Välillä on ihan pakko ihmetellä ihmisten uusavuttomuutta(?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen ihan rehellisesti vaan niin laiska, että sen takia ostan lähes valmiiksi tehtyä ruokaa.

Mutta mulla ei oo lapsia, niin ei tarvi olla roolimalli, joten saan jatkaa laiskan tottumuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22110539:
Mutta se on se kysynnän ja tarjonnan laki. Ei kannata tarjota sellaista, mille ei ole riittävästi kysyntää. Sen vuoksi mä suorastaan rrrrrrrakastan kaikkia uusavuttomia :heart: Jonain päivänä tää reuma on runnellut munkin niveleni niin, että en enää pysty perunamuusia itse tekemään.

:( Toivottavasti jälkeläisesi tai muut rakkaat joskus tarjoilevat sulle ihan itsetehtyä senkin jälkeen että pääset vielä paremman makuun ;)

[QUOTE="PsychoKiller";22110551]Mä olen ihan rehellisesti vaan niin laiska, että sen takia ostan lähes valmiiksi tehtyä ruokaa.

Mutta mulla ei oo lapsia, niin ei tarvi olla roolimalli, joten saan jatkaa laiskan tottumuksia.[/QUOTE]

Unohdinpas ihan tuon että pitää roolimallinakin toimia, hyvä että muistutit. Eli lapselliselle ei uusavuttomuus, laiskuus tai kiireys enää kelpaakaan selitykseksi koska pitää muistaa näyttää hyvää esimerkkiä. Kauheeta, nyt tuli paineita.. : / Onneksi omat on niin pieniä vielä että on aikaa parantaa tapansa :whistle:

Ja ruoka-asioissa en rehellisesti usko että suurin osa puolivalmisteiden tai edes valmisjuttujen käyttäjistä olisi uusavuttomia vaan ihan vain liian kiireisiä. Syytän jälleen kerran kestoinhokkiani suoritusyhteiskuntaa :D

Olisi mielenkiintoista tietää miten ne kyttääjät jotka kuuntelee lasi korvalla naapurin ääniä ja soittavat lastensuojeluun kun kuuluu vauvan itkua 3min päivän aikana, reagoisivat tositilanteeseen jos vaikka parvekkeen alla alettaisiin tosiaan jotakuta piestä. Se on niin kovin eri asia tehdä jotain kettuillakseen toisille tai ollakseen niin kovin tärkeä kun puuttuu epäkohtiin joista tietää ettei ole mitään oikeaa aihetta, kun todella ottaa osavastuu kanssaihmisen kohtalosta tositilanteessa.

Ja se on kamalaa miten itsekin on kuullut tilanteista joissa on käyty porukalla jonkun kimppuun baari-illan päätteeksi ja jopa portsarit vieressä on katsoneet muualle, eikä kukaan tule väliin tai edes soita apua. Jotenkin kieroutunutta : /

Öh, nyt mene muusit ja vellit sekas tässä ketjussa. Joo on uusavutonta, ettei osaa kuoria ja keittää perunoita, mutta se jos joku näkee jonkun hieman epäilyttävän tilanteen, jossa on vaikea tulkita onko kyseessä normaali tilanne lapsiperheessä vai jotain ihan muuta, on pikkasen eri juttu. Esim. naapurin lapsi huutaa kuin syöttiläs ja kuuluu aikuisten huutoa, kolinaa ja ties mitä, siinä sitten naapuri siinä on ihan paniikissa että mitäs nyt tapahtuu ja turvautuu nettiin että mitäs nyt kannattais tehdä kun ei viitti mennä kyselemään naapuriin että mitä te sitä kakaraa hakkaatte vai mistä moinen elämä johtuu. Toi nyt vaan ihan hatusta heitettynä esimerkkinä, tilalla vois olla mikä tahansa muu epäselvä tilanne, missä ei välttämättä mitään pahoinpitelyä ole, vaan sivustakatsoja saattaa tulkita tilanteen väärin.

En muista nähneeni netissä tollasia aloituksia, jossa joku on nähnyt ilmiselvän tilanteen, että lasta/eläintä hakataan tai kohdellaan kaltoin tms. ja vielä ihmettelee avuttomana mitä pitäis tehdä. Toisaalta, mä en roikukaan netissä kaiket päivät ;)

Ja ap:n kannattas ottaa myös kritiikki vastaan, kun kritiikkiä niin auliisti myös viljelee.

