No miten sitä KEMIKAALIkuormaa voi vähentää? Oikeasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhhhh

Vieras
Okei, hajusteettomia tuotteita ja luonnonmukaisia siivousaineita (tyyliin mäntysuopaa). Mitä muuta voi tehdä? Mikä olisi hyvää luonnonkosmetiikkaa iholle, hiuksille ja ehostukseen? Entä mites muuten kaikki kemikaalit, vinkkejä kokonaiskuormituksen vähentämiseksi?

Esim. BDIH sertifioitu kosmetiikka on hyvä valinta. Samoin tavalliseen kosmetiikkaan verrattuna Ecocert, vaikka se salliikin huomattavasti enemmän erilaisia aineita kuin BDIH ja on vähemmän suositeltava. Muita pelkästään luonnollisiksi väitettyjä sertifioimattomia kosmetiikkasarjoja kannattaa välttää ellei osaa lukea tuoteselosteita, koska niissä luonnollista on yleensä vain jotkut kasviuutteet ym.

Mitäs sitten jos iho on niin herkkä ettei luonnonkosmetiikka käy, kun aiheuttaa punoitusta ja kutinaa? Kuitenkin haluaisi luopua kalliista merkeistä ja siirtyä luonnonmukaisempaan ja lisäaineettomampaan.

Mä nyt en mäntysuopaa käytä, mutta ecoveria kylläkin. Hyväksi havaittu.
Urtekramin tuotteita käytämme saippuana ja shampoina, niiden inci-listan kun lukee niin uskaltaa hyvillä mielin läträtä lapsenkin iholla.
Parabenejä tosiaan vältän hyvinkin paljon, perusvoiteissakin niitä on ja kuitenkin todettu hormihäiritsijäksi ja aiheuttanut koe-eläimille syöpää.

Meikeistä käytössä Dr. Hauschkan, Santen jne.

Vaatteista pyrin valitsemaan luomulaatua ainakin alusvaatteiden osalta lapsille.

Esimerkiksi: Shampoo ja hoitoaine Urtekram, löytyy pk-seudulla myös hyvinvarustetuista marketeista, muuten luontaiskaupoista. Meikeistä esim Dr Hauschka tai Sante. Santella parempi meikkivoide. Ripsarit on onnettomia, muuten toimii ihan ok. Pesuaineitahan on paljon, itse käytin ihan tavallsita erisania kuitenkin, hajusteetonta. Deodorantti urtekram kristallideo. Vartalon rasvaukseen luomulaatuinen manteli- tai jojobaöljy, samat sopii ihollekin. Hiuksia en värjännyt lainkaan. Pesuaineet kotona oli luonnollisia, tai sitten käytin kumihanskoja. Tiskiaine Ecover, samoin pyykkiaine. Huuhteluainetta en käyttänyt ollenkaan.
Nämä samat on pätenyt imetysaikana ja pienen lapsen kanssa. Lisäaineita on hyvä välittää tietty suunkin kautta, esim karkit voi korvata suklaalla niissä määrin kuin syö, jätski kannattaa katsoa tarkkaan. Muuten syödä mahdollisimman itse tehtyä eikä valmispakkauksia. Suosisin luomua. Katkaravut esim kannattaa jättää kokonaan, voi sisältää paljonkin raskasmetalleja.

Niillä mä menin. Lapsi nyt 2v. Nyt huomaan mitä myrkkyjä ne on ollutkin. Kokeilin tavallista hiusainetta ja rupes kutisemaan heti. TAvallista pesuainetta kun ruiskin peiliin, alkoi henkeä ahdistaa ja yskittää kun sitä suihkin. Ei kauheen terveellistä puuhaa.

Et mitenkään. Vaikka kuinka löydät luomutuotteet, hengität jatkuvasti kemikaaleja keuhkoihisi. SItä on alettu ruiskuttaa jo ihan lentokoneista tuonne ilmakehään. :headwall:
Mikäli niihin kemikaalivanajuttuihin on uskominen.

