Onko luottotiedoton todellakin kakkosluokan kansalainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei hemmetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse olen vuokranantaja ja olen nähnyt vuosien aikana jos jonkinnäköistä tallaajaa asunnoissani! Olen jopa vuokrannut luottotiedottomille ihan vaan hyvää hyvyyttäni. Sitä tosin en enää ikinä tee! Toinen jätti maksamatta vuokran ja sitä kertyi 2500 euron verran kun häätöä ei saanutkaan niin vaan ( varsinkin kun vuokralainen tietää oikeutensa ) toinen hyväkäs pilasi koko asunnon tupakoimalla sisällä ja pintaremontteihin ja muihin korjaustöihin tämän jälkeen meni tuhansia euroja (esim. pilattu parketti ) Vuokrasopimukset hyvin selkeitä ja olen vielä eritellyt, että asunnoissa EI tupakoida jne jne. Näiden minun kokemusten jälkeen pidän kyllä luottotiedotonta täysin kykenemättömänä hoitamaan asioita tai luottamaan yhteenkään luottotiedottomaan.

Itse sain vuokra-asunnon ilman luottotietoja vaikka vuokranantaja niitä kysyi ja tarkistikin löytäen pitkän listan merkintöjä, jotka sain erotessanni kun toinen osapuoli ei hoitanutkaan raha-asioita, yhteinen tili, yhteinen talous - no, enpä enää tulevaisuudessa sitä virhettä tee. Ikinä ei ole vuokrista tullut maksuhäiriömerkintöjä. Minulla on myös tuollainen 6000e perinnässä ja sieltä on nyt ajan myötä tullut jopa ehdotuksia lyhentää summaa parikymppiä kuussa ja ilman että korot enää kasvavat. Kohta aion tarjoukseen tarttuakin, vielä ei ole ollut energiaa alkaa niihin paneutua. Veronpalautuksethan toki ovat menneet lyhennyksiin vuosittain. Olen ollut äitiyslomilla ja hoitovapaalla ja tiedän tuon olevan pikkusumma, jonka saan maksettua pian työelämään palattuani. Aion silti rauhassa vielä opiskellakin, vaikka velkasumma roikkuisi odottamassa lopullista maksuansa. Työelämään palattua voin hakea vaikkapa Takuusäätiöltä yhden lainan jolla saan kaikki velat kuitattua ja lyhennän sitten sen vaan pois.

Kovin suurta kannustusta ei ole eikä motivaatiotakaan tällä hetkellä velkaa alkaa pienistä tuloista lyhentää, koska se merkintä tulee joka tapauksessa olemaan vielä ainakin pari vuotta sen jälkeen kun velka on maksettu pois enkä näin ollen konkreettisesti siitä juurikaan nyt hyötyisi, kun en muutenkaan ole esim. hakemassa asuntolainaa lähivuosina.

Tuolla yhdessäkin ketjussa säälitään vuokranantajaa jos se ei hoksaa katsoa luottotietoja.
Luottotiedottoman on aikalailla mahdotonta saada vakuutuksia.
Ei saa tilata laskulle tai osamaksulle.

Ajatellaanko tosiaan heti että kun luottotiedot on menneet, ei ihminen enää ikinä hoida laskujaan ja on osapuilleen pelkkää paskaa, yhteiskunnan loskaa???

Minulla luottotiedot menivät n. 5 vuotta sitten, enkä ole saanut euroakaan siitä 6 tuhannesta eurosta lyhennettyä, mutta koko tämän 5 vuotta olen jokaisen laskuni maksanut mitä on normaalisti tullut ja aion maksaakin. Velkaa lyhennän sitten joskus jos taloudellinen tilanteeni paranee.
Vakuutus olisi kiva saada, vaan kun olen lokaa, niin en saa.

