Ystävän miehen järkyttävä ratkaisu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi retostelet täällä asiaa? Eikö sinulla ole läheisiä kenen kanssa asiaa käsitellä?

Anna mä arvaan... tää on tietysti tapahtunut ulkomailla eikä kukaan voi tunnistaa tarinasta ketään koska oleellisia asioitakin on muutettu. Sehän on se perusselitys...

Sullakaan ei taida olla ketään läheisiä kenelle puhua kun täällä kommentoit..?
Mä en ymmärrä miks ei nimettömänä keskustelupalstalla saisi purkaa tuntojaan? Vai onks täällä jossain sännöissä, että mistä täällä saa kirjoittaa?
Ei se tarkoita että ei ole läheisiä jos tänne kirjoittaa, mutta varmasti niistä läheisitä myös saattaa aika moni olla tällä hetkellä järkyttyneitä tapahtuneesta. Ja joskus asiat on helpompi kirjoittaa,kun puhua..
Jos noin paljo vituttaa niin älä lue näitä aloituksia.. Tai tee omia sellasista alotuksista mistä sun mielestä täällä saa krijoittaa ja älä avaakkaan muita ketjuja, niin ei ehkä suakaan ahdista niin paljon.

[QUOTE="voi itku";25963175]Hei Siiri, onkohan tämä oikea paikka tallaiselle? Olisit kunnioittanut niitä lapsia ja heidän läheisiään ja olisit jättänyt kirjoittamatta tänne. Olitkohan edes oikea ystävä?[/QUOTE]

Samat ajatukset!

Turha on etsiä syytä, autoitte tai ei, niin tuskin tilanne olis ollu eri. Myötätuntoa mä ainakin koen ensisijaisesti, eri asia jos olisi vahingoittanut lapsia(kin) tai esimerkiksi tehnyt sen heidän läsnäollessaan, tulisi mieleen kritisoida. Hän kuitenkin oikeasti kuvitteli tekevänsä palveluksen myös lapsilleen. Vain itse masennuksen kokenut voi tietää sen tunteen -kuinka itsekin olen toivonut voivani vain jotenkin haihtua niin ettei kukaan muistaisi minua koskaan olleenkaan. Kuitenkaan en niin masentunut ollut, ettenkö kyennyt tajuamaan mitä vahinkoa olisin itsarilani aiheuttanut. Ja kyse ei ollut näin vaikeista, peruuttamattomista asioista jotka mut masensi.

Ei kuulu tänne tuollaiset henkilökohtaiset tregediat, jotka ei "yleisessä tiedossa". Saat nyt vähän sellaisen juoruämmän maineen, joka levittelee toisten ääretöntä hätää tänne. Sillä ei ole merkitystä onko nimettömänä vai ei. Aika paska tempun teit läheisille.

Miettikää nyt perkele vähän! Jos tämä on ap:lle paikka, johon purkaa pahaa oloaan ja ahdistustaan, niin annettaisko vaan tehdä niin? Vielä kun tällaisesta asiayhteydestä kyse... olisko parempi vaan itse tykönään hautoa asiaa ja tehdä ahdistuneena jokin samantyyppinen ratkaisu kuin ystävänsä mies teki?

Ap kirjoittaa nimettömänä, ei kerro muiden nimiä. Tämä on keskustelupalsta.

Mä rakastan mun puolisoani yli kaiken. Ja toisaalta ymmärrän jotenkin tuon. teki varmaan tuon ratkaisun "surun sokaisemana".. Ei sellaisia asioita voikaan ulkopuoliset käsittää. Sehän nyt tuossa on kyllä kauheinta että lapset jäivät nyt ilman kumpaakaan vanhempaa.

Mutta minulle tuo teko kertoo että mies rakasti äärettömästi puolisoaan:( Itse en kyllä voisi lapsia jättää tänne yksin, jos se vain minusta on kiinni.

Olen koko eilisen istunut ja puhunut tästä puhelimessä: niin ystävieni vanhempien kuin muiden ystävien kanssa.
Eikä me kukaan oikein ymmärretä tätä tapahtunutta.
Ei sitä oikeastaan meinaa vielä edes uskoa todeksi.
Ja kaikilla on päällimmäisenä se hirveä hätä lapsista. Miten ne kestää tämän niin pian äitinsä menettämisen jälkeen??

