Antaisitko tässä tapauksessa lapsesi leikkiä romanilapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tietenkään antaisi. Joku raja suvaitsevaisuudellakin. Seura tekee kaltaisekseen ja jos lapsella moista kotona niin todennäköiseti hänellä jotai traumoja, jotka heijastuu käytökseen ja sitä kautta muihinkin lapsiin, jotka hänen kanssaan ovat.Mutta hienohelmamammat täällä on valmiita uhraamaan lapsensa suvaitsevaisuuden alttarille.Kun se on nykyään niin muodissa.

En tietty. Mutta varsinkaan nyt en päästä kun tiedän että ovat romaneja.Heilä tuo kulttuuri hippasen eri kuin meillä.Eivätkä lisäksi kunnioita valkolaisnaisia lainkaan niin miksi päästäisin pienen tyttöni leikkimään heidän lapsen kanssa? Yksi riita kun tulisi tytöille niin olisi joku varmaan puukon kanssa oven takana. Ja en usko että päästäis moni muukaan. Täällä nyt on pakko esittää suvaitsevaista.

Ööö, mihis perustat tämän väitteen?

Ei kyllä auennut sun pointti tässä jutussa muutenkaan. Ensin kysyt muiden mielipidettä, tilanteesta, sitten raivostut kaikille, jotka eivät heti ymmärrä olla kanssasi samaa mieltä...

Meillä aikoinan virallisilta ja epävirallisilta tahoilta varoitetiin pojan huonosta seurasta (juu täysin ongeloma perhe sossun asiakkaita liekö monennessa polvessa, alkoholismia, riitoja, linnakierteitä jne tämän kaverin läheisisillä). Kaveri on vieläkin kuitenkin hirmu mukava poika, vaikka taitaa työtävieroksua hänkin. Tosiasia on kuitenkin se, että ne kaikki töllöntyöt on tehty niiden kunniallisten perheiden kullannuppujen kanssa (jotka siis ei saa kaverata kun kunnon perheiden lasten kanssa), ei tämän hulttioperheen pojan kanssa.

Sitä ei tässä elämässä tiedä, mutta selaista havaintoa olllaan ystävien kanssa tehty, että eniten on vanhempina hukassa juuri ne, jotka ylläpitää mielikuvaa lapsensa elämästä oman yhteiskunnallisen/ammatillisen aseman kautta... Niin aikuista lasta ei enää pysty opettamaan elämään ja selviämään tässä elämässä, kyllä ne taidot opitaan lapsena.

Ihan pakko sanoa tähän väliin, että paras kaverini on puolimustalainen, isä kuoli maksakirroosiin, ja äiti on VALKOLAINENalkoholisti. Kaverillani on kolme lasta, kaunis koti, hyvä mies, hyvä ammatti, kaikki kohdallaan. Lapsuudessa se meno oli mitä oli. Ei etninen tausta ja vanhemmat kaikkea määritä. Kaveruus on jatkunut nyt 23 vuotta, ja jatkuu edelleen. Että päästä se tyttö teille leikkimään, jos se tuntuu olevan tärkeä sun lapselle.

[QUOTE="hehe";22336920]Nyt mammat pääsi aiheeseen:kuinka olla suvaitsevainen ja jauhaa paskaa palstalla. Kukaan ei antaisi lapsensa kaveerata tuossa tilanteessa.[/QUOTE]

1. en antaisi lapseni kaveerata mannen kanssa, olen nähnyt täällä päin suomea heidän ''oudot tavat''

2. alkoholisti vanhempien lapset ovat kaikkea muuta, kun hyvää seuraa...

Antaisin leikkiä, mutta vain meillä, mun valvovan silmän alla.

Ensinnä ajattelisin, etten antaisi. Tosiaan, oli kyse romaneista tai kenestä vain, mulla ei oikein ole intressejä olla tekemisissä moiset elämäntavat omaavien ihmisten kanssa. Mutta TOISAALTA, olen itse saanut lapsena leikkiä alkuperältään kaikenlaisten lasten kanssa, myös romanien. Mielestäni tuohon hommaan olisi saanut laittaa enemmänkin rajoja, mutta opin kyllä samalla sekä suvaitsevaisuutta, empaattisuutta ja sain näkemystä erilaisiin kulttuureihin. Omien kokemusteni perusteella (Useita romaniperheitä, aikuisia ja lapsia tunteneena) heidän kulttuurinsa on voimakkaasti omanlaisensa ja niinhän he haluavat sen pysyvänkin. Suurin osa tuntemistani lapsista varasteli (Tämä ei ole yleistys, näin nyt vain on ollut) ja jutut olivat välillä aika hurjiakin, joten haluaisin kyllä olla koko ajan perillä siitä, mitä lapseni kavereidensa kanssa touhuaa. Ehkä alkuun hieman korostetustikin, vaikka tietenkin oman lapsen tekemiset ovat aina tärkeitä.

