Ystävällä likaista, miten kehtaisin huomauttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
En tarkoita sellaista että on sotkuista ja paikat hujan hajan, en itsekään todellakaan ole mikään siisteysintoilija. Mutta heillä on oikeasti likaista. Heillä on koira jonka ulosteita ja pissaa on lattioilla. Käyttävät sitä kyllä ulkona (joskus lenkillä ja joskus takapihalla vaan) mutta se tekee tarpeita silti sisälle. He asuvat rivitalossa.
Roskia he eivät vie kun joskus harvoin, heillä on jätesäkkejä ympäri asuntoa johon roskat laitetaan. Pöydillä ei ole yhtään laskutilaa, kaikki on roskien ja likaisten astioiden peitossa. Niitä pieniä kärpäsiä lentelee keittiössä. Mainoslehtisiä on joka puolella, lattiat täynnä. Myös likaisia vaatteita on siellä täällä. Kylpyhuoneen lattiat ovat tumman lian peitossa, pöntöstä ja lavuaarista puhumattakaan. keittiössä tiskit homehtuvat altaaseen. Heillä haisee kauhealta ja se haju on tarttunut heidän omiin vaatteisiinkin. Lattiat myös ovat roskaiset ja likaiset.

Ovat siis aviopari, noin kolmekymppisiä. Kaikista kauheinta tässä on että heille on tulossa vauva keväällä! Ystäväni on pitkän aikaa puhunut että pitää siivota, mutta ei saa aikaiseksi.

Kyse on hyvästä ystävästäni ja vietän paljon aikaa hänen kanssaan. Tämä siivottomuusasia on ainoa josta en oikein ole osannut puhua. Olen tarjoutunut siivouskaveriksi mutta ystäväni ei halua.

Tarviiko tähän asiaan edes puuttua? En muuten olisi niin huolissani mutta kun vauva on tulossa.. Ystäväni on kyllä kärsinyt masennuksesta (sitä joku kumminkin ehdottaa) ja hänellä on ollut masennuslääkitys mutta on siitä parantunut kuulemma eikä hänellä ole lääkkeitä ollutkaan yli vuoteen. Siivottomuus on vaan jotenkin "jäänyt päälle". Olen myös miettinyt että hankkisin lahjaksi jonkun lahjakortin tai vastaavan johonkin siivouspalveluun mutta olisiko sekin vähän tahditonta? Luulisin että kun heillä saataisiin kerralla siivottua kunnolla niin siellä olisi mukavampi ollakin ja pitäisivät siistinä.. Apua?

menisin ehkä siivous välineiten kans kylään, suuttukoot mutta yöks! tai nappaisin aina kylässä käyvessä roskiksen tai pari mukaan ja veisin pois.

porise ystävän kans, jospa haluais apua mutta ei osaa pyytää tai ei viitti pyytää?

Vauva kun tulee, eikös terkka tule käymään? Ja silloin on oltava siivottuna!
Puhu uudestaan sille ihmiselle! Jos se vaikka tajuais sitten kun puhut terkasta.
Mun sukulaisperheessä on kans aika kamalaa, tosin ei vauvaa ole tulossa.
Järkytyin jopa minäkin kun näin kerran yhden huoneen; puolen metrin kerros tavaraa koko lattia
täynnä. Olen tarjonnut kyllä apuani moneen otteeseen.

Jos se on ystävä, niin kyllä tollaisesta voisi sanoa ihan suoraan. Taatusti se tietää itsekin, ettei ole normaalia asua asunnossa jossa on lattialla koiranpaskoja, astioissa kasvaa hometta ja kärpäsiä lentelee.
Minä sanoisin suoraan, että täällä on nyt niin sontaista että tää on terveysriski. Nyt me siivotaan kunnolla, perse ylös penkistä.

