Yölliset tuttiseikkailut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutti

Vieras
Nyt on sitten tuttiralli valloillaan. Eli meillä tuttia saa yöllä käydä laittamassa n. tunnin välein. Mikä avuksi? Poikamme, 4 kk heräilee siis yöllä vähän väliä ja jatkaa heti unia kun saa tutin suuhun. Nälkä hänellä ei ole. Nälkäitku/huuto on ihan erilainen ja se ei lopu tutin laittamalla. Syö kerran yöllä.

Olen yrittänyt miettiä mikä hänet herättää? Tätä on jatkunut viikon verran. Aamulla herätään klo 6. Hoh hoijaa!

Heräämistäkin kun saisi venytettyä, mutta miten? Illalla käy nukkumaan klo 21.

Kertokaa! Kiitos ja kumarrus!

Heräily saattaa johtua ainoastaan siitä että tutti tippuu, eikä vauva osaa laittaa sitä takaisin suuhun. Meillä samaa jatkui aina 10-kuiseksi saakka, jolloin vierotimme lapsen kertaheitolla pois tutista (vei 3 päivää) ja siihen loppuivat yöheräilyt.

Heh,meillä ihan sama ongelma!En ole vielä keksinyt lopullista ratkaisua.Hieman helpotti,kun otettiin ""uniriepu""käyttöön.Eli sideharsosta on tullut neidin yökaveri.
Tiedä sitten,onko sekään niin hyvä ratkaisu,mutta saa nukuttua hieman paremmin....

Meillä neiti 5kk ja ihan sama ongelma. Yöllä heräillään tunnin välein. Aletaan isän kanssa olla ihan puhki. Luulen, että heräilyy johtuu siitä, että vauva havahtuu eikä osaa jatkaa unia ilman tuttua ja turvallista tuttia. Pitäisi kai koittaa vierottaa tutista tai jotenkin opettaa nukahtamaan ilman sitä, mutta ei oikein raskis näin pientä alkaa huudattaan. Kai minä vielä odotan ja toivon, että tämä on joku ohi menevä vaihe. Meillä tätä on nyt jatktnut 2-3 viikkoa.

Meillä oli kesällä aivan sama juttu. Ainut keino mikä tepsi oli se että ""huudatin"" tyttöä 2 yötä kun huusi tutin perään. En antanut vaan seisoin sängyn vieressä, silittelin ja rauhottelin. Kolmantena yönä ei edes tuttia kaivannut vaan nukkuin elämänsä ekan yön ilman että heräsi kertaakaan. Tämän jälkeen on sama tahti jatkunut. Siis kannattaa ""kärsiä"" nuo pari yötä. Minä annan kyllä päivällä ja päiväunilla syödä tuttia mutta ei enään yöunille käydessä jotta ei osaa edes kaivata sitä.

niin vielä piti laitta etta kun joku laittoi ettei ""raaski"" huudattaa lastaan paria yötä. Jos vaihtoehdot ovat a ja b, niin jokainen kai itse valitsee onko valmis itse heräilemään tunnin välein jolloin kukaan talossa ei nuku hyvin, ei vauva eikä muu perhe vai todellakin tämän ""kamalan kärsimyksen"" eli huudattamisen pari yötä ja sen jälkeen kaikki nukkuvat yönsä hyvin...

Sama täällä, hulinoista tuli loppu, kun tyttö (kohta 5kk) sai siirron omaan huoneeseen pinnasänkyineen. Herään vain syöttämään, muut säätämiset jää huomaamatta (yleensä). Nukutaan nykyään kaikki paremmin. Ilmeisesti vauva ei sitten sitä tuttia niiin kipeästi kaivannutkaan, koska sopeutui tilanteeseen yllättävän hyvin.
Tosin en tiedä miten teillä on nukkuminen järjestetty. : )

Meillä on poika nukkunut kolme viikkoisesta lähtien omassa huoneessa, koska minun nukkumisesta ei tullut yhtään mitään samassa huoneessa, ainakaan silloin. Pojan huone on ihan lähellä ja äänet kuuluvat sieltä hyvin ja niinpä heräilenkin kyllä ääniin helposti. Raaskinko huudattaa ilman tuttia noin pientä?!

