hei kaikki viisaammat,teinkö pahan mokan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morkkista pukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

morkkista pukkaa

Vieras
poika 8v on ollut ihan mahdoton höpöttelemään alapäästä..ei tiedä `sellasia` juttuja vielä,mutta pikkusiskolle,joka paljon pienempi naureskelee jos sanoo pimpistä jotain ja tyttöhän tästä yltyy höpöttämään..poika ei ole uskonut lahjonnalla tai kiristämisellä että nyt lopettaa noi jutut..en halua että taapero alkaa kaupassa höpöttelemään rumia. otin pojan puhutteluun ja sanoin että nyt noi loppuu,ja selitin että joskus jos lapset puhuu kamalasti kyseisiä asioita jotkut voi luulla että vanhemmat opettaa niitä ja lapset otetaan pois..no poika tietysti rupesi miettimään että kuinka kauaksi otetaan pois. sanoin että niin kauaksi että asia tutkitaan..ym. sanoin myös että saa niistä asioista normaalisti puhua jos tarve,että ne ihan normaaleja.mutta typerät vitsailut ei ole kivoja.no nyt poika on ruvennut sanomaan siskolle jos sisko yrittää höpötellä että ei veikka tykkää ja sitten siskokin lopettaa höpinän,kun ei toinen naura vieressä. mutta mulla morkkis..että pitikö pelottelemalla se karsia pois,mutta olen jo yrittänyt vaikka mitä..

poika 8v on ollut ihan mahdoton höpöttelemään alapäästä..ei tiedä `sellasia` juttuja vielä,mutta pikkusiskolle,joka paljon pienempi naureskelee jos sanoo pimpistä jotain ja tyttöhän tästä yltyy höpöttämään..poika ei ole uskonut lahjonnalla tai kiristämisellä että nyt lopettaa noi jutut..en halua että taapero alkaa kaupassa höpöttelemään rumia. otin pojan puhutteluun ja sanoin että nyt noi loppuu,ja selitin että joskus jos lapset puhuu kamalasti kyseisiä asioita jotkut voi luulla että vanhemmat opettaa niitä ja lapset otetaan pois..no poika tietysti rupesi miettimään että kuinka kauaksi otetaan pois. sanoin että niin kauaksi että asia tutkitaan..ym. sanoin myös että saa niistä asioista normaalisti puhua jos tarve,että ne ihan normaaleja.mutta typerät vitsailut ei ole kivoja.no nyt poika on ruvennut sanomaan siskolle jos sisko yrittää höpötellä että ei veikka tykkää ja sitten siskokin lopettaa höpinän,kun ei toinen naura vieressä. mutta mulla morkkis..että pitikö pelottelemalla se karsia pois,mutta olen jo yrittänyt vaikka mitä..

No eihän toi ollu ees paha, ja toimi joten turha tuntea morkkiksia! Kyllä 8-vuotias jo ymmärtää mitä höpötellään ja mitä ei.

Ei kai tuo kovin paha ole jos oikeasti olet tuota mieltä. Jokainen vanhempi opettaa lapselleen omat pelkonsa ja asenteensa.

Ite olisin kyllä pelotellut jollain muulla, mun mielestä tuo on aika pelottava ajatusmalli jopa aikuisella. Mieluummin sanoisin vaikka että leikkaan sulta pippelin irti jos ei lopu tuollaiset jutut :D

Jos sun morkkista yhtään helpottaa, sanoin meidän 3 v.:lle joka syö tällä hetkellä tosi huonosti että jos ei ala jokin ruoka pian maistua, niin joudutaan viemään sairaalaan ja ruoka laitetaan letkulla mahaan. Poika sitten kiltisti söi iltapalaa ja aamulla kysyi että mennännkö tänään sinne sairaalaan ja pitääkö sinne jäädä yksin. Pikkasen harmittaa. Selitin sitten että koska ruoka taas maistuu, ei sinne sairaalan tartte lähtee. Sen verran voin asiaa puolustella että se sairaalaan lähtö on ollut kyllä nuorempana lähellä kun on kieltäytynyt syömästä ja juomasta ja kasvu on tyssännyt (kuten nytkin). Kyseessä moniallergikko jolla edelleen suppea ruokavalio.