Esimerkiksi: Shampoo ja hoitoaine Urtekram, löytyy pk-seudulla myös hyvinvarustetuista marketeista, muuten luontaiskaupoista. Meikeistä esim Dr Hauschka tai Sante. Santella parempi meikkivoide. Ripsarit on onnettomia, muuten toimii ihan ok. Pesuaineitahan on paljon, itse käytin ihan tavallsita erisania kuitenkin, hajusteetonta. Deodorantti urtekram kristallideo. Vartalon rasvaukseen luomulaatuinen manteli- tai jojobaöljy, samat sopii ihollekin. Hiuksia en värjännyt lainkaan. Pesuaineet kotona oli luonnollisia, tai sitten käytin kumihanskoja. Tiskiaine Ecover, samoin pyykkiaine. Huuhteluainetta en käyttänyt ollenkaan.
Nämä samat on pätenyt imetysaikana ja pienen lapsen kanssa. Lisäaineita on hyvä välittää tietty suunkin kautta, esim karkit voi korvata suklaalla niissä määrin kuin syö, jätski kannattaa katsoa tarkkaan. Muuten syödä mahdollisimman itse tehtyä eikä valmispakkauksia. Suosisin luomua. Katkaravut esim kannattaa jättää kokonaan, voi sisältää paljonkin raskasmetalleja.

Niillä mä menin. Lapsi nyt 2v. Nyt huomaan mitä myrkkyjä ne on ollutkin. Kokeilin tavallista hiusainetta ja rupes kutisemaan heti. TAvallista pesuainetta kun ruiskin peiliin, alkoi henkeä ahdistaa ja yskittää kun sitä suihkin. Ei kauheen terveellistä puuhaa.

Toi on niin totta, että kun on elänyt puhtaasti niin todella nahoissaan tuntee kun alkaa kemikaaleilla läträtä. Esim. irtokarkit aiheutti ihan hirveän reaktion.

[QUOTE="huoh";22460168]Et mitenkään. Vaikka kuinka löydät luomutuotteet, hengität jatkuvasti kemikaaleja keuhkoihisi. SItä on alettu ruiskuttaa jo ihan lentokoneista tuonne ilmakehään. :headwall:
Mikäli niihin kemikaalivanajuttuihin on uskominen.[/QUOTE]

Niinpä =C

Siivoukseen - jopa kylppärin kaakelit ja mikrokuituluutu - tämä, ei mene henkeen eikä kädet kuivaa ollenkaan, pyyklinpesuun käsin ja jos tukan sillä peset, tulee siitä kuin hevosen harja, tuuhea:-)

http://blandad.blogspot.com/2008/06/kissasaippuaa.html

Mitäs sitten jos iho on niin herkkä ettei luonnonkosmetiikka käy, kun aiheuttaa punoitusta ja kutinaa? Kuitenkin haluaisi luopua kalliista merkeistä ja siirtyä luonnonmukaisempaan ja lisäaineettomampaan.
Sama juttu täällä. Kannattaa kokeilla hajusteettomia ja liiallisia kasviuutteita vältäviä sarjoja kuten BDIH-sertifioidut Lavera Neutral, Lavera Neutral Baby & Kinder, Logona Free, i+m Freistil ja ECOCERT-sertifioidut Urtekram No parfym ja lastensarjan tuotteet ja Estelle & Thild Fragrance free ym. Myös yksittäiset tuotteet saattavat sopia, koska kaikissa tuotteissa ei ole allergisoivia aineita, kuten sitrusuutteita ym. Suihkugeeleistä ja saippuoista sopivat ainakin tuoksuttomat ja lisäksi useimmille pelkkää vaniljaa tuoksuna sisätävät tuotteet Kuten Laveran kookossuihkugeeli (kookos tuotteessa öljynä).

Vartalon rasvaukseen luomulaatuinen manteli- tai jojobaöljy, samat sopii ihollekin..

Mä olen kokeillut näitä joskus pitkänkin aikaa, koska shampoiden ja hammastahnan lisäksi en juuri muuta kosmetiikkaa tarvitse enkä onnistunut löytämään luomumerkeistä mitään sopivaa kosteusvoidetta, joka ei olisi ärsyttänyt ihoani. Kelvollisia shampoita ja hammastahnaa on helpommin saatavilla.

