perhetyöntekijä ei tee mitään..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
mä sain perhetyöntekijän ehkäisemään väsymystä ja uupumusta ja nimen omaan ehkäisemään uutta synnytyksen jälkeistä masennusta..

no tämä perhetyöntekijä on nyt käynyt muutaman viikon 2-3krt/vk ja musta tuntuu ettei se oikein muuta tee ku istuu kahvilla meillä. me maksetaan kuitenkin täys hinta joka kerta ja mä en oikeastaan saa siltä mitään konkreettista apua. eniten apua tarviisin lastenhoidossa (noiden isompien ) ja ehkä hieman helppiä siivouksessa. eniten auttaisi jos pääsisin irtautumaan kotoa hetkeksi aina. no eilen päätinkin sit lähtee kävelylle (en siis kysynyt lupaa, vaan ilmoitin lähteväni vaan ja meninkin ) ja kun tulin takaisin niin tää perhetyöntekijä sanoi mulle ettei mielellään kenenkään puolesta hoitaisi lapsia, kun ei se kuulu hänen tehtäviinsä. siis lastenhoito ei kuulu hänen tehtäviinsä eikä myöskään siivous..

enhän mä saa hältä sit mitään apua. hän on itsekin sanonut etten tarvitse opastusta ja neuvoja lastenhoitoon, kaikki näyttää hänen mielestään sujuvan niin kuin pitääkin. ainoa ongelmani on väsymys ja uupumus.. mutta eihän se auta mitenkään jos hän vaan katsoo vierestä ku mä kuitenkin teen kaikki yksin?

mitenkäs muilla?

Kyllä se kuuluu toimenkuvaan hoitaa lapsia. Otappa yhteys sinne toimistoon.

no sitä mä vähän ihmettelinkin. aluksi kävikin poikien kans puistossa ja ulkona, mutta se loppu muutamaan kertaan eikä mene ulos niiden kanssa vaikka pyytäisin..

Kuulkaapas nyt hyvät rouvat! Ei perhetyöntekijän todellekaan ole tarkoitus tehdä konkreettisia kotitöitä, kuten lastenhoitoa ja siivousta teidän puolestanne! Hänen tehtävänsä on saada teidät itse näkemään oma tilanteenne sellaisena kuin seon ja löytämään ratkaisuja ongelmiinne, saada teidät näkemään omat mahdollisuutenne, sitä "valoa tunnelin päässä". Ei toisen puolesta tekeminen auta teitä kuitenkaan pidemmän päälle. Tarkoitus on keskustelun avulla yhdessä saada uutta toivoa ja uusia toimintatapoja teidän perheen arjen rutiineihin. Perhetyöntekijä neuvoo, ja opastaa! Yrittäkää miettiä asiaa tältä kannalta, vaikka kuinka tuntuisi kivalta antaa jonkun toisen tehdä työt puolestanne. terveisin ptt

Alkuperäinen kirjoittaja ptt:
Kuulkaapas nyt hyvät rouvat! Ei perhetyöntekijän todellekaan ole tarkoitus tehdä konkreettisia kotitöitä, kuten lastenhoitoa ja siivousta teidän puolestanne! Hänen tehtävänsä on saada teidät itse näkemään oma tilanteenne sellaisena kuin seon ja löytämään ratkaisuja ongelmiinne, saada teidät näkemään omat mahdollisuutenne, sitä "valoa tunnelin päässä". Ei toisen puolesta tekeminen auta teitä kuitenkaan pidemmän päälle. Tarkoitus on keskustelun avulla yhdessä saada uutta toivoa ja uusia toimintatapoja teidän perheen arjen rutiineihin. Perhetyöntekijä neuvoo, ja opastaa! Yrittäkää miettiä asiaa tältä kannalta, vaikka kuinka tuntuisi kivalta antaa jonkun toisen tehdä työt puolestanne. terveisin ptt

Täälläpä ptt hoitaa lapsia kun äiti käy asioilla ja siivoaa äidin apuna tai tarvittaessa yksinkin.

Minä itse koen perheterapeutin ja työntekijän käynnit kyttäämiseksi. Olen siis nuori odottaja, jolle neuvolan kautta tuupattiin tällaiset tantat meillä kyläilemään. Käydessään istuvat kahvilla paskaa jauhaen, joka on enemmänkin stressaavaa, kuin tukevaa toimintaa. Ja varmaankin nuoresta iästäni johtuen eivät ota sanomisiani kuuleviin korviinsa.

Taidanpa olla huono äiti (tuleva) nuoren ikäni vuoksi. Miksi meitä ei oteta vakavasti?

