Miksi joku haluaa niin monta lasta? Miksi joku ei halua lapsia ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2x2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2x2

Vieras
Minä käsitän monella lapsella 4 ->

En millään pahalla, mutta kun en vaan ymmärrä ja varsinkaan niitä, jotka tekevät niitä lapsia niin pienellä ikäerollakin (1-1,5-2v. ). Ja korostan, että en tarkoita tällä pahaa, haluaisin vaan ymmärtää :) Jos joku monilapsinen haluais vaikka kertoa tai selittää?

Toisaalta, en voi myöskään ymmärtää niitä, jotka ei halua lapsia ollenkaan :D Ei vaan mee jakeluun. Vaikka joidenkin kohdalla se on erittäin hyvä, ettei lapsia teekkään.

P.S. Uskontoasiat on sit asia erikseen... (Sitäkään en kyllä ymmärrä, mut ehkä mun ei tarvikaan ymmärtää ).

Raskaus on toisille kuin huume. Pitää vaan vängällä uudestaan tulla raskaaksi peräperää, kun se raskaus aika on niin hemmetin koukuttavaa.
Sairaus sekin on, anteeksi nyt vaan!

Mulla on 2 lasta. En ikimaailmassa enempää haluaisi, nämäkin liikaa. Koska oikeasti en haluaisi lapsia ollenkaan. En vaan koe olevani "tyhjä" ilman lapsia. En oikein vieläkään tajua mitä lapsista saa. Paitsi harmaita hiuksia ja kasapäin palaneita hermoratoja. En todellakaan ole äitimateriaalia.

Minulla on kolme ja nautin näistä lapsista aivan valtavasti. Lapset tuo paljon iloa ja tykkään puuhastella heidän kanssaan ja seurata kehitystä. Olen tyytyväinen tähän määrään, mutta eihän sitä tiedä, jos vielä yhden haluaisi lisää;)

Mä voin vastata ton lapsettomuuden (siis ihan omasta tahdosta) osalta: mulla ei ole minkäänlaista lapsiin kohdistuvaa hoivaviettiä, enkä vain yksinkertaisesti halua ryhtyä kenellekään äidiksi. Olen sivusta seurannut millaista lapsiperheiden elämä on ja se on niin kaukana nykyisestä onnellisesta elämästäni, etten vapaaehtoisesti siihen muutokseen lähde.

En toistaiseksi halua lapsia, mutta se minulle suotakoon (ikää 21v). Toivon, etten koskaan halua lapsia, koska en näe siinä oikein mitään ideaa itselleni. Eiköhän tässä maailmassa ole lapsia jo ihan tarpeeksi muutenkin, eivätkä näy olevan vähenemään päin.

No tuskin kumpaankaan on mitään universaalia selitystä :D Mä en ensin halunnut ollenkaan lapsia, sitten halusin mooooonta, ja loppujen lopuksi 2 oli just sopivasti. Mihinkään näistä ei oo mitään perusteluja.

Tällanen keskustelu oli jo täällä vähän aikaa sitten, eikä todellakaan jaksais vastailla. Yritä nyt vaan hyväksyä, että jotkut tykkää, että lapsia tulee pienellä ikäerolla, ja jotkut ihan oikeasti nauttii seurata niiden omien lasten touhuja. En minäkääm ymmärrä, mitä kukaan voi saada irti jostain heavy metal *askasta, eikä mua kiinnostakaan ymmärtää. Minulle vain yksinkertaisest riittää tieto, että sellaisia ihmisiä on, jotka siitä tykkää.

Itselläni on helpompi sulattaa vapaehtoinen lapsettomuus kuin velipoikani iso pesua, minkä elättäminen ei ilman vanhempiani edelleenkään onnistu. Itse odotan ensimmäistä, saa nähdä jääkö viimeiseksi, koskaan en mistään isosta perheestä ole haaveillut kun en ole mitään äiti tyyppiä.

