Yösyötöt ikäkausina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tahtoo tietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tahtoo tietoa

Vieras
Kertokaapas te kokeneemmat tulevalle äidille, että mikä mahtaa olla keskiarvo yösyötöissä (toki ymmärrän , että sen varaa ei voi laskea), kun olen täällä ketjuja lukiessani joutunut ihmetyksen valtaan.
Toisaalta joku äiti valittaa, kun 3 kk vauva syö vielä 2 kertaa yö, ja minä kun olen jotenkin ymmärtänyt että alle 6 kk voi tankata vaikka kuinka monta kertaa yössä.
Toisaalta taas joku kertoo, ettei tahdo jaksaa käydä töissä, kun 1 v 8 kk syö edelleen kaksi kertaa yössä, ja tämäkään ei oikein tahdo mennä minulla tajuntaan, eikös alle vuoden vanha jo pärjää ilman yösyöttöjä?
Siis kertokaa omia kokemuksia....................?

Mulla 8 kk ja syö kerran aamuyöstä, vaihtelevasti klo 5-7 ja kun en silloin vielä viiti nousta niin syötän. joskus on kyllä poikkeuksia että jos vaikka iltapuuro on jäänyt väliin väsähtämisen takia niin sit syö kahdesti. mun yö siis tarkoittaa klo 00-8/9.

tän ikäisen ei tarvitsisi syödä enää yöllä mutta kun muuten en saa maitomäärää lähellekään vaadittua niin siksi. neuvolasta kyselen huomenna et miten saisin tuon määrän edes lähelle täyttä jos tuon yön 200 ml jätän pois...

Poika on 3 kk vanha ja syöminen yöllä on vakiintunut 2 - 3 kertaan yössä. Menee nukkumaan 22 - 23 ja herää 7- 8. Itsekin olen ihmetellyt monien intoa aloittaa kiinteät 2 kk vanhoille, kun häiritsee syömällä jopa 2 kertaa yössä! Siis mikä joitakin äitejä vaivaa. Ei luulisi olevan turhan näännyttävää imettää kerran tai kaksi kertaa yössä ja en usko että on tiedon puutetta tämä haave saada pikkuvauva nukkumaan läpi yön. Ihan on vaan itsekkyyttä.

meillä 6,5kk tyttö ja syö aamuöystä tilkan maitoa,yli puolivuotias ei tarvitsisi enää yösyöttöjä mutta meilläkin jääny vaan tavaksi kun en viittisi nousta ylös aamu kuudelta ni laiskuuttani olen antanut maidon vielä että nukutaan aamu ysiin asti. meillä jäi yösyötöt kun ruvettiin syömään kiinteitä 5kk iässä. joskus on öitäkin kun tyttö nukkuu koko yön. vauva iässä neiti söi 2-3 kertaa yössä...

mutta kaverini 10kk tyttö tankkaa tissiä vielä 4-5 kertaa yössä....

Niinpä, oletkos lukenut uusimman vauva-lehden yleisöpalstaa? Siellä joku haukkuu täysimettäjiä, ja sanoo itse antaneensa pienelle vauvalle korviketta, koska tämä nukkui VAIN 4 tunnin pätkissä. Nyt korvikkeen ansioista nukkuu kuulema 6 tuntia. Itse olen myös ihmetellyt tälläistä ""syötän lapseni täyteen jotta nukkuu""-ajatusta. Ilmeisesti moni rinnastaa vauvansa unet aikuisen uneen, ja ajattelee, että jos herätyksiä on usein, niin uni on ns huonoa. Mutta näinhän ei ole. Lapsi syö silloin kun haluaa, ja nukkuu kun haluaa. Itsekkyyttä myös minun mielestä tuollainen käytös. Tuntuu että nykyisin liikaa höösätään äidin jaksamisesta, ja vauva unohdetaan pienemmälle. Ja nyt on turha aloittaa niitä ""vauva voi hyvin jos äitikin voi""- löpinöitä. Jos on lapsia tehnyt, niin jonkin aikaa täytyy olla valmis menemään täysin heidän ehdoillaan. Se aika ei kuitenkaan niin kauaa kestä. Ja ap:lle vastaus. Minulla 6kk lapsi joka herää syömään noin 3-4 kertaa yöuniensa (21-08) aikana. Niitäkin kertoja sais varmaan vähennettyä, mutta en nyt vielä ole katsonut tarpeelliseksi.