Niin, kai se pitää vaan saada suunsa avattua, että tämä ei nyt oikein ole ihmismäistä asumista. Jotenkin tuntuu vaan niin tyhmältä puuttua toisten asumiseen ja muutenkin koti on sellanen "pyhä paikka". Mutta oikeassa olette, pakko kai se on puhua. Ja itse todellakin voin mennä avuksi ja aloittamaan siivousta.

Vaikka terkkari tekee kotikäynniin, niin ei välttämättä kiinitä mitään huomiota tuollaiseenkaan sotkuun.. Mulla juuri samanlainen kaveri, eikä terkka kotikäynnillä sanonut mitään, vaikka kämppä ihan karseassa sotkussa..

[QUOTE="vieras";22400078]Jos se on ystävä, niin kyllä tollaisesta voisi sanoa ihan suoraan. Taatusti se tietää itsekin, ettei ole normaalia asua asunnossa jossa on lattialla koiranpaskoja, astioissa kasvaa hometta ja kärpäsiä lentelee.
Minä sanoisin suoraan, että täällä on nyt niin sontaista että tää on terveysriski. Nyt me siivotaan kunnolla, perse ylös penkistä.[/QUOTE]

Joo, ja puhu siitä terv.hoitajan käynnistä. Eikös nykyäänkin ne tule käymään? Mäkin itse asiassa
sain apua kun olin laitoksella, sillä välin kaksi ihmistä puunas asuntoa viimeisen päälle.

no tämäkin voi kuule voi olla niitä psyykkisiä neurooseja eli vika on todellakin korvien välissä eikä siinä että ei osaisi siivota tai ettei oikeasti jaksaisi. onhan niitä roskien ja tavaroiden hamstraajia jotka eivät halua luopua mistään roskastakaan. Jos kyse olisi normaalista siivottumuudesta (ja siis siitä että ei esim masiksen vuoksi ole jaksanut välittää siivoamisesta) niin sellainen henkilö kyllä yleensä ottaisi vastaan toisten tarjoaman siivousavun, mutta tällanen psyktapaus ei ...

Siivousapu olisi hyvä. Voi olla, että kaverisi nolostelee sen verran, ettei kehtaa kaverin antaa tulla siivoomaan tai ei halua ottaa sellaista palvelua vastaan. Voi olla, ettei se siivous lahja tuntemattomalta tekijältä niin paha olisikaan. Tai voisit vaikka neuvolassa puhua, jos saisivat vaikka perhetyöntekijän käymään ja sitä kautta siivousapua perheeseen.

Jos kerran on hyvä ystävä, hyvin voit puhua asiasta ihan suoraan, mutta loukkaamatta. Jos suuttuu, vika ei ole sinussa. Minusta se siivouspalvelun lahjakortti olisi myös loistava idea. Itsekin olisin sellaisesta onnellinen. =)

siinä onkin ihan mieletön homma siivota,kun noin pahaksi menee.
Mul on yhellä kaverilla kans kauhee siivo,ei ihan noin paha ku ap:lla,mut melkeen.En olemitään viitsinyt sanoa,kun hän tietää sen itsekkin.Muutaman kerran olen ottanut kumikäsineet mukaan ja siivonnut keittiötä,kun on ollut tarkoitus syödä heidän luonaa...ei kyllä tee mieli mitään syödä siellä.Mun ystävä ei kyllä suuttuis jos hälle siivouspalvelua lahjaksi ostaisin,ei todellakaan.Ja on ilahtunut siivousavusta.

Alkuperäinen kirjoittaja lkäö;22400116:
no tämäkin voi kuule voi olla niitä psyykkisiä neurooseja eli vika on todellakin korvien välissä eikä siinä että ei osaisi siivota tai ettei oikeasti jaksaisi. onhan niitä roskien ja tavaroiden hamstraajia jotka eivät halua luopua mistään roskastakaan. Jos kyse olisi normaalista siivottumuudesta (ja siis siitä että ei esim masiksen vuoksi ole jaksanut välittää siivoamisesta) niin sellainen henkilö kyllä yleensä ottaisi vastaan toisten tarjoaman siivousavun, mutta tällanen psyktapaus ei ...

