Yösyömiset vauvalla - kannattaiskohan kohta aloittaa puurot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja on tosiaan joskus nukkunut yhdelläkin syömisellä läpi yön, eli ei tosiaankaan aina herää syömään noin usein kun viime yönä (3h välein se n. 200ml). Varmaan joku kasvukausi nyt sitten meneillään..

Tuttia tarjoan aina ensiksi, joskus se kelpaa niin että siirtää eka yösyöttöä tunnilla-parilla.

Jos ruokamäärät kuulostaa suurelta niin mitä mun sitten kannattais tehdä, syöttää vähemmän kuin lapsi haluaa ja pitää nälässä?!

No ei tartte nälässä pitää, mut nuo maitomäärät venyttää vatsalaukkua jo sen verran, että siinä mielessä en ihmettele tuota määrää.

Niinpä, edelleen en milloinkaan ole vauvaani pakkosyöttänyt vaan antanut sen verran mitä hän haluaa syödä vaikka imetys päättyikin valitettavasti jo 2kk iässä. Eihän kukaan imettäväkään äiti vedä lapselta tissiä pois suusta, koska lapsi on hänen mielestään juonut liikaa maitoa?! Vai onko tässä joku ero?

En usko et puuron syömisellä on niin kauheesti vaikutusta siihen nukkumiseen. Nuo määrät yöllä kyllä on sen verran suuria, et varmaan yks kerta niistä kolmesta jäisi pois, kun alotat puurot. Kun noin hyvin syö päivällä ja sekään ei vielä vaikuta mitenkään yöhön.
Korvaa aamumaito aamupalalla.

Ootko aatellut antaa vauvalle kotitekoisia soseita? Noissa kaupan soseissa (siis jos niitä annat, puhut "purkeista") on suurin osa vettä+tärkkelystä, ei varmasti pidä nälkää kovin hyvin. Itsetehty on tukevampaa tavaraa.

Niin, tuota puuron aloitusta mietin juurikin sen takia ettei nuo määrät velliä/maitoa yöllä menisi niin suuriksi. Itselleni ei ole ongelma herätä 3h välein ruokkimaan lasta jos joku niin luulee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ootko aatellut antaa vauvalle kotitekoisia soseita? Noissa kaupan soseissa (siis jos niitä annat, puhut "purkeista") on suurin osa vettä+tärkkelystä, ei varmasti pidä nälkää kovin hyvin. Itsetehty on tukevampaa tavaraa.

Juu, olen tehnyt bataattisosetta ja perunasosetta itse, mutta ne ei ainakaan mene alas ollenkaan. Olisikohan jo tottunut kun niissä kaupan ruoissa on sitä "limaa" minkä takia vauvan on jotenkin helpompi syödä sitä..? Olisi pitänyt varmaan alusta lähtien tarjota vain omatekoisia soseita, nyt ne ei kyllä ainakaan tällä hetkellä uppoa sitten millään! En varmaan saa niitä niin sileiksi soseiksi kuin kaupan soseet on..

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Huhei:
aika pieni mun mielestä syömään edes noin monta ateriaa... Milloin kiinteät on aloitettu, vai onko tämä provo?

Kiinteät aloitettu neuvolan ohjeistuksen mukaan 3kk iässä kun syöttövälit oli sitä ennen pelkällä maidolla läpi vuorokauden 1h-1,5h..

Meillä meni vielä puolivuotiaana 1,5h tunnin syöttöväleillä ja vasta silloin aloiteltiin kiinteät. Ja painoi yksivuotiaana saman verran kuin teillä nyt:)

Jännä miten eri ohjeistukset neuvoloissa.. :) Meillä sitä mieltä terkka että kannattaa aloittaa soseet jo 3kk ikäisenä kun nuo syöttövälit oli niin lyhyet maidolla.. mieluummin kyllä syöttäisin pelkkää maitoa, sata kertaa helpompaa kun tää soserumba.. :D

Yhdyn edellisiin täysin. Karmeet määrät menee kyllä evästä ja vauva nukkuu TOSI hyvin noin pieneksi ihmiseksi, paremmin kuin meidän ikinä tuossa iässä. Sehän nyt on aivan normaalia että vauvat herää öisin, herrajestas!!!!!!!!! Aloitappa vaan puurot niin uskoisin vauvan öiden vaan rikkoontuvan enempi, niin ainakin meillä kävi ja puurot otettiin kehiin vasta tosi paljon myöhempään.