Öljy ei kuitenkaan tuntunut imeytyvän ihoon ollenkaan vaikka sen levittäisi heti suihkun jälkeen pyyhekuivalle iholle. Iho pysyi yhtä karheana, tai oikeastaan karheutui vielä lisää. Öljy tarttui kaikkiin vaatteisiin ja petivaatteisiin niin että kertarasvauksenkin jälkeen niihin jäi ällö ruoanhaju, joka ajan mittaan alkoi härskiintyä ja lähti pois vasta tosi kuumassa pesuvedessä. Puolen vuoden kokeilun jälkeen päätin luopua öljystä, kun ihoa vaan kiristi ja kirvelsi edelleen. Plussaa silti, että öljy ei kyllä ärsyttänyt ihoa ja vei kireää tunnetta pois edes öljyämisen ajaksi, mutta ei se pitkäkestoisemmin ihoa kosteuttanut, pilasi vaan vaatteet. Pienemmästä määrästä öljyä ei kuitenkaan ollut vähääkään hyötyä.

Nyt olen ottanut käyttöön Ceridalin lipolotionin, joka on valmistettu seuraavista aineista: Paraffinum liquidum, cyclomethicone, buxus chinensis (jojobaöljy). Tämä toimii oikeasti tosi hyvin eikä ärsytä ihoa yhtään ja imeytyy niin ettei tartu vaatteisiin. Onkohan nuo kauheita myrkkyjä, vai uskaltaako tuota käyttää raskauden aikana?

Mitenkä on ,eikö myös luonnosta saatavat ainesosat ole kemikaaleja, kun niitä sekoitetaan? Kemiaa on niin monenlaista ja monet luonnosta saatavat aineet ovat sekoitettuina yhtä haitallisia kuin teknokemian tuotteet. Usko kaikkeen ei ole tietoa.

Lue tuoteselosteet ja jätä ostamatta aina sellaiset, E-koodatut, osta vain sellaista, mitä haluat syödä vuodenkin kuluttua, kuten luomulihaa. Esimerkiksi tätä ei saa lapsille antaa ollenkaan, kun siinä on hiivauutetta ja pansuolaa (= glutamaatit on kielletty laissa) ja paljon muuta mitä ei tarvitse elimistön sietää. Jos et näe lukea, hanki apteekista suurennuslasi valolla:-)

http://www.hesecafe.fi/bbq-kanakolmio.html

Käytän muuten siivoamiseen lähinnä ekokaupan astianpesuainetta. WC:n ja muiden kaakelien pesuun teen suihkepulloon suht vahvan astianpesuaineliuoksen, johon sekaan loraus etikkaa. Tuolla lähtee oikeasti todella puhtaaksi ja kiiltäväksi, voittaa monet kaupan kaakelipesut!

Uunin ja hellan yritän pestä aina kun ruokaa kuohuu yli heti tuoreeltaan, ettei sinne kertyisi likaa, joka vaatii jotai superräjäyttäjää toimiakseen. Universal stone on kuitenkin ymmärtääkseni suht luonnollinen puhdistusaine, jos tarvitsee hankausjauhetta. Semmoinen mikrokuituinen keittiöliina on ihan huippu keittiössä muuten kaiken töhnän raavintaan esim. mikrosta, sillä lähtee tosi hyvin ilman mitään aineita.

[QUOTE="vieras";22460251]
Öljy ei kuitenkaan tuntunut imeytyvän ihoon ollenkaan vaikka sen levittäisi heti suihkun jälkeen pyyhekuivalle iholle. Iho pysyi yhtä karheana, tai oikeastaan karheutui vielä lisää. Öljy tarttui kaikkiin vaatteisiin ja petivaatteisiin niin että kertarasvauksenkin jälkeen niihin jäi ällö ruoanhaju, joka ajan mittaan alkoi härskiintyä ja lähti pois vasta tosi kuumassa pesuvedessä. Puolen vuoden kokeilun jälkeen päätin luopua öljystä, kun ihoa vaan kiristi ja kirvelsi edelleen. Plussaa silti, että öljy ei kyllä ärsyttänyt ihoa ja vei kireää tunnetta pois edes öljyämisen ajaksi, mutta ei se pitkäkestoisemmin ihoa kosteuttanut, pilasi vaan vaatteet. Pienemmästä määrästä öljyä ei kuitenkaan ollut vähääkään hyötyä.

