Haluaisin pitää lasta enemmän kotona (neuvoja kaivataan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Elikkäs poika on 3v5kk ja puhe on viivästynyt ja sen takia on nyt syksyllä aloittanut erityisryhmässä missä saa tarvitsemansa tuen. Poika on aloittanut tämän vuoden helmikuussa päiväkodissa, ensiksi normaalissa isossa ryhmässä ja nyt sykysllä siirtynyt tuonne erityisryhmään. Samassa päiväkodissa ollut siis koko ajan. Olin itse töissä helmi-elokuun ja nyt olen sairauslomalla äitiyslomaan asti eli siis vauva tulossa ja LA maaliskuussa.

Poika on muuten oikein sosiaalinen ja reipas poika. Omaa niin mahtavan persoonan että kyllä on joka paikassa kaikki tädit ja sedät tullu hurmattua herttaisuudellaan =)

Tämä ryhmä on tähän mennessä tuntunut oikein hyvältä paikalta ja poika on viihtynyt todella hyvin vaikka muut ovatkin paljon vanhempia (puolet eskareita). Olen ehdottanut sen jälkeen kun kotiin jäin että pitäisin poikaa kotona nyt enemmän mutta siihenkös ELTO sitten sanoi että ei kannata, ei saa silloin sitä hyötyä tästä ryhmästä jos alkaa pari kertaa viikossa kotona olemaan. Ja voi jopa menettää tämän erityispaikan sen seurauksena, varsinkin jos lyhentäisin päivää. Tällä hetkellä poika on 8.30-15.00 päiväkodissa joka päivä, lukuunottamatta joka toinen viikko olevaa 1 vapaapäivää.

Jopa 1 kerta viikossa olisi liikaa.. Tuo joka toinen viikko 1 päivä kotona tuntuu vaan niin mitättömältä. Harmittaa kovasti vaikka tiedän että poika viihtyy ja saa kavereiden seuraa ja ammattilaisen tukea puheen kehitykseen. Mutta poika myös on todella väsynyt näiden päiväkoti päivien jälkeen ja lähes joka ilta tai aamu sanoo että ei halua päiväkotiin ja tahtoo olla äidin kanssa, tulee aina ikävä äitiä päiväkodissa.

Sitten kun pojan vie päiväkotiin niin kyllähän tuo viihtyy ja tykkää kovasti mutta selvästi haluaisi olla myös äidin kanssa enemmän. Ja minä myös tahtoisin olla poikani kanssa enemmän koska minulla on todellakin nyt siihen aikaa!

Minusta 3-4krt viikossa päiväkotia riittäisi oikein hyvin. Kyllä sitä tukea saa lapsi kotonakin ja meillä on erittäin hyvä ja lämmin suhde pojan kanssa ja aina todella mukavaa yhdessä.
Varsinkin sitten vauvan synnyttyä tahtoisin että poika olisi enemmän mukana eikä vaan niin että toinen lapsi päiväkotiin ja nyt toisen kanssa "laatuaikaa".

Mitähän minun pitäisi tehdä? :/ Kuullostanko nyt ihan typerältä ja pitäisi vaan antaa lapsen olla siellä päiväkodissa joka päivä vai mitä..

meillä esikoinen täyttää ens kuussa 5 vuotta. puhe viivästynyttä, kerran viikossa käydään puh.terapeutilla. itse jäin äityslomalle elokuusta ja nyt poika on käynyt pk-ssa 3pv/viikossa. just sopiva määrä minusta: hän pääse viettämään aikaa minun ja pikkusisausten kanssa kotona ja saa samalla pk:sta sen tuen puhen kehitykseen sekä kaverit :)

[QUOTE="mie";22323713]meillä esikoinen täyttää ens kuussa 5 vuotta. puhe viivästynyttä, kerran viikossa käydään puh.terapeutilla. itse jäin äityslomalle elokuusta ja nyt poika on käynyt pk-ssa 3pv/viikossa. just sopiva määrä minusta: hän pääse viettämään aikaa minun ja pikkusisausten kanssa kotona ja saa samalla pk:sta sen tuen puhen kehitykseen sekä kaverit :)[/QUOTE]

Ihan totta? :o
Olen niin monesti tästä yrittänyt puhua ja aina minulle siellä vaan sanotaan että ei kannata. Että ainakin siinä tapauksessa jos lyhennät päivää niin poika menettää erityispaikkansa jollekkin joka tarvitsee sitä enemmän. Poika ei nuku päiväunia, ei ole nukkunut 1,5 vuoteen joten on kyllä väsynyt näiden päivien jälkeen.
Sitten ehdotin että jos alkaisin hakemaan aina klo 14.00 mutta sanoivat että olisi niin hyvä jos poika saa olla vielä välipalan täällä ja seurustella siinä samalla muiden kanssa. Ovat kuuleman hyviä hetkiä tukea lasta.
Jopa aamupalalle ovat sanoneet että olisi hyvä tuoda, klo 8.00 mutta siihen sanoin että ei käy missään nimessä. Minä haluan itse syödä aamupalan lapseni kanssa. Mutta aamupiiri joka on tärkeä alkaa 8.30 ja sinne on kuulema tultava.