Meitä on niin erilaisia. Yksi viettää onnellista elämää ilman lapsia, yksi taas haluaa monta lasta. Sitten on ikävä kyllä niitä, jotka vain tekevät niitä lapsia (ovat ilman ehkäisyä jne), vaikkeivat oikeasti edes halua/jaksa niitä sitten kasvattaa. Ja sitten myös niitä, jotka palavasti haluavat lapsia, mutta eivät saa. Me kaikki olemme erilaisia, valintoihin on jokaisella syynsä.

[QUOTE="Jenis";22015235]Mutta hei, kertokaapa te jotka ette lapsia halua, miksi palstailette täällä? Aika lapsikeskeinen palsta kun on :)[/QUOTE]

Mä oon tänään lukenut mm. ryyppäämisestä, Savanna strippaamisesta ja Reindeerspotting-Janin kuolemasta, joten se siitä lapsikeskeisyydestä ;)

Raskaus on toisille kuin huume. Pitää vaan vängällä uudestaan tulla raskaaksi peräperää, kun se raskaus aika on niin hemmetin koukuttavaa.
Sairaus sekin on, anteeksi nyt vaan!

Tähän kommentiin sellaista juttua, että se raskausaika on minulle kovinkin raskasta ja pelottavaa. Kun lapsia haluan, niin pelottavin on se odotusaika, mutta siitä huolimatta olen halunnut useamman lapsen. Ehkä sulle on se raskausaika niin koukuttavaa, että koet parhaaksi pysyä erossa siitä.

[QUOTE="vieras";22015258]Mä oon tänään lukenut mm. ryyppäämisestä, Savanna strippaamisesta ja Reindeerspotting-Janin kuolemasta, joten se siitä lapsikeskeisyydestä ;)[/QUOTE]

OK, mä taas oon jättänyt kaikki nuo välistä :D

[QUOTE="Jenis";22015235]Mutta hei, kertokaapa te jotka ette lapsia halua, miksi palstailette täällä? Aika lapsikeskeinen palsta kun on :)[/QUOTE]
Menehän etusivulle. Siellä ylhäällä lukee Mitäs nyt ja alapuolella eri-ikäisten äitien foorumit. Olen käsittänyt, että täällä voi jutella ihan kuka vaan.

[QUOTE="vieras";22015300]Menehän etusivulle. Siellä ylhäällä lukee Mitäs nyt ja alapuolella eri-ikäisten äitien foorumit. Olen käsittänyt, että täällä voi jutella ihan kuka vaan.[/QUOTE]

En käsittääkseni väittänyt, ettei saisi. Mutta itselleni ei ois tullut mieleenkään notkua täällä ennen lapsia. Tai lukea Kaksplus-lehteä, jos en lapsista ois kiinnostunut jollain tasolla... siksi siis kysyin, anteeksi vaan :D

Mitäs Nyt vaikuttaisi aika universaalilta aiheidensa puolesta :D

Toisaalta täällä kerrotut kauhutarinat synnytyksestä, odotuksesta, imetyksestä, kasvatuksesta, uhmaiästä, murrosiästä jne palauttavat minut "maanpinnalle" hetkellisistä unelmoinneistani omakotitalosta, koirasta ja 1,8 lapsesta :D

Mitäs Nyt vaikuttaisi aika universaalilta aiheidensa puolesta :D

Toisaalta täällä kerrotut kauhutarinat synnytyksestä, odotuksesta, imetyksestä, kasvatuksesta, uhmaiästä, murrosiästä jne palauttavat minut "maanpinnalle" hetkellisistä unelmoinneistani omakotitalosta, koirasta ja 1,8 lapsesta :D
Kunpa mäkin olisin tän palstan löytänyt ennenkuin oli liian myöhäistä:(

minä en ole ikinä halunnut paljoa lapsia, saatika pienillä ikäeroilla. esikoinen nyt 5 ja olen raskaana. tämä vauva jää viimeiseksi :) kahden kanssa jaksaa vielä hyvin ja ne saa vielä kohtuudella hoitoon. 5 lapsen hoitoon saaminen vaatii jo järjestelyjä. samoin tykkäämme matkustella paljon. ison lapsilauman kanssa se tulisi järkyttävän kalliiksi, mutta 1-2 lapsen kanssa vielä kohtuuhintaista. myönnän olevani myös mukavuudenhaluinen, siksi lapsia ei tehty pienellä ikäerolla. :)

meille sopii tämä tyyli, toisille toinen. onneksi kaikki olemme erilaisia.

