Ystävällä psoriasis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ällöttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ällöttää

Vieras
Tästä on pakko avautua..

Hyvällä ystävälläni on pahanlaatuinen psori. Ei tietenkään haittaa ystävyyttämme mitenkään, mutta.. Hän asuu eri kaupungissa ja käy välillä täällä keikkatöissä. Tottakai on silloin luonani yötä. Koska minulla on vain yksiö eikä varavuodettakaan, niin hän nukkuu minun sängyssäni (parisänky).

Nyt hän oli käymässä muutaman yön, itse olin juuri lomalla muualla, mutta ei tuo haittaa vaikka en olekaan paikalla, saa asua luonani pari päivää. Mutta nyt se ongelma: häneltä irtoaa todella paljon kuivaa ihoa psoriläikistä. Minulla oli tummat lakanat ja lakanat olivat ihan VALKOISENAAN ihopalasia. Isoja valkosia kuivia rupipalasia oli myös lattioilla. Todella ällöttävää!! Joka kerta kun hän on käynyt luonani yötä joudun siivoamaan ja ensin puistelemaan kaikki lakanat ja sitten pesemään (inhottaa ajatus ihopalasista pyörimässä lakanapyykin seassa). Miten hän ei itse tajua miten ällöä tuo on ja siivoa ihan oma-aloitteisesti ja laita lakanoita pyykkikoneeseen?! Imuri oli nurkassa esillä ja pyykkiä ei olisi tarvinnut pestä, kunhan laittaisi itse koneeseen. En ikinä kehtaisi jättää tuollaista ihosotkua jälkeeni. YÄK!

Miten tuosta voisi hienovaraisesti vihjata? Tiedän, että psori on ystävälleni arka paikka, psoriläikät ovat isoja, näkyvillä paikoilla (käsivarsissa ja jopa kasvoissa) ja todella pahannäköisiä, joten kuulee niistä aika usein ja saa tuijotusta osakseen. En haluaisi loukata, mutta jotain rajaa toisen kodissa majaillessa kuitenkin. Siis jotain käytöstä.

ps. Tiskaa kyllä tekemänsä tiskit ja pyyhkii pöydät ym. perussiistiksi jättää asunnon vierailunsa jäljiltä. Ainoa on tuo, ettei taida tajuta kuinka paljon mua inhottaa kun sänky on täynnä toisen ihoriekaleita.

no kuule, näin psoriaatikkona, mitäs jos avaisit keskustelun ystävättäresi kanssa ja kysyisit esim. että miten hänen psoriasiksensa jaksaa, että onko nyt meneillään pahempi vaihe? koska silloin kun psori on pahana, se kutiaa todella paljon ja unissaan vaistomaisesti raapii itseään ja tietysti silloin myöskin ihoakin irtoilee.

ja seuraavan kerran, vaihda sänkyysi valkoiset lakanat. voit ne lakanasi kerätä sängystä niin ettei ne ihonriekaleet lentele ympäriinsä ja vaikka puistella avoimesta tuuletusluukusta ulos suurimmat riekaleet ennekuin laitat lakanat koneeseen.

psoriasis on todella ikävä vaiva mutta ei ne ihoriekaleet sinne sinun sänkyysi pesiydy, ole huoleti. eikä psori myöskään tartu.

Eipä siinä auta muu, kun ottaa asia puheeksi. Ja varaat hänelle omat lakanat, joita et enää itse käytä. Mutta aika paha psori saa olla, jos oikein ihoRIEKAEITA lähtee, kun yleensä se on ennemminkin hilseen näköistä. Miten hän voi niin pahan psorin kanssa edes käydä töissä ja eikä hän käytä lääkkeitä / voiteita, jotka hillitsis tuota hilseilyä?

Minä en kyllä asiasta voisi sanoa, kun ystävä ei kuitenkaan luonani koko ajan asuisi... Ei varmaan hänelläkään helppoa elo psorin kanssa ole. Ja kun se ei edes tartu. Vaihtaisin lakanat vähin äänin ystävän lähdettyä, tahikka hommaisin hänelle patjan lattialle.

Itse työskentelin vuosikausia akuuttipäivystyksessä sairaanhoitajana, ja siellä törmäsin jos vaikka mihin. Ehkä siksi en silloin tällöin lakanoissa olevien ihoriekaleiden vuoksi haluaisi ystävyyttä kyseenalaistaa/ loukata. Mutta jos asia sinua kovasti vaivaa, sanottava kai sinun on asiasta. Toivottavasti saat sanottua niin, ettet kovin pahoin satuttaisi ystävääsi.

[QUOTE="vieras";22677698]Eipä siinä auta muu, kun ottaa asia puheeksi. Ja varaat hänelle omat lakanat, joita et enää itse käytä. Mutta aika paha psori saa olla, jos oikein ihoRIEKAEITA lähtee, kun yleensä se on ennemminkin hilseen näköistä. Miten hän voi niin pahan psorin kanssa edes käydä töissä ja eikä hän käytä lääkkeitä / voiteita, jotka hillitsis tuota hilseilyä?[/QUOTE]

hmmm... niin. mulla itselläni on psoriasis ja mun yhdellä ystävällä on todella vaikea psoriasis (isot psoriläiskät jne.) mutta siltikään hänellä ei irtoile isoina riekaileina iho. se on siis hilsemäistä. ne eivät ole myöskään mitään rupia niinkuin ap sanoo vaan ihan vaan liian nopeasti kasvanutta ihoa joka kuivaa.

noin pahan psorin kanssa kun mitä ap kuvailee, ei normaali työssäkäyminen varmaan onnistuis multa ainakaan.

lääkkeitä on monenlaisia mutta kaikki eivät valitettavasti saa apua niistäkään.