Ja joku kysyi kuinka paljon puhuin sen miehen kanssa. Niin... yritin, mutta ei se ollut sitä tyyppiä joka avautuu vaimonsa ystäville. Enemmänkin sellainen hiljainen...
Mutta arvaa vaan kysytäänkö me kaikki itseltämme olisiko meidän pitänyt huomata???
Olisiko meidän pitänyt osata auttaa enemmän?
Oltaisko me voitu estää tää tragidia?
En tiedä... ja se on hirveää!

[QUOTE="Siiri";25963697]Olen koko eilisen istunut ja puhunut tästä puhelimessä: niin ystävieni vanhempien kuin muiden ystävien kanssa.
Eikä me kukaan oikein ymmärretä tätä tapahtunutta.
Ei sitä oikeastaan meinaa vielä edes uskoa todeksi.
Ja kaikilla on päällimmäisenä se hirveä hätä lapsista. Miten ne kestää tämän niin pian äitinsä menettämisen jälkeen??

Ja joku kysyi kuinka paljon puhuin sen miehen kanssa. Niin... yritin, mutta ei se ollut sitä tyyppiä joka avautuu vaimonsa ystäville. Enemmänkin sellainen hiljainen...
Mutta arvaa vaan kysytäänkö me kaikki itseltämme olisiko meidän pitänyt huomata???
Olisiko meidän pitänyt osata auttaa enemmän?
Oltaisko me voitu estää tää tragidia?
En tiedä... ja se on hirveää![/QUOTE]

Ja siis piti olla että olen jutellut ystäväni vanhempien kanssa.
He ovat vähintään yhtä järkyttyneitä tapahtuneesta kuin minä.
Voi olla, että tämä kirjoittelu loukkaa esim ystäväni miehen vanhempia, jotka tottakai tästä tapauksen tunnistavat, mutta en nyt toisaalta usko heidän seuraavan kaksplussan keskustelua.
Meillä kaikilla aikaisemmin kuolleen naisen ystävillä on päällä nyt totaalinen shokkivaihe. Ja jotenkin tarve purkaa tätä pahaa oloa on tosi kova

Eilinen ilta meni taas puhelimessa ystäväni äidin kanssa. Hän oli oikeastaan aika vihainen tälle miehelle. Löysin itseni sanomassa hänelle tästä keskustelusta nousseita asioita: että meidän ei tarvitse hyväksyä hänen ratkaisuaan, mutta voimme yrittää ymmärtää...

Jostain syystä tämä on auttanut minua suuresti. Olen huomannut, että minun on oikeastaan aika helppo ymmärtää... mutta että minun ei siitä huolimatta tarvitse hyväksyä

Minä näen ratkaisussa lohtuakin. Mies ei kokenut tarpeelliseksi viedä lapsia mukanaan. Suru ei ulottunut heihin; heidän tulevaisuutensa ei näyttäytynyt syvimmässäkään murheessa isälle niin kamalana, etteikö lapset voisi saada tulevaisuudelta jotain parempaa.

Osanottoni.

te uskotte noin helposti kaikki tarinat, joita tänne kirjoitellaan? Tästäkin näkee heti, että kyseessä on PROVO!

Vaikka näitä vastauksia ei kai kannattaisi edes huomioida, niin sanon nyt kuitenkin: kuinka sairas ihmisen pitäisikään olla, että keksisi tällaista??? Mitä iloa minulle voisi mahdollisesti olla tällaisen aloituksen keksimisestä?
Ja tämän jälkeen en näitä provo-huutoja enää huomioi.

Onhan lapset ja isovanhemmat saaneet kriisiapua? Ystävänä sinä voit huolehtia, että he haukeutuvat semmoiseen. Ja varmaan apu/puhuminen oikealle ihmiselle, tekisi hyvää myös sinulle. Jos asiaa ei hoideta nyt, se voi nousta pintaan vuosien päästä.

Onhan lapset ja isovanhemmat saaneet kriisiapua? Ystävänä sinä voit huolehtia, että he haukeutuvat semmoiseen. Ja varmaan apu/puhuminen oikealle ihmiselle, tekisi hyvää myös sinulle. Jos asiaa ei hoideta nyt, se voi nousta pintaan vuosien päästä.

Lapset ovat käyneet ammattilaisen juttusilla äitinsä kuolemasta lähtien. Nyt toki tämä uusi tilanne on niin uusi, että varmasti ammattilaisetkin joutuvat miettimään tukikeinot uusiksi.