Olen myös itse kodista, joka ei välttämättä aina tuntunut kaikkien kavereideni vanhempien mielestä kaikkein ihanteellisimmalta. Ts. kaikki kaverini eivät saaneet käydä meillä. Mutta minä sain käydä heillä! Ja tätä olen arvostanut suuresti. Ei minussa vikaa ollut.

Varmaan monessakin lapsessa, tai hänen perheessään, ottamatta edes huomioon alkuperää tai kulttuuria, on seikkoja, jotka eivät aina miellytä. Näin tulee olemaan kun lapsi on teini ja kun hän on aikuinen. Miettisin siis, millaisia kokemuksia haluan lapselleni antaa ja miten niistä hänen kanssaan keskustelen. Ei ole lainkaan yhdentekevää, miten lapsi aikuisena pärjää erilaisten ihmisten kanssa. Ja itse uskon, ettei ihmisen sosiaalisuus, oma taito ajatella ja olla kriittinen sekä samalla suvaitsevaisuus kehity, jos minkäänlaista erilaisuutta ei edes pyritä suvaitsemaan.

Yksi jutttu vaan sä et sovi työskentelemään ongelmaperheitten kanssa sulla on asenne ongelma..vaihda ammattia terveisin vaan toinen joka työskentelee perheitten kanssa joissa on isoja ja pieniä ongelmia. Sun kielen käyttö kertoo susta paljon.

ja vastaus, ei ole lapsen syy mitä vanhemmat tekevät. En tuomitse lasta jo valmiiksi jos hänen vanhempansa aiheuttavat ongelmia..lapset ovat aina lapsia

Yksi jutttu vaan sä et sovi työskentelemään ongelmaperheitten kanssa sulla on asenne ongelma..vaihda ammattia terveisin vaan toinen joka työskentelee perheitten kanssa joissa on isoja ja pieniä ongelmia. Sun kielen käyttö kertoo susta paljon.

ja vastaus, ei ole lapsen syy mitä vanhemmat tekevät. En tuomitse lasta jo valmiiksi jos hänen vanhempansa aiheuttavat ongelmia..lapset ovat aina lapsia

Kenelle osoitit tämän viestisi?

Lapsi on syytön vanhempiensa tekoihin,päästäisin lapsen kotiini mutta omaani en päästäisi heille.Ja olen samaa mieltä kuin Jonsered,mitä merkitystä on lapsen etnisellä alkuperällä.

Kukaan ei kyseenalaistanut sitä, että oliko ap nähnyt nämä dokaamassa ja tappelemassa pihalla vai oliko huhupuheita? Olen pienen asunut elämäni stadin vuokralähiöissä ja kerran olen koko elämäni aikana nähny romanin juovan julkisesti..

[QUOTE="Hoodrat";22337271]Kukaan ei kyseenalaistanut sitä, että oliko ap nähnyt nämä dokaamassa ja tappelemassa pihalla vai oliko huhupuheita? Olen pienen asunut elämäni stadin vuokralähiöissä ja kerran olen koko elämäni aikana nähny romanin juovan julkisesti..[/QUOTE]

Katsoin ap:n kirjoituksen uusiksi. Tyttö oli tämän mukaan nähnyt. Minkä ikäinen on kyseessä. Meilläkin ekaluokkalaisen mielestä "iskä hakkaa" kun läpsäytti leikillään vessalastalla jalkaan kun jotain lapsi vaiheili lastan kanssa. P.s olin itse vieressä.

Päästäsin tytön meille leikkimään. Olen itse leikkinyt aikanaan romanilasten kanssa ja samallatavalla omani saa. Ei se oo lapsen vika jos kotiolot ovat mitä ovat eikä automaattisesti tee lapsestakin ongelmallista.

En antaisi. Olen itse saanut lapsuudessani kokea ihan riittävästi räyhäämistä ja tappeluita juoppojen aikuisten takia. Sellaiseen elämään en halua mukaan enää missään muodossa. En edes lapseni kaverin kautta.

