Mitä mä teen ton koiran kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja selattaminen ei tosiaankaan ole tyypillista koirille. Emo saattaa kyllä selättää pentunsa niskasta nappaamalla jos tarve vaatii, mutta aikuiset koirat eivät retuuta toisiaan maahan alistamissyistä. Alistunut koira yleensä kellahtaa itse selälleen, mutta jos laumassa toinen koira repisi sen niskasta maahan muuten kuin leikin timmellyksessä, siitä seuraisi tappelu. Laumassa ylempi arvoinen koira saa alemman kellahtamaan selälleen ihan pelkillä eleillä, sen ei tarvitse käydä kiinni.

Tähän iso peesi.

Alistunut koira yleensä kellahtaa itse selälleen, mutta jos laumassa toinen koira repisi sen niskasta maahan muuten kuin leikin timmellyksessä, siitä seuraisi tappelu. Laumassa ylempi arvoinen koira saa alemman kellahtamaan selälleen ihan pelkillä eleillä, sen ei tarvitse käydä kiinni.

Meillä on myös koiran huomioimattomuus ollut ainoana rankaisuna, mutta vain hetken sen jälkeen kun olen kieltänyt sitä tekemästä jotain. Enemmän ollaan painotettu palkitsemiseen kun koira käyttäytyy hyvin.

Koirallemme on kyllä selvää että minä ja mieheni olemma ns. alfauros ja narttu, mutta lapsen paikka laumassa on selkeästi hieman hakusessa.

Sen huomioimattomuus- ajan pitää teillä olla sitten selvästi pitempi ehkä, en tiedä miten lyhyen aikaa pidätte koiraa laumasta erillään. Jotain tiedät ilmeisesti siitä laumakäyttäytymisestä sitten kuitenkin, kun tiesit, että johtaja saa ( saattaa saada, tilanteesta riippuen.. ) alemman kellahtamaan selälleen ( tai kääntämään päänsä pois tai poistumaan paikalta. ihan riittävä alistuminen sekin... ) pelkillä eleillä... mikset sitten toimi niin itse?? Sillonhan sun ei tarvi selättää koiraa, mikä näyttää sulle olevan iso ongelma.

Ihan oikeasti, tule ihmeessä meille tai kelle tahansa muulle toitsun omistajalle pariksi päiväksi seurailemaan noiden koirien käytöstä, se on erittäin epäkoiramaista. Usko pois, me ollaan kyllä aikanaan koitettu just tuota kovapäistä narttua kouluttaa tolla alistamismeiningillä, siitä ei tullut mitään muuta kuin säikky. Noi koirat on sellaisia että ne pitää tavallaan jopa huijata oppimaan ja tottelemaan, ja oikeasti palkitseminen toimii paljon paremmin kuin rankaiseminen. Mä en myöskään ole sanonut että tämän ongelman osaisin ratkaista itse, peruskoulutuksen kyllä osaan. Sen takia viemme nyt koiran kouluttajalle.

Kiitos, tulen mielelläni seuraamaan koirien käytöstä, jotka ei laumassa käyttäydy, kuin koira :) Ja oonko mä sanonu, että sun PITÄÄ heittää se koira selälleen? :O En. Vain ja ainoastaan, että tee sille selväks, kuka on pomo! Ei se koira sun lasta näyki, jos tietää että sä olet pomo, ja sä kiellät niin tekemästä!
Mut se huomioimattomuus on hyvä, kannatan todella. Ja hyvä että viette koiran kouluttajalle, kuuntele sitten sen ohjeita paremmin, kuin meidän :) Ja miten sattuikaan "sopivasti" tähän saumaan, tutun noin 4- vuotias koira lopetettiin tänään juuri johtajuusongelmista johtuvan puremisen takia!! :(

Voi herran jumala, äsken paasattiin siitä, että koira pitää alistaa ja sen takia on hyväksyttävää että cesar riuhtoo ja repii koiria ja munkin kannattaisi niin tehdä. Ja nyt sitten yht'äkkiä kukaan ei teekään niin koiralleen, mun vaan kannattaisi. Huomatkaahan arvon leidit ettei ne viestit pyyhkiydy tuolta aiemmilta sivuilta sitä mukaa kun kirjoitatte uusia.

miten niin ei koirat laumassa selätä? menes koirapuistoon missä useampi koira... tasan taatusti käy jossain vaiheessa niin et johtava eläin käy toisen päälle niin että toisen on alistuttava.. nähty on.