En saa edes lopetettua kyseisiä tapaamisia, koska sanani eivät merkitse mitään.

mä sain perhetyöntekijän ehkäisemään väsymystä ja uupumusta ja nimen omaan ehkäisemään uutta synnytyksen jälkeistä masennusta..

no tämä perhetyöntekijä on nyt käynyt muutaman viikon 2-3krt/vk ja musta tuntuu ettei se oikein muuta tee ku istuu kahvilla meillä. me maksetaan kuitenkin täys hinta joka kerta ja mä en oikeastaan saa siltä mitään konkreettista apua. eniten apua tarviisin lastenhoidossa (noiden isompien ) ja ehkä hieman helppiä siivouksessa. eniten auttaisi jos pääsisin irtautumaan kotoa hetkeksi aina. no eilen päätinkin sit lähtee kävelylle (en siis kysynyt lupaa, vaan ilmoitin lähteväni vaan ja meninkin ) ja kun tulin takaisin niin tää perhetyöntekijä sanoi mulle ettei mielellään kenenkään puolesta hoitaisi lapsia, kun ei se kuulu hänen tehtäviinsä. siis lastenhoito ei kuulu hänen tehtäviinsä eikä myöskään siivous..

enhän mä saa hältä sit mitään apua. hän on itsekin sanonut etten tarvitse opastusta ja neuvoja lastenhoitoon, kaikki näyttää hänen mielestään sujuvan niin kuin pitääkin. ainoa ongelmani on väsymys ja uupumus.. mutta eihän se auta mitenkään jos hän vaan katsoo vierestä ku mä kuitenkin teen kaikki yksin?

mitenkäs muilla?

Meillä kävi joskus pari kolme kertaa, mutta se loppui myös siihen, ettei heistä ollut mitään apua. Näillä perhetyöntekijöillä on kuntakohtaisesti erilaisia työntekijöitä. Täällä ihan selvästi sanottiin, ettei kuulu heille lastenhoito, ei kodinhoito tms.

Istuivat siis sohvalla ja juttelivat mun kanssa kun itse syötin, puin lapset, korjasin pöydän, nostelin jne. Ja meille tulivat tosiaan mun vaikean raskauden vuoksi, olisin siis juuri tarvinnut apua tuossa lasten nosteluissa ym. Ei meillä kukaan vieraskaan olisi kehdannut istua noin, vaan olisi vaikka ottanut lapsen syliin lukenut kirjaa, tai nostanut minun avuksi syöttötuoliin. Mutta ei kuulu toimenkuvaan!

mitenkäs muilla?

no sitä mä vähän ihmettelinkin. aluksi kävikin poikien kans puistossa ja ulkona, mutta se loppu muutamaan kertaan eikä mene ulos niiden kanssa vaikka pyytäisin..

Kyllä mä varsin hyvin ymmärsin ja tunsin tilanteeni. Mutta mitä se auttaa jos joku keskustelee mun kanssa, kun en saisi enkä voisi nostaa lapsia ym. Ja tarvitsisin ylimääräistä lepoa (esim raskaudesta johtuen lääkärin määräämänä). Kauheesti siinä auttaa kun joku keskustelee, nimenomaan fyysistä apua tarvitsin. Ja sitä luvattiinkin alkuun, esim niin että ptt ulkoilee lasten kanssa (kun en itse pystynyt siinä tilanteessa). Mutta sitten sekään ei kuulunut toimenkuvaan. Niin helpotus oli kun heidän käynnit loppui. Kun muun lisäksi piti vielä heidät kahvittaa sinne sohvalle.

mitenkäs muilla?

Kuulepas itse, meillä ainakin perhetyöntekijän kuuluu tehdä kotitöitä ja hoitaa lapsia. Meillä kävi se perhetyöntekijän johtaja tekemässä suunnitelmaa ja hän nimenomaan sanoi että kuuluu tehdä ns. niitä töitä mitä äidin päivään kuuluu. Ei mitään mitään siivouksia ja pyykinpesua, mutta meillä perhetyöntekijä laittaa ruokaa, käy lasten kanssa ulkona, laittaa pyykkejä kuivuun, joskus imuroi, leikkii lasten kanssa jne. Hänhän on tullut nimenomaan auttamaan mua, kun olen väsynyt. En mä siihen mitään keskusteluapua tarvitse, vaan nimenomaan konkreettista apua, että saan ite levättyä ja näin voimia jaksaa itsekin pyörittää arkea. Meillä tosin nyt ei ole syksyllä enää käynyt, mutta keväällä kävi säännöllisesti.

Ja ap:lle. Meillä oli kans tuollainen perhetyöntekijä, joka ei tehnyt mitään kun istui vaan sohvalla. Mä kerroin neuvolassa siitä, ku tuli puheeks. Meidän neuvolantäti soitti mun puolesta sinne ja sieltä vaihdettiin meille toinen. Kannattaa oikeasti soittaa sinne toimistoon ja kertoa tilanne. Eihän tuosta ole sulle mitään apua ja pikemminkin siitä saattaa tulla riesa...