Tämän ystäväni äiti on kanssa käynyt psykologin puheilla, hänen isänsä ei.
Tuon miehen vanhempia en sillä tavalla tunne, että tietäisin käyvätkö vai eivät. Ehkä eivät tarvinneet vielä miniänsä kuoleman takia. Nyt oman pojan kuoleman jälkeen olisi varmasti heillekin tarpeen.

Itse en ole keskustellut muiden kuin ystävieni, mieheni ja ystäväni äidin kanssa. Se on ollut tosi terapeuttista. Mutta ehkä pitäisi harkita ihan ammattiapuakin. On tämä sen verran rankkaa...

Kuvitelkaapa omalle kohdallenne tilanne, että teidän oma lapsenne on tehnyt itsemurhan ja sitten joku hänen kaverinsa menee internetin keskustelupalstalle kirjoittamaan viestin, jossa kertoo tästä lapsestanne ja itsemurhasta sellaisia yksityiskohtia, kuten aviopuolison tilanne, perheen koko, lasten iät, itsemurhan paikka ja ajankohta, ja vielä nämä tiedot ovat niin yksityiskohtaisia, että esim. naapurit ja muut hyvänpäiväntutut näistä aivan varmasti tunnistavat, kenestä on kysymys. Miltä tuntuisi sitten lukea sitä nettikeskustelua, jossa julkistetaan lapsesi jättämän itsemurhaviestin sisältö ja tuomitaan hänen tekojansa spekulaatioihin nojaten?

Voisitteko yhtään ajatella, millaisia asioita on soveliasta riepotella nimettömästi keskustelupalstoilla ja millaisia ei? Ymmärrän, jos itse haluaa omasta elämästään kertoa tunnistettavasti, mutta kun ihmiset tuntuvat ihan ajattelematta riepottelevan toisten ihmisten asioita...

Olipa surullinen tarina. Mä en myöskään pystyisi hyväksyä tuollaista päätöstä. Sen jäljelle jäävän vanhemman on vaan jaksettava ja jos ei jaksa niin pyytää apua. Oon sitä mieltä että lapset on yhdessä tuumin tehty ja niistä huolehditaan ensisijaisesti koko elämän.

[QUOTE="Eee";25966452]Kuvitelkaapa omalle kohdallenne tilanne, että teidän oma lapsenne on tehnyt itsemurhan ja sitten joku hänen kaverinsa menee internetin keskustelupalstalle kirjoittamaan viestin, jossa kertoo tästä lapsestanne ja itsemurhasta sellaisia yksityiskohtia, kuten aviopuolison tilanne, perheen koko, lasten iät, itsemurhan paikka ja ajankohta, ja vielä nämä tiedot ovat niin yksityiskohtaisia, että esim. naapurit ja muut hyvänpäiväntutut näistä aivan varmasti tunnistavat, kenestä on kysymys. Miltä tuntuisi sitten lukea sitä nettikeskustelua, jossa julkistetaan lapsesi jättämän itsemurhaviestin sisältö ja tuomitaan hänen tekojansa spekulaatioihin nojaten?

Voisitteko yhtään ajatella, millaisia asioita on soveliasta riepotella nimettömästi keskustelupalstoilla ja millaisia ei? Ymmärrän, jos itse haluaa omasta elämästään kertoa tunnistettavasti, mutta kun ihmiset tuntuvat ihan ajattelematta riepottelevan toisten ihmisten asioita...[/QUOTE]

No jos mun lapsi tekis itsemurhan niin voisin kuvitella et päällimmäisenä mun ajatuksissa ei olisi se mitä tuntemattomat ihmiset ajattelevat tai kirjoittelevat kotiäitipalstalla vielä ilman meidän nimiä.

[QUOTE="mona";25966490]No jos mun lapsi tekis itsemurhan niin voisin kuvitella et päällimmäisenä mun ajatuksissa ei olisi se mitä tuntemattomat ihmiset ajattelevat tai kirjoittelevat kotiäitipalstalla vielä ilman meidän nimiä.[/QUOTE]

Wau, sä olet tosi empaattinen ihminen.

Ja juu, en sanonut, että se olisi päällimmäinen ongelma, mutta en usko, että se tuntuu hyvältä. Etenkin, kun ap itsekin tässä ketjussa myönsi, että on kertonut niin paljon yksityiskohtia, että varmasti tapauksen tietävät tunnistavat henkilöt.

[QUOTE="Eee";25966545]Wau, sä olet tosi empaattinen ihminen.

