yömaitoa uudelleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kksd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kksd

Vieras
Meillä loppui yöimetys siinä 9kk iässä ihan itsekseen. Eli vauva ei vaan enää halunnut maitoa yöllä, pelkkä tutti suuhun riitti hyvin. Nyt kuukautta myöhemmin herää noin 6-7 tunnin unien jälkeen itkemään voimakkaasti, johon nyt parina yönä annettu sitten pullomaitoa (kun en enää imetä muutenkaan). Juo sitä hyvällä ruokahalulla helposti 150 ml ainakin ja sitten nukahtaa tyytyväisenä.

Voiko oikeesti tuo vauva tarvita lisäruokaa vai totutanko sen nyt vain saamaan yöllä ruokaa? En oikeasti haluaisi turhaan ruokkia yöllä, koska se on hankalaa ja herään itsekin sitten niin etten tahdo saada unta. Mutta vauva on painokäyrillä alarajalla ja ei viitsisi toista nälässäkään pitää.

Oisko kellään mitään ajatuksia tai kokemuksia?

Mitä hän syö illalla?

Itse koittaisin tankata lasta illalla mahdollisimman paljon koska minun mielipiteeni on se ettei tuon ikäisen tarttis enää yöllä syödä..Mut jokainen tuntee oman lapsensa ja hänen tarpeensa parhaiten..

Totutat saamaan yöruokaa, valitettavasti. Kyllä meilläkin pikkumies jois maitoa, ihan heti vaikka puolilta öin jos sattuu heräämään ja me antaisimme ja varmasti jois pari desiä ihan heittämällä. Mutta ei kuitenkaan nälkäänsä, vaan tapaansa. Nyt annat huutaa ja heität ne yöpullot pois! Otat vaikka viereen nukkumaan, ei sitä painoa tarvitse yösyötöillä alkaa nostamaan, vaan ihan päiväsyötöillä.

Meidän poika lopetti aikoinaan yösyönnin tasan 6kk ikäisenä. Loppui kuin seinään ja itsestään. No sitten reilu 7kk iässä alkoi heräileen öisin tosi tiuhaan, lähinnä itkemään. Mutta ei mulle tullut mielenkään enää alkaa sille maitoa antamaan. Sitten selvisikin, että heräilyt johtuivat vain siitä, että oli oppinut kaikenlaisia taitoja ja niitä kävi öisin läpi ja se herätti häntä läpi yön. Tätä jatkui noin kuukauden päivät ja sitten nukuttiin taas monta kuukautta rauhassa, kunnes taas uudet taidot valvottivat.

Joten voi siis olla hyvinkin tällaista normaalia ikään kuuluvaa heräilyä. Toki varmaan juo maidon mielellään siinä samalla, kun herää, vaikkei ehkä nälkä olekaan. Mutta ehkei kannata opettaa enää tuohon yömaitoon uudelleen...

Kiitos vastauksista, varmaan vaan siis annetaan hieman huutaa ensi yönä. Iltapuuron syö yleensä hyvin, mutta päiväsaikaan ruokailu on välillä heikkoa. Tahtoisi syödä itse, eikä soseet kelpaa kuin pahimpaan nälkään. Yritän sitten antaa makaronia, jauhelihapihvejä, raejuustoa tms mitä voi sitten syödä lounaalla/päivällisellä sormin.

Minäkin tekisin kaikkeni etten joutuisi aloitamaan yömaitoja enää uudestaan, tavasta on rasittavan vaikeaa päästä myöhemmin eroon. Se pelkkä tutti ja taputtelu ei siis enää kelpaa?

Ei riitä tutti ja taputtelu. Herää kyllä välillä niinkin, että riittää. Mutta siis nyt parina yönä herännyt selvästi itkien. Rasvaa olen yrittänyt lisätä, lihaa syö kanssa, mutta välillä vaan syö aika huonosti.

Vastaan itse vielä vanhaan ketjuun, jos joku tätä sattuu lueskelemaan ja on saman ongelman kimpussa.

En sitten kuitenkaan huudattanut lasta vaan annettiin maitoa, koska mielestämme selvästi söi nälkäänsä. Minusta aivan selvästi oikea ratkaisu. Söi noin kuukauden ajan aamuyöllä maitoa, aina heräsi selvästi itkien. Nyt on maidonjuonti jäänyt pois, ikää 11kk ja ihan itse lopetti maidon juonnin. Kun ei sitä tarvitse, niin ei sitä sitten itkien pyydä, vaan hyvin nukkuu yönsä. Tietysti vielä joskus heräilee, mutta silittely riittää, kun ei ole nälkä.

No, tämä vaan kokemuksena, jos jolloin on samanlaista ongelmaa.

AP

Yhteistyössä