Yritättekö edes opettaa lastanne olemaan kaikkien kaveri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotilehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kotilehmä

Aktiivinen jäsen
30.11.2006
7 177
1
38
Jotenkin järkyttyneenä taas kuunnellut eskaritytön juttuja siitä että ne kivat pojat, jotka meillä ovat koko kesän juosseet eivät enää eskarissa suostukaan leikkimään lapseni kanssa koska hän on tyttö :whistle:
Ja kun ekaluokkalaisen hain, niin siellä lapset juttelivat keskenään siitä että kenen kanssa he suostuvat olemaan koulun jälkeen. Missä ihmeessä se on se ajatus että kaikkien kaveri pitää olla?? Onko se jo täysin unohdettu?

Yritän opettaa että kaikki pitää ottaa leikkiin ja jos joku on esim. eskarin pihalla yksin niin kehotan poikaa hakemaan lapsen mukaan leikkiin, mutta eihän kaikken kanssa voi tulla toimeen, eli en pakota olemaan kaveri.

meidän 3v poika ei leiki muiden kuin tyttöjen kanssa. Isänsä on ollut pienenä ihan samanlainen ja teini-iässä miehelläni oli vain tyttökavereita (siis ystäviä). ihan ihmeellistä huomata, että meidän poika ei vaan tule poikien kanssa toimeen. Mikähän siinäkin on? Onko muilla kokemusta moisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Miksi ihmeessä olisi oltava kaikkien kaveri? :o :o
Samaa mietin. En mäkään ole kaikkien tapaamieni ihmisten kaveri enkä edes yritä olla. Toimeen pitää yrittää tulla kaikkien niiden kanssa, joiden kanssa joutuu syystä tai toisesta olemaan tekemisissä. Mutta kaveri ei tosiaankaan tarvitse olla kaikkien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
meidän 3v poika ei leiki muiden kuin tyttöjen kanssa. Isänsä on ollut pienenä ihan samanlainen ja teini-iässä miehelläni oli vain tyttökavereita (siis ystäviä). ihan ihmeellistä huomata, että meidän poika ei vaan tule poikien kanssa toimeen. Mikähän siinäkin on? Onko muilla kokemusta moisesta?

Mä oon ollu sellanen et oon mielummin poikien seuras...viihdyn vaan paremmin :|

Monesti vaan lapsille tulee vaihe jolloin eivät halua leikkiä toisen suk^puolen kanssa... en kyllä tiedä miksi pitäisi kaikkien kanssa leikkiäkään.
Eihän aikuisetkaan 'leiki' kaikkien kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Samaa mietin. En mäkään ole kaikkien tapaamieni ihmisten kaveri enkä edes yritä olla. Toimeen pitää yrittää tulla kaikkien niiden kanssa, joiden kanssa joutuu syystä tai toisesta olemaan tekemisissä. Mutta kaveri ei tosiaankaan tarvitse olla kaikkien kanssa.

Teistäkö on ihan oikein että ne pojat jotka ovat aina halunneet olla tyttäreni seurassa, eivät sitä yhtäkkiä uskallakaan olla kun on muita poikia näkemässä? Millaisiakohan vellihousuja sillä periaatteella kasvatetaan. Kyllä minunkin ekaluokkalaiselle lällätellään jos hän jonkun pojan kanssa leikkii että oletko rakastunut, mutta onneksi tyttö sen kestää eikä siksi jätä hyviä kavereitaan.
Eihän kaikkien kaveri voi olla kun kemiat eivät kohtaa, mutta sitä lausetta en ikinä halua oman lapseni suusta kuulla että hän jollekin päin naamaa sanoisi että en leiki sinun kanssa. Mutta ehkäpä elämä opettaa minuakin ja täytyy joskus muuttua kyynisemmäksi ja opettaa lapsille että olkaa vaan niin itsekkäitä kun huvittaa :whistle:

Sen yritän opettaa, ettei ketään saisi jättää leikin ulkopuolelle. Ajatellaan siis vaikka tilannetta että on 5 lasta joista 4 leikkii keskenään ja viides jätetään yhteistuumin ulkopuolelle.

Samoilla linjoilla, toimeen pitää tulla, kiusata ei saa, mutta kaveri ei tarvitse olla.

mun mielestä lasta ei voi vaatia olemaan kenenkään sellaisen kaveri, jonka ei halua, eihän meitä aikuisiakaan voi vaatia olemaan kaveri tai ystävä jonkun kanssa, jonka kans ei halua. mutta siihen toki voi opettaa, että ketään ei kiusata, ja että kaikkien kanssa pitää yrittää tulla toimeen

Opetan, että ketään ei saa kiusata tai jättää porukan ulkopuolelle. Ystävällinen pitää olla kaikille, mutta ilkeilijöille saa pitää puolensa. Sanon myös, että jos jouku näyttää yksinäiseltä, olisi kiva pyytää porukkaan, vaikka ei bestis tms. vakikaveri olisikaan. Kaikista ei kuitenkaan tarvitse tulla kaveria tai ainakaan läheistä ystävää.