Mun 4 kk poika syö edelleen 2 h välein päivin ja öin. Vasta äsken tasaantui tuohon 2h, sitä ennen tankkasi päivittäin välillä 1 h:n välein. Rintamaidolla on. Pienempänä kokeiltiin antaa tissin jälkeen pullosta lisää jos vaikka jäi nälkäiseksi. Ei merkitystä. Nyt ainakin maitoa tulee paljon eikä nälästä ole kyse. Tiedä sitten onko maitoni liian laihaa. Niinpä aloimme maistella kiinteitä. Siksi, että vaavi saisi nukuttua pidempiä pätkiä. =) Päiväunet vain 3-4x30-50 min ja yleensä saa kovasti suostutella, että saa edes nokosille. Ei meinaa nukahtaa, vaikka olisi kuinka väsynyt.

Aivan! En ole kyllä lukenut vauva-lehden juttuja, mutta näitähän mielipiteitä riittää. Toki ymmärrän, että äidinkin pitää jaksaa ja eihän sitä jaksa jos vaikkapa nukkuu yönsä tunnin pätkissä, mutta kun tosiaan monet pitävät kerran tai kaksi imettämistä yössä rasitteena. Tälläkin palstalla eräs äiti juuri kirjoitti, että pitäisikö aloittaa kiinteät 2 kk vauvalle, kun herää kerran yössä syömään (ja tämä kerran oli kello 6.00 ""yöllä""), että pääsisi tästäkin heräämisestä eroon. Mulla ainakin nousi niskavillat pystyyn.

Tyttöni söi tuonne 6kk vanhaksi asti 3-4 tunnin välein päivin öin. Söi ja nukahti öisin joten en kokenut sitä mitenkään rasittavaksi tai hankalaksi. Sain kyllä kommentteja että pitäisi antaa lisämaitoa kun noin tiheään söi mutta en niitä kuunnellut sillä maitoa tuli hyvin kun tytön paino nousi mukavasti. Toki kokeilin välillä olisiko tämä tyytyväinen tyttö halunnut pulloa mutta työnsi vain pois.

Jossakin vaiheessa (8-9kk ehkä) tytär söi ekan kerran aamulla klo 5.30 noin..mutta nyt vuoden ikäisenä kun ruokahalu on vähän huono päivisin niin syö aamuöisin täyden maitopullon tai vellipullon. Asia on mielestäni ok. En ole ajatellut pitää mitään unikoulua. Käyn töissä (palasin kun tyttö 10kk) ja hyvin olen jaksanut. Saa syödä vielä pitkän aikaa öisin jos mieli tekee ja ruokahalu on päivällä kohtalainen/huono.

Tämä oli minun kokemukseni-en muista vauvoista ja tavoista tiedä mitään enkä niitä arvostele.

Poikamme 5 kk on nukkunut aina hyvin, laitokselta kotiuduttuaan yösyöttöjä oli 2-3, nyt viisikuisena pärjätään yhdellä, joskus kahdella.

Meillä kiinteät on aloitettu nyt, kun vauva söi PÄIVÄLLÄ tunnin välein toista viikkoa. Ei jaksa äiti eikä rinnat. Ja arvostelkoon kuka haluaa. Itse luin positiivisesti yllättyneenä Vauva-lehden jutun siitä, että ensisijaista on, että ""vauva saa riittävästi ravintoa - rinnasta, pullosta tai molemmista"".

Siis tuo lause: ""vauva saa riittävästi ravintoa - rinnasta, pullosta tai molemmista"".

Imettäminen on hyvä asia, mutta sekin on vedetty aivan överiksi nykyään. Maalaisjärkeä ei saisi ollenkaan käyttää ja monet äidit ajetaan aivan piippuun imettämispakolla.

Tärkeintä todellakin on se, että vauva saa riittävästi ravintoa. Mutta muistakaa, että onnellisilla vanhemmilla on onnelliset lapset!