Ja juu, en sanonut, että se olisi päällimmäinen ongelma, mutta en usko, että se tuntuu hyvältä. Etenkin, kun ap itsekin tässä ketjussa myönsi, että on kertonut niin paljon yksityiskohtia, että varmasti tapauksen tietävät tunnistavat henkilöt.[/QUOTE]

Tällä paikkakunnalla kyllä ihan JOKAINEN tietää ja tuntee tapauksen ja sen kaikki yksityiskohdat jo nyt ihan ilman minun kirjoituksiakin. Juttu kulki noin minuutissa siitä, kun mies löyty... Pienen paikkakunnan iloja...

Ja näin jälkiviisaana todettakoon, että jotain asioita olisin ehkä voinut jättää kertomatta... Kertoa vain ympäripyöreästi.
Mutta järkyttyneenä sitä ei kaikkea aina osaa arvioida.

Muuten sitä puimatta, onko kirjoittelu tänne oikea ratkaisu niin sanonpa vain, että miehet monesti ovat heikompia tuollaisissa asioissa kun naiset. En tiedä, ymmärtääkö kukaan, mitä ajan takaa, mutta niin minä ajattelen.

Se on helppo äitinä sanoa, että miksi teki niin, kun kuitenkin lapset jäivät. Monella äidillä se äidinrakkaus on jotakin niin voimakasta, että sitä ajattelee ainakin silloin, kun oma perhe voi hyvin ja ollaan onnellisia, että lapset menevät kaiken edelle, heidän takiaan jaksaa vaikka läpi kuoleman tai minkä vaan. Monet äidit ehdoitta asettavat lapsensa etusijalle, ainakin silloin, kun ei oikeasti tarvitse valita puolison ja lapsen väliltä. Tai jos ei taustalla ole mitään tragediaa. Helppo sanoa, kun lapset temmeltävät siinä näköpiirissä nytkin koko ajan, mies on töissä ja tulee kotiin kunhan kerkiää.

Mutta tilanteessa, jossa sitten menettää sen elämänkumppanin, sitä voi ihmisen mielelle tapahtua mitä vain. Voi masentua, voi seota, voi vaipua johonkin syvään tilaan, jossa ei osaa mitenkään järjellisesti ajatella asioita. Ja silloin kun tapahtuu niin, että se perheen äiti, joka on kenties ollut isoimmassa vastuussa niistä lapsista, kuolee, se voi olla isälle jotakin niin kamalaa, että päätyy ap:n kertomaan ratkaisuun. Kaipuu siihen puolisoon on niin kova, että se vie järjen. Ja se on kuitenkin monelle miehelle hyvin pelottavaa jäädä lasten kanssa yksin, etenkään jos ei olekaan suurta ja tukevaa tukiverkkoa siinä surun keskellä. Ja kyllä siinä varmasti helposti tulee ajatuksiin, että en koskaan voi korvata äitiä, en koskaan voi antaa uuttaa äitiä, samanaikaisesti lapset huutavat äidin perään sydäntä raastavasti. Ja miehet eivät kenties osaa sitä suruaan niin käsitellä, että pystyisivät oman surunsa keskellä kestämään vielä lastensakin surun, tietäen, että se äiti ei koskaan tule takaisin.

Mä ymmärrän miehen ratkaisun hyvin, osaan kuvitella hänen tuskansa siinä määrin, että ymmärrän miksi päätyi "helppoon" ja lopulliseen ratkaisuun. Väärin teki lapsiaan kohtaan, ja itsemurha ratkaisuna ei ole mikään järjellinen vaihtoehto, mutta kaikki eivät tuollaisessa tilanteessa pystykään järjellisiin tekoihin. Kamalaa lasten kannalta, kamala tarina ylipäätään.

[QUOTE="Siiri";25966569]Tällä paikkakunnalla kyllä ihan JOKAINEN tietää ja tuntee tapauksen ja sen kaikki yksityiskohdat jo nyt ihan ilman minun kirjoituksiakin. Juttu kulki noin minuutissa siitä, kun mies löyty... Pienen paikkakunnan iloja...[/QUOTE]

Juuri tätä tarkoitan... Ja sinä sitten vielä tilität täälä ihan avoimesti, mitä olet puhelimessa puhunut kenenkin kanssa.

Mutta joo, etpä ole ainoa. On näitä repostelijoita nähty ennenkin. Ja tuskin noita realityjäkään TVssä näytettäisiin ja Seiskaa toimitettaisiin, jos ihmiset ei saisi jotain tyydytystä siitä toisten elämän tirkistelystä ja päivittelemisestä.