Ite tehnyt niin et jos koira uhittelee niin kiepautan nopeasti sen selälleen, jos on koittanut murista, puren kaulaan.
kyseessä yli 40 kiloinen uros, nyt vuoden. Tietyt uhmavaiheet kuuluu kasvuun ja jos niinä aikoina ei näytä johtajuutta koiralle, ei sitä johtajuutta ikinä saakkaan. Koira on varsinainen sylivauva, lempeä ja leikkisä.mutta tulee niitä uhmavaiheita lapsillekin :)

Jos toyt pääsee sohvalle ja lapsi ei, eikö tässä olla jo tehty se suurin virhe, elukka on olevinaan lasta ylempänä.... kalliita kouluttajia ei tarvittais jos hiukan osattais lukea eläintä ja ennakoida tilanteita..
Mikä siinä onkaan et juuri nämä rasittavat pikku-toyt on sellaisia ettei niitä "hennota" selättää, ei se koira rikki mene jos olet johdonmukainen ja tiukka. Eikä tällä selätyksellä tarkoiteta väkivaltaista kohtelua, noin pieni koira selätetään vaikka yhdellä kädellä ja sun oma äänensävy siihen mukaan niin varmasti toimii. oon nähnyt ihan viereltä vastaavan tapauksen ja se on maailman rasittavin koira, tai oikeestaan rotta... ei ole sympatiaa tätä rotua kohtaan koska niistä kaikista tehdään pikku-hitlereitä..
mut annas olla jos joku bullmastiffi tai sakemanni tai dobermanni kulkee kaupungilla suursnautserista puhumattakaan joka itselläni on, niin vaikka kulkisi kuinka nätisti hihnassa ja haukkumatta, täysin hallittuna kaupungilla, niin kyllä tulee eläkeiläisiä kommentoimaan että viepä se elukkas pois täältä keskustasta..
millä perusteella mä en saisi hväkäytöksisen ison koiran kanssa liikkua ihmisjoukossa, kun siellä liikkuu näitä täysin arvaamattomia, pilalle hemmoteltuja chihun kaltaisia räksjä?????????
koira pois samantien osaamattomista käsistä.

Voi herran jumala, äsken paasattiin siitä, että koira pitää alistaa ja sen takia on hyväksyttävää että cesar riuhtoo ja repii koiria ja munkin kannattaisi niin tehdä. Ja nyt sitten yht'äkkiä kukaan ei teekään niin koiralleen, mun vaan kannattaisi. Huomatkaahan arvon leidit ettei ne viestit pyyhkiydy tuolta aiemmilta sivuilta sitä mukaa kun kirjoitatte uusia.

Sinähän olet ihan hiilenä :D, rauhoitu, ei tämä palsta niin vakava paikka ole. Täällä ihmiset vaan on eri mieltä. Ei niitä kannata ottaa niin henkilökohtaisesti. Ihmisillä on eriäviä mielipiteitä ja silti voivat olla ihan sulassa sovussakin, eikö ole ihmeellistä? Tästä Cecarista en ole edellleenkään sanonut sanaakaan.
Minä sanoin että oma koirani menee itse selälleen kun huomaa ja lukee minun kehon kielestä että en pidä tekemisistään. Nuoruuttaan esim. on hyppinyt päin mua, ensin kiellän ja jos vöyhötys jatkuu, ärähdän koiralle ja se menee selälleen. Sieltä mielistelee minkä ehtii, heiluttaa häntää, laittaa korvat taakse yms.
Mutta siinäpä tämän ketjun pointi onkin että teillä koira näykkii lasta eli jotakin on pielessä ja pahasti. Siksipä sulle on tarjottu tätä keinoa alistamiseen, koska koirasi toimii väärin.
Eli teidän käyttämät konstit ei voi ihan täysin olla oikeita kun ongelmia on syntynyt.

