Välillä on ihan pakko ihmetellä ihmisten uusavuttomuutta(?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua jäi häiritsemään että en kyllä muista nähneeni valmista lihamureketta.. Ei sillä että olisin etsinytkään, siksi varmaan olen missannut :D

Tiiru kun sä tarpeeksi mammaudut kun poju kasvaa niin sit on hyvä aika opetella jos siltä tuntuu :D

Hehehe :D Totta ;)
Mua ällöttää melkein kaikenlaiset lihat ja tuo on pahimmasta päästä jostain syystä :D
ETENKIN se valmis limaklöntti siellä kaupassa... yyyyök :D
Pitää totuttautua etten kasvata pientä nirsoa ;)

[QUOTE="vieras";22111161]Mua ärsyttää ikuisuus kysymykset "Olenkohan raskaana", eikö sitä testipaketin mukana tulevaa ohjetta osata lukea/netistä etsiä tietoa, kun eihän kukaan voi sanoa onko joku raskaana vai ei...[/QUOTE]

On se silti parasta kun kysytään samaa ja lopuksi sanotaan että 'kun en viitsinyt vielä testiä tehdä' :D
Ah, on se kuumeilu vaan niin kummallista aikaa (muistelee lämmöllä) :D

Hehehe :D Totta ;)
Mua ällöttää melkein kaikenlaiset lihat ja tuo on pahimmasta päästä jostain syystä :D
ETENKIN se valmis limaklöntti siellä kaupassa... yyyyök :D
Pitää totuttautua etten kasvata pientä nirsoa ;)

Mä olin niin ylpee tänään kun esikko maistoi mummun paistamia sieniä ihan onnessaan ja peräti tykkäs, ja minä, vannoutunut sienivihaaja ja -ällöäjä vaan hymyilin vieressä ja kannustin 'voi kun näyttää hyvältä, eiks maistukin herkulliselta' :D Oon mä vaan kauhee huijari :saint:

[QUOTE="PsychoKiller";22110551]Mä olen ihan rehellisesti vaan niin laiska, että sen takia ostan lähes valmiiksi tehtyä ruokaa.

Mutta mulla ei oo lapsia, niin ei tarvi olla roolimalli, joten saan jatkaa laiskan tottumuksia.[/QUOTE]

Peesi. Keittotaidoista huolimatta syyni puolivalmisteiden käyttöön on ensisijaisesti juuri laiskuus, joskus myös kiire.

Minulla on tosin myös lapsia, kaksi poikaa, joille olen ilomielin opettanut paitsi perinteisen ruoanlaiton salat, myös puolivalmisteiden käytön. Parempi nälkään on tehdä überyksinkertainen broilerikastike riisillä kuin sipsipussi. :) Ja broileri tarkoittaa hunajamarinoituja filesuikaleita, kastike tulee ruokakermasta ja ripauksesta soijaa, ja riisit tulevat - tadaa - pussipikariisistä. Niin kätevää, että teinipojatkin siihen ryhtyvät, ja hyvääkin vielä.

Kaikille ykkösjuttu ei ole kotimarttyyrinä oleminen, jos muitakin kiinnostuksen kohteita ja muutakin tekemistä on. Usein on myös todella vähän aikaa laittaa perheelle ruokaa - mikäs silloin sen kätevämpää, kuin pakasteperunamuusi ja vaikka valmiit pakastelihapullat ja pikakastike kermasta. :)

Niin, kiillotelkaa te vaan sitä sädekehäänne, jos teistä tuntuu, että itse tekeminen tekee teistä jotenkin parempia ihmisiä. Kai teette myös leivän, jäätelön, lihaliemen, hillot ja mehut itse?

Missä se raja muuten menee - mitkä tuotteet ovat nounou, jos ei halua uusavuttoman leimaa otsaansa?

[QUOTE="iina";22111270]Peesi. Keittotaidoista huolimatta syyni puolivalmisteiden käyttöön on ensisijaisesti juuri laiskuus, joskus myös kiire.

Minulla on tosin myös lapsia, kaksi poikaa, joille olen ilomielin opettanut paitsi perinteisen ruoanlaiton salat, myös puolivalmisteiden käytön. Parempi nälkään on tehdä überyksinkertainen broilerikastike riisillä kuin sipsipussi. :) Ja broileri tarkoittaa hunajamarinoituja filesuikaleita, kastike tulee ruokakermasta ja ripauksesta soijaa, ja riisit tulevat - tadaa - pussipikariisistä. Niin kätevää, että teinipojatkin siihen ryhtyvät, ja hyvääkin vielä.

Kaikille ykkösjuttu ei ole kotimarttyyrinä oleminen, jos muitakin kiinnostuksen kohteita ja muutakin tekemistä on. Usein on myös todella vähän aikaa laittaa perheelle ruokaa - mikäs silloin sen kätevämpää, kuin pakasteperunamuusi ja vaikka valmiit pakastelihapullat ja pikakastike kermasta. :)

Niin, kiillotelkaa te vaan sitä sädekehäänne, jos teistä tuntuu, että itse tekeminen tekee teistä jotenkin parempia ihmisiä. Kai teette myös leivän, jäätelön, lihaliemen, hillot ja mehut itse?

Missä se raja muuten menee - mitkä tuotteet ovat nounou, jos ei halua uusavuttoman leimaa otsaansa?[/QUOTE]

Tää oli NIIN hyvä!
Kyllä minä osaan tehdä muusit, salaatit ja ihan kaikki ja joskus teinkin ihan innolla. Nyt ei aika ja halut riitä ja ihan hyvillä mielin sekoittelen valmista muusia purkista, lisään voita ja hyvää on. Mulla muutakin tekemistä ku pestä ja kuoria perunoita ja pestä sen jälkeen altaita...Osallahan se hygienia on sitä ja tätä siellä keittiössä - menee siihen siivoukseenkin aikaa.