Nyt olen ottanut käyttöön Ceridalin lipolotionin, joka on valmistettu seuraavista aineista: Paraffinum liquidum, cyclomethicone, buxus chinensis (jojobaöljy). Tämä toimii oikeasti tosi hyvin eikä ärsytä ihoa yhtään ja imeytyy niin ettei tartu vaatteisiin. Onkohan nuo kauheita myrkkyjä, vai uskaltaako tuota käyttää raskauden aikana?[/QUOTE]
Johtuu siitä, että pelkässä öljyssä ei ole ollenkaan kosteuttavia aineita kuten glyseriiniä. Aika harvalle kasviöljy sopii pitkäaikaiseen käyttöön pelkästään, vaan voiteet ovat selvästi parempia.

Käyttämäsi Ceridal ei ole olleenkaan pahimmasta päästä, vaikka sisältääkin parafiiniöljyä ja silikonia (eivät ympäristöystävällisiä). Nykytiedon mukaan siinä ei ole esim. estrogeenisesti vaikuttavia aineita. Parafiiniöljy saattaa sopia hyvin allergiselle ihmiselle paremmin kuin kasviöljyt, vaikka itse vaihtaisin sen toisen tyyppiseen tuotteeseen.

[QUOTE="vieras";22460256]Mitenkä on ,eikö myös luonnosta saatavat ainesosat ole kemikaaleja, kun niitä sekoitetaan? Kemiaa on niin monenlaista ja monet luonnosta saatavat aineet ovat sekoitettuina yhtä haitallisia kuin teknokemian tuotteet. Usko kaikkeen ei ole tietoa.[/QUOTE]
Kyllä, mutta silti monilla keinotekoisesti kehitetyillä kemikaaleilla on huomattavasti enemmän haittavaikutuksia kuin luonnosta peräisin olevilla tai vähemmän muunnelluilla aineilla. Ongelma on myös siinä, että uusia kemikaaleja kehitetään sitä vauhtia, että niitä ei kunnollisesti ehditä testaamaan. Toki kannattaa välttää myös luonnosta saatavia aineita, joita ei ole tarpeeksi tutkittu tai joilla on jo todettu olevan haittavaikutuksia.

[QUOTE="vieras";22460322]Johtuu siitä, että pelkässä öljyssä ei ole ollenkaan kosteuttavia aineita kuten glyseriiniä. Aika harvalle kasviöljy sopii pitkäaikaiseen käyttöön pelkästään, vaan voiteet ovat selvästi parempia.

Käyttämäsi Ceridal ei ole olleenkaan pahimmasta päästä, vaikka sisältääkin parafiiniöljyä ja silikonia (eivät ympäristöystävällisiä). Nykytiedon mukaan siinä ei ole esim. estrogeenisesti vaikuttavia aineita. Parafiiniöljy saattaa sopia hyvin allergiselle ihmiselle paremmin kuin kasviöljyt, vaikka itse vaihtaisin sen toisen tyyppiseen tuotteeseen.[/QUOTE]

Onko sulla suosituksia muista tuotteista, jotka voisivat toimia? Karitevoilla oli sama vaikutus kuin noilla öljyillä, eli karheutti, lisäksi se aiheutti minulle ihoärsytystä. Toivoisin, että tuote olisi mieluiten hajusteeton, muttei kuitenkaan jätä tunkkaista hajua iholle ja vaatteisiin kuten öljy.

Ei saisi maksaa kauheasti, koska näin talviaikaan joudun hölväämään joka ikisen suihkussakäynnin jälkeen koko kropan rasvalla. Toi ceridal on ainoa toistaiseksi löytämäni, joka vaikuttaa seuraavaan pesukertaan asti, ei vain hetkeä rasvaamisen jälkeen.