Meillä ei koira pure lasta ja väistää lapsia, antaa niille tilaa kun ne on ylemmällä tasolla meidän laumassa.

Etsi mulle tähän se viesti, missä mä sanon, että sun ja mun ja muitten pitää repiä ja riuhtoa koiraa, arvon leidi :) Mun koira tietää asemansa muutenkin, ei sitä tarvi edes selättää! Pelkkä katse tosiaan riittää lopettamaan epätoivotun käytöksen. Mut aina se EI riitä!! Jos sulla riittää, niin tee niin! Ja kerro mulle, ihan oikeesti, mitä sä teet, kun koira tosissaan hyökkää sun kimppuun?? Palkitset sen sitten hyvästä käytöksestä, KUN se käyttäytyy hyvin? Joo, mutta mitä siinä akuutissa tilanteessa teet, missä huonolla tuurilla pääset hengestäs?

miten niin ei koirat laumassa selätä? menes koirapuistoon missä useampi koira... tasan taatusti käy jossain vaiheessa niin et johtava eläin käy toisen päälle niin että toisen on alistuttava.. nähty on.

Ite tehnyt niin et jos koira uhittelee niin kiepautan nopeasti sen selälleen, jos on koittanut murista, puren kaulaan.
kyseessä yli 40 kiloinen uros, nyt vuoden. Tietyt uhmavaiheet kuuluu kasvuun ja jos niinä aikoina ei näytä johtajuutta koiralle, ei sitä johtajuutta ikinä saakkaan. Koira on varsinainen sylivauva, lempeä ja leikkisä.mutta tulee niitä uhmavaiheita lapsillekin :)

Jos toyt pääsee sohvalle ja lapsi ei, eikö tässä olla jo tehty se suurin virhe, elukka on olevinaan lasta ylempänä.... kalliita kouluttajia ei tarvittais jos hiukan osattais lukea eläintä ja ennakoida tilanteita..
Mikä siinä onkaan et juuri nämä rasittavat pikku-toyt on sellaisia ettei niitä "hennota" selättää, ei se koira rikki mene jos olet johdonmukainen ja tiukka. Eikä tällä selätyksellä tarkoiteta väkivaltaista kohtelua, noin pieni koira selätetään vaikka yhdellä kädellä ja sun oma äänensävy siihen mukaan niin varmasti toimii. oon nähnyt ihan viereltä vastaavan tapauksen ja se on maailman rasittavin koira, tai oikeestaan rotta... ei ole sympatiaa tätä rotua kohtaan koska niistä kaikista tehdään pikku-hitlereitä..
mut annas olla jos joku bullmastiffi tai sakemanni tai dobermanni kulkee kaupungilla suursnautserista puhumattakaan joka itselläni on, niin vaikka kulkisi kuinka nätisti hihnassa ja haukkumatta, täysin hallittuna kaupungilla, niin kyllä tulee eläkeiläisiä kommentoimaan että viepä se elukkas pois täältä keskustasta..
millä perusteella mä en saisi hväkäytöksisen ison koiran kanssa liikkua ihmisjoukossa, kun siellä liikkuu näitä täysin arvaamattomia, pilalle hemmoteltuja chihun kaltaisia räksjä?????????

Kiitos taas, takavasemmalta tuli järjen ääni :hug:.
Minäkin osaan jopa murista ja näyttää hampaita mallikkaasti tarvittaessa ja näkisittepä kun nousen kahdelle jalalle hevosten kanssa ja vedän niiden ruuat omaan nassuun siinä turvan edessä :D.
Se on sitä eläinten kieltä.
Ja sama huomio, meidän koiralle räksyttää lenkillä hihnan päässä eniten ne pikkukoirat, repii ja vetää. Kauhea jos olisi kokoa enemmän niin siinä menis omistajatkin selälleen näin liukkailla keleillä.
Oma haaveeni toteutuu ja hommataan karkeakarvainen mäyräkoira lähitulevaisuudessa, jännä nähdä osaanko sellaista kouluttaa....

