa on se mikä merkitsee? Surullista!

[QUOTE="vieras";28037803]Niin. Toisille ihmisille se, että saa olla koko päivän kotona lasten kanssa ja tehdä(myös) niitä kotitöitä, on nimeltään vapaapäivä.
vapaapäivänä kerkeää kyllä tekemään muutakin kuin "olemaan lasten kanssa" ja tekemään kotitöitä ellei ole täysin käsi organisoimaan asioita..[/QUOTE]
Totaali yh:lle varmaan joo, mutta useimmilla perheellisillä on se puoliso viikonloppuna apuna. Katsos, on se viikonloppu iisiä aikaa kotiäidillekin, kun mies on kotona.

en kyllä ap ymmärrä miten voit edes ajatella että sinulla on "oikeasti hyvä mies" niin kun kirjoitat! Eihän ole. muuten tilanne ei olisi tuollainen. ja jos oikeasti luet nämä muiden vastaukset niin ymmärrät kyllä että aika pielessä teillä on homma... harmillista.
eikä vika todellakaan ole sinussa vaikka niin yrität itsellesi vakuutella :(

• Tykkää
Reactions: rockyroad
Saanko kysyä vielä ap:lta, että miksi teitte vielä toisen lapsen, jos kerran miehen käytös ja arvostus eivät muuttuneet? Ja ei todellakaan ole hvyä mies tuollainen! Onneksi itselläni on mies, joka arvostaa minua ja myös omia lapsiaan.

Yhteistyössä