Alkuperäinen kirjoittaja up:
Nostelen, koska meille tarjottiin just neuvolasta perhetyöntekijää enkä tiedä, uskaltaako tätä apua edes vastaan ottaa :(

Mäki mietin tuota just et uskallanko ottaa vastaan. Meillä on nyt kolme lasta. Jo sillon toisen jälkeen olisin sitä tarvinnut, mutta en jotenki uskaltanut ottaa vastaan. Kolmannen jälkeen mulle tarjottiin neuvolassa sitä, ja neuvolantäti lupas soittaa mun puolesta et tarvisin. Suostuin siihen ja en todellakaan katunut. Meillä kävi kerran viikossa koko päivän ja mä koin sen tosi hyvänä. Sinä päivänä sain hoidettua asioita, ettei tarvinnu ottaa kaikkia lapsia mukaan, levättyä tai muuten laitettua ruokaa ja siivottua rauhassa. Se oli todellinen voimavara.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että perhetyöntekijä kartoittaa teidän tarpeet ja tässä tapauksessahan sulla on tiedossa tarpeesi ja jos hän ei kykene sitä tehtävää tekemään niin perhetyöntekijän on hommattava joku muu sitten auttamaan sinua siinä arjessa. Eli tässä tapauksessa ptt:n olisi hoidettava niitä lapsia ja autettava kodinhoidossa. Perhetyö on AINA perhekohtaista ja tässä tapauksessa se olisi tätä.

Hommatkaa ny joku palstan valvojista joku stakesin tai mikä lieneekään nykyään tyyppi lukemaan tämä ketju! Että osaisivat kehittää perhetyötä ja kouluttaa työntekijoitä niin että kautta sosiaalitoimen, niin perhetyöntekijät kuin lapsiperheiden kotipalvelun työntekijät kuin perheohjaajat tai sosiaalityöntekijät osaisivat työnsä. Antaa perheille kulloisessakin elämäntilanteessa sitä apua mitä tarvitaan. Kuulostaa kauhealta luettavalta, miten kuntien rahat valuvatkaan hukkaan apuun joka ei ole avuksi. ihmiset ovat yhä enemmän yksin kaukana omista verkostoistaan kuin enenen ja vaikka sellainen(läheisverkosto) olisi ei kukaan oman työnsä lisäksi jaksa päivittäin toista autella. Kun ainoa omainen on viranomainen ja läsnä virastoaikana ja olet ongelmien keskellä ilman omaa syytäsi ( sairaus, vaikea raskaus, valvova/sairas tms vauva jne.) Tuntuu ettei kolutus nykyään anna työntekijälle valmiuksia hahmottaa perheiden elämäntilannetta kokonaisuutena ja myös eri tahojen yhteistyön puute ja vaitiolovelvollisuuden väärin tulkinta vaikeuttaa tätä.Eri auttajatahojen tulisi istua neuvotteluun perheen kanssa ja selvittää avun tarve ja resussit mitä on antaa ja sopia aikataulut perheen arkeen sipiviksi ja pitkäntähtäyksen tavoiteet ja niitä tarkennettaisiin ajan kuluessa ja elämäntilanteen muuttuessa...lapset kasvavat, oppivat nukkumaan yöllä raskaus aika muuttuu vauva ajaksi, masennus saadaan lääkehoidolla ja terapialla parempaan vaiheeseen jne.
Avun pitää MUKAUTUA tilanteeseen eikä asiakkaan MUKAUTTAA ELÄMÄNTILANNETTAAN avun mukaan. Minun koulutuksessani aikanaan pyöriteltiin kansanomaista käsitettä "sosiaaliongelmainen" onko ihminen joka on avun tarpeessa aina tätä Ei todellakaan.... niitäkin yhteiskunnassamme on mutta tämän käsitteen rinnalle pitäisi "lanseerata" joku "arjestaselviytmisongelman" tyyppinen käsite joka kuvaa monen tässäkin ketjussa kirj. tilannetta.

Mulla oli joskus kunnan kodinhoitaja (vai mikä lie). Kaks eri ihmistä kävi (erikseen). Toinen oli tomera...siivos, hoiti lapset ja teki ruuan ja lähetti minut pois kotoa tekemään "mitä ikinä huvittaa". Toinen oli nyreä kun sanoin lähteväni asioille. Otti välittömästi kirjan ja painu sohvalle lukemaan lapsille. Kun palasin niin kertoi ettei ollu mitään voinu tehdä kun olin poissa. Ilmoitin kuntaan etten tarvi heidän palvelujaan muuta kuin siinä tapauksessa että pystyvät järjestämään ton tietyn (josta ensin kirjoitin) ihmisen. Joka viikko en apua saanu, mut sillon tällön pystyivät tuon tehopakkauksen meille antamaan. Sanoi se nainen itsekin että eihän se kaikki kuulu hänelle mutta hän tietää mitä asiakas tarvitsee ja sitä hän pyrkii antamaan!

Me "saimme" perhetyöntekijät kun mun väsyin mieheni alkoholiongelmaan ja mielent. ongelmiin myös! Alkuun meillä kävi ihana ihminen, joka tuki ja auttoi minu siivouksissakin tai vei lapsen ulkoileen, mutta tämä jäi vuorotteluvapaalle ja hänen työtoverinsa, joka on kyllä käyny meillä jo aika pitkään ei juuri mitään muuta tee, kun syyllistää sotkuisesta kylppäristä tms... voi kun saisi toisen... tai sit ei enää yhtään sossuämmää sekottaan... vaikka on asiat paremmin, kuin 2 vuotta sit... ptt (se ihanampi) löysi mulle ja lapselleni oman asunnon...