Sinun käytöksesi meni tuossa asiassa ihan yli sopivan rajan, niin että heilahti.

Kyllä, siinä olet oikeassa, että 8v pitää tietää jo mikä on sopivaa puhetta, mutta 8v on lapsi.
Vaikka hän vaikuttaa taaperosi rinnalla isolta pojalta, niin hän on vielä pieni ja tuo sinun sanomasi juttu, että hänet otetaan pois kotoa, pois äidin ja isin ja sisaruksen luota johonkin vieraaseen paikkaan on pelottavaa tuonikäiselle ja vaikka ei näyttäisi sitä suoraan, niin hän ajattelee sitä ja se pelottaa lasta.

Olisit voinut miljoonalla muulla tavalla puhua lapsellesi, mutta uhkaamalla kotoa pois ottamisella sait hänen perusturvallisuutensa järkkymään ja pahasti.
Ajattele nyt itsekin, pieni lapsi pelkää, että jos sattuu lipsahtamaan tuollainen puhe, kuten lapsille käy, niin joku tulee ja vie pois kotoa.
AJATTELE NYT VÄHÄN MILTÄ LAPSENKIN KANNALTA.

Kannattaisiko puhua lapselle, että hätäännyit ja narrasit, ei kukaan ota häntä pois, mutta koska hän on iso poika niin hän ymmärtää, että pienen kuullen ei saa puhua kaikenlaisia asioita mitä koulussa ja muualla kuulee

kyllä 8-vuotiaalle nyt jotain perusasioita voisi kertoa, jos ei mistään mitään tiedä varmasti höpötteleekin mitä sylki suuhun tuo. Ei mitään tyyliin anatomian kirja esille vaan perusasiat tiskiin ja kun hän ne tietää, ymmärtää varmaan miksi niistä asioista ei ole fiksua huudella!

niin sitä mäkin vähän jäin miettimään, et ootteko te käyny perusasiat ja keskustelut läpi lapsen kanssa jos höpöttää niistä koska ne kiinnostaa? Ja sama juttu taaperonkin kanssa.. Kyllähän kotona voi asioista puhua muttei kylillä huudella, ja luulis sen 8vuotiaan sen ymmärtävän ja jos taas taapero höpisee sukupuolijuttuja kaupassa, niin ei se oo mitään hävettävää, kaikkihan sen tietää ettei sen ikäinen osaa valita paikkaa jossa alkaa keskustella mikä värkki kelläkin on jalkovälissä..

No on meilläkin yritetty lopettaa nuo sukupuolijutut ihan siitäkin syystä, että perheessä on niin kovin monen ikäisiä lapsia niin turhaan nousevat esille pienillä, jotka ei muuten vielä niistä välittäisi. Olen sanonut että äitiltä saa kysyä mutta turha höpöttely on tyhmää, ja olen myös erityisen sinnikkäälle lapselle vetänyt esiin tuonkin ap:n uhkauksen että sitten luullaan että isä ja äiti niitä juttuja on opettanut ja voidaan siksi viedä lapset pois. Kun ei muu auta, ja kun se on ihan totta.

Ei tässä häpeästä ole kysymys, vaan myös siitä että haluan että lapseni oppivat että sukupuolijutut ovat yksityisasia. Se on kulttuuria, eikä sillä varsinaisesti ole tekemistä oman sukupuolisuuden toteuttamisen kanssa. Voi sopiva häveliäisyys suojatakin lasta sitten teinivuosina.

Heh, tuli kyllä sama mieleen :)
Sama kun mun kaveri manas vilkasta poikaansa jolle opetti ettei koulumatkalla saa puhua tuntemattomille. Poika oli sit ajanut jonkun työmiehen ympärillä pyörällä ja huudellut "Äiti sano että mä en saa puhua sulle!" Naapurin äiti oli tämän nähnyt ja kuullut ja soittanut kaverilleni "Miksei teidän poika saa puhua tolle kaivurimiehelle joka kaivaa tota kaapelia?"

Mä en olisi sanonut. Nyt saattaa pojalle iskostua malli että kaikesta ei sovi puhua jottei joudu pois äidin ja isän luota. Saattaa koskea myös asioita joista pitäisi teille puhua, esim. koulukiusaaminen, hyväksikäyttö, murrosiän ongelmat tms.