No normaalisti kait vauvat tankkaa yöllä pari ekaa kuukautta ihan ilman tarkkaa rytmiä.

Meillä poika söi vain kerran yössä aina 3kk asti ja vaikka annoin tuttelia lisänä, maito vaan ei riittänyt ruokana, vaan olisi imenyt 24h, siksi mukaan tuli silloin kiinteet. Tiedän tiheän imun kausista, mutta mielestäni tuo oli jo liikaa, ja tarvitseehan imettävä äitikin unta. Ja pikkuhiljaa alkoi taas unipätkät pidentyä.

Taidan olla sitten harvinaisen hyvin nukkuvan pojan äiti, ainakin jos näitä juttuja lukee. Poju on nyt reilun 3kk ja on nukkunut jo kolmisen viikkoa yöt läpi (10-12h). Päivällä syödäänkin sitten kyllä noin parin tunnin välein. Kuukauden ikäisenä poika söi pari kertaa yön aikana ja kahden kuukauden iässä oli vielä yksi yösyöttö noin klo5-6. Eli joskus voi mennä näinkin upeasti. Toki olen tietoinen siitä, että ""takapakkia"" voi vielä tulla ja yöheräilyt alkaa uudelleen, mutta nyt näin. Kyllä sitä jaksaa itsekin hienosti, kun saa nukkua yöt heräämättä=)

loppui yösyöttö vähän ennen kuin aloitettiin kiinteät. Parin kuukauden kuluttua se tuli takaisin, kesti pari kuukautta. Tosin meillä yösyöttö on ollut varhain aamulla 4-5 aikaan.

Niin, siis meilläkin aloitettiin kiinteät joskus 3kk iässä mutta ei niillä ollut juuri merkitystä yösyömiseen vaikka aluksi niin luulinkin. Kiinteät aloitin ajoissa kun tyttö oli tosi pieni syntyessään ja halusin varmistaa että kasvaa hyvin. Rintaa imi kyllä tehokkaasti.

Minusta on myös tärkeintä että lapsi ja äiti voivat hyvin eli jos imetys ei onnistu tai äiti tai isä ei jaksa yöllä heräillä mitenkään niin silloin vaan korviketta kehiin tai lisäruokaa..mitä ikinä keksiikin!

Mutta yksi huomio...kun kerron täällä/ystäville/missä vain että imetin tyttöä 6kk vanhaksi noin 3-4 tunnin välein öisin niin saa kommentteja että -hullu, miten jaksoit, saiko maitoa riittävästi yms. Minusta se tuntui ihan luonnolliselta että pieni vauva söi monta kertaa yössä! Hän vaan imi tissiä ja nukahti, siinä kaikki. Ei mun tarvinnut päivällä nukkua yms. tai että olisin ollut väsynyt.
Joskus-täytyy myöntää- ärsyttää kun pari ystävää kehuu että on teillä ollut kamalaa-meidän vesseli nukkuu 10h! siis ärsyttää siksi että eihän yöllinen imetys mitään kamalaa ole minusta ollut vaan ihan luonnollista! Ja tosin kyllä näillä hyvin nukkuvien äideillä on maito loppunut aika lyhyeen. En tiedä onko yöimetyksillä asian kanssa tekemistä.

Eli kyllä sitä jaksaa hienosti vaikka yöllä imettääkin! :-)))

piti vielä kirjoittamani että en ole siis kiinnotunut enkä arvostele ketään joka a) pitää unikoulua b)pitää yösyöntiä turhana c) ketään muutakaan.

Tarkoitin että ärsyttää se sääliminen mitä pientä vauvaansa yöllä imettävä saa. En ymmärrä miksi näin?

Millalle,
Minulla on myös hyvinnukkuva poika, ja oli sitä jo noin 3kk:lähtien (nyt on 9kk). Mua vaan naurattaa toi sinun kommentti, itse silloin joskus kirjoittelin tänne jotain samansuuntaista ja joku herkesi heti kirjoittamaan: ""ei 4kk vanhalle voi olla vielä mitään rytmiä ja kyllä se siitä vielä muuttuu ja vauvasi alkaa valvomaan, odottapas vaan"". No, sitä tässä ""odottelen"" edelleen. Kyllä jotkut vauvat vaan nukkuu yöt syömättä jo aika pienestä pitäen. Toivottavasti teillä jatkuu niin ja se on ihan mahdollista että jatkuu.