Siinä mielessä tieto on oikea, että lastensuojelun perhetyöntekijän toimenkuvaan ei todellakaan kuulu auttaa konkreettisesti ja juuri sen takia monet asiantuntijat ovat puuttuneet tähän epäkohtaan, koska oikeaa, todella AUTTAVAA apua olisi kodinhoitajan antama työ, mutta viime vuosien laittomuuksiin mennessä kuntien säästämisessä se on evätty lähes täysin lapsiperheiltä.

Tätä vastaan ovat purnanneet niin sosiaalityöntekijät kuin perhehoitajia edustava Sosionomit ry -liittokin, sekä useat eri alojen asiantuntijat.

Törkeän väärää yllä oleva tieto on siis siltä osin, että konkreettinen apu ei muka olisi auttavaa, koska sitähän se nimenomaan on! Vielä 80-luvulla pidettiin itsestäänselvyytenä, että kodinhoitaja kävi auttamassa juuri synnyttänyttä äitiä ja monessa muussa maassa, esim. Ranskassa kodinhoitoapua saa ilman muuta jokainen äiti sitä halutessaan muistaakseni minimiaika on 1 kk lapsen syntymän jälkeen.

Suomessa on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana rikottu lakia sillä, että yleensäkin avohuollon tukia ei ole järjestetty, vaikka lastensuojelulaki niitä edellyttää järjestämäänkin. Tämä on täysin järjetön ja lainvastainen suuntaus, koska huostaanottoihin rahaa kyllä kunnissa löytyy, mutta huostaanottoja estäviin avohuollon tukiin ei.

Nyt asiasta on ollut niin paljon kritiikkiä arvovaltaisiltakin tahoilta, että ei voi muuta kuin toivoa pikaista muutosta tähän vakavaan epäkohtaan lapsiperheiden auttamisen suhteen.

Oulussa juurikin näin,ettei perhetyöntekijälle kuulu mitään muuta,kuin kyylääminen ja keskustelu.Kannattaa pyytää neuvolan kautta perhis,niin onnistuu ulkoilu ja lastenhoito ilman vanhempiakin.
Meille tarjottiin LS perhetyöntekijää avuksi vaikeaan perhetilanteeseen erityislapsen koulukäynnin vuoksi,että olisi tehnyt läksyjä hänen kanssaan koulun jälkeen,kun itse olisi yövuoron jälkeen ollut nukkumassa,mutta tämä ei käynyt,kun minun olisi pitänyt olla hereillä.Että tällaista uupumisen ehkäisemistä Oulun lastensuojelussa.Onneksi neuvolassa olikin eri meininki ja saatiin sieltä ihana perhetyöntekijä.Jäinkin pian sairaslomalle raskauden vuoksi,että pystyin itse katsomaan lapseni kanssa läksyt.
Vieläkin sama perhis käy silloin tällöin katsomassa lapsia,kun meillä on pojan palavereita,mihin ei voi ottaa pienempiä lapsia mukaan.

Jotain salattavaa :o ???

Ei todella tarvitse olla mitään salattavaa! Jos ei ole selvillä oman kuntansa tilanteesta, poliitikkojen halusta järjestää peruspalveluita, sekä lastensuojelun ennalta ehkäisevää apua, niin paras apu saattaa olla suojella omaa lastaan lasten"suojelulta". Pahimmillaan aivan muiden tahojen intressit ratkaisevat päätöksissä kuin lapsen todellinen etu.

Ketjun aloittajalle sanoisin, että ala ihmettelemään perhetyöntekijälle, miten tunnet ihmeellistä voimaantumista tapahtuneen jaksamisessasi ja pyydä perhetyön lopettamista. Eivät he helpolla luovuta, ole varautunut siihen, mutta älä ikinä sanallakaan enää valita väsymistäsi tai pienintäkään alakuloa, joka sekin kuuluu ihan normaaliin elämään, mutta lastensuojelussa se katsotaan vakavaksi "oireeksi" kyvyttömyydestä vanhemmuuteen, mikä on aivan asiatonta tietysti.

Ole varovainen ja yritä keksiä selityksiä jaksamisellesi, esim. lisääntynyt ulkoilu, pidät kovasti yhteyttä lähiverkostoosi, joka on runsas ja toimiva, tukea antavat tietysti. Ja yritä ihan oikeasti saada apua jostain muualta kuin lastensuojelun perhetyöstä! Jopa suuri osa sosiaalityöntekijöistä on mukana bisneksessä, jossa voittoa tuottavien pörssiyhtiöiden taloudellinen tuottavuus on etusijalla, yksi pieni lapsi ja vanhemmat vielä vähemmän eivät merkitse mitään noiden suurten jättiläisten rinnalla.