Ei tarvitse olla edes luottotiedoton ollakseen toisen luokan kansalainen. Olen työssäkäyvä, maksuhäiriötön nainen joka ei saa edes pientä lainaa ilman takaajia. :(

Ei tarvitse olla edes luottotiedoton ollakseen toisen luokan kansalainen. Olen työssäkäyvä, maksuhäiriötön nainen joka ei saa edes pientä lainaa ilman takaajia. :(

tuo on kyllä ihan roskapuhetta. Kyllä lainan saa ilman takaajia jos on asiansa hoitanut ja tulot ja menot tasapainossa ja maksukykyä hoitaa laina. Ikinä en ole yhteenkään lainaan takaajia tarvinnut ja Monet kaverinikin saaneet yksin ilman takaajia isonkin lainan.

[QUOTE="Liisa";22135964]tuo on kyllä ihan roskapuhetta. Kyllä lainan saa ilman takaajia jos on asiansa hoitanut ja tulot ja menot tasapainossa ja maksukykyä hoitaa laina. Ikinä en ole yhteenkään lainaan takaajia tarvinnut ja Monet kaverinikin saaneet yksin ilman takaajia isonkin lainan.[/QUOTE]

Heh...totta. Mitenköhän mä ajattelin, että kyse oli pienestä asuntolainasta. Tonnin parin lainan ilman takaajia saa varmasti pankista pienipalkkainenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22135448:
Ja miten niin 6000 euron velkaa ei kannata lyhentää 600 eurolla vuodessa vaan on järkevämpää antaa sen kasvaa korkoa koko ajan?

koska se 600 menee ulosottokorkoihin, mutta itse velka ei lyhene senttiäkään. Näin se vaan on. Tämän on ihan ulosottomiehen kertomaa. ELi jos maksaa niin pitäisi maksaa JOKA kuukausi tuon 600e ja enemmän, sit vois lyhentyä velkakin.

Itse sain vuokra-asunnon ilman luottotietoja vaikka vuokranantaja niitä kysyi ja tarkistikin löytäen pitkän listan merkintöjä, jotka sain erotessanni kun toinen osapuoli ei hoitanutkaan raha-asioita, yhteinen tili, yhteinen talous - no, enpä enää tulevaisuudessa sitä virhettä tee. Ikinä ei ole vuokrista tullut maksuhäiriömerkintöjä. Minulla on myös tuollainen 6000e perinnässä ja sieltä on nyt ajan myötä tullut jopa ehdotuksia lyhentää summaa parikymppiä kuussa ja ilman että korot enää kasvavat. Kohta aion tarjoukseen tarttuakin, vielä ei ole ollut energiaa alkaa niihin paneutua. Veronpalautuksethan toki ovat menneet lyhennyksiin vuosittain. Olen ollut äitiyslomilla ja hoitovapaalla ja tiedän tuon olevan pikkusumma, jonka saan maksettua pian työelämään palattuani. Aion silti rauhassa vielä opiskellakin, vaikka velkasumma roikkuisi odottamassa lopullista maksuansa. Työelämään palattua voin hakea vaikkapa Takuusäätiöltä yhden lainan jolla saan kaikki velat kuitattua ja lyhennän sitten sen vaan pois.

Kovin suurta kannustusta ei ole eikä motivaatiotakaan tällä hetkellä velkaa alkaa pienistä tuloista lyhentää, koska se merkintä tulee joka tapauksessa olemaan vielä ainakin pari vuotta sen jälkeen kun velka on maksettu pois enkä näin ollen konkreettisesti siitä juurikaan nyt hyötyisi, kun en muutenkaan ole esim. hakemassa asuntolainaa lähivuosina.

sun kantsis haklea itsesi velkasaneeraukseen, saisit pitää veronpalautuksetin.

koska se 600 menee ulosottokorkoihin, mutta itse velka ei lyhene senttiäkään. Näin se vaan on. Tämän on ihan ulosottomiehen kertomaa. ELi jos maksaa niin pitäisi maksaa JOKA kuukausi tuon 600e ja enemmän, sit vois lyhentyä velkakin.
Mutta eikös nyt ole kuitenkin järkevämpää maksaa edes niitä ulosottokorkoja eikä antaa vielä niidenkin kertyä alkuperäisen velkasumman päälle? Kokonaisvelka ei siitä pienene, mutta ei myöskään suurene. Tai ainakaan suurene niin paljoa kuin jos ei maksa yhtään mitään.

