Olen taas lievästi sanottuna ärsyyntynyt joidenkin ihmisten röyhkeydestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä ajan autotiellä polkupyörällä siinä vaiheessa, kun ne autot ajavat muualla. se on ihan oikeasti melkoisen vaarallista. moniko teistö muistuttaa 12-vuotiasta lastanne, että muistahan pyöräillä sitten autotiellä? :)

[QUOTE="huoh";22095514]minä ajan autotiellä polkupyörällä siinä vaiheessa, kun ne autot ajavat muualla. se on ihan oikeasti melkoisen vaarallista. moniko teistö muistuttaa 12-vuotiasta lastanne, että muistahan pyöräillä sitten autotiellä? :)[/QUOTE]

Veikkaan, että se onkin siinä vaiheessa sitten aivan eri asia jo. :)

Minun mielestäni on kyllä tosi älytöntä, että pyörällä pitäisi ajaa siellä autojen seassa. Tiedän toki, että niinhän se on ja täällä maalla on noita yhdistettyjä onneksi, mutta on se niin raivostuttavaa, kun ajaa kaupungissa ja siellä autojen seassa onkin yhtäkkiä polkupyöräilijä. Eihän se edes aja niin kovaa kuin autot ja näkyykin paljon heikommin. En siis ymmärrä mikä järki tuossa laissa on.

Mua ei haittaa vaikka joku vähän kävelytiellä pyöräiliskin, kuhan ei röyhkeeksi ala. Sen sijaan kauhistuttaa kun keskustassa ajavat autojen ja bussien seassa mielipuolisesti ja ILMAN KYPÄRÄÄ. Enemmän pyöräteitä siis kiitos.

No mä olen kyllä itse ajanut autotiellä siitä 12v asti, ja sen meinaan opettaa kyllä omille lapsillenikin. Opetanhan mä niitä käyttämään suojatietä tietä ylittäessä, pysähtymään punaisissa valoissa jne.

No mä olen kyllä itse ajanut autotiellä siitä 12v asti, ja sen meinaan opettaa kyllä omille lapsillenikin. Opetanhan mä niitä käyttämään suojatietä tietä ylittäessä, pysähtymään punaisissa valoissa jne.

tässä säännössä on kuitenkin yhtä paljon järkeä kuin käyrien kurkkujen kieltämisessä. paitsi että tässä voi tulla tapaturmia, jälkimmäisessä vain heitetään hyvää ruokaa roskiin :)

[QUOTE="Hip";22095410]Oikeasti se tiellä ajaminen on usein vaarallista. Jalankulkijat vois mun mielestä antaa pyöräilijällekin tilaa, niin kuin jalankulkijoillekin. En kyllä itekään aja koskaan tiellä. Vähän huomaavaisuutta toisia kohtaan![/QUOTE]

No silloin pitää vaikuttaa päättäjiin. Selvästikään he eivät ole katsoneet reittiä vaaralliseksi jos eivät ole antaneet lupaa ajaa pyörällä jalkakäytävällä. Monesti tosin on niin, että tien toisen puolen jalkakäytävä on yhdistetty pyörätie tai sitten pyöräilijöille on joku muu reitti. Ainakin jos tie on vilkasliikenteinen. Kaikkialle ei ole taas tarkoituskaan päästä aivan oven eteen ajamalla, vaan pyörä pitää joko jättää kauemmaksi tai taluttaa.

Ottakaa huomioon että pyörällä pääsee nopeasti, varsinkin sähköavusteen kanssa. Jalkakäytävillä kulkeville lapsille, vanhuksille ja eläinten taluttajille voi tulla vaaratilanteita pyöräilijöistä. Tosin en tiedä missä ap asuu, onko siellä kaupunkisuunnittelulla tehty pyöräilyvihamielinen kaupunki?

[QUOTE="vieras";22095635]Ottakaa huomioon että pyörällä pääsee nopeasti, varsinkin sähköavusteen kanssa. Jalkakäytävillä kulkeville lapsille, vanhuksille ja eläinten taluttajille voi tulla vaaratilanteita pyöräilijöistä. Tosin en tiedä missä ap asuu, onko siellä kaupunkisuunnittelulla tehty pyöräilyvihamielinen kaupunki?[/QUOTE]

autoilla pääsee myös nopeasti, autoteillä pyöräileville voi tulla vaaratilanteita autoista :xmas:

[QUOTE="vieras";22095618]No silloin pitää vaikuttaa päättäjiin. Selvästikään he eivät ole katsoneet reittiä vaaralliseksi jos eivät ole antaneet lupaa ajaa pyörällä jalkakäytävällä. Monesti tosin on niin, että tien toisen puolen jalkakäytävä on yhdistetty pyörätie tai sitten pyöräilijöille on joku muu reitti. Ainakin jos tie on vilkasliikenteinen. Kaikkialle ei ole taas tarkoituskaan päästä aivan oven eteen ajamalla, vaan pyörä pitää joko jättää kauemmaksi tai taluttaa.[/QUOTE]

Oon jo pienesstä pitäen oppinut sen verran kyseenalaistaan auktoriteettia, etten tee minkään hullun säännön vuoksi mitään, mistä vois tulla itelle vaaraa. Enkä opeta lapsianikaan tekemään. Otathan sinäkin huomioon, ettei kaikki, mikä laissa tai säännöissä sanotaan, ole välttämättä oikein tai järkevää. Ihmisethän niitäkin tekevät, ja virheiden vuoksi niitä usein muutetaankin.