Otteita toiselta palstalta:
"Sama taloudelliseen voittoon ensisijaisesti pyrkivä yhtiö, jonka hallitukseen kuuluu sijaisperheet rekrytoiva perhehoitokumppaneiden johtaja kouluttaa kaupunkien lastensuojelun työntekijät, varustaa koulut omilla koulupsykologeilla- ja-kuraattoreilla, lähettää perheisiin omat perhetyöntekijät ja tukihenkilöt, tekee huostapäätöksiin tarvittavat vanhemmuuden arvioinnit, kirjailee olosuhde- ja lastensuojelutarpeen selvitykset sekä tekee myös lopulliset huostapäätökset omien sosiaalityöntekijöiden toimesta.
Kun lapset on huostattu hyvään hintaan omille kumppaneille, firman potilas- ja sosiaaliasiamiehinä toimivat työntekijät rauhoittelevat järkyttyneet vanhemmat säyseiksi. Ja jos joku sattuisi vetämään yhtiön oikeuteen, firman juristeilla on kyllä kokemusta miten kansalaisaktivistit hiljennetään. Ja viimein kun sijoitettu 18- vuotiaana vapautuu, yhtiö voi vielä rahastaa jälkihuollon järjestäjänä!

Esimerkiksi:
Merikratos - Asiantuntijaty

Mielenkiintoinen hallitus tällä firmalla; on peruspalvelut huostilla korvaava kuntaliitto, kalliisiin intensiivi- ja muihin hoitoihin hanakasti passittava yliopistollinen sairaala, lastensuojelubisnekseen astunut Mehiläinen ja ulkolainen perhehoidolla rikastunut ja Suomen markkinaosuutta tavoitteleva FCA Perhehoidon kumppanit. Ja joo ja Paperiliiton lakimies.

Uskotteko, että tämä sijaishuollolla miljoonavoittoja tahkoava yritys tutkii ja hoitaa puolueettomasti köyhien lasten asiaa? 50 kuntaa tuntuu uskovan näin.

Merikratos OY:n hallituksen jäsenen edustama Perhehoitokumppanit OY on löytänyt markkinaraon Suomesta:

Englannissa 90-luvulla perustettu lastensuojelun ja perhehoidon palveluita tarjoava yritys on rantautunut Tampereelle. Perhehoitokumppanit Suomessa osakeyhtiö välittää kunnille sijaisperheitä vaikeasti oirehtien, yleensä laitoksiin sijoitettavien lasten hoitajiksi.
Perhehoitokumppanit Suomessa Oy.n maajohtaja Pirjo Hakkarainen sanoo, että on paljon niitä lapsia, joiden ensisijainen hoitopaikka voisi olla perhehoito.

- Meiltä puuttuu kuitenkin niitä sijaisperheitä, jotka olisivat valmiita ottamaan vaikeimmin oireilevia lapsia. Tuki näille perheille on ollut riittämätöntä. Tässä mallissa tarjotaan riittävästi tukea perhehoitajille.

Välitysfirma maksaa rekrytoimalleen sijaisperheelle 1 800 euroa kuukaudessa. Lapsen sijoittaneelle kunnalle lähtevän laskun suuruus on noin 4 000 euroa.
Tampereen kaupungin asiakasohjauksen päällikkö Matti Virtanen sanoo, että laitoshoito maksaisi lähes tuplat.

- Tämä tarjottu hoito tulisi maksamaan meille hieman alle 50 000 euroa vuodessa. Laitoshoito maksaa tällä hetkellä noin 90 000 euroa.

Perhehoitokumppaneiden mukaan alustavia sopimusneuvotteluja käydään jo useiden kuntien kanssa. Yrityksen tavoitteena on toimia tulevaisuudessa koko Suomen alueella. Hoitoa sijaisperheessä valvoo se kunta, joka ostaa palvelun, siis toisin sanoen ei kukaan.

Pitää vielä lisätä tähän ketjuun, että monilonkeroinen Pirjo Hakkarainen on siis toiminnanjohtajana Perhehoitoliitto ry:ssä, jonka puheenjohtaja on kansanedustaja Aila Paloniemi (kesk.).

Todennäköisesti kovin oikeistolaista ja keskustalaista tuo perhehoito. Se kannattaa muistaa näin eduskuntavaalien alla.

Älä äänestä Aila Paloniemeä enää eduskuntaan! Lähetetään sinne terveempiä voimia. Nämä sosiaalikoneiston sisäpiirit ovat luotaantyöntäviä. Rouvat kasaavat valtaa omalle lähipiirilleen. Vaaleissa voi heikentää noiden ummehtuneiden klikkien valtaa. Äänestä! Käytä ääntäsi viisaasti. Ota selvää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.

Meidän on rakennettava tätä yhteiskuntaa myös lapsillemme. Älkäämme pedatko vain rouvien hyvinvointia.