Samaa mieltä Sinnan kanssa! Imetän yhä 6,5kk vanhaa poikaamme kerran yössä enkä koe sitä mitenkään väsyttäväksi. Ympäristö kuitenkin painostaa luopumaan yösyötöistä ja sekös pistää vihaksi! Poika syö kerran nopeasti ja nukahtaa heti, samoin minä.
Ei meillä ole mitään ongelmaa mutta arvostelijoilla on...

nyt 7 kk tyttö ja nukkuin ekat 3 kk n.7 tuntia yössä putkeen.Tankkas ja jatkoi.sitten oli yks ""tautinen"" kuukausi jolloin meni rytmit sekaisin ja taas 5-6 kk hän nukkui hyvin.Jopa 9 tuntia putkeen,ihan ilman heräilyjä.Nyt on taas rytmit hukassa,sairasteltu on.Että näin.
Tissimaidolla oltiin ihan eka puolivuotta.

Esikoinen heräili usein,6 kk mennessä n.3 kertaa yössä.Siitä eteenpän 1-2 kertaa jopa 1,5 ikään asti.Hän sai pulloa.

MEILLÄ NÄIN nimimerkillä kirjoittaneelle:
en edes voinut lukea viestiketjua pidemmälle kun alkoi niin vituttamaan tuo sinut arvostelemisesi. kun ihmettelet mikä niitä äitejä vaivaa niin kannattaisi ottaa huomioon että jokaisella perheellä on omat oikkunsa. ymmärrän hyvin itse vatsavaivaisen lapsen äitinä että joku haluaa aloittaa kiinteät kahden ja kolmen kuun välissä. kun vauva huutaa lähes koko valveilla olo aikansa ja nukkuu erittäin vähän päiväs aikaan niin kyllä siinä toivoisi että nukkuisi edes yöllä yhden pidemmän pätkän niin jaksaisi äitikin paremmin päivällä itkut ja huudot kuunnella. ja ainahan on esim. vatsavaivojen kohdalla se toivo että ne helpottavat kun saa muutakin kuin tissi maitoa.
kyllä ottaa päähän kun jo heti jokaisen viestiketjun alussa on joku joka niin niiiiiiiin super hyvä äiti että on varaa arvostella muita äitejä laiskaksi.
todennäköisesti sinulla on kotona oikea mallivauva joka syö nukkuu ja paskantaa......

joo luin pari viestiä eteen päin ja en kyllä viitsi enempää lukea. kyllä on liikkeellä suoraviivaisia ajattelijoita jotka näkevät asiat vain niin kuin itse haluavat, eikä osaa ajatella että näiden tarinoiden takana on ihan oikeita perheitä joilla voi olla ihan oikeita perusteta ratkaisuilleen....
ollkaa ihan rauhassa super äitejä ja antakaa muiden olla edes pikkuisen huonompia äitejä ilman ette te heitä enempää syyllistätte.

Voi hitto kun tämäkin ketju muuttui taas haukkumiseksi, pyysin tähän omia kokemuksia ja niitä tuli, toisten arvostelu saisi jäädä syrjään. Ihan kivasti kuitenkin tuli noita alkuajan kokemuksia. Noita reilusti yli 1 v kokemuksia jäin kaipaamaan, mutta ehkä ne löytyis paremmin lapsiketjuista....
Hyvää jatkoa kaikille, kiitos kun vaivauduitte vastaamaan, ja otetaan huomioon erilaiset tilanteet, joista näissä lyhyissä vastauksissa ei toki kaikkea tietoa saa.
Sen verran kuitenkin, että jos 3 kk äiti valittaa kahdesta yösyötöstä, niin kannattaa varmaan sit kertoa koko ongelma, kun muuten jää kyllä vähän laiskanpulskea kuva; muut lapset, miehen työ, päiväongelmat, omat nukahtamisvaikeudet yms ovat kyllä luonnollisesti tilanteen rankentajia.

Yhteistyössä