Sinähän olet ihan hiilenä :D, rauhoitu, ei tämä palsta niin vakava paikka ole. Täällä ihmiset vaan on eri mieltä. Ei niitä kannata ottaa niin henkilökohtaisesti. Ihmisillä on eriäviä mielipiteitä ja silti voivat olla ihan sulassa sovussakin, eikö ole ihmeellistä? Tästä Cecarista en ole edellleenkään sanonut sanaakaan.
Minä sanoin että oma koirani menee itse selälleen kun huomaa ja lukee minun kehon kielestä että en pidä tekemisistään. Nuoruuttaan esim. on hyppinyt päin mua, ensin kiellän ja jos vöyhötys jatkuu, ärähdän koiralle ja se menee selälleen. Sieltä mielistelee minkä ehtii, heiluttaa häntää, laittaa korvat taakse yms.
Mutta siinäpä tämän ketjun pointi onkin että teillä koira näykkii lasta eli jotakin on pielessä ja pahasti. Siksipä sulle on tarjottu tätä keinoa alistamiseen, koska koirasi toimii väärin.
Eli teidän käyttämät konstit ei voi ihan täysin olla oikeita kun ongelmia on syntynyt.

Meillä ei koira pure lasta ja väistää lapsia, antaa niille tilaa kun ne on ylemmällä tasolla meidän laumassa.

Juuri näin! Itsellä erittäin dominoiva koira, jo yhdeksän vuotias, eikä voi yhtään lepsuilla sen johtajuuden kanssa ( esim. jos menee jossain asiassa kerrankin "antamaan periksi", näkee heti, että sillä alkaa raksuttaa, että AHAA, löytyiskö tässä hyvä reikä päästä pomoks :D ), ukko on koiran kanssa vähän lepsu, ja koira tilaisuuden tullen pompottaa sitä kuus- nolla! Ja ihan on ukon oman lepsuilun syytä :D

[QUOTE="hohhoijaa";22629194]Juuri näin! Itsellä erittäin dominoiva koira, jo yhdeksän vuotias, eikä voi yhtään lepsuilla sen johtajuuden kanssa ( esim. jos menee jossain asiassa kerrankin "antamaan periksi", näkee heti, että sillä alkaa raksuttaa, että AHAA, löytyiskö tässä hyvä reikä päästä pomoks :D ), ukko on koiran kanssa vähän lepsu, ja koira tilaisuuden tullen pompottaa sitä kuus- nolla! Ja ihan on ukon oman lepsuilun syytä :D[/QUOTE]

Sama meillä, mies on lepsumpi....
Mutta siis näin peruselämässä ei meillä tule koiran kanssa mitään ongelmia ikinä, säännöt on ja pysyy. Paljon ulkoillaan metsässä ja hevostallilla, koiran on pakko olla kontrollissa lasten ja hevosten keskellä.
Olen muuten laittanut hevosenkin makaamaan ja istunut päällä, enkä tosiaan tarvinnut väkivaltaa enkä olisi jaksanut niskastakaan 500kg heittää :xmas:.
Mikä rotu sulta löytyy?

[QUOTE="hohhoijaa";22629194]Juuri näin! Itsellä erittäin dominoiva koira, jo yhdeksän vuotias, eikä voi yhtään lepsuilla sen johtajuuden kanssa ( esim. jos menee jossain asiassa kerrankin "antamaan periksi", näkee heti, että sillä alkaa raksuttaa, että AHAA, löytyiskö tässä hyvä reikä päästä pomoks :D ), ukko on koiran kanssa vähän lepsu, ja koira tilaisuuden tullen pompottaa sitä kuus- nolla! Ja ihan on ukon oman lepsuilun syytä :D[/QUOTE]

Ja tähän vielä lisäys, että tosta pompottelusta huolimatta KUNNIOITTAA kuitenkin ihmistä kuin ihmistä niin paljon, ettei koskaan PURE!! Mutta siis pointtina, ei se että koiran on kerran selättäny, oo mikään osotus johtajuudesta, kyllä sille pitää olla johtaja kokoajan, tai se varmasti kyseenalaistaa sun kykys johtajana uudestaan!