Nim. ""aina"", minkäikäinen tyttösi oli, kun vieroitit yötutista? Aika jännä, että onnistuu noin, että päivällä saa tuttia ja yöllä ei. Olen kuvitellut, että vauva on vieroitettava tutista kerralla ja kokonaan.

tyttöni oli n. 5kk ikäinen kun vierotin yötutista. Edelleenkin (nyt7.5kk) hän syö tuttia päivisin mutta yöunille maate pantaessa ei edes enään kaipaa sitä. Tuossa joku kysyin paljon nuoremman vauvan vieroittamisesta tutista, enpä tiedä onko sillä iällä loppupeleissä mitään merkitystä siihen vieroittamiseen kun sitä huutoa tulee joka tapauksessa. Toki varmaan myös lapsikohtaista tottuuko tälläiseen päivällä juu- illalla ei -käytäntöön. Mutta ei se mitään ota jos ei annakaan, vai miten se menikään. lykkyä !

niin taas unohtu yks juttu, että yleensä alle 8kk ikäisillä vauvoilla on luontainen imemisen tarve vielä niin kova että tuo tutti on varmaan ihan paikallaan. En imetä enään eikä kiinnosta mitää tissi huvituttiakaan tarjoilla siksi annan tutin päivällä, vaikka tiedän että kaikki eivät ole samaa mieltä eli joko on tai off. Minä annan tuttia päivällä jos siitä vauva rauhottuu ja saa jonnekkin purettua sitä imutteluaan.

Kertoisitko vielä, minkälaisia ne vieroitusyöt teillä oli. Heräilikö vauva usein ja itkikö pitkiä aikoja? Entä annoitko tuttia nukkumaan mennessä? Olisi kiva vähän tietää, mitä on edessä :) Alkaa nimittäin näyttää siltä, että meilläkin on tuo vierotus edessä, ei tätä muuten jaksa kukaan. Vähän sekin mietityttää, että löytääkö peukku tien suuhun, jos tuttia ei ole tarjolla.

Niin alussa ""tutittomat yöt"" menivät niin että nukkumaan pantaessa annoin tytölle tutin suuhun jotta sain hänet rauhottumaan, sitten kun hän on tarpeeksi rauhallinen ja nukahtamaisillaan, otin tutin hellästi suupielestä pikkusormella painamalla tutin pois, jäi maiskuttelemaan suutaan mutta peukalo ei ainakaan tähän päivään mennessä ole löytänyt tietään suuhun. Nykyään ei koko tuttia edes tarvita nukkumaan pantaessa. Kaksi ekaa yötä hän heräsi muistaakseni ihan 30-1h välein itkemään, eli en juurikaan nukkunut noina öinä, nousin joka kerta tytön sängyn viereen ja hyssyttelin, rauhottelin ja taputtelin pepulle niin että nukahti uudelleen. Oli tosi rankat kaksi yötä mutta kannatti. Eikä tuo nyt ole ns. huudattamista eli miten joku voisi käsittää että jätät vauvan yksinään huutamaan, minä olin kokoajan läsnä ja tuin häntä. Ja yhdyn myös siihen että 7.5kk iässä vauva kaipaa vielä jotain ""imuteltavaa"" eli joillakin se on päivätutti (meillä), toisilla peukku, toisilla riepu mitä imevät tms.

Kiitos vastauksistasi. Olen samaa mieltä, että kyseinen taktiikka on kuitenkin hellä, sillä äiti on vierellä koko ajan. Viikon päästä yritämme, kun mieskin jää lomalle. Sitten voidaan yhdessä valvoa se pari yötä.

Meillä on nyt kaksi yötä nukuttu ilman tuttia ja ihan oikeasti nukuttu! Poika on nukkunut 21.30-05 heräilemättä ainakaan ei ole meitä herättänyt. Ja silloin syönyt ja sitten nukkunut pari tuntia lisää. Tuttia kaivataan silloin iltaisin, mutta ilman sitäkin on nukahdettu ilman suurempia huutoja. Ihan uskomatonta. Toivottavasti tämä ei ole mikään sattuma!!!

Onnittelut ap:lle. Toivottavasti sama meno jatkuu.

Meillä aloitettiinkin se unikoulu jo eilen. Mietin, että miksi tätä enää siirtää, kun edessä se on kuitenkin. Tyttö nukahti illalla tutilla ja tunnin päästä alkoi vaatia tuttia suuhun, mutta enää sitä ei sitten annettukaan. Itkeskeli 1 ja 1/2 h ja minä rauhoittelin vieressä. Välillä itku yltyi tosi kovaksi ja silloin otin tytön syliin. Kun rauhoittui, laskin taas sänkyyn. Lopulta sitten rauhoittui sinne sänkyynsä ja aikansa pyöriskeltyään nukahti. Sitten tapahtui se uskomattomin eli nukkui täysin rauhallisesti 5 ja 1/2 h! Koskaan ei ole noin pitkää pätkää nukkunut. Heräsi siis 6.30 ja sitten annoin maidot. Valvottiin vähän aikaan ja sitten tyttö kävi nukkumaan ILMAN TUTTIA. Nyt se jo toisilla päikkäreillä ILMAN TUTTIA!!!

Jotenkin tuntuu, että tyttö vain hoksasi, ettei tähän nukkumiseen tuttia tarvitakaan. Ihan uskomatonta. Saapa nähdä minkälainen ens yö on, mutta nyt näyttää, että tunnelin päässä on valoa. Ehkä meilläkin kohta nukutaan :)

Yhteistyössä