Ystäväni järkyttyi kun kerroin että käyn vain 1-2 kertaa viikossa suihkussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25096952]No kyllä se rasvauskin kävisi nopeammin kuin eri ruumiinosien kanssa säätäminen aamuin illoin. Ja kerran vuorokaudessa suihku riittää, ei tarvii aamuin illoin.[/QUOTE]

No ei todellakaan käy nopeammin.

Atopialiiton sivulta kopsattu suoraan:"Peseytyminen ja suihkussa käyminen on sitä tärkeämpää, mitä huonommassa kunnossa iho on. Saunassakin atoopikon on lupa piipahtaa kosteissa löylyissä. Pesun voi suorittaa myös niin kutsuttuna voidepesuna, jolloin saippua korvataan kevyellä perusvoiteella. Peseytyessä ei saa vaurioittaa herkkää ihoa pesumenetelmillä, ja ihon kuivaus tapahtuu taputtelemalla pehmeällä pyyheliinalla. Ihon rasvaus kannattaa tehdä pesun jälkeen kostealle iholle. Myös kuiva ja kiristävä hiuspohja kannattaa ajoittain pestä perusvoidepesuin."

Eli olisiko ihosi parempi, jos pesisitkin sen useammin?

Samoin. Mut ihan oikeesti näist kommenteist näkee et ihmiset ei ymmärrä. Sen lisäks et on sen rasvauksen vaiva, ni se rasva tuntuu inhottavalt iholla, ja kestää et se kuivuu ja pystyy pukee. Mut kaikkein pahin on se kutiseminen. Ja mä en ainakaa pysty hillittee itteeni, vaan oon sit ihan punanen siit raapimisestaki.

Juuri näin. Onneksi joku ymmärtää. :-D

Ei kai siinä mitään kummaa ole. Kaverilla on paha atooppinen ihottuma, eikä hän käy tietääkseni suihkussa joka päivä, ellei nyt ole aivan pakko. Ihmisethän myös hikoilevat eri tavalla, itse hikoilen kuin pieni porsas, mutta joistakin ei saa hikipisaraakaan puristettua irti.

Musta on vähän kummaa, jos joku käy monta kertaa päivässä suihkussa. Eri asia, jos harrastaa jotain hikiliikuntaa tms.

Ihanaa taas miten aivan tuntemattomat ihmiset tietää miten toisen ihoa pitäisi hoitaa ja miten ei iho kuivaa jos vaan käy nopeasti suuhkussa... Se vesi siinä on se mikä kuivattaa ainakin minulla ja tosiaan 5 min riittää siihen.

Sympatiat ap:lle, terveisin toinen iho-ongelmainen

[QUOTE="vieras";25097022]Atopialiiton sivulta kopsattu suoraan:"Peseytyminen ja suihkussa käyminen on sitä tärkeämpää, mitä huonommassa kunnossa iho on. Saunassakin atoopikon on lupa piipahtaa kosteissa löylyissä. Pesun voi suorittaa myös niin kutsuttuna voidepesuna, jolloin saippua korvataan kevyellä perusvoiteella. Peseytyessä ei saa vaurioittaa herkkää ihoa pesumenetelmillä, ja ihon kuivaus tapahtuu taputtelemalla pehmeällä pyyheliinalla. Ihon rasvaus kannattaa tehdä pesun jälkeen kostealle iholle. Myös kuiva ja kiristävä hiuspohja kannattaa ajoittain pestä perusvoidepesuin."

Eli olisiko ihosi parempi, jos pesisitkin sen useammin?[/QUOTE]

Siis ei minulla käsittääkseni ole varsinaisesti atooppista ihoa. Talvisin se vain kuivuu.

Mä käyn suihkussa 2 krt viikossa, mutta päivittäin pesen hiukset, kasvot, alapään, jalat. Hiusten pesu sujuu pää alaspäin suihkutellen. En ole atoopikko, mutta koen päivittäiset kokosuihkut aikaa vieviksi ja vettä kuluttaviksi. Lisäksi näin menetellen en palellu hoitoaine päässä kun on vaattetta valmiiksi. Saatan kietaista pyyhkeen tukkaan ja muhitella hoitoainetta niin toimii paremmin.

Mä en muuten käytä mitään saippuaa/pesunestettä vartaloni pesuun. Repikää siitä.

Mulla on paha atopia ja käyn päivittäin"rasvapesussa", eli ihan perusrasvalla pesen ihoni. Iho menee paljon huonompaa kuntoon kun en pese päivittäin, ja jos on pari päivää suihkussa käynnistä aikaa, iho on kuin liekeissä suihkussa.

[QUOTE="Minä vaan";25097053]Ihanaa taas miten aivan tuntemattomat ihmiset tietää miten toisen ihoa pitäisi hoitaa ja miten ei iho kuivaa jos vaan käy nopeasti suuhkussa... Se vesi siinä on se mikä kuivattaa ainakin minulla ja tosiaan 5 min riittää siihen.

Sympatiat ap:lle, terveisin toinen iho-ongelmainen[/QUOTE]

Niinpä, ihan kuin se olisi mikään ratkaiseva asia se ajankäyttö, että suihkuun menee vähemmän aikaa. Ja ei kyllä mene.