Sama meillä, mies on lepsumpi....
Mutta siis näin peruselämässä ei meillä tule koiran kanssa mitään ongelmia ikinä, säännöt on ja pysyy. Paljon ulkoillaan metsässä ja hevostallilla, koiran on pakko olla kontrollissa lasten ja hevosten keskellä.
Olen muuten laittanut hevosenkin makaamaan ja istunut päällä, enkä tosiaan tarvinnut väkivaltaa enkä olisi jaksanut niskastakaan 500kg heittää :xmas:.
Mikä rotu sulta löytyy?

Joo, tuo meidän narttu kyllä vähän väliä yrittää miehen yläpuolelle, juuri siksi, koska mies ei jaksa ja viitsi olla niin tarkka, mitä ton kanssa tarttis. Novascotiannoutaja on rodultaan, ja tosiaan erityisen dominoiva noin niinkun yleisesti rotuun nähden. Sulla?
Ai, et jaksanu hevosta niskasta heittää maahan, onpa kumma :D Voi että olis hienoa, kun olis aikaa itselläkin enemmän perehtyä noihin hevosmiestaitoihin. Itte oon ollu vaan perusduunarina paskanlappaajana talleilla, mutta niin paljon siinäkin oppii, kun niitten käytöstä tarkkailee laumassa laitumella tai tarhassa... ikävää vaan, että usein tallihommissa on liian kiire, että ehtis tehdä kaiken niinku kuuluu, eikä vaan mennä sata lasissa!

[QUOTE="hohhoijaa";22629306]Joo, tuo meidän narttu kyllä vähän väliä yrittää miehen yläpuolelle, juuri siksi, koska mies ei jaksa ja viitsi olla niin tarkka, mitä ton kanssa tarttis. Novascotiannoutaja on rodultaan, ja tosiaan erityisen dominoiva noin niinkun yleisesti rotuun nähden. Sulla?
Ai, et jaksanu hevosta niskasta heittää maahan, onpa kumma :D Voi että olis hienoa, kun olis aikaa itselläkin enemmän perehtyä noihin hevosmiestaitoihin. Itte oon ollu vaan perusduunarina paskanlappaajana talleilla, mutta niin paljon siinäkin oppii, kun niitten käytöstä tarkkailee laumassa laitumella tai tarhassa... ikävää vaan, että usein tallihommissa on liian kiire, että ehtis tehdä kaiken niinku kuuluu, eikä vaan mennä sata lasissa![/QUOTE]

Nyt meillä on 3/4 saksanpaimenkoiranarttu.
Sijoituksessa viimeksi oli rotikkanarttu, oon tuota rescuetouhua harrastanut aiemmin ja ollut jos monenlaista koiraa.
Juu, onhan se ettei tallilla siihen kaikkeen tarpeelliseen ehdi niin panostaa.
Me saadaan tod.näk. heti joulun jälkeen muuttaa uuteen taloon missä talli ja taas alkaa hevosten keräily, tällä hetkellä käyn vaan vieraalla opettamassa ja ratsuttamassa (tosin se nyt katkolla raskauden takia).
Mun yhellä työnantajalla oli novascotiannoutaja ja oli aika dominoiva myös, ei olleenkaan samanlainen kun kultsit tai labbikset, vaativampi tyttö oli se mutta niin ihana :heart:

Me käydään usein koirapuistossa, eikä siellä koskaan ole mun aikana kukaan koira käynyt toiseen kiinni, missään tilanteessa. Mutta ehkä meidän puistossa käy sitten jotain erikoiskoiria. Mä en myöskään aio selättää mun koiria, enkä varsinkaan purra niitä kaulasta, koska ne tottelevat kyllä ilmankin. Tarvittaessa saan ne kyllä itse alistumaan ihan vaan murisemalla ja näyttämällä hampaita. En myöskään aio selättää lastani, istua päälle tai ainakaan purra kun hänelle tulee uhmaikä jos toinenkin.

Mä en oikeasti usko että toi sohva asia vaikuttaa. Tottakai lapsikin pääsee sohvalle ja oleileekin siellä mun sylissä paljonkin, tarkoitin että hän ei pääse sinne itse. Plus että toisella sohvalla koirat voivat olla ihan rauhassa, siinä istumme pojan kanssa harvemmin.