Öh, nyt mene muusit ja vellit sekas tässä ketjussa. Joo on uusavutonta, ettei osaa kuoria ja keittää perunoita, mutta se jos joku näkee jonkun hieman epäilyttävän tilanteen, jossa on vaikea tulkita onko kyseessä normaali tilanne lapsiperheessä vai jotain ihan muuta, on pikkasen eri juttu. Esim. naapurin lapsi huutaa kuin syöttiläs ja kuuluu aikuisten huutoa, kolinaa ja ties mitä, siinä sitten naapuri siinä on ihan paniikissa että mitäs nyt tapahtuu ja turvautuu nettiin että mitäs nyt kannattais tehdä kun ei viitti mennä kyselemään naapuriin että mitä te sitä kakaraa hakkaatte vai mistä moinen elämä johtuu. Toi nyt vaan ihan hatusta heitettynä esimerkkinä, tilalla vois olla mikä tahansa muu epäselvä tilanne, missä ei välttämättä mitään pahoinpitelyä ole, vaan sivustakatsoja saattaa tulkita tilanteen väärin.

En muista nähneeni netissä tollasia aloituksia, jossa joku on nähnyt ilmiselvän tilanteen, että lasta/eläintä hakataan tai kohdellaan kaltoin tms. ja vielä ihmettelee avuttomana mitä pitäis tehdä. Toisaalta, mä en roikukaan netissä kaiket päivät ;)

Ja ap:n kannattas ottaa myös kritiikki vastaan, kun kritiikkiä niin auliisti myös viljelee.

Sekoititkohan säkin nyt vähän, tässä ketjussa puhuttiin kyllä ristiin aika erilaisista asioista mutta lähtökohtaisesti tosiaan tarkoitin tuota että jos ei tiedä että siinä tilanteessa soitetaan poliisille kun jotain pahaa tapahtuu tai tehdään lastensuojeluilmoitus kun on ihan oikeasti todisteita siitä että esim. se naapuri lastaan pahoinpitelee, on se todella outoa ja uusavuttomuudeksi osittain kyllä luokittelisin kun en parempaakaan sanaa keksinyt.

Homma tuli alunperin mieleen kissanrääkkäysketjusta joka täällä nyt illalla on pyörinyt ja aina satunnaisesti niitä sattuu silmään ja kuulee tuolla pihoilla miten ihmiset puhuu että sekin lastaan hakkaa mutta kukaan ei puutu jne. Eihän sitä nykyään haluta puuttua naapurin asioihin (ilmeisesti) mutta jos tosiaan neuvoa pitää kysyä netistä niin kyllä se oudoksuttaa.

Hmm. Mitä kritiikkiä en ole ottanut vastaan? Ihan parhaani mukaan olen pyrkinyt kaikkeen vastaamaan ja jos et tosiaan tajunnut niin suurin osa tästä kaikesta perunakeskustelusta on ollut ihan rehellisesti huumorilla heitettyä :)

Sekoititkohan säkin nyt vähän, tässä ketjussa puhuttiin kyllä ristiin aika erilaisista asioista mutta lähtökohtaisesti tosiaan tarkoitin tuota että jos ei tiedä että siinä tilanteessa soitetaan poliisille kun jotain pahaa tapahtuu tai tehdään lastensuojeluilmoitus kun on ihan oikeasti todisteita siitä että esim. se naapuri lastaan pahoinpitelee, on se todella outoa ja uusavuttomuudeksi osittain kyllä luokittelisin kun en parempaakaan sanaa keksinyt.

Homma tuli alunperin mieleen kissanrääkkäysketjusta joka täällä nyt illalla on pyörinyt ja aina satunnaisesti niitä sattuu silmään ja kuulee tuolla pihoilla miten ihmiset puhuu että sekin lastaan hakkaa mutta kukaan ei puutu jne. Eihän sitä nykyään haluta puuttua naapurin asioihin (ilmeisesti) mutta jos tosiaan neuvoa pitää kysyä netistä niin kyllä se oudoksuttaa.

Hmm. Mitä kritiikkiä en ole ottanut vastaan? Ihan parhaani mukaan olen pyrkinyt kaikkeen vastaamaan ja jos et tosiaan tajunnut niin suurin osa tästä kaikesta perunakeskustelusta on ollut ihan rehellisesti huumorilla heitettyä :)

Joo siis noi ruokakeskustelut menee ihan huumorilla ohi aiheen, en mä niistä puhunut. En ole lukenut mitään kissanrääkkäysketjua, enkä myöskään mitään liittyen lasten hakkaamiseen. Ehkä mä olen elänyt pumpulissa kun en kuule/lue joka paikassa järkyttäviä tarinoita siitä ettei väkivaltaan puututa. Tai siis siihen ettei kukaan haluaisi tai osaisi puuttua. Ennemminkin on niin päin, että jos joku kyselee neuvoja miten pitäisi suhtautua johonkin epäilyttävään tilanteeseen, on niin että vastauksina satelee tyyliin "pidä huoli omista asioista, kyylä". En puhu mistään omasta aloituksestani koska sellaisia ei ole :D Musta on parempi että ihmiset kyselee neuvoja ja mielipiteitä jos ovat epävarmoja, kuin että jättävät asian täysin sikseen.