[QUOTE="a p";25097056]Siis ei minulla käsittääkseni ole varsinaisesti atooppista ihoa. Talvisin se vain kuivuu.[/QUOTE]

Juuriki se rasvapesu ois siis hyvä, imeytyy ihoon parhaiten silloin. Ei minullakaan on atopian oireita enää kesäisin,ainoastaan talvisin ja silloin on tosi pahana iho välillä :)

Joo, yksi iho-ongelmainen täällä lisää. En ole myöskään atoopikko, mutta iho kuivuu ihan järkyttävästi ja vesi on tosiaan pahin voitehista. Kesälläkin, mutta silloin on vähän pakko käydä usein suihkussa, jos ei halua löyhkätä kuin vanhan isännän tunkio.

Onneksi minulla hienhaju keskittyy kainaloihin, joten harvoin peseytymistä ei minusta edes huomaa. Ja ApoBaset yms. öljyiset voiteet kuivattavat ainakin minun ihoani pidemmän päälle lisää, joten käytän kevyempiä kosteuttavia perusvoiteita, esim. Essexia ja Aqualan Plussaa, jotka oikeasti kosteuttavat.

Oma ongelmani on sitten päänahka. En voisi periaatteessa pestä hiuksia joka päivä, mutta sen tosiaan huomaa. Kumman sitten valitsee, rasvaiset hiukset vai sietämättömästi kutisevan päänahan... huoh.

Mutta sympatiat ap:lle, on meitä muitakin vaikkeivat kaikki tajua...

Taas suora lainaus, terveyskirjastosta kohdasta kuiva iho: "Kuivaihoisen ei tarvitse vähentää pesua, sillä keramidit eivät liukene veteen eivätkä tavallisiin pesuaineisiin. Pitkä suihku, kylpeminen tai uinti ovat itse asiassa hyviä keinoja ihon vesipitoisuuden palauttamiseksi normaalitasolle. Vesi vain pitää sitoa ihoon sopivalla perus- tai kosteusvoiteella heti suihkun, kylvyn tai uimisen jälkeen."

Yksi keino on vielä kokeilemisen arvoinen, että syö sisäisesti noita öljyjä pidemmän aikaa riittävästi.

KANnattaa kokeilla, jos ei löydy esteitä tuohon :)

Mikä siinäkin on taika muuten, että tukka kyllä rasvoittuu ihan päivässä, mutta samalla ihmisellä iho voi olla rutikuiva. :O Ei ole helppoa, ei.

Mulla kuivuu iho tosi helposti ja jo 2-3krt kun käyn viikossa pesulla (hiuksetkin tottuu kyllä tähän rytmiin) niin päänahkakin halkeilee ja iho on koppura rasvauksesta huolimatta. Ei oikeesti kuiva ihminen haise (mulla on jotain häikkää kehossa enkä edes hikoile - paitsi oikeassa puusaunassa tietyssä kosteudessa ja lämmössä, tästä syystä harvoin käyn edes saunassa kun tulen vain kipeäksi)

Minullakin tuollainen "konsti", että voin istuskella vaikkapa vessänpytyllä, ja siitä päänuppi alaspäin, niin suihkutilassa ylettyy hyvin sen pään pitämään. Että voi pestä tukan mukavasti istuen, ja vaikka niin, ettei kastu muualta.

Mutta nopeuden takia on minulla konstina myös se, että suihkuttomana päivänä samalla, kun pesen tukan, niin jalat on lillumassa betoniämpärissä. Siinä virkistyy ihan sielukin, jos laittaa vähän aromaattista kylpysuolaa.
Tai tavallista, ja lisäilee jotain tuoksuja.
Ja taas voitettiin aikaa. Enää kainalot ja se "hajupesäalue" jäljellä. Ei huonosti, mielestäni ....

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25097133:
Mulla kuivuu iho tosi helposti ja jo 2-3krt kun käyn viikossa pesulla (hiuksetkin tottuu kyllä tähän rytmiin) niin päänahkakin halkeilee ja iho on koppura rasvauksesta huolimatta. Ei oikeesti kuiva ihminen haise (mulla on jotain häikkää kehossa enkä edes hikoile - paitsi oikeassa puusaunassa tietyssä kosteudessa ja lämmössä, tästä syystä harvoin käyn edes saunassa kun tulen vain kipeäksi)

Mulla sama vika eli en hikoile ollenkaan. Mulla ei ole koskaan ollut hiki ja ikää on jo 51 vuotta. Saunassa tulee paha olo, kun en hikoile. Suihku pari kertaa viikossa riittää oikein hyvin, kun pikkupesut teen päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25097153:
En mä voi edes vedellä ja rasvalla pestä käsiä, ne koppuroituu silti... Vesi laimentaa sitä rasvaa niin paljon ettei siitä oo hyötyä. - ainakaan mun kohdalla

Joo, ei varmastikaan tehoa jos iho on jo ihan koppura. Sitä pitäs sillon jatkaa niin kauan ja sinnikkäästi, että iho pikkuhiljaa alkais pehmetä. Ja sit se pitää tietenki muistaa, että se voidepesu ei korvaa normaalia rasvausta vaan edelleen pitää rasvata iho kunnolla pesun jälkeen.

[QUOTE="vieras";25096952]No kyllä se rasvauskin kävisi nopeammin kuin eri ruumiinosien kanssa säätäminen aamuin illoin. Ja kerran vuorokaudessa suihku riittää, ei tarvii aamuin illoin.[/QUOTE]

käykö joku kaks kertaa päivässä suihkussa?? :O siis joku muu kuin joku urheilija joka treenaa??

Yhteistyössä