Meidän koirat ei mun mielestä ole millään tavalla rasittavia. Tiedän kyllä mitä tarkoitat, tosi monet chihujen ja toitsujen omistajat kohtelevat koiriaan silkkihansikkain, ja eivät juurikaan kouluta niitä "koska ne ovat niin pieniä". Mulle on kuitenkin alusta asti ollut selvää, että koira kuin koira, se pitää kouluttaa. Ne ovat tottelevaisia, eivät räksytä ohikulkijoille, osaavat käyttäytyä jne. Sanoin myös jo aiemmin että olen molempien kanssa harrastanut tokoa, ja sen lisäksi toisen kanssa olemme käyneet näyttelyissä. Seuraavaksi pitäisi aloittaa agility. Mä en usko että mikään noista harrastuksista onnistuisi jos meillä olisi johtajuusongelmia. Ja mä olen saanut koirani koulutettua ilman selättämistä ihan hyvin. Sitä kyllä kokeiltiin pentuna meidän ekaan koiraan, eli tähän narttuun, mutta se teki koiran vaan todella pelokkaaksi. Pelkoaggressiivisuus se vasta paha ongelma onkin, tunnen nimittäin myös tälläisen toitsun.

Olis kiva jos olisit lukenut koko ketjun, niin tajuisit että mä kyllä osaan kouluttaa koirani. Ainoa ongelma tällä hetkellä on toi pureminen, ja siihenkin puututaan.

selätyksestä siis todellakin tarvii olla johtaja muutenkin, ja sik mä ainakin luulen tän toy-tapauksen ongelmien syyt olevan juuri siinä, että kovakouraisesti vipataan elukka selälleen ja huudetaan, ja muuten saa elää kun pellossa..
Ite riittää jos tavallisella puheäänellä annan koiralle käskyjä, istu, tule tai paikka.no, nuorihan 1 vee vielä on, mutta huutaa ei tartte kyllä. on myös opetettu että istuu paikallaan ennenkun annetaan lupa tulla ovesta /mennä ovesta jos yksinään menee pihalle.
Selätykset on liittyneet vain uhmavaiheen pahimpiin tilanteisiin jolloin koira on koittanut kaikkensa nousta mun tai muun perheenjäsenen yläpuolelle. ja meillä selätyksen onnistuu tekemään myös 10 ja 9 vuotiaat lapsetkin, systä että koira on opetettu olemaan arvojärjestyksessä juuri se viimeinen.
Kulkee ovesta viimeisenä, me syödään ensin ja sitten se. jos syödään olohuoneessa jotain, riittää sana "pois" ja koira menee lähistöltä vahtimasta.
Eikä oo ollenkaan vaikeeta.
Sisäsiisti oli jo 3kk:nn ikäisenä mikä omasta mielestä aika hyvin. mut miten on pikku-fifien laita? tiedän yhden toyn, jota ei ees hennottu hihnassa viedä tarpeilleen ulos kun vasta lähes vuoden ikäisenä!!
siihe saakka oli ihan sottaaja ja vaan siksi ettei hennottu viedä pakkaseen ulos, tai sit se oma takamus painoi niin paljon ettei vaan viititty.

tiinelli ja hevosista sä ootkin oikea mestari :D mulle kaveri kertoi kerran, kun oli koittanut yhtä ruunaa tarhasta hakea...... se juoksi villisti pois ja alkoi omistajaa härnätä... no kun omistaja pääsi lähelle, niin nappasi päitsistä kiinni ja puri hevosta säkään :D
Eka ajatus oli mullakin et oho, no onpas se,mut sit kyllä hoksasin et niinhän ne hepatkin laumassa tekis ja johtajuus oli taas selkee :) hepo köpötteli kiltisti vierellä talliin eikä tarvinnut pitää edes kiinni :D