Niin siis toi kritiiikki mitä tuolla edellä ylipäätään joku heittää, että sävysi on aika kärkkäästi muita arvosteleva, sitä meinasin.

Alkuperäinen kirjoittaja ölafkdkf;22110944:

just pikkuveli soitti tänään et "moro systeri! ehtisitkö käymään kun pitäis tehä perunamuussii?" En ollu uskoa korviani, veli on kuulemma sentään yrittänyt monta kertaa mutta epäonnistuu siinä aina. Kysyin että eikö muijas osaa, ei kuulemmma osaa.

mutta muista aiheista: tämän päivän yhteiskunnassa, jos ei osaa soittaa häkeen/poliisille tms tarvittavaan numeroon kun hätä on akuutti, sanoisin ettei se ole uusavutonta vaan ainoastaan avutonta. Kansalaistaito muiden joukossa, tärkein ensiaputoimi tavalliselta tallaajalta.

Samaa olen ihmetellyt monet kerrat!Tähän samaan voi lisätä senkin, että annetaan vieraiden lasten tuhota puoli kotia ja sitten tullaan palstalle päivittelemään.Se lapsi repi makuuhuoneesta verhot ja hakkasi ruokapöydän.Äiti ei sanonut mitään enkä itsekkään...

Joo siis noi ruokakeskustelut menee ihan huumorilla ohi aiheen, en mä niistä puhunut. En ole lukenut mitään kissanrääkkäysketjua, enkä myöskään mitään liittyen lasten hakkaamiseen. Ehkä mä olen elänyt pumpulissa kun en kuule/lue joka paikassa järkyttäviä tarinoita siitä ettei väkivaltaan puututa. Tai siis siihen ettei kukaan haluaisi tai osaisi puuttua. Ennemminkin on niin päin, että jos joku kyselee neuvoja miten pitäisi suhtautua johonkin epäilyttävään tilanteeseen, on niin että vastauksina satelee tyyliin "pidä huoli omista asioista, kyylä". En puhu mistään omasta aloituksestani koska sellaisia ei ole :D Musta on parempi että ihmiset kyselee neuvoja ja mielipiteitä jos ovat epävarmoja, kuin että jättävät asian täysin sikseen.

Niin siis toi kritiiikki mitä tuolla edellä ylipäätään joku heittää, että sävysi on aika kärkkäästi muita arvosteleva, sitä meinasin.

Oon ihan samaa mieltä että on tosi hyvä että on tällaisia paikkoja mistä voi hakea sitä varmistust ja tukea, mutta on ihan kamalaa kun tosiaan joskus saa täältä lukea ja ihan livenä kuulla niitä kun ihmiset pähkäilee että tarttiskohan tehrä jotain kun naapuri pieksee lastaan tai kun kadulla kaksi tyyppiä pieksi jotain denaa, eikä siis tehdä mitään, ei soiteta poliisille eikä ilmoiteta mihinkään, vaan pähkäillään vaan jälkikäteen että jaa, mitäköhän sitä tollasessa tilanteessa kuuluis tehdä. Menee yli hilseen :(

Ja olen pahoillani että asenteeni on tänään(kin) vähän niin ja näin, mieliala ei ole paras mahdollinen ja tyhmänä puran sen täällä muihin. Anteeksi : /

kaikilla ei oo kahta tervettä kättä kuorimaan ja muussaamaan niitä perunoita. kokeileppa ite yhdellä kädellä.

Missä vaiheessa joku on tota väittänyt!Tässähän oli kyse avuttomuudesta ettei yksinkertaisesti OSATA tehdä niin siksi ostetaan.
Ihan eri kastia sitten nämä yksikätiset ja toisinaan kiirehtivät ostajat :)

just pikkuveli soitti tänään et "moro systeri! ehtisitkö käymään kun pitäis tehä perunamuussii?" En ollu uskoa korviani, veli on kuulemma sentään yrittänyt monta kertaa mutta epäonnistuu siinä aina. Kysyin että eikö muijas osaa, ei kuulemmma osaa.

mutta muista aiheista: tämän päivän yhteiskunnassa, jos ei osaa soittaa häkeen/poliisille tms tarvittavaan numeroon kun hätä on akuutti, sanoisin ettei se ole uusavutonta vaan ainoastaan avutonta. Kansalaistaito muiden joukossa, tärkein ensiaputoimi tavalliselta tallaajalta.