Mitä jos poika olisi aamupäivät päiväkodissa 8-12. Yleensä 12-14 on lepoaika ja silloin ei ole erityistä toimintaa joten en usko että olisi ongelma.
Kysy mitä toimintaa on järjestetty klo 12-15 ja onko se sellaista jota et pysty kotona järjestämään. Mistä poika jää paitsi jos haet klo 12 etkä klo 15

Johan on kökköä. : / Meille ei olla sanottu mitään aikarajoja tuolle kuntouttavalle päivähoidolle. Tai no, jossain vaiheessa kun poju oli hoidossa vain 2 päivää viikossa niin silloin sanoivat että olisi vähän pidentää tuota hoitoaikaa että saisivat siellä paremmin treenattua.

Tyttöä ollaan nyt vähän olosuhteiden takia jouduttu pitämään hoidossa enemmän mitä on itse haluttu. Hänellä käy päiväkodilla avustaja treenaamassa 2h/pv. Tai näin pitäisi olla, avustaja vaan on opiskelija jolla ei aina omat aikataulut osu yhteen ja silloin kun hän ei pääse tulemaan niin ollaan mahdollisuuksien mukaan pidetty tyttö kotona. Kuitenkin tuo avustaja on käytössä vain kun lapsi on päiväkodissa ja treeniohjelman mukaan meille jää kotiin kuitenkin se 5h/viikko omaa harjoittelua ja siihen päälle ne tunnit mitä avustajalta jää uupumaan. Tämän takia on toki järkevää pitää hoidossa silloin kun avustaja sinne pääsee tulemaan.

Marraskuun lopussa syntyy uusi vauva ja tämä avustaja valmistuu ja todennäköisimmin siis lopettaa hommansa vuodenvaihteessa, jatko on sitten auki. Itse toivoisin että pk-henkilökunnasta joku saisi nuo ylimääräiset tunnit käyttöönsä ja sitten pystyttäisiin paremmin niiden kanssa sompailemaan, oma toiveeni olisi että lapsille riittäisi vähemmät hoitopäivät tuolloin.

Ihan totta? :o
Olen niin monesti tästä yrittänyt puhua ja aina minulle siellä vaan sanotaan että ei kannata. Että ainakin siinä tapauksessa jos lyhennät päivää niin poika menettää erityispaikkansa jollekkin joka tarvitsee sitä enemmän. Poika ei nuku päiväunia, ei ole nukkunut 1,5 vuoteen joten on kyllä väsynyt näiden päivien jälkeen.
Sitten ehdotin että jos alkaisin hakemaan aina klo 14.00 mutta sanoivat että olisi niin hyvä jos poika saa olla vielä välipalan täällä ja seurustella siinä samalla muiden kanssa. Ovat kuuleman hyviä hetkiä tukea lasta.
Jopa aamupalalle ovat sanoneet että olisi hyvä tuoda, klo 8.00 mutta siihen sanoin että ei käy missään nimessä. Minä haluan itse syödä aamupalan lapseni kanssa. Mutta aamupiiri joka on tärkeä alkaa 8.30 ja sinne on kuulema tultava.

Ihan totta :) ja tätä lyhyempää viikkoa ovat tukeneet niin puheterapeutti, neurologi, kelto kun myös pk-n henkilökunta.
tosin, meidän poika on tavallisessa ryhmässä, vaikuttaneeko asiaan......

[QUOTE="mie";22323846]Ihan totta :) ja tätä lyhyempää viikkoa ovat tukeneet niin puheterapeutti, neurologi, kelto kun myös pk-n henkilökunta.
tosin, meidän poika on tavallisessa ryhmässä, vaikuttaneeko asiaan......[/QUOTE]

Ahaa, teillä on tavallisessa ryhmässä. No tuskinpa meillekkään näin paljon hoitoja suositeltaisiin tavallisessa ryhmässä koska 20 lapsen ryhmä olisi ihan liikaa eikä poika saisi sieltä tarvitsemaansa tukea. Mutta erityisryhmässä on niin hyvät mahdollisuudet antaa lapselle erityistätukea ja huomiota.

Mutta 3-4 kert/viikossa minusta riitttäisi noin pienelle. =( aijon nyt siis taas yrittää tästä puhua päiväkodissa ja jätin jo puheterapeutillekkin soittopyynnön. Kysyn hänen mielipidettään.

Yhteistyössä