Meillä oli kans molemmat isoja poikia ja söivät sen mukaan. ALoitettiin puurot tuossa vaiheessa (sama kai onko se 4,5 vai 5 kk, siis kaksiviikkoa tuo väli?!?!??)
Kokeile vähän, jos ekrta jo velliä menee niin mieluummin itse antaisin puuroa (täyttävämpää) kuin velliä. Kakkoselle ei edes annettu vellejä vaan mentiin suoraan puuroon noin 5 kk iässä...

Koko ketjua lukematta, aika isoja ruokamääriä mutta jos on iso lapsikin niin kuluuhan sitä. Meillä poika söi niin hirveitä määriä vauvana ettei viitsi täällä edes tunnustaa, nyt on ihan normaalisti syövä kaksivuotias. Oli vaan iso vauva ja tarvi paljon ruokaa. :)

Ap, koita vaikka riisipuuroa? Käsittääkseni sitä voi antaa huoletta jo tuossa iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Meillä oli kans molemmat isoja poikia ja söivät sen mukaan. ALoitettiin puurot tuossa vaiheessa (sama kai onko se 4,5 vai 5 kk, siis kaksiviikkoa tuo väli?!?!??)
Kokeile vähän, jos ekrta jo velliä menee niin mieluummin itse antaisin puuroa (täyttävämpää) kuin velliä. Kakkoselle ei edes annettu vellejä vaan mentiin suoraan puuroon noin 5 kk iässä...

Kiitos, sentään jollain samanlaisia kokemuksia.. :) Täytynee pikkuhiljaa siirtyä puuroon, minunkin mielestä nuo ruokamäärät on melkoisen suuria tämän ikäiselle vauvalle, mutta minkäs teet jos vauva haluaa syödä.. Niinkuin todettu, niin vauva on joidenkin yksivuotiaiden kokoinen nyt. Syntyi isona ja on alusta lähtien syönyt tosi paljon, myös silloin kun oli täysimetyksellä.

Menikö teillä myös näin suuria määriä viisikuisena?

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Koko ketjua lukematta, aika isoja ruokamääriä mutta jos on iso lapsikin niin kuluuhan sitä. Meillä poika söi niin hirveitä määriä vauvana ettei viitsi täällä edes tunnustaa, nyt on ihan normaalisti syövä kaksivuotias. Oli vaan iso vauva ja tarvi paljon ruokaa. :)

Ap, koita vaikka riisipuuroa? Käsittääkseni sitä voi antaa huoletta jo tuossa iässä.

Kiva kuulla että on samanlaisia kokemuksia ja kiitos riisipuurovinkistä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja äimistynyt äippä:
Yhdyn edellisiin täysin. Karmeet määrät menee kyllä evästä ja vauva nukkuu TOSI hyvin noin pieneksi ihmiseksi, paremmin kuin meidän ikinä tuossa iässä. Sehän nyt on aivan normaalia että vauvat herää öisin, herrajestas!!!!!!!!! Aloitappa vaan puurot niin uskoisin vauvan öiden vaan rikkoontuvan enempi, niin ainakin meillä kävi ja puurot otettiin kehiin vasta tosi paljon myöhempään.

Joo minunkin mielestä nukkuu hyvin, yöllä 11h ja herää syömään sen 1-3 kertaa. Mutta määrät on minunkin mielestä suuria ja sen takia mietin sitä puuron aloitusta ettei menisi noin järkyttävää määrää nestettä.. Kannattaisko lukea aloitus ensin kunnolla ennen kun alkaa jeesustelemaan??

aika pieni mun mielestä syömään edes noin monta ateriaa... Milloin kiinteät on aloitettu, vai onko tämä provo?

Kiinteät aloitettu neuvolan ohjeistuksen mukaan 3kk iässä kun syöttövälit oli sitä ennen pelkällä maidolla läpi vuorokauden 1h-1,5h..

meillä ei ollut kyllä tossa iässä syöttövälit kuin 0,5-1h ja tissillä mentiin 5,5kk ikään asti..

