Ypph ja kaksi omaa, alle kouluikäistä mutta yli 3v lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kela hoiii!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kela hoiii!!

Vieras
Tajusin juuri, että kun olen ypph ja minulla kotona kaksi omaa, alle kouluikäistä mutta yli 3v lasta + kaksi hoitolasta, niin..
En saa omista tietenkään mitään rahaa (esim. kotihoidontukea tmv), mutta jos veisin heidät hoitoon, voisin ottaa kaksi vierasta lasta ja saisin ihan hyvän palkan heistä.
Eli olisi kannattavampaa, mutta miten ihmeessä tää on mahdollista!?
Päivähoitopaikat kiven alla, eikö kannattaisi kannustaa siihen (rahallisestikin), että lapset, myös ne yli 3v, hoidetaan kotona????

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Kyllä tätä ihmettelee pph jolla yksi oma 3v ja tietty vie sen yhden paikan...
Mutten millään raaskisi laittaa omaa hoitoon ja ottaa tilalle vierasta =(

No niinpä!
Siis minä en ees aatellut tätä aiemmin, kun vasta nyt ja minulla tosiaan kaksi yli 3v (alle kouluikäistä) omaa lasta ja 2 hoitolasta, kun enempää en voi ottaa.
Mikä ihmeen järki olisi roudata omat päiväkotiin ja tulla kotiin hoitamaan vieraita.. :O
Mutta kiva tietysti olisi, että noista kahdesta omastakin jotain saisi.
Jos tekis hoitosopimuksen itsensä kanssa noiden kahden oman hoidosta. ;)

Olen itse alkamassa pphksi ja keskustelin juuri perhepäivähoidon ohjaajan kanssa. Hän sanoi, että meidän seudulla ainakin on esitetty sellaista käytäntöä, että hoitaja saisi myös omistaan palkan(toki hoitomaksut menisi). En tiedä sitten, koska tällainen käytäntö sitten toteutuisi:)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuleva pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saathan sä niistä nettona jotain - mä saisin noin 450e/kk - eli sen verran säästyisi hoitomaksuina

Siis saan nettona mitä? Kun kodinh.tuki loppuu 3veen jälk.

Tarkoitan sitä et jos veisit kaksi lasta kunnalliseen hoitoon maksaisit niistä hoitomaksua noin 450e/kk, sen siis säästät tai saat "palkkaa" kun omiasi kotona hoidat.

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaHanna:
Olen itse alkamassa pphksi ja keskustelin juuri perhepäivähoidon ohjaajan kanssa. Hän sanoi, että meidän seudulla ainakin on esitetty sellaista käytäntöä, että hoitaja saisi myös omistaan palkan(toki hoitomaksut menisi). En tiedä sitten, koska tällainen käytäntö sitten toteutuisi:)

Minäkin tiedän yhden kunnan, jossa toimitaan noin. Mutta valitettavan harvinaista.

Yhteistyössä