Melkoisen törkeää, että Perhehoitoliitto ry:n toiminnanjohtaja Pirjo Hakkarainen on lähtenyt mukaan tuollaiseen välistäveto-bisnekseen. Hakkaraisen oma henkilökohtainen etu ei taida enää olla se, että Perhehoitoliitto saa uusia jäseniä vapaista ja itsenäisistä perhehoitajista. Hakkaraista motivoi varmaankin enemmän se, että perhehoitajista tulee osa hänen edustamaansa yritystä, Perhehoitokumppanit Oy:tä.

Perhehoito (Perhekoti, lastensuojelu, sijaisperhe, sijaisvanhemmuus) - Perhehoitokumppanit (PKS)

Tuollainen kaksoisrooli on täysin sopimaton. Hakkaraisen pitää luopua Perhehoitoliitto ry:n toiminnanjohtajuudesta. Puheenjohtaja Aila Paloniemi (kesk.), teepä ongelmalle jotain! Johtamasi liiton toiminta hämmästyttää jälleen. Sosiaalirouvat ovat sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mietittävää;22379231:
Ei todella tarvitse olla mitään salattavaa! Jos ei ole selvillä oman kuntansa tilanteesta, poliitikkojen halusta järjestää peruspalveluita, sekä lastensuojelun ennalta ehkäisevää apua, niin paras apu saattaa olla suojella omaa lastaan lasten"suojelulta". Pahimmillaan aivan muiden tahojen intressit ratkaisevat päätöksissä kuin lapsen todellinen etu.

Ketjun aloittajalle sanoisin, että ala ihmettelemään perhetyöntekijälle, miten tunnet ihmeellistä voimaantumista tapahtuneen jaksamisessasi ja pyydä perhetyön lopettamista. Eivät he helpolla luovuta, ole varautunut siihen, mutta älä ikinä sanallakaan enää valita väsymistäsi tai pienintäkään alakuloa, joka sekin kuuluu ihan normaaliin elämään, mutta lastensuojelussa se katsotaan vakavaksi "oireeksi" kyvyttömyydestä vanhemmuuteen, mikä on aivan asiatonta tietysti.

Ole varovainen ja yritä keksiä selityksiä jaksamisellesi, esim. lisääntynyt ulkoilu, pidät kovasti yhteyttä lähiverkostoosi, joka on runsas ja toimiva, tukea antavat tietysti. Ja yritä ihan oikeasti saada apua jostain muualta kuin lastensuojelun perhetyöstä! Jopa suuri osa sosiaalityöntekijöistä on mukana bisneksessä, jossa voittoa tuottavien pörssiyhtiöiden taloudellinen tuottavuus on etusijalla, yksi pieni lapsi ja vanhemmat vielä vähemmän eivät merkitse mitään noiden suurten jättiläisten rinnalla.

Otteita toiselta palstalta:
"Sama taloudelliseen voittoon ensisijaisesti pyrkivä yhtiö, jonka hallitukseen kuuluu sijaisperheet rekrytoiva perhehoitokumppaneiden johtaja kouluttaa kaupunkien lastensuojelun työntekijät, varustaa koulut omilla koulupsykologeilla- ja-kuraattoreilla, lähettää perheisiin omat perhetyöntekijät ja tukihenkilöt, tekee huostapäätöksiin tarvittavat vanhemmuuden arvioinnit, kirjailee olosuhde- ja lastensuojelutarpeen selvitykset sekä tekee myös lopulliset huostapäätökset omien sosiaalityöntekijöiden toimesta.
Kun lapset on huostattu hyvään hintaan omille kumppaneille, firman potilas- ja sosiaaliasiamiehinä toimivat työntekijät rauhoittelevat järkyttyneet vanhemmat säyseiksi. Ja jos joku sattuisi vetämään yhtiön oikeuteen, firman juristeilla on kyllä kokemusta miten kansalaisaktivistit hiljennetään. Ja viimein kun sijoitettu 18- vuotiaana vapautuu, yhtiö voi vielä rahastaa jälkihuollon järjestäjänä!

Esimerkiksi:
Merikratos - Asiantuntijaty

Mielenkiintoinen hallitus tällä firmalla; on peruspalvelut huostilla korvaava kuntaliitto, kalliisiin intensiivi- ja muihin hoitoihin hanakasti passittava yliopistollinen sairaala, lastensuojelubisnekseen astunut Mehiläinen ja ulkolainen perhehoidolla rikastunut ja Suomen markkinaosuutta tavoitteleva FCA Perhehoidon kumppanit. Ja joo ja Paperiliiton lakimies.

Uskotteko, että tämä sijaishuollolla miljoonavoittoja tahkoava yritys tutkii ja hoitaa puolueettomasti köyhien lasten asiaa? 50 kuntaa tuntuu uskovan näin.

Merikratos OY:n hallituksen jäsenen edustama Perhehoitokumppanit OY on löytänyt markkinaraon Suomesta:

Englannissa 90-luvulla perustettu lastensuojelun ja perhehoidon palveluita tarjoava yritys on rantautunut Tampereelle. Perhehoitokumppanit Suomessa osakeyhtiö välittää kunnille sijaisperheitä vaikeasti oirehtien, yleensä laitoksiin sijoitettavien lasten hoitajiksi.
Perhehoitokumppanit Suomessa Oy.n maajohtaja Pirjo Hakkarainen sanoo, että on paljon niitä lapsia, joiden ensisijainen hoitopaikka voisi olla perhehoito.

