Yritin sanoa miehelle, että olen todella uupunut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apples and such
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apples and such

Vieras
Olen kärsinyt jo useamman kuukauden pahasta stressistä, ja burnoutin oireista. Olen yrittänyt joitain kertoja ottaa asian esille miehen kanssa, en syyllistäen ja kiljuen tai vaatien, vaan olen yrittänyt sanoa, että olen todella uupunut. En ole sanonut, että voisin lähteä enkä kaipaisi edes lapsia pitkään aikaan, mutta se kuvaa hyvin oloani. Kaikki tuntuu tällä hetkellä ylivoimaiselta.

Yritin sanoa, että minä olen uupunut. Minua pelottaa, etten jaksa enää, ja toisaalta minusta tuntuu, että tahtoisin saada luvan luovuttaa tämä pyristely. Taas, kun yritin sanoa asian, mies korotti ääntään. Menen lukkoon, enkä pysty sanomaan enää mitään, kun tuntuu että toinen ottaa heti hyökkäävän asenteen, kun yritän kertoa heikkoudestani.

En tiedä mitä pitäisi tehdä. Tuntuu, että olen umpikujassa. En jaksa enää.

[QUOTE="Heli";29730048]Älä yritä, vaan tao se miehesi päähän. Huuda takaisin kaksi kertaa kovempaa, jospa se siitä tajuaisi.[/QUOTE]

Ja sitten ottaa turpaan siltä mieheltä...

Miehesi saattaa säikähtää heikkouttasi ja siksi asettuu "puolustuskannalle". Hyvä kun olet itse tajunnut tilanteen, nyt otat yhteyttä vaikka neuvolaan ja kerrot tilanteestasi. Jo pelkkä juttelu helpottaa oloa, ja yhdessä voitte miettiä vaihtoehtoja.

Mitä en itse tajunnut omaa tilannettani pari vuotta sitten, vaan yritin jaksaa väkisin. Tilanne kärjistyi lopulta pahaan paniikkihäiriöön ja sairaalareissuun. No ainakin mies ja lähipiiri tajusi, ja itsekin vasta silloin ymmärsin etten voi jaksaa loputtomasti. Harmi vaan että siitä piti tulla sellainen selkkaus ennenkuin ymmärrettiin. Hae sinä nyt ulkopuolista apua, niin pääset todennäköisesti vähemmällä!

Esinnäkin peesaan niitä, jotka ehdottivat hakemaan ulkopuolista apua - puoliso on huono terapeutti. Mitä sitten käytännön puoleen tulee, ei niin että kuvailet tunteenmaisemasi ja sitten odotat jotakin tapahtuvaksi. Vaan tähän malliin: "Mun on tänä iltana pakko päästä (lenkille/joogaamaan/ajoissa nukkumaan/yksin saunaan) koska mä olen nyt niin väsynyt että päädyn vain huutamaan teille kaikille. Haluan, että sinä (käyt kaupassa/viet Nicopetterin futikseen/laitat lapsille iltapalan). Kiitos!"

• Tykkää
Reactions: Nanemone