Mulla on tämmösiä tuotteita käytössä:
*shampoo Avalon Organics, Tea Tree Mint Shampoo, 14 fl oz (400 ml) - iHerb.com Myös Urtekramin shampoo löytyy meiltä.
*hoitoaine Ole hyvä
*suihkugeeli Deep Steep, Organic Body Wash, Grapefruit - Bergamot, 8 fl oz (237 ml) - iHerb.com tai Sola-saippua (ja aiemmin oli Frantsilan suihkugeeli)
*kasvorasva Alba Botanica, Aloe & Green Tea Oil-Free Moisturizer, 3 oz (85 g) - iHerb.com
*käsivoiteena (ja kasvoille) The Healing Seed, Facial Cream, English Daisy, 3 oz (88 ml) - iHerb.com
*huulirasva luomu aloevera-huulirasva tai Badger Company, Cocoa Butter Lip Balm, Vanilla Bean, .25 oz/7 g - iHerb.com
*hammastahna Frantsilan yrtin raikas luonnon hammastahna (fluoriton)
*dödö Urtekramin deo-kristalli roll-on hajusteeton tai aloe vera
*vartalorasva Weledan joku, tai sit kookosöljy

(Joku kenties ihastunu tilailemaan iherbistä... :D )

Pyykissä käytetään allegroa, se on kait vähän parempi ku jotku muut? Joskus pesupähkinöitä. Huuhteluaineena etikka (joskus harvoin "oikea" huuhteluaine).
Siivouksessa joskus käytän universal stonea, mutta enimmäkseen kyllä ihan tavallisia aineita (ei niillä lotrata, pelkällä vedellä ja mikrokuituliinalla saa jo paljon aikaseksi). Vois tietysti ekologisiin vaihtaa, viimestään kun nuo vanhat loppuu.
Astianpesukoneessa ekologinen pesujauhe, jonka nimeä en nyt saa päähä... Huuhteluaine pitäis vaihtaa parempaan.
Käsitiskissä on kokeiltu ekologisia, mut ei oo oikeen tykätty joten pääasiassa käsitiski hoituu hajusteettomalla fairylla. Näitä ekologisia tiskiaineita on sitte käytetty pöytien pesuun ja semmosiin hyvin vähän likaisiin astioihin tai jos ei oo niin justiin.

Älkää hyvät ihmiset tuhlatko rahojanne, kun tuolla kissasaippualla pesee kaiken melkein ilmaiseksi - no se mikrokuituluutu pitää ostaa tietysti kans, mut ne on ihan parhaat.

Mut kaikki maissi ja maltodekstriini pois ja soija, tässä DIAESITYS, mitä en vielä itsekään katsonut. Ruotsissa on tehty maissioplutta, jossa on MON810 Saksasta (Evirahan luulee et ne kaikki tulee USAsta ja valvoo vain niitä?. MUTTA se on hyväksytty (teksti mistä kopsaan, on kirjoitettu 21.5.2007) USA, Australia, Uusiaseelanti. Sitä on viljelty siellä vuodesta 2006 ja ihan valtavat määrät sitä halpaa myrkkymaissia on maailmalla. Maissigluteenista on löytynyt 59122-maissia...

Mut se ruotsalainen olut GMO-maissista tehty on Österlenbryggarna Ystad. Tuotekehityskulut maksaa Monsanto + muut kansainväliset suuryritykset. Panimon edustaja on Kenneth Persson ja Monsanton mies Mattias Zetterstrand

Kasviöljyt tietysti voivat sisältää noita aineksia, joten ei enää voi ikinä tietää:-(

Mut on se niin halpaa ainetta, et sadot tulee valtavan suuriksi just siksi, kun kasvi tuottaa itse sen myrkyn, mitä ennen piti siihen ruiskuttaa, se maissi... Ja jos sitä ei ole tuotteessa yli 0,9%, ei tarvi merkitä edes - mut on se niin väärin!

http://194.47.52.113/janlars/partnerskapAlnarp/ekonf/20080206/1315_MattiasZetterstrand.pdf

[QUOTE="vieras";22460359]Onko sulla suosituksia muista tuotteista, jotka voisivat toimia? Karitevoilla oli sama vaikutus kuin noilla öljyillä, eli karheutti, lisäksi se aiheutti minulle ihoärsytystä. Toivoisin, että tuote olisi mieluiten hajusteeton, muttei kuitenkaan jätä tunkkaista hajua iholle ja vaatteisiin kuten öljy.