Pelkän koronkin lyhentäminen on erittäin järkevä teko. Velkaan tulee kuitenkin korkoa korolle ja jos ei maksa yhtään, niin velka kasvaa yllättävän suureksi alkuperäiseen verrattuna.

Ei mielestäni.
Luottotiedotkin kun menee ihmisiltä eri syistä,jotku niistä ovat ihan jopa ymmärrettäviä.
Eikäs sen pitäis vaikuttaa jos on joskua ollut vaik niin masentunut,ettei ole asioitaan pystynyt hoitamaan.Inhottavaa et ihminen luokitellaan sen vuoksi koko elämäkseen paskakasaksi.

Ai.itselläni velka on kyllä lyhentynyt:D

Meneehän siitä juu suuri osa korkoihin,joku 50e kk on vähä siinä ja siinä et kandeeko niin pikku summaa maksaa.
Koittaa tinkiä jostain et maksaa vaik kolmen-neljän kk välein isomman summan.

Tolla sun periaatteel joka kk tulee velkaan siis 600e lisää?;)

[QUOTE="vieras";22136319]Pelkän koronkin lyhentäminen on erittäin järkevä teko. Velkaan tulee kuitenkin korkoa korolle ja jos ei maksa yhtään, niin velka kasvaa yllättävän suureksi alkuperäiseen verrattuna.[/QUOTE]
Näinpä!!! Tein juuri laskelman, jossa oletusarvona siis tuo, että 6000 euron ulosottovelasta 600 euroa vuodessa menisi ulosottokorkoihin. Velallisilla A ja B on kummallakin tuo summa ulosotossa, A maksaa 600 euroa vuodessa, B ei, koska se menisi pelkkiin korkoihin. Tilanne olisi seuraava:

1. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 6000 e
2. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 6600 e
3. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 7260 e
4. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 7986 e
5. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 8784 e
6. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 9663 e
7. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 10629 e
8. vuosi velkaa A:lla 6000 e, B:llä 11692 e
Nyt kummankin tulot nousevat siten, että vuodessa pystyy maksamaan 400 e enemmän kuin aiemmin eli 1000 e. Koska B:llä tonni ei riitä edes ulosottokorkoihin, A jatkaa maksamista, B ei.
9. vuosi velkaa A:lla 5600 e, B:llä 12861 e
10. vuosi velkaa A:lla 5160 e, B:llä 14147 e
11. vuosi velkaa A:lla 4676 e, B:llä 15561 e
12. vuosi velkaa A:lla 4143 e, B:llä 17117 e
13. vuosi velkaa A:lla 3557 e, B:llä 18828 e
14. vuosi velkaa A:lla 2913 e, B:llä 20710 e
15. vuosi velkaa A:lla 2204 e, B:llä 22781 e
16. vuosi velkaa A:lla 1424 e, B:llä 25059 e
17. vuosi velkaa A:lla 566 e, B:llä 27564 e
18. vuosi velkaa A:lla 0 e, B:llä 30320 e.

Kumpikohan kannattaisi olla: A vai B?

Itkettää melkeen kun näitä lukee. Oma elämä on niin pilalla luottohäiriömerkinnän vuoksi että olen ollut monesti vähällä oikeasti tappaa itseni. En tule koskaan olemaan "kunnon kansalainen", vaan luottohäiriömerkintä seuraa iän päivää - siltä ainakin tuntuu.
Kaikki vaan lyttäävät ja sanovat että oma on vikasi.

Lapsi on tulossa, en saa asuntoa, en vakuutuksia, en mitään, haluaisin kuolla. Velkaa on n. 7000 euroa ja ne on tullut tehtyä joskus 18-vuotiaana. Olen opiskelija niin ei ole millä maksaa. Helppo se on niiden puhua ketkä ei ole koskaan tehneet virheitä raha-asioiden kanssa. Antaisin mitä vaan jos saisi nuo velat pois. Suuri osa veloista on tullut muuten kuin omaa syytäni, mut minkäs teet.