[QUOTE="hoopo";22337326]Kukaan ei päästäs tollöasen perheen lapsen kans leikkimään. Äidin kannattas mennä tohon juopporinkiin, et tietäs vittuilla vähän lisää![/QUOTE]

Mistäs sä tunnet kaikki? Ja tiiät kaikkien puolesta? Mun äiti on ollut ja on työssä jossa kohtaa ongelmaperheitä jne. Silti se on opettanu meidät siihen että ketään ei syrjitä rodun tms perusteella ja sain tosiaan leikkiä romanien kanssa+meillä oli millo ketäkin yösijan tarvitsijaa.
Mä vaan en näe syytä torpata lastakin siksi että sen koti ei oo mallillaan. Ajattelen niin että saa se lapsi kokemusta myös normiperheistä.

[QUOTE="Hoodrat";22337271]Kukaan ei kyseenalaistanut sitä, että oliko ap nähnyt nämä dokaamassa ja tappelemassa pihalla vai oliko huhupuheita? Olen pienen asunut elämäni stadin vuokralähiöissä ja kerran olen koko elämäni aikana nähny romanin juovan julkisesti..[/QUOTE]

Minä sanoinkin siksi, että vastaan annettujen "tietojen" pohjalta...

JOS tilanne olisi ajankohtainen omassa ja lasteni elämässä, kävisin tapaamassa toisen lapsen äitiä ja selvittämässä, mikä on oikea tilanne, ennen kuin päästäisin lapseni toisen lapsen kotiin leikkimään. Tervetullut olisi kuitenkin meille.

Ap sanoo olevansa töissä sosiaalialalla, ongelmaperheiden kanssa ja väittää tutustuneensa mm. romanikulttuuriin vasta siinä vaiheessa, kun oma lapsi on ystävystynyt romanilapsen kanssa. Aika outoa... Kokemusteni mukaan perhetyöntekijät perehtyvät vähemmistökulttuureihin ihan työnsä puolesta, vaikka ei sitten ikinä kohtaisikaan työssään ko. kulttuuria.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
?? Mä en ihan ymmärrä teitä nyt.. :O
Siis oli se lapsi tuossa tilanteessa sitten kantasuomalainen, kiinalainen, romani, jenkeistä, venäläinen, somalialainen, tsetseeni.. ihan sama mikä... niin sitä suuremmalla syyllä toivoisin, että kävisi meillä kylässä! Jos ap:n kuvaus lapsen tilanteesta pitää paikkansa, niin lapsihan aivan erityisesti tarvitsee hyviä kavereita ja itsekin siinä lasta nähdessään voi seurailla, ettei ole ihan hunningolla ja antaa apua tarvittaessa.. eli meillä olis ovet levällään :)
Ja mitä tulee siihen, että päästäisinkä oman lapseni tämän kaverin luo.. no, kävisin siellä kaverin kotona tsekkaamassa tilanteen, että miten on.

Aivan samalla tavalla kuin jonkun kantasuomalaisenki juoppoperheen lapsi vastaavassa tilanteessa. Voisin pirauttaa opettajalle huoleni lapsen hyvinvoinnista ja ko. lapsi olisi tervetullut meille leikkimään, mun lapsi ei heille.
Mun mielestä rotu ei vaikuta tollasessa asiassa. On sitä juoppoja perheväkivaltaa harjoittavia perheitä kaikissa yhteiskuntaluokissa ja roduissa.
Itseasiassa mun yksi tuttava perhe on just tollanen, eikä tulis mieleen laskea mun lasta heille vaikka lapset ovat aina tervetulleita meille. Ja juu olen tehnyt heistä ls-ilmonkin.

Etpä ole sinä ap ihan mallimamma nähtävästi. Kerrot työskenteleväsi ongelmaperheiden kanssa eli luulis sun olevan vähän keskimääräistä sivistyneempi, mutta täällä kiroilet ja haukut pientä viatonta tyttöstä. Huh huh... Mutta vastaanpa minä silti sinulle. En päästäisi 4-vuotiasta lastani leikkimään kenenkään pihalle/kotiin, jos perheessä vanhemmat julkisesti riitelisivät, jos joisivat kaljaa näkyvästi tai muuten eläisivät siten, että en halua sellaista mallia omalleni antaa. Mutta pienen tuollaisen perheen lapsen voisin kyllä silti ottaa meille leikkimään, eikä minun silti tarvitsisi olla tuota kyläilysopimista enempää tuon perheen kanssa tekemisissä. Ei ole minun mielestäni oikein syrjiä huonossa perheessä kasvavaa lasta hänen vanhempiensa vuoksi. Mikäli sitten tämä vieras tyttö osoittaisi itse olevansa huonoa seuraa lapselleni, riitelisi ym. niin ei voisi enää sen jälkeen meille tulla. Mutta siis hei... nämä asiat pätevät kaikkiin lapseni kavereihin/heidän perheisiin etnisestä tausta viis.

Yhteistyössä