Tiedän, ettei tartu. Ja tiedän, että siivoamalla saan ihoriekaleet lattioilta ja sängystä.

Ja kyllä, voimme jutella psorista muuten, mutta tuosta en jotenkin osaa hänelle sanoa, että on se vaan inhottavaa, että toisen ihoriekaleet pyörii lakanoissa.

Pointtina ehkä on eniten on se, että itsellä jos tuo olisi, niin jälkeni todellakin siivoaisin. Psori on vaikea ja joillakin vissiin lähes parantumaton sairaus, jolle ei mitään voi. Siitä huolimatta tiedostaisin, että vaikka itse olisin ihon hilseilyyn tottunut, en TODELLAKAAN jättäisi ihopalasia toisten sänkyyn pyörimään vaan siivoaisin ne.

Ei minua muuten psori inhota, voin hyvin rasvata ystäväni selästä läikkiä tai halata häntä ilman että ajattelen niitä rupia sen kummemin.

[QUOTE="vieras";22677748]hmmm... niin. mulla itselläni on psoriasis ja mun yhdellä ystävällä on todella vaikea psoriasis (isot psoriläiskät jne.) mutta siltikään hänellä ei irtoile isoina riekaileina iho. se on siis hilsemäistä. ne eivät ole myöskään mitään rupia niinkuin ap sanoo vaan ihan vaan liian nopeasti kasvanutta ihoa joka kuivaa.

noin pahan psorin kanssa kun mitä ap kuvailee, ei normaali työssäkäyminen varmaan onnistuis multa ainakaan.

lääkkeitä on monenlaisia mutta kaikki eivät valitettavasti saa apua niistäkään.[/QUOTE]

Ehkä riekale on väärä sana. Mutta kyse ei ole pelkästään hilseilystäkään, isoimmat ihonpalaset ovat puolta senttiä halkaisijaltaan. Ja läiskät ovat pahimmillaan viittätoista senttiä halkaisija. Nyt on selkeästi menossa huonompi kausi, sen verran olen vuosien varrella ystäväni "tilaa" nähnyt.

Ystäville on vaikea sanoa tiettyjä asioita, koska sen jälkeen aina joku muuttuu ja jos ei ole valmis muutokseen, se voi olla hyväkin, niin sitten sitä pitkittää ja pitkittää... Silti mä sanoisin et "voisitsä ens kerralla vaikka kääräst petivaatteet kylppärin lattialle (jos pesukone siellä) niin laitan ne sit pesuun tjsp."... toki jos ystäväsi ei tajua ja huomaa sitä irronneen ihon määrää, siinä lakanoita irti repiessään onnistuu levittämään kaikki hilseet ympäri ämpäri. :D

[QUOTE="vieras";22677828]mun mielestä jotenkin ikävintä tässä keskustelussa on että ap sanot niitä psoriläiskiä ruviksi :([/QUOTE]

En itse asiassa ole nähnyt muita psoreja, kuin tämän ystäväni. Ja hänellä läiskät todella ovat paksuja kuin isot ruvet.

En tarkoita loukata ketään, jolla on psoriasis ja vielä painotuksena, että itse tauti ei minua ällötä tai inhota tippaakaan. Eikä ne läiskät tai "ruvet". Ainoastaan ne ihonpalaset/hilseet/riekaleet omassa sängyssäni. Ihan samalla tavalla kun ällöttäisi, jos sänky olisi täynnä toisen päähilsettä, vaikka hilse sinänsä jonkun päässä ei minua pahemmin kiinnosta.

Älkää siis psorista kärsivät ottako pahalla. En todellakaan ole teitä loukkaamassa.

Itse en vain voisi kyseisestä ihotaudista kärsivänä, tai mistään muustakaan taudista, jättää toisen siivottavaksi omia sotkujani. Näin "taudittomana" vieraillessani yökylässä jossain vaihdan siltikin oma-aloitteisesti lakanat, ja todellakin tekisin silloin, jos lakanoissa oikeasti jotain näkyvää olisi.

Niin ja musta ystävä ei kirjoita että "ällöttää" selän takana. Jotenkin suolesta.

Oikeastaan ihan totta!

Hienoa, ettei sinua ällötä ystäväsi hilseet ja ihonpalaset sängyssäsi tai lattioillasi tai vaikkapa keittiön pöydällä. Eikä varmaan hänen muutkaan, noh miten sanoisi, eritteet tai muut. Vaikkapa vessan lattialla. Se on sitä oikeaa ystävyyttä, toden totta.

Minua ällöttää, enkä pysty sille mitään. Ystäväni ei ällötä, ei todellakaan! Hänen "jätöksensä" sängyssäni kyllä.

No kyllä on kermaperseistä touhua ku kuivuneet ihonkappaleet ällöttää. Tuskin hetkauttaa sun elämääs jos joudut silloin tällöin näitä ns. jätöksiä siivoamaan.

No kyllä on kermaperseistä touhua ku kuivuneet ihonkappaleet ällöttää. Tuskin hetkauttaa sun elämääs jos joudut silloin tällöin näitä ns. jätöksiä siivoamaan.

Ootko itse koskaan joutunut? Vaikkapa useita kertoja? Tulepa vasta sitten sanomaan..

Ja nyt ei puhuta pikkupilttiesi pissalakanoiden vaihdosta tai oman miehesi valkoisten läikkien kuuramisesta alushousuista. Nyt puhutaan perheeseen kuulumattomasta ihmisestä. En tiedä, kuinka moni oikeasti on ihan ok toisten hilseilyjen kanssa omassa sängyssään. Ilmeisesti ainakin sinä.

Yhteistyössä