Mä oon kyllä sanonut pojalle, että yrittäs olla kaikkien kaveri. Tiedän kyllä, että jotkut kaverit ärsyttää sitä ihan vaan olemuksellaan, mutta se on kärsivällisesti kaikkien kaveri, koska niin mä oon opettanut.

Senkin olen sanonut, ettei väri tai sukupuoli saa estää kaveruutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Sen yritän opettaa, ettei ketään saisi jättää leikin ulkopuolelle. Ajatellaan siis vaikka tilannetta että on 5 lasta joista 4 leikkii keskenään ja viides jätetään yhteistuumin ulkopuolelle.

No tätä lähinnä ajattelin. Tyttäreni meni nimittäin eskarissa kysymään naapurin pojalta että saako leikkiä hänen kanssaan, pojan vastaus oli potku mahaan ja lause, että en ikinä leiki enää sinun kanssa kun olet tyttö. En jaksa ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Teistäkö on ihan oikein että ne pojat jotka ovat aina halunneet olla tyttäreni seurassa, eivät sitä yhtäkkiä uskallakaan olla kun on muita poikia näkemässä? Millaisiakohan vellihousuja sillä periaatteella kasvatetaan. Kyllä minunkin ekaluokkalaiselle lällätellään jos hän jonkun pojan kanssa leikkii että oletko rakastunut, mutta onneksi tyttö sen kestää eikä siksi jätä hyviä kavereitaan.
Eihän kaikkien kaveri voi olla kun kemiat eivät kohtaa, mutta sitä lausetta en ikinä halua oman lapseni suusta kuulla että hän jollekin päin naamaa sanoisi että en leiki sinun kanssa. Mutta ehkäpä elämä opettaa minuakin ja täytyy joskus muuttua kyynisemmäksi ja opettaa lapsille että olkaa vaan niin itsekkäitä kun huvittaa :whistle:

Äh, toi poikien juttu voi kuule kuulua ihan ikäänkin. Mulla on sekä tyttö että poika ja molemmille tullut jossain vaiheessa se "hyyi, öyk tyttöjä" ja "hyyi, yök poikia" vaihe. Joten en nyt sinuna ottaisi asiasta mitään maailmoja musertavaa ongelmaa.

Äh, toi poikien juttu voi kuule kuulua ihan ikäänkin. Mulla on sekä tyttö että poika ja molemmille tullut jossain vaiheessa se "hyyi, öyk tyttöjä" ja "hyyi, yök poikia" vaihe. Joten en nyt sinuna ottaisi asiasta mitään maailmoja musertavaa ongelmaa.

Lue edellä oleva viesti, kyllä se maailmaa musertaa kun tytön ekana eskaripäivänä jo potkitaan vain siksi että pitää esittää muille pojille. Tiedän kyllä että poika varmasti tytön kaveri olisi jos ei olis niin raukka. Joo, kiehuttaa ehkä vähän liikaa :whistle:

Mää olen sanonut tytölleni että jos huomaa jonkun olevan aina yksin niin käyvät hakemassa yksinäistä mukaan leikkeihin, mutta jos ei ole kiva niin ei tarvii leikkiä mutta voihan kokeilla. Hyvin mielestäni toimii..joskus on leikkiny sit enemmänkin jonku yksinäisen kans joskus vähemmän, en ala lastani pakottamaan leikkimään kenenkää kans!

Ja jos lapsi jää kaiken ulkopuolelle niin kyllä silloin on vanhempien vastuu ottaa opeen yhteyttä ja yhdessä miettiä miksiköhän koulussa näin menee..Eihän sitä vastuuta voi toisen lapsen niskaan heittää? :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Ja jos lapsi jää kaiken ulkopuolelle niin kyllä silloin on vanhempien vastuu ottaa opeen yhteyttä ja yhdessä miettiä miksiköhän koulussa näin menee..Eihän sitä vastuuta voi toisen lapsen niskaan heittää? :/

No näin se tietysti on. Hyvin vähän koulukin vaan pystyy tekemään. Vaikkei ulkopuolelle jäävässä lapsessa olisi minkäänsortin vikaa.

Lue edellä oleva viesti, kyllä se maailmaa musertaa kun tytön ekana eskaripäivänä jo potkitaan vain siksi että pitää esittää muille pojille. Tiedän kyllä että poika varmasti tytön kaveri olisi jos ei olis niin raukka. Joo, kiehuttaa ehkä vähän liikaa :whistle:
Joo no ehdin kirjoittaa vastaukseni sillä aikaa, kun olitkin kirjoittanut jo lisää. Tietenkään ketään ei saa potkia. Ei edes niitä, joiden kanssa ei halua olla.

Yhteistyössä