Ja tuo - missä menee se raja ;) Ei kai nää ihmettelijät VAAN osta valmista PUSSILEIPÄÄ, herrajumala jos ei jauhoja, hiivaa, suolaa ja vettä osaa leiväksi paistella ni ouuuumaikaaad. Hirveetä!

nykyihmiset on uusavuttomia, katotaan esim kauppojen hyllyjä missä on valmiina vaikka mitä esim lihamureke. kuka ei osaa tehä lihamureketta ite?? :O tai jotku kastikkeet lisää vain makkarat-tyyliin. ei ihme jos tän päivän kakarat ei osaa aikuisena tehä mitään ite.

Mää lähinnä osta nuita valmisruokia siks, että jos tiedän että on kiireinen päivä tms. Usein teen kyllä ihan itse alusta loppuun ihan perusruokaa kotona. Toki täällä palstalla miettii usein, että oikeastikko nuo ei tajua tuota ja kysyy ihan tosissaan?! Kun provojakin löytyy niin ei voi olla aina varma...

nykyihmiset on uusavuttomia, katotaan esim kauppojen hyllyjä missä on valmiina vaikka mitä esim lihamureke. kuka ei osaa tehä lihamureketta ite?? :O tai jotku kastikkeet lisää vain makkarat-tyyliin. ei ihme jos tän päivän kakarat ei osaa aikuisena tehä mitään ite.

samaa oon pohtinut.. lenkkimakkaraki on pienitty valmiiks keittoa varten, ja just toi valmis lihamureke ja maksamakkaraki on siivutettu valmiiks ettei tartte kaivaa sieltä pötköstä ja levittää.

Täällä on harva se päivä aloituksia joissa kysytään mitä pitäisi tehdä kun naapuri pieksee lastaan tai kaveri rääkkää kissaansa tai lasta kiusataan koulussa tai mitä ikinä.

Ymmärrän hyvin että haetaan vertaistukea ja kannustusta että uskaltaa asiaan tarttua ja joukkoon tietty mahtuu aina provojakin, mutta tuntuu ihan hullulta että kysyykö joku oikeasti sen takia ettei tiedä mitä pitää tehdä? Jäädään vain odottamaan kunnes joku sanoo mihin soittaa?

mä en tajua sanaa uusavuttomuus. Ihmisten pitää tietää ja osata ja muistaa miljoona kertaa enemmän kuin vaikka 100 vuotat sitten, eivätkä geenit ole kuitenkaan sen kummemmat.

Sitten me ihailemme vanhuksia, vaikka oikeasti nykynuoriso on sellaisen maailman edessä, että vanhukset ovat loikoilleet perseellään koko elämänsä verrattuna siihe. Koko pallo tuhottu, ja luonnonvarat käytetty.

Ja me haukumme täällä aina nuoria ja köyhiä.
esim. tämän päivän hesarissa oli juttu afrikkalaisesta miehestä, joka oli muka rikas ihminen omassa maassaan ja tuli tänne opiskelemaan.
Lähes kuoli nälkää. Kunnes sai jonkun rahoitatmaan hänen elämänsä, tutustui siis johonkin hyväntekijään.
Eikä edes hänen perhe ymmärrä, että euroopassa ei niin vain rikastukaan, vaan euroopassa nuoren elämä on kovaa. Jutussa kerrottin, ettäm oni käyttää köyhän epätoivoista asemaa hyväkseen ja esim. maksaa muutaman euron tuntipalkkaa.

ihmisiä on paljon ja luononnvaroja vähän, ja pääomarikkaat keräävät kaiken omaan pussiin. ja heitä me ihailemme.

Ihan yleinen kommentti viimeisimmille ruokaihmettelijöille: Otattekohan te nyt vähän liian vakavasti huumorilla kirjoitetut kommentit ;)

Eihän se nyt siitä ole kiinni että pitäisi itse kasvattaa se lehmä ja tehdä alusta saakka pihvi tai perunat omasta pellosta, kasvattaa vilja leipään jne. vaan että jos oikeasti ei osaa tehdä perunamuusia tai jos ei ole edes pienintä hajua miten aineksista yhdistelemällä saa leipää niin onhan se vähän hassua, pimennossa elänyt jossain määrin ;) Älkää aina lukeko kaikkea niin pipo kireällä :)

Ääh, alun parin viestin jälkeen:

Kyllä kai nämä kyselijät oikeasti tietää mihin numeroon voi soittaa, mutta olisko enemmän moraalisen tuen hakua. Että haetaan rohkeutta ilmoittaa kaveri, naapuri, tuttu. Ja ehkä joskus mietityttää sekin, onko raja ylitetty -ei se sama kaikilla ole. Mietitäänpä vaikka sitä taannoista juttua kun vanhemmat menee taloyhtiön saunaan itkuhälärin kanssa kun pienet lapset nukkuu: osan mielestä ok, osan taas ei ollenkaan oikein.

Ja valmiit murekkeet ja pottumuusit... ei kai nyt tartte olla kyse siitä etteikö osaisi, mutta jos ei vaan kerta kaikkiaan viitsi kuluttaa yhtään enempää aikaa keittiössä, jos vaikka inhoaa pottujen kuorimista? Ihan hölmöä kuvitella näiden einesten käyttäjien olevan itteä tyhmempiä ja kyvyttömämpiä ruuanlaittoon. Uusavuttomuuden taivastelun sijaan kysyiinkin, että onko se oma sädekehä nyt kiiltävämpi kun ihan "osaa" keittää potut itse ja upottaa kädet mureketaikinaan? :D

Yhteistyössä