Munkin mielestä tää on selkeesti lapsikeskeinen foorumi, eiköhän se kaksplus jo kerro, ja se että on lapsilehden palsta :D:D Ei siitä tartte hernettä nokkaan vetää, mut niinkuin Jenis sanoi niin ei mullakaan ois tullu mieleenkään notkua täällä jos ei ois lapsia, tai ei pitäisi lapsista tms. En pyörinyt itsekkään täällä ennen lasten tuloa :P
Ja se että täällä on puhuttu muistakin aiheista niin uuuuuu, myös vanhemmat puhuu muistakin asioista kuin omasta perheestä ja lapsistaan :D
Mutta niin voihan täällä lapsettomatkin ja sellaiset jotka eivät lapsia tahdo käydä keskustelemassa :)

[QUOTE="vieras";22015340]Kunpa mäkin olisin tän palstan löytänyt ennenkuin oli liian myöhäistä:([/QUOTE]

et siis tiennyt mitä on lasten kanssa oleminen,ja nyt kadut sitä?!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti Itsekkin;22015372:
Munkin mielestä tää on selkeesti lapsikeskeinen foorumi, eiköhän se kaksplus jo kerro, ja se että on lapsilehden palsta :D:D Ei siitä tartte hernettä nokkaan vetää, mut niinkuin Jenis sanoi niin ei mullakaan ois tullu mieleenkään notkua täällä jos ei ois lapsia, tai ei pitäisi lapsista tms. En pyörinyt itsekkään täällä ennen lasten tuloa :P
Ja se että täällä on puhuttu muistakin aiheista niin uuuuuu, myös vanhemmat puhuu muistakin asioista kuin omasta perheestä ja lapsistaan :D
Mutta niin voihan täällä lapsettomatkin ja sellaiset jotka eivät lapsia tahdo käydä keskustelemassa :)

Joo, onhan tämä lapsikeskeinen palsta jos miettii, että kuka on ylläpitäjä ja kohderyhmä. Jos nyt kuitenkin vähän vilaisee vaikkapa tämän etusivun otsikoita, niin sokea reettakin näkee että yli puolet on jotain muuta kuin lapsia tai synnytystä koskevia juttuja. Taitaa vain olla niin, että lapsista kiinnostuneet äidit eivät edes noteeraa muita aloituksia ja toisaalta me lapsettomat taitavasti skippaamme kaikki imetys- ja päivähoitokeskustelut. Vähän sama kuin raskaana oleva näkee kaupungilla vain raskaana olevia naisia ja koiraihmiset kiinnittävät huomiota kaikkiin vastaan tuleviin pentuihin.

Että siinä mielessä täällä on myös lapsettomille paljon juteltavaa, vaikka palsta onkin hiljentynyt paljon uudistuksen myötä.

[QUOTE="vieras";22015362]minä en ole ikinä halunnut paljoa lapsia, saatika pienillä ikäeroilla. esikoinen nyt 5 ja olen raskaana. tämä vauva jää viimeiseksi :) kahden kanssa jaksaa vielä hyvin ja ne saa vielä kohtuudella hoitoon. 5 lapsen hoitoon saaminen vaatii jo järjestelyjä. samoin tykkäämme matkustella paljon. ison lapsilauman kanssa se tulisi järkyttävän kalliiksi, mutta 1-2 lapsen kanssa vielä kohtuuhintaista. myönnän olevani myös mukavuudenhaluinen, siksi lapsia ei tehty pienellä ikäerolla. :)

meille sopii tämä tyyli, toisille toinen. onneksi kaikki olemme erilaisia.[/QUOTE]

Meilläkin esikoisella ja pikkuakakkosella 5v ikäeroa. Ja tuo sopi meille hyvin, kunnes: pikkukakkonen oli syntynyt ja huomasimme haluavammekin lisää lapsia. Nyt pikkukakkonen 10kk ja mulla laskettu aika 3,5kk kuluttua. En ois uskonut mieleni muuttuvan...

Yhteistyössä