Saanko nyt vähän naurahtaa veljelles :D

Ja tuohon jälkimmäiseen puoliskoon; on todellakin avutonta, se on parempi kuvaus ihan yleisesti. En voi kuvitella ettei itsellä omatunto kolkuttaisi todella pahasti jos vain kävelisin tilanteen ohi enkä tekisi yhtään mitään. Ymmärrän sen ettei väliin mennä jossain väkivaltatilanteessa, en menisi kovin helposti itsekään, mutta se ettei edes soita apua.. Sehän on joissain tilanteissa vissiin ihan rangaistavaakin, heitteillejättö. Mitä sitten käytännössä tarkoittaa ja kuka "jää kiinni", en tiedä..

Samaa olen ihmetellyt monet kerrat!Tähän samaan voi lisätä senkin, että annetaan vieraiden lasten tuhota puoli kotia ja sitten tullaan palstalle päivittelemään.Se lapsi repi makuuhuoneesta verhot ja hakkasi ruokapöydän.Äiti ei sanonut mitään enkä itsekkään...

Argh! Ja sitten ollaan vihaisia jälkeenpäin kun ei saa suutaan auki :headwall:

kaikilla ei oo kahta tervettä kättä kuorimaan ja muussaamaan niitä perunoita. kokeileppa ite yhdellä kädellä.

Missä vaiheessa joku on tota väittänyt!Tässähän oli kyse avuttomuudesta ettei yksinkertaisesti OSATA tehdä niin siksi ostetaan.
Ihan eri kastia sitten nämä yksikätiset ja toisinaan kiirehtivät ostajat :)

Kiitos että ymmärsit pointin :)

joo ja sit ne maksaa mansikoita sellanen pieni rasia :O uusin bongaus on salaattisekotus, siis ei hyvää päivää jos ei ihmiset osaa salaattia, kurkkua ja tomaattia pilkkoa ni haloo!

Ensinnäkin, niissä sekoituksissa ei ole kurkkua ja tomaattia.
Toiseksi, mä ostan mieluummin sellaisen valmiin pussin esim. töihin evääksi (ja siihen lisukkeet), kuin ison kerän tai ruukun työpöydälle/jääkaappiin seisomaan. Kaikilla ei edes ole mahdollisuutta pestä salaatteja muualla kuin vessassa, saati välineitä pilkkomiseen yms. Pussista saa kaadettua salaatit suoraan lautaselle, päälle kirsikkatomaatit, vaikka fetakuutiot ja purkista ananasta, tai ihan mitä vaan. Tulee kumminkin halvemmaksi kuin jotku 8 euron valmissalaattiannokset.
Kotiin ostan toki ruukussa tai kerässä.

nykyihmiset on uusavuttomia, katotaan esim kauppojen hyllyjä missä on valmiina vaikka mitä esim lihamureke. kuka ei osaa tehä lihamureketta ite?? :O tai jotku kastikkeet lisää vain makkarat-tyyliin. ei ihme jos tän päivän kakarat ei osaa aikuisena tehä mitään ite.

Mä en osaa:wave: Musta se on ällöttävää joten enpä ole koskaan tehnyt, eli en tiedä miten laitetaankaan, pitäiskö? :D
Mutta juu chala peesaan :D

Mä en osaa:wave: Musta se on ällöttävää joten enpä ole koskaan tehnyt, eli en tiedä miten laitetaankaan, pitäiskö? :D
Mutta juu chala peesaan :D

Mua jäi häiritsemään että en kyllä muista nähneeni valmista lihamureketta.. Ei sillä että olisin etsinytkään, siksi varmaan olen missannut :D

Tiiru kun sä tarpeeksi mammaudut kun poju kasvaa niin sit on hyvä aika opetella jos siltä tuntuu :D

Vain oma vallitseva todellisuus on faktaa, onhan se nyt ihan loogista että kaikilla muillakin pätee samat säännöt ihan eri tilanteisiinkin, saati sitten samoihin :whistle:

Mun kestosuosikkeja on kun helposti raskautuneet neuvoo vuosia yrittäneitä; lakkaatte vaan yrittämästä ja stressaamasta, niin mekin onnistuttiin (3kk:ssa) :D

Juu rupes kiehuu kun luinkin tän..AARGH!
"Älä ajattele asiaa niin mäkin hups keikkaa tulin raskaaks"
"älä stressaa, siitä se vaan johtuu" jep jep :whistle::D

Mua ärsyttää ikuisuus kysymykset "Olenkohan raskaana", eikö sitä testipaketin mukana tulevaa ohjetta osata lukea/netistä etsiä tietoa, kun eihän kukaan voi sanoa onko joku raskaana vai ei...

Yhteistyössä