Ystäväni on lääkeriippuvainen =( Keinot loppu... Mitä enään voin tehdä?

17.05.2010
180
0
16
Tätä on jatkunut vuosia :'( Olen yrittänyt auttaa, olen ilmoittanut sossuun nimettömänä ja apteekkiin. Sossu ei auta kun he aina ilmoittavat etukäteen tulostaan.

Olen yrittänyt puhua ja tukea... Ei tulosta

Hänellä on kolme lasta ja ajelee lapset kyydissäkin välillä ihan "aineissa" :ashamed: Ja kaatuilee ja pyörtyilee sinne tänne. Välillä hällä menee ihan hyvin mutta sitten tulee näitä romahduksia... Ja minä varmasti tiedän vain "jäävuoren huipun"

Kerran ajoi meille autolla otettuaan useamman unilääkkeen yms... Saatiin raahata autosta ulos. Harmitti kun silloin ei ambulanssia soitettu. Ei silloin tiedetty vielä kuinka paha tämä ongelma on. Itki silloin että lapset joutuu väkivaltaiselle miehelle ja viedään pois maasta... Jos siis ilmoitetaan eteempäin...Otettiin silloin kauhea riski. Enään en ottais.

Tiedän että hän käyttää ainaski tramalia, panacodia, diapamia, unilääkkeitä, ketipinoria yms

Olen todella huolissani mutta keinot on loppuneet kesken. Sukulaiset varjelevat salaisuutta jne.. En viitsi enempää yksityiskohtia kertoilla

Mitä te tekisitte...? Katkaisenko välit? Se tuntuu pahalta mutta en jaksa enään katsoa tuota ja olen yrittänyt auttaa niin paljon

Tosi vaikeaa.. Tähän liittyy niin monta asiaa... Ystäväni on joutunut kokemaan tosi pahaa fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa mieheltään. Tähän liittyy myös suku ja uskonto... Koko suku on tiivis yhteisö... Kaikki varjelevat tätä vaikka tietävät. Ymmärrän syyt miksi ystäväni on romahtanut ja minäkin pelkään että lapset joutuu miehelle.... Mies on korkeassa virassa ja hänellä on paljon suhteita...

Mihin numeroon tuollaisen kiireellisen ilmoituksen voi tehdä?

Hei!

Onhan nyt kyse lastensuojelun sossuista, joille olet ilmoittanut? Eli tehnyt lastensuojeluilmoituksen? Yritä saada, kuten chef ehdottaa, heihin yhteys, kun on ns.tilanne päällä eli äiti hoitaa lapsiaan aineissa / on jättänyt lapset yksin tms.

Lisäksi, olet tehnyt jo arvokkaita tekoja näiden lasten hyväksi, mutta onko perheen lähipiirissä joku toinen, jonka kanssa voit keskustella siitä, kuinka vakava ongelma on ja myös kehottaa tätä toista ilmoittamaan tarvittaessa lastensuojeluun?

Lapsia tuskin sijoitetaan isälleen, jos tämän väkivaltaisuus tai maastaviennin uhka on todennettavissa. Jos äiti saadaan hoitoon, todennäköisesti saa pitää lapset itsellään, huostaanotto vaatii nykyresursseilla aika paljon pahaa lapsen elämässä!

Mies on itse psykiatrisella puolella tössä joten pelkään ettei uskota tätä väkivaltaisuutta =/ Kiva ammatti tuollaisella miehellä :'( Yhden kerran on ystäväni vaan tehnyt rikosilmoituksen, se tuskin riittää... Ja mies puhui siitäkin itsensä ulos.. On todella narsistinen persoona.
Tuollaisissa viroissahan ne viihtyvät, ikävä kyllä...

Olen ilmoittanut ihan lasten puolelle... Kirjeitse ja puhelimitse... Ei apua... Kerran tehtiin huostaanotto päätös mutta se peruttiin saman päivän aikana... En ymmärrä? Eli kyllä sossuun tieto mennyt... Mutta olen todennut ettei sieltä paljoa välitetä. Ystäväni oli viime viikonloppunakin toikkaroinut pitkin kyliä.... Itse kertoi ja ettei muista mitään siitä. Surullista.

Lapset ovat 8v, 10v ja 12v.... Joten jo jotenkin itse pärjäävät Mutta silti...