Ei saisi maksaa kauheasti, koska näin talviaikaan joudun hölväämään joka ikisen suihkussakäynnin jälkeen koko kropan rasvalla. Toi ceridal on ainoa toistaiseksi löytämäni, joka vaikuttaa seuraavaan pesukertaan asti, ei vain hetkeä rasvaamisen jälkeen.[/QUOTE]
Karitevoikin on ainoastaan pehmentävää, ei kosteuttavaa. Lisäksi se aiheuttaa kumiallergikoille oireita, koska siinä on pieniä määriä lateksia (samoin kuten avokadöljy ja mangovoi). Itse en runsaasti karitevoita sisältäviä vartalotuotteita pysty myös käyttämään, koska laittavat minullakin ihon kutisemaan. Ainakin tähän asti minulle on sopinut kuitenkin vähän karitevoita sisältävät tuotteet. Karitevoita sisältävät kumiallergikkojen harmiksi tosi monet luonnonkosmetiikkavoiteet. Tällä hetkellä minulla on Lavera Neutral vartalovoide (Baby & Kinder sarjan voide on lähes samaa, mutta edullisempaa). Tämä on helposti levittyvää ja luonnonkosmetiikalle tyypillisesti siinä on alkoholia, muttei kovin paljoa, kuten useissa tuotteissa. Pienille ja kuivemmille ihoalueille voi kokeilla Intensive voidetta. Sitä ei koko vartalolle pysty levittämään (mutta polvista ja kyynärpäistä alaspäin). Logona Free vartalovoide on myös yleisesti saatavissa, mutta siinä on vähän enemmän alkoholia. Nämä kyseiset voiteet ovat Suomessa selvästi ylihinnoiteltuja, eivätkä ikävä kyllä edullisia, mutta tutustumisen jälkeen järkevintä niitä on tilata hyvästä saaksalaisesta verkkokaupasta Violeystä (johon voi tehdä tilisiirron, jos ei luottokorttia omista). Edullisempi, mutta hieman huonommin levittyvä on esim. Urtekramin lastensarjan vartalovoide (ihan toimiva silti).

Ilman karitevoita olevia vartalorasvoja on vaikea löytää. i+m Freistil vartalovoide on yksi sellainen. Suomessa sitä ei myydä tietääksenin kuin ylihintaisena Salon Pacifiquessa ja Hairstoressa. Violeyssa edullinen.

Moni luonnonkosmetiikan vartalovoiteisiin siirtynyt on ollut kuitenkin sitä mieltä, että kyseisillä tuotteilla ei tarvitse läträtä niin paljon,koska eivät ole "tyhjää täynnä". Itse esimerkiksi olen huomannut, että ihon hilseily verrattuna apteekin rasvoihin, on vähentynyt selvästi. Kun myös ei pese voimakkailla aineilla, niin kuivumista ei niin paljon tapahdukaan.

Kannattaa ehdottomasti käydä kurkkimassa Violeyn hintoja ja verrata vaikka Hyvinvonnin tavaratalon hintoihin. Violeyssa on tosi hyvä valikoima, vaikka tuotteisiin tutustuminen englanniksi ei käykään niin helposti kuin suomeksi eli aluksi kannattaa katsella suomalaisia verkkokauppoja.

Syö luomua ja valmista itse raaka-aineista valmistettu ruoka.

Jätä meikit pois samoin kaikki teolliset ihonhoitovoiteet ym ja käytä esim. luonnon öljyjä
Käytä vain mäntysuopaa pesuaineena tai vaihtoehtoisesti palasaippuaa. Myös hiuksiin.
Älä käytä hoitoaineita ym. hiustuotteita.
älä käytä pyykissä huuhteluainetta ja korvaa pesuaine luonnollisella vaihtoehdolla.
Älä käytä astianpesuun myrkkyjä. Tiskaa luonnollisella tavalla/aineella.
Älä käytä keinokuituja vaatteissa.
Jätä hajusteet pois.

Onhan nuita paljonkin.

[QUOTE="vieras";22460765]Mäntysuopa ei ole niin luonnollista, että sillä kannattaisi ihoa pestä. Yleensäkin hiusten peseminen saippualla ei monelle sovi jo ihan päänahan terveydenkin vuoksi.[/QUOTE]

Saippua vain saippuaa.
Lisäksi ja tarvittaessa luonnon oljyjä päänahkaan.

Mulla päänahkan kunto parani kun siirryin vain pala,-ja mäntysaippuaan. Ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen ja mikä parasta eli hiukset silkinpehmeät ja kiiltävät ilman mitään muuta toimenpidettä.

Yhteistyössä