- Meiltä puuttuu kuitenkin niitä sijaisperheitä, jotka olisivat valmiita ottamaan vaikeimmin oireilevia lapsia. Tuki näille perheille on ollut riittämätöntä. Tässä mallissa tarjotaan riittävästi tukea perhehoitajille.

Välitysfirma maksaa rekrytoimalleen sijaisperheelle 1 800 euroa kuukaudessa. Lapsen sijoittaneelle kunnalle lähtevän laskun suuruus on noin 4 000 euroa.
Tampereen kaupungin asiakasohjauksen päällikkö Matti Virtanen sanoo, että laitoshoito maksaisi lähes tuplat.

- Tämä tarjottu hoito tulisi maksamaan meille hieman alle 50 000 euroa vuodessa. Laitoshoito maksaa tällä hetkellä noin 90 000 euroa.

Perhehoitokumppaneiden mukaan alustavia sopimusneuvotteluja käydään jo useiden kuntien kanssa. Yrityksen tavoitteena on toimia tulevaisuudessa koko Suomen alueella. Hoitoa sijaisperheessä valvoo se kunta, joka ostaa palvelun, siis toisin sanoen ei kukaan.

Pitää vielä lisätä tähän ketjuun, että monilonkeroinen Pirjo Hakkarainen on siis toiminnanjohtajana Perhehoitoliitto ry:ssä, jonka puheenjohtaja on kansanedustaja Aila Paloniemi (kesk.).

Todennäköisesti kovin oikeistolaista ja keskustalaista tuo perhehoito. Se kannattaa muistaa näin eduskuntavaalien alla.

Älä äänestä Aila Paloniemeä enää eduskuntaan! Lähetetään sinne terveempiä voimia. Nämä sosiaalikoneiston sisäpiirit ovat luotaantyöntäviä. Rouvat kasaavat valtaa omalle lähipiirilleen. Vaaleissa voi heikentää noiden ummehtuneiden klikkien valtaa. Äänestä! Käytä ääntäsi viisaasti. Ota selvää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.

Meidän on rakennettava tätä yhteiskuntaa myös lapsillemme. Älkäämme pedatko vain rouvien hyvinvointia.

Melkoisen törkeää, että Perhehoitoliitto ry:n toiminnanjohtaja Pirjo Hakkarainen on lähtenyt mukaan tuollaiseen välistäveto-bisnekseen. Hakkaraisen oma henkilökohtainen etu ei taida enää olla se, että Perhehoitoliitto saa uusia jäseniä vapaista ja itsenäisistä perhehoitajista. Hakkaraista motivoi varmaankin enemmän se, että perhehoitajista tulee osa hänen edustamaansa yritystä, Perhehoitokumppanit Oy:tä.

Perhehoito (Perhekoti, lastensuojelu, sijaisperhe, sijaisvanhemmuus) - Perhehoitokumppanit (PKS)

Tuollainen kaksoisrooli on täysin sopimaton. Hakkaraisen pitää luopua Perhehoitoliitto ry:n toiminnanjohtajuudesta. Puheenjohtaja Aila Paloniemi (kesk.), teepä ongelmalle jotain! Johtamasi liiton toiminta hämmästyttää jälleen. Sosiaalirouvat ovat sekaisin.

Pirjo Hakkarainen puhuu LASTEN perhehoidon puolesta kahdelta pallilta. Hän on myös Jyväskylässä päämajaansa pitävän Perhehoitoliitto ry:n toiminnanjohtaja!

Perhehoitoliitto

Miksi ihmeessä sosiaali- ja terveysministeriö antaa rahaa tällaiselle järjestölle, Perhehoitoliitto ry:lle, VANHUSTEN PERHEHOIDON kehittämiseen?! Hukkaan meni sekin raha. Ei tuolla liitolla ole mitään halua ryhtyä hoitamaan vanhuksia."

Että voi ihan laillisesti istua RAY-rahoitteisessa Perhehoitoliitossa ja samaan aikaan toimia maajohtajana ulkomaisessa sijaishuollon markkinaosuutta Suomesta tavoittelevassa ja ainoastaan voittoon tähtäävässä Perhehoidon kumppanit OY:ssä.

Lastensuojeluksi ja perhehoidoksi kutsutussa toiminnassa kaikki on mahdollista.