Ja haluaisin auttaa ihan ilman sossua ja ikäviä toimenpiteitä... Mutta se ei auta... En ole enään pystynyt kuin katsoa tätä vierestä. Kaikkeni olen tehnyt... Ja jos tapaan hänet siinä kunnossa vielä niin soitan ainakin ambulanssin jos en muuta

Ja itsekkin asun sen verran kaukana etten voi jatkuvasti ystäväni luona ravata. On myös oma perhe ja koira katras hoidettavana

Haluaako ystäväsi itse päästä irti aineista? Jos ei, niin kovin vähän pystyt häntä auttamaan. :( A-klinikan kautta tietääkseni voi päästä vieroitukseen, mutta siihen tarvitaan tosiaan se oma halu päästä eroon lääkkeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Haluaako ystäväsi itse päästä irti aineista? Jos ei, niin kovin vähän pystyt häntä auttamaan. :( A-klinikan kautta tietääkseni voi päästä vieroitukseen, mutta siihen tarvitaan tosiaan se oma halu päästä eroon lääkkeistä.

Käyttäköön itse jos tahtoo, mutta ei lapset voi tuollaisessa perheessä asua!!

Ap, soita vaikka hätänumeroon (ja liioittele vielä vähän päälle) kun seuraavan kerran tiedät ystäväsi olevan lääkkeissä.

Hän ei myönnä riippuvuutta... Vuosia luulin että hällä on joku fyysinen sairaus kun pyörtyilee sinne tänne ja on ihan poissa oleva välillä.... Mutta nyt näen totuuden. Ajoittain myös kertoo mitä lääkkeitä on yms.

Aloin epäillä tätä, kun ei halunnut mennä oireista lääkäriin vaikka väkisin oisin vienyt.... Ei halua mennä terapiaan eikä mihkään. Pelkää että lapset viedään...

Kumpi on parempi, että lapset sijoitetaan muualle kuin äidilleen (ei ole lainkaan sanottua että isä edes heitä haluaa, jos kerran on niin korkeassa asemassa niin varmaan olisi jo saanut järkättyä itselleen lasten huoltajuuden jos sen tosissaan haluaisi ja sitäpaitsi tuonikäisiltä lapsilta kysytään jo omaakin mielipidettä) vai että kuolevat kolarissa kun äiti ajaa aineissa päin rekkaa?

Eli tosiaan seuraavalla kerralla 112 ja ilmoitus että nyt on tosi hätä ja jotain pakko tehdä.

...ystäväsi pitäisi saada, osastovieroitukseen psykiatriselle osastolle. Sinne voi pyrkiä ihan terveyskeskuslääkärin kautta. Oma tahtohan siihen tarvitaan. Vieroituksessa lääkityksiä vähennetään varovasti, niin, että vieroitusoireet pysyvät mahdollisimman pieninä. Näin pyritään minimoimaan retkahduksen riski.

Nuo aineet ovat sellaisia, että niiden vaikutuksen alaisena ihminen ei pysty harkitsemaan tekemisiään, eikä asettumaan toisen, ei edes lapsensa asemaan. Niinpä, ulkopuolista apua tarvitaa. Ystävälläsi olisi varmasti loppuiän itsesyytykset lisätaakkana, mikäli ehtisi ajaa kolarin, ja siinä menettäisi lapsensa. Toimi. Joskus siitä yleensä saa jälkeenpäin kiitosta. Joskus voi mennä ystävyys. Mutta silti voi säästyä ihmishenkiä. Voimia sinulle ja ystävällesi, samoin lapsilleen.

Mistähän ystäväs saa noita lääkkeitä, kun unilääkkeitä ja rauhoittavia ei nykyisin määrätä kuin viimeisessä hädässä jos silloinkaan, ei yksityiselläkään. No, ehkä hommaa laittomasti.
Kun elää sellaises liitos kuin ystäväsi ja tilantees, ei ole ihme että joutuu jostain helpotusta hakemaan...tapa vaan on väärä. Paha kun uskontokin liittyy asiaan, uskonnolliset yhteisöt ovat pahimpia alistajia (aito usko on eri asia). Ei sun auta kun vaan kylmästi ilmoittaa sossulle ja tosiaan soittaa hätänumeroon jos akuutti tilanne. Ystäväsi on itse vastuussa elämästään, eipä toista voi parantaa, mutta lasten takia tärkeä ilmoittaa...

Yhteistyössä