En jaksa enää tätä ja ymmärrän ihmisiä jotka päättää päivänsä velkojen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja miimiiminä:
Itkettää melkeen kun näitä lukee. Oma elämä on niin pilalla luottohäiriömerkinnän vuoksi että olen ollut monesti vähällä oikeasti tappaa itseni. En tule koskaan olemaan "kunnon kansalainen", vaan luottohäiriömerkintä seuraa iän päivää - siltä ainakin tuntuu.

Lapsi on tulossa, en saa asuntoa, en vakuutuksia, en mitään, haluaisin kuolla. Velkaa on n. 7000 euroa ja ne on tullut tehtyä joskus 18-vuotiaana. Olen opiskelija niin ei ole millä maksaa. Helppo se on niiden puhua ketkä ei ole koskaan tehneet virheitä raha-asioiden kanssa. Antaisin mitä vaan jos saisi nuo velat pois. Suuri osa veloista on tullut muuten kuin omaa syytäni, mut minkäs teet.

Pakkoko se oli vielä lasta alkaa tekemään tuohon tilanteeseen? Oikeasti, jos ei saa edes asuntoa niin lapsenhankintaa olisi syytä siirtää. Puhumattakaan siitä, että viestisi perusteella vaikutat olevan masentunut. Ei mitenkään otolliset olot kasvattaa lasta, joka muuten tuo uusia menoja.

[QUOTE="vieras";22136413]Pakkoko se oli vielä lasta alkaa tekemään tuohon tilanteeseen? Oikeasti, jos ei saa edes asuntoa niin lapsenhankintaa olisi syytä siirtää. Puhumattakaan siitä, että viestisi perusteella vaikutat olevan masentunut. Ei mitenkään otolliset olot kasvattaa lasta, joka muuten tuo uusia menoja.[/QUOTE]

En ole tarkoituksella alkanut tekemään. Tilanne nyt on tämä ja ei voi mitään. Ei tuo sun jossittelu auta mitään. Alkaa nyt vielä mun kasvatustaidoista.. Yksinhuoltajuus odottaa, ei tule olemaan helppoa. Lapsi on parasta mitä mulle on ikinä tapahtunut, kunhan nyt vaan jotenkin eläis siihen asti että pääsee töihin.

No ei ole kivaa olla se velkoja joka ei koskaan saa rahojaan, kyllä velat pitäisi aina maksaa viimeisen korkopenniin asti velkojalle. Ja valtio tms taho voisi osoittaa näille velallisille jotain työpaikkoja .. siis niille jotka eivät sitä omatoimisesti löydä.

Alkuperäinen kirjoittaja miimiiminä:
En ole tarkoituksella alkanut tekemään. Tilanne nyt on tämä ja ei voi mitään. Ei tuo sun jossittelu auta mitään. Alkaa nyt vielä mun kasvatustaidoista.. Yksinhuoltajuus odottaa, ei tule olemaan helppoa. Lapsi on parasta mitä mulle on ikinä tapahtunut, kunhan nyt vaan jotenkin eläis siihen asti että pääsee töihin.

En sanonut mitään kasvatustaidoistasi. Yleensä vain masentuneelle ihmiselle lapsen kasvattaminen on vielä rankempaa kuin sellaiselle, joka ei sairasta masennusta (tai muutakaan vakavaa sairautta). Siihen vielä rahahuolet päälle niin en todellakaan kadehdi tilannettasi. Voimia vaan sulle.