Juuri näin. Onhan näitä hamstraajia, jotka eivät vaan pysty heittämään pois mitään, eivät edes roskia. Tällainen ihminen saattaa hermostua ja ahdistua kovasti, jos toinen tarjoutuu siivoamaan hänen asuntonsa. Jopa suuttua.
Mua ihmetyttää tässä ap.n kaverin tapauksessa, että jos tällä kaverilla on mieskin niin ovatko ne kumpikin samanlaisia sottapyttyjä? Ja jos siivottomuus johtuisi masennuksesta, luulisi että toinen tekisi edes jotakin, mieluummin kuin asuisi tollaisessa sotkussa.

No jos ystävä suuttuu tuollaisesta, saa mennäkin. Kyllä tuollaiseen siivottomuuteen saa ja pitääkin lähipiirin puuttua, varsinkin kun vauvakin on tulossa, ei lasta voi niin likaisissa oloissa pitää.

Lainaukseni ei onnistunut, tämä oli nimimerkille Best Regards, joka kirjoitti että ap voi menettää ystävän.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Samoilla linjoilla. Otat määrätietoisen asenteen ja ilmoitat, että nyt tää kämppä siivotaan, ei tällaiseen voi vauvaa tuoda. Sitten kun on kerran siivottu oikein lattiasta kattoon on ystävän itse helpompi pitää kämppää kuosissa. Vaikka toiset nyt vaan on sotkusia, niin on joku standarsi sentään pidettävä.
Mulla on kanssa kaveri, jonka luona on kamalan likaista. Niillä ei kovin pahasti tavarat sekaisin (varmaan siksi kun niillä on niin vähän tavaraa) mutta en tiedä koska viimeksi vaikak pyyhkivät lattiat. Inhottavaa kun joskus harvoin ollaan lapsen kanssa käymässä, nyt se sentään jo kävelee, mutta konttausaikaan en olisi halunnut päästää ollenkaan pois sylistä. Minä en ole viitsinyt sanoa mitään, ei se minulle kuulu, mutta niille ei olekaan vauvaa tulossa.

Se minuakin hieman ihmetyttää että kumpikaan, ystäväni tai mies eivät puutu tuohon. Voisiko kyse sitten kummallakin olla jostain psyykkisestä ongelmasta? Ystäväni kyllä joskus päivittelee että kun on niin sotkuista ja pitäis siivota mutta ei jaksa.. Luulen että ongelma nimenomaan on siinä että he eivät oikein tiedä mistä aloittaa koska sotkua on todella paljon. Joskus ystäväni innostuu ja siivoaa jonkun yhden huoneen asunnosta, esim. keittiön.

Heillä ei käy oikein ketään kylässä kun eivät kehtaa ottaa vieraita. Minä ja eräs miehen ystävä vain käymme.

Muuten he ovat ihan tavallisen oloisia ihmisiä, käyvät töissä jne.

älä missään nimessä mene sinne siivoomaan. se pitää sua sit itsestään selvänä siivous apuna jatkossa. ja mikään ei muutu. itselleni kävi tasan näin. ja kun lopetin siivoamisen ei kaveristakaan ole sen koommin kuulunut.

Ai hitsi luulin, että puhut mun ystävästä :), mut heillä jo useempi lapsi eikä mitään tolkkua koko touhussa vieläkään.. Kertoilee kyllä joka päivä puunanneensa.. Jos kuiten eksyy kylään ei missään näytä siltä että joku ois siivonnut.... Käy tosiaan sääliks lapsia ja eläimiä.. Häntä on neuvottu ja autettu ja ihan kodinhoitaja tullut katsomaan lapsia, että sais siivottua. Hän ei jaksa on väsynyt ja liikaa tekemistä kuulemma...

Yhteistyössä