Yksittäiset lapset vanhempineen ovat hyvin pieniä toimijoita tällaisen touhun rinnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;12010647:
työnkuvaan on tukea perheen arjessa jaksamista. Perheen kanssa tehdään yhdessä asioita, tämä tukee parhaiten tulevaa- aikaa jälkeen avun. Eli lähdetään ulos yhdessä, siivotaan yhdessä tai perhetyöntekijä katsoo lapsia kun äiti esim. haluaa käydä lenkillä tai esim. pikkuisen torkahtaa. Olen itse perhetyöntekijänä törmännyt a) erikoisiin vaatimuksiin ja odotuksiin perheiltä ja b) työntekijöihin jotka kokee ettei juuri mikään kuulu työnkuvaan.
Kannattaa miettiä mistä tosiaan olisi hyötyä ja apua ja pyydä he kotikäynnille keskustelemaan.

no höpö höpö,kuka tahansa osaa laittaa ruokaa(jos osaa reseptit lukea) kuka tahansa osaa mennä ulos lasten kanssa,kuka tahansa osaa siivota, siihen ei tarvita mitää rva perhetyöntekijöitä mukamas "tukemaan".

mutta tietyistä syistä jaksaminen noihin voi joskus olla vaikeaa silloin AUTTAA konkreettinen apu, se että kaikkea ei tarvitse tehdä itse, se että saa joskus olla yksin. ei se että ptt istuu kahvilla kyttää ja pölisee se ei auta varmaan yhtään ketään. mä voin ainakin keskustella mieheni,ystävieni oman äitini isäni siskoni(joka muuten on sosiaalityöntekijä) kanssa.

ja jos se ei riitä sitä varten on perheneuvola! että musta sais sossussa lakkauttaa koko ptt;n toimen ja tilalle siivous/lastenhoito apu.

Joo, meilläkin kävi lastensuojelusotkun päätteeksi perhetyöntekijä .. Sanoi ekalla kerralla : etten tarvitse heitä kun pärjään lasten kanssa muutenkin ja koti on siisti !! Kahden viikon sisällä tuli sydämen rytmihäiriöitä , kaikenlaisista palavereista ja monista lasten kuljetteluista terapiakäynneillä. Toisella kerralla perhetyöntekijä sanoi että heidän olisi pitänyt tulla aiemmin !! Just joo ja eikä se ptt. meillä mitään konkreettista työtä tehnyt, vaikka edeltävässä palaverissa juuri sanoin tarvitsevani ihmistä joka tekee työtä !
Höpöttämiseksi se meni ja kolmas kerta kun kävi perhetyön päällikkö ja kyseinen työntekijä, niin sovittiin ettei perhetyö ole minua ja lapsia varten.

Voi ei, minkälaista toimintaa!
Mulla kävi perhetyöntekijä auttelemassa puolisen vuotta vaikean elämäntilanteen aikana ja kyllä minä ainakin sain juuri sitä apua, mitä tarvitsin. 3 eri työntekijää meillä kävi vuorotellen ja auttoivat, ihan mitä nyt satuin tarvitsemaan. Jos oli olo, että piti saada käydä jossakin rauhassa, hoitivat lapset, ulkoilivat, tekivät ruuan, siivoilivat ym siinä sivussa ja jos puolestaan tarvin enemmän siivousapua, siivosivat kämpän kunnolla. Ja jutella sai, jos siltä tuntui.

ei todellakaan ole sinua varten,jos olet masentunut ja uupunut.hänen työnkuvaansa ei kuulu mitkään
oikeasti auttavat asiat.hän tulee vain arvioimaan pitääkö lapset huostata.lapsen tukeminen on utelevaa jankutusta,ja pahimmillaan valehtelua.voin kertoa hyvän lääkkeen masennukseen ja uupumukseen:kaksivaikutteinen ixel.mutta kannattaa tietysti harkita aloittaako lääkityksen.eikä tietysti voi jos on raskaana.nää on niin inhottavia juttuja.kun äiti ei saisi olla masentunut.ja heidän jankkaamisensa ei kenenkään uupumusta poista.luulen ,että kodinhoitajien palkka olisi ollut pienempi
mutta heidät poistettiin tästä kunnasta.normaali rupattelu heidän kanssa ja koti yhdessä siistiksi.ei tietysti jatkuvasti voi olla sellaista.se jos mikä auttaisi uupumukseen ja väsymykseen ja lapsilla olisi mukava olla.masennus ei saa sitä lopullista otetta ihmisestä.nykyään nää lastensuojelukyylät vaan etsii vikoja,että pääsee kirjaamaan niitä ylemmälle taholle.vaikka ei olisi salattavaa:älä ota sossun apua vastaan.Niiden väittäjien kanssa kun alat kinaamaan...tilanteet voivat jopa hunontua.

Ei kaupungin/kunnan perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuulu lastenhoito tai siivous.He antaa keskusteluapua ja ohjaavat/tukevat vanhempia.
Yksityisten tahojen perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuuluu lastenhoito mutta ei siivous ja tietty tukeminen ja ohjaaminen kuuluu tehtäviin.

täällä kuuluu lastenhoito,ulkoiluttamineen ja ohjaus ulkoiltaessa.
Myös siivous kuuluu ohjauksen ja yhdessä tekemisen merkeissä.
Perhetyöntekijä ei kuitenkaan ole kotiapulainen.

Ruokaa laittavat uhdessä ja opettavat samalla mitä voisi tehdä

Yhteistyössä