Minä ajan jalkakäytävällä, koska täällä Suomessa on niin vähän ihmisiä, että hyvin harvoin, jos varovainen on, siitä aiheutuu mitään vaaratilanteita kenellekään. Tyhjät jalkakäytävät kun taas autotiellä kulkee, vaikkakin ehkä yhtä vähän autoja, niin paljon nopeammin kuin pyöräilijä, että koko ajan saa olla varuillaan mistä ne lähtevät ohittamaan tai taakse on muodostunut jono. Lisäksi täällä on autotiellä monessa kohtaa mukulakivetys, ja se vasta on vaarallinen varsinkin sateella; sinne kun kaadut pyörinesi bussin tai ratikan alle. Jos jalkakäytävä on täynnä ihmisiä, talutan pyörääni.
Jos olisi tarjolla pyörätie, niin toki käyttäisin sitä. Kuitenkin luotan omaan kykyyni olla varovainen niin paljon, että ajan mieluummin jalkakäytävällä kuin riskeeraan oman henkeni.

mä ainakin ajan jalkakäytävällä 4 vuotias lapsi apupyörillä siinä vieressä...oliskin mielenkiintoista et ite ajan ajoradalla toisella puolella tietä ja pysähtelen parin metrin välein välillä tien poikki mennen auttamaan 4-vuotiasta eteenpäin....ja taas takas tielle...maalaisjärkeä mammat.

No jo on omituista jankkausta. Jalkakäytävällä ei saa LAIN MUKAAN ajaa pyörällä (paitsi alle 12 v.) ja LAIN MUKAAN pyöräilijän pitää ajaa kypärä päässään. Jos ei uskalla ajaa autotien laitaa tai ole kypärä päässä, niin voihan sitä pyörää vaikka taluttaa siinä jalkakäytävällä. Ei tässä ole kyse mistään maalaisjärjestä tai muusta vastaavasta, vaan ihan laista. Tosi törkeetä, että saa vielä urputukset päälle, kun huomauttaa asiasta.

No jo on omituista jankkausta. Jalkakäytävällä ei saa LAIN MUKAAN ajaa pyörällä (paitsi alle 12 v.) ja LAIN MUKAAN pyöräilijän pitää ajaa kypärä päässään. Jos ei uskalla ajaa autotien laitaa tai ole kypärä päässä, niin voihan sitä pyörää vaikka taluttaa siinä jalkakäytävällä. Ei tässä ole kyse mistään maalaisjärjestä tai muusta vastaavasta, vaan ihan laista. Tosi törkeetä, että saa vielä urputukset päälle, kun huomauttaa asiasta.

"Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille."

Tosin en kyllä ymmärrä, että miten polkupyörän taluttaja on enemmän tukkeena kuin rattaiden ja pienten lasten kanssa kävelevä. En tiedä kuka määrittää, mikä on huomattava haitta.

[QUOTE="kkkk";22095867]Just. Tämä kannattaa rinnastaa kaikkiin lakeihin... Mahtava ajattelija![/QUOTE]

Yhtä mahtavaa ajattelua, että tämä yksi laki tekee poikkeuksen. Riippuu ihan näkökulmasta, mitä pitää tärkeänä.

HYI te kaikki jotka laeista piittaamatta ajelette jalkakäytävillä. Kun kävelee lasten kanssa, saa aina pelätä näitä äänettömiä teloittajia jotka puikkelehtivat jalankulkijoitten välistä eivätkä ymmärrä että 2-vuotias voi äkkiarvaamatta muuttaa reittiä tai 5-vuotias voi pyörän havaittuaan väistää ihan minne sattuu. Heillä on oikeus kulkea jalankulkijoitten reittiä. Pyörätiellä on yleensä enemmän tilaa, voi väistää pientareelle, pyöriä tietää varoa jne. Itse aina ajan autotiellä jos pyörätiemerkki puuttuu (meidän kuntakeskuksessa on pyöräteitä, joista on toiseen suuntaan mennessä unohtunut laittaa merkki, silloinkin ajan autotiellä, periaatteem vuoksi).
Kaupungissa voi vähän SUUNNITELLA reittiä ja välttää ahtaimpia/vilkkaimpia katuja.

Jos ette uskalla ajaa niin että noudatatte lakia niin ÄLKÄÄ SITTEN S****NA AJAKO SILLÄ POLKUPYÖRÄLLÄ! Kävelkää tai taluttakaa, tai menkää bussilla. Ärsyttää. "Tää ei oo musta hyvä laki, enpä noudata". Hieno homma, good for you. Nyt meni hermot, anteeksi. Pikku juttu, mutta pienistä puroista jne.

Jaa no must on melko vaarallista pyöräillä Helsingin teillä jossa menee autoja, busseja ja ratikoita ja pitäisi siellä välissä yrittää pyöräillä. Varsinkin kun oon melko säikky, raskaana, ajan melko rauhallisen hiljaan ja kävelytän osan matkaa aina pyöräillä. Kyllä mä olen jalkakäytävillä ajanut, anteeksi, mutta koen sen turvallisemmaksi itselle ja muille ihmisille.

Näitähän nää jalkakäytävillä pyöräilijät ovat.

Oikeesti: Pyöräilkää vain jos ja kun osaatte / uskallatte pyöräillä tarvittaessa liikenteen joukossa tai valitakaa reitti niin, että on pyörätie.
Jos jalkakäytävällä on pakko aikuisen jostain kumman syystä kulkea niin pyörää voi taluttaakin.
Ja pyörän voi myös jättää kotiin ja kulkea jalan ja julkisilla.

Ja kyllä, meidän perhe pyöräilee paljon Helsingissä. 1/4 pyöräilee päivittäin kesät talvet.

Yhteistyössä