Lapsen nilkat *kuva*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysympä teiltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysympä teiltä

Vieras
Onks nää nilkat teidän mielestä ihan normaalit? Tän 2,5-vuotiaan nilkat taipuu mun mielestä aika paljon sisäänpäin, varsinkin toi vasen. Kerran kysyin neuvolassa, mut ei ne siellä siihen mitään sanonu. Mietin vaan et jos tossa on joku virheasento niin olis kai se hyvä tietää ajoissa... Vai kuvittelenko vain, onks toi ihan normaalia yksilöllistä vaihtelua?

Aijaa.com - 6852776.jpg

Meidän lapsella vähän vastaavaa, ehkä hieman voimakkaampana. Käytiin pari kertaa lastenfysioterapeutilla. Eipä tuohon muu auta kuin hyvät tukevat kengät, meille suositeltiin sisälläkin pidettäväksi nilkkaa tukevia kenkiä. Lisäksi paljon monipuolista liikuntaa, mieluiten vaihtelevilla alustoilal kävelyä. Ei siis mitään erityistä jumppaa. Kenkien pitää tukea nilkkaa (jotta ohjaisi tuota nilkkaa oikeaan suuntaan) ja olla pohjasta aika jäykät, tietysti päkiän pitää tukea. Luistelemista ja hiihtämistä ei kannata kiirehtiä, me ehkä nyt otetaan tänä talvena ohjelmaan.

Kiitos vastanneille! Te kenellä on kokemusta niin veisittekö näytille neuvolaan tämän takia? Juuri katselin kaverin lasten nilkkoja ja ero näihin oli niin suuri että aloin miettiä että pitäisikö tästä kysyä just joltain fysioterapeutilta...

Alkuperäinen kirjoittaja kysympä teiltä;22214237:
Kiitos vastanneille! Te kenellä on kokemusta niin veisittekö näytille neuvolaan tämän takia? Juuri katselin kaverin lasten nilkkoja ja ero näihin oli niin suuri että aloin miettiä että pitäisikö tästä kysyä just joltain fysioterapeutilta...

Mun pojan kohdalla asiasta sanottiin 2v neuvolassa ja ohjeena olla mahd paljon avojaloin eirlaisilla alustoilla sekä ulkokegät nilkkaa tukevat eikä kenenkään muun käyttämät. Itselläni oli pienenä tukikengät jne muttei jaloista koskaa tullu kauhean hyvät. Kysy fyssasta jos sua askarruttaa.

siis kaikilla muksuillahan on jossain vaihees kauheet länkkärit, mutta sun lapsella ei näytä olevan sitä koloa tuossa sisäpuolella keskellä.. sitä sanotaan lättäjalksi kun ei märkänä jää sellaista kapeaa kohtaa jalanjälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja kysympä teiltä;22214237:

Mä tossa aiemmin jo vastailinkin. Me saatiin lähete 2-vuotisneuvolasta tuonen lastenfyssalle. Mutta ei siihen th kiinnittänyt mitään huomiota, itse kysyin ja pyysin lähetteen. Mun nykyisen kokemukseni mukaan tuolle riittänee kenkien ja liikunnan preppaaminen. Mutta sua varmaan huolestuttaa, joten kysele josko saisit lähetteen.

Yhteistyössä