Alkuperäinen kirjoittaja aa:

meillä ei ollut kyllä tossa iässä syöttövälit kuin 0,5-1h ja tissillä mentiin 5,5kk ikään asti..

Öisinkin vai? Hienoa jos itse jaksoit imettää noilla ruokailuväleillä.. itse mietin vaan että onko se vauvallekaan enää hyvästä syödä puolen tunnin välein (saako tarpeeksi lepoa jos koko ajan on nälkä?) ympäri vuorokauden mutta jokainen tyylillään.. ja pääasiahan on että sekä äiti että lapsi voivat hyvin.

Öisinkin vai? Hienoa jos itse jaksoit imettää noilla ruokailuväleillä.. itse mietin vaan että onko se vauvallekaan enää hyvästä syödä puolen tunnin välein (saako tarpeeksi lepoa jos koko ajan on nälkä?) ympäri vuorokauden mutta jokainen tyylillään.. ja pääasiahan on että sekä äiti että lapsi voivat hyvin.

Mulla tulee kans mieleen että vauva ei vaan jaksanut syödä kerralla tarpeeksi. Mutta pääasia tietysti että ajasta selvittiin kunnialla :) M

Itse kans odottelen kauhulla mitä on edessä, meillä kans iso vauva, mutta vielä mennään iloisesti täysimetyksellä ja yötkin sujuvat hyvin 4-5h syöttövälillä. Vauva on nyt 3kk 7100g ja 67 pitkä...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Mulla tulee kans mieleen että vauva ei vaan jaksanut syödä kerralla tarpeeksi. Mutta pääasia tietysti että ajasta selvittiin kunnialla :) M

Itse kans odottelen kauhulla mitä on edessä, meillä kans iso vauva, mutta vielä mennään iloisesti täysimetyksellä ja yötkin sujuvat hyvin 4-5h syöttövälillä. Vauva on nyt 3kk 7100g ja 67 pitkä...

Meillä oli vauva kolmikuisena suunnilleen samankokoinen kuin teilläkin: 7500g ja 67cm. Tosi hienosti teillä sujuu kun vielä täysimetyksellä menette ja yösyöttövälitkin on noin pitkiä! <3 Toivotaan että pystyt menemään imetyksellä vielä niin pitkään kuin tahdot! :)

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
no ei ihme että on iso vauva kun ahdetaan noin täyteen ruokaa.. harmi :(

Hehheheee.. olet tosi hauska.. Vauvaa ei voi ahtaa täyteen ruokaa ja ihan yhtä paljon oli suhteessa isompi ikäisiinsä silloinkin kun oli täysimetyksellä ja tissiähän ei voi pakottaa syömään. Vai miten ahdat tissimaitoa vauvalle? :D hahaha

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
helvata miten sää sitä vauvaa syötät.. Mun reilu vuoden ikänen syö ehkä saman verran.

Taitaa olla vatsavaivoja öisin, enkä kyllä yhtään ihmettele miksi. Ja toinen tunkee lisää maitoo vaan kurkusta alas. Ohhoijakkaa, taitaa olla ensimmäinen lapsi, kun ei oo hajuakaan ruokkimisesta.

On kyllä ensimmäinen lapsi ja en tunge sille ruokaa alas, vaan annan hänelle ruoan vasta sitten kun on kova nälkä. Silloin syö mitä syö, tyrkkää kyllä pullon pois suustaan samalla lailla kuin tissin kun on täynnä.

Minkä kokoinen yksivuotias sulla on? Meidän 4,5kk on nyt 8,5kg ja 73cm eli jotkut yksivuotiaat on samankokoisia.. Ja elä kysy multa miksi on niin iso vauva, en tiedä!

Mun vauva oli 3kk 9kg ja 67cm. Rintamaidolla edelleen 4kk mennään...isoveli vähän pienempi ja rintamaidolla 5,5kk ikään. Söi tiheään, kuten tämäkin. Kiinteitä aloittelen kk sisään.

yöllä söi n. 3h välein. ja siis vauva nukahti melkein aina syönnin jälkeen, mutta nukkui lyhyitä päikkäreitä, joten varmaan nukkui ihan tarpeeksi. eri vauvoilla on erilaiset rytmit.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
helvata miten sää sitä vauvaa syötät.. Mun reilu vuoden ikänen syö ehkä saman verran.