Mun on tosi vaikee ymmärtää miksi joku antaa elämänsä mennä siihen pisteeseen et luottotiedot menee. Niin kauan kun on velkaa niin saa mun puolesta ollakkin "kakkosluokan kansalainen" jos ei pysty hoitamaan velkojaan pois. Ja eniten ärsyttää toi asenne etten jaksa keskittyä velkaa lyhentään ja yksikin entinen työkaveri olisi juuri saanut luottotietonsa takasin kun jo ilmotti et saa mennä uudelleen kun sossusta helpompi saada lisää rahaa.. Mut toisaalta mää oon saanut rahan käyttöoppini kotoa ja jos multa menis luottotiedot niin tuntisin itseni huonoks ihmiseks. En mäkään vuokrais asuntoo luottotiedottomalle. Sori nyt vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja miimiiminä;22136371:

Ei sinulla ole velkojen suhteen vielä toivoton tilanne. Älä anna periksi. :hug:

Kiitos :) Tuon summan saa vielä maksettua suht helposti kun pääsee töihin. Olisinkin mennyt heti kun koulu loppuu tän vuoden lopulla, mutta kun lapsi syntyy alkuvuodesta niin ei voi. Mutta on ihana asia kun lapsi syntyy, ei siinä mitään.

itselleni velat tulivat siitä, kun jouduin 18-vuotiaana muuttamaan kotoa. Isällä oli/on alkoholiongelma ja äidillä mielenterveysongelmia. Oli pakko hankkia huonekaluja ym. Lopulta jouduin oman masennuksen vuoksi jäämään koulusta pois ja elämä meni pitkäksi ajaksi ihan sivuraiteille. Velkataakkaa lisäsi vielä se että isäni oli mm. luvannut maksaa autokoulun ja auton vakuutukset ym ja laskut menivät hänelle, hänkin autoa siis käytti silloin tällöin. No ei hän ollut maksanut ja lopulta monen tonnin velat tulivat mulle. Tiedän, olin lapsellinen ja tyhmä kun uskoin. No kumminkin elämä koheni muutama vuosi sitten, pääsin opiskelemaan haluamaani alaa, valmistun kohta, olen pärjännyt jotenkin tähän asti enkä ole tehnyt uutta velkaa. Ahdistun edelleen postilaatikolle mennessä, siellä on usein kirjeitä perintätoimistoilta jotka muistuttavat vanhoista veloista. Minut on varattomaksi todettu.

Mutta kyllä kai tästä selviää. Minun on pakko turvautua sosiaalitoimiston puoleen ja sitten olen vielä kaikkien halveksima sossupummi, mutta aikanaan menen kyllä töihin ja muutun kunnon kansalaiseksi..

Mä en kestä lukee näitä. Siis ottaa niin kovaa päähän tälläset ruikuttajat. Aina se on ex-puolis/kaveri tms joka on mokannut. Olisko aika katsoa peiliin? Kuinka naiivi on että ottaa toisten lainat omiin nimiinsä? Huh! Joku oli tappamassa itteensä ja raskaana samalla?!? Samaan hengenvetoon totes et ei oo rahaa kun on opiskelija ja velat otettu 18 vuotiaana. Siitä asti ollut opiskelija? Ei pahalla, mutta en mäkään kutsumusammatissani ole, koska on asuntolainat ja lapset jne, eli ei mahdollisuutta alkaa opiskelemaan kun töissäkin on käytävä. Joten teen sitä mistä mulle maksetaan!!!!!! Vittu mitä sakkia.

Mä en kestä lukee näitä. Siis ottaa niin kovaa päähän tälläset ruikuttajat. Aina se on ex-puolis/kaveri tms joka on mokannut. Olisko aika katsoa peiliin? Kuinka naiivi on että ottaa toisten lainat omiin nimiinsä? Huh! Joku oli tappamassa itteensä ja raskaana samalla?!? Samaan hengenvetoon totes et ei oo rahaa kun on opiskelija ja velat otettu 18 vuotiaana. Siitä asti ollut opiskelija? Ei pahalla, mutta en mäkään kutsumusammatissani ole, koska on asuntolainat ja lapset jne, eli ei mahdollisuutta alkaa opiskelemaan kun töissäkin on käytävä. Joten teen sitä mistä mulle maksetaan!!!!!! Vittu mitä sakkia.

Kannattaisko lukea tuo mun edellinenkin mieli. Idiootti. Et säkään kovin fiksulta vaikuta.

Yhteistyössä