Taitaa olla vatsavaivoja öisin, enkä kyllä yhtään ihmettele miksi. Ja toinen tunkee lisää maitoo vaan kurkusta alas. Ohhoijakkaa, taitaa olla ensimmäinen lapsi, kun ei oo hajuakaan ruokkimisesta.

On kyllä ensimmäinen lapsi ja en tunge sille ruokaa alas, vaan annan hänelle ruoan vasta sitten kun on kova nälkä. Silloin syö mitä syö, tyrkkää kyllä pullon pois suustaan samalla lailla kuin tissin kun on täynnä.

Minkä kokoinen yksivuotias sulla on? Meidän 4,5kk on nyt 8,5kg ja 73cm eli jotkut yksivuotiaat on samankokoisia.. Ja elä kysy multa miksi on niin iso vauva, en tiedä!

Mun vauva oli 3kk 9kg ja 67cm. Rintamaidolla edelleen 4kk mennään...isoveli vähän pienempi ja rintamaidolla 5,5kk ikään. Söi tiheään, kuten tämäkin. Kiinteitä aloittelen kk sisään.

Tosi hienoa että menette vielä täysimetyksellä! Tässä näkee sen että voi täysimetetytkin vauvat olla isokokoisia, joten tuskimpa kukaan pakkosyöttää vauvaansa niinkuin jotkut aiemman kommentoijat ovat minua syyttäneet.. :)

Tosi hienoa että menette vielä täysimetyksellä! Tässä näkee sen että voi täysimetetytkin vauvat olla isokokoisia, joten tuskimpa kukaan pakkosyöttää vauvaansa niinkuin jotkut aiemman kommentoijat ovat minua syyttäneet.. :)

Ei se vauva syö, jos ei halua...se on huomattu. Meillä jopa joskus huutaa, ku yritän tarjota rintaa ;)...ei siis halua ja kääntää pään pois.

Siis meille terkka sillon kans sano että vois kokeilla kiinteitä ja puuroa kun alko se maidon kanssa lotaruas menemään ihan hulluksi. Siis meni yli litran päivässä... kiinteitä pojat innostui syömään ja sillä helpottui maidon määrä. Molemmat ovat olleet isoja ikäisekseenm utta omalla käyrällään kasvavat tosi mainiosti. eli siis ovat sopusuhtaisia. Nytkin vanhempi oli 3 vuotis neuvolassa jo 4,5 vuotiaan kokoinen käyrien mukaan. Ja on muuten ruokamäärät laskenu, 3 vuotias syö kuin lintu... Eli sinuna tekisin niinkuin itse näen tarpeelliseksi ja neuvolatätinne. itsehän sen näet sitten auttaako se puuron syönti. Arvostelijat voit jättää omaan arvoonsa.

Ei se vauva syö, jos ei halua...se on huomattu. Meillä jopa joskus huutaa, ku yritän tarjota rintaa ;)...ei siis halua ja kääntää pään pois.

Näin on, sama huomattu meilläkin, myös pullon kanssa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Siis meille terkka sillon kans sano että vois kokeilla kiinteitä ja puuroa kun alko se maidon kanssa lotaruas menemään ihan hulluksi. Siis meni yli litran päivässä... kiinteitä pojat innostui syömään ja sillä helpottui maidon määrä. Molemmat ovat olleet isoja ikäisekseenm utta omalla käyrällään kasvavat tosi mainiosti. eli siis ovat sopusuhtaisia. Nytkin vanhempi oli 3 vuotis neuvolassa jo 4,5 vuotiaan kokoinen käyrien mukaan. Ja on muuten ruokamäärät laskenu, 3 vuotias syö kuin lintu... Eli sinuna tekisin niinkuin itse näen tarpeelliseksi ja neuvolatätinne. itsehän sen näet sitten auttaako se puuron syönti. Arvostelijat voit jättää omaan arvoonsa.

Kiitos kannustuksesta! :)

Tähänkin asti olen mennyt lapsentahtisesti ja äidinvaiston mukaan, joten jatkan sillä tästäkin eteenpäin arvostelijoista huolimatta. Ja niin kuin teilläkin, varmasti meilläkin tämä syömismäärä vähentyy iän myötä, tai siis tasoittuu. Hyvää jatkoa sulle!

Yhteistyössä