Niin, siis kysymyshän on ollut siitä, ettei tähän mennessä ole tarvinnut noita konsteja pitkään aikaan, koira aloitti vasta hiljattain (parin viikon sisällä) puremaan. Tottakai laumasta erottaminen otetaan nyt aluksi uudestaan käyttöön. Ja edelleen aion kieltää koiraa ja käskeä pois jos tilanne vaikuttaa huonolta. Kuten sanottu, koiramme on jo kertaalleen saatu lopettamaan näykkiminen, ja se aiotaan tehdä uudestaankin. Tätä ennen koira ei kuitenkaan ole ollut vaaraksi lapselle, ne ovat olleet sulassa sovussa kaikki kolme keskenään. Puolivuotiaalle on vielä vähän vaikea opettaa ettei koiraan saa tarttua, mutta toki alamme kieltämään poikaakin kun hän jotain ymmärtää.

ihanainen, todellakin luin koko ketjun, enkä ole lainkaan vakuuttunut taidoistasi kasvattaa koiraa, edes pientä. sori vaan.

ja missään vaiheessa en sanonut että jos lapsella on uhmaikä niin selätä sekin ja pure sitäkin. kato peiliin ja kasva aikuiseksi.

jos sulla ois konstit hallussa, eihän sun ois tarvinnu koko palstalle tota ongelmaasi edes tuodakaan... tsemppiä vaan näykkivän koiran kanssa jatkossa, äläkä selätä, sehän vois vaikka opettaa koirallesi jotain tapoja.

[QUOTE="hohhoijaa";22629125]Etsi mulle tähän se viesti, missä mä sanon, että sun ja mun ja muitten pitää repiä ja riuhtoa koiraa, arvon leidi :) Mun koira tietää asemansa muutenkin, ei sitä tarvi edes selättää! Pelkkä katse tosiaan riittää lopettamaan epätoivotun käytöksen. Mut aina se EI riitä!! Jos sulla riittää, niin tee niin! Ja kerro mulle, ihan oikeesti, mitä sä teet, kun koira tosissaan hyökkää sun kimppuun?? Palkitset sen sitten hyvästä käytöksestä, KUN se käyttäytyy hyvin? Joo, mutta mitä siinä akuutissa tilanteessa teet, missä huonolla tuurilla pääset hengestäs?[/QUOTE]

Jos ton kokonen koira käy mun kimppuun, niin silloin kannan sen vaikka niskasta toiseen huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan. Mun ei tarvitse selättää sitä sen kummemmin, nostan sen pois kimpustani, kiellän tiukasti ja eristän laumasta. Simple. Katotaan sitä selättämistä sitten joskus jos meille tulee iso koira. Tod. näk. en ryhdy siihen siltikään. Kyllä mun auktoriteettiaseman täytyy riittää koiran tottelemiseen ilman selättämistä. Eriasia jos koiralla naksahtaa päässä esim. kasvaimen takia ja se käy kimppuun ihan tosissaan, silloin saa ja pitääkin taistella kuin henkensä edestä, mutta sellainen (oikeasti päävikainen) koira joutaa muutenkin piikille.

Kiitos taas, takavasemmalta tuli järjen ääni :hug:.
Minäkin osaan jopa murista ja näyttää hampaita mallikkaasti tarvittaessa ja näkisittepä kun nousen kahdelle jalalle hevosten kanssa ja vedän niiden ruuat omaan nassuun siinä turvan edessä :D.
Se on sitä eläinten kieltä.
Ja sama huomio, meidän koiralle räksyttää lenkillä hihnan päässä eniten ne pikkukoirat, repii ja vetää. Kauhea jos olisi kokoa enemmän niin siinä menis omistajatkin selälleen näin liukkailla keleillä.
Oma haaveeni toteutuu ja hommataan karkeakarvainen mäyräkoira lähitulevaisuudessa, jännä nähdä osaanko sellaista kouluttaa....

Syöt niiden ruuat nenän edessä? Hevosten vai koirien? Kummassakin tapauksessa sä oot sekaisin. :D

niinhän koiranpentukin pitäisi opettaa, että "mukamas syöt" sen ruokakiposta ensin ja annat vasta sitten sille sen... tätä johtajuutta katsos ihanainen, mitä ilmeisestikään et ole hiffannut.... ja miksei toimi hevostenkin kanssa... hirnauskis :D

flower again Kiitos :heart: en tiiä olenko mikään mestari, siinä mielessä aina ollut siunattu että mulla on ollut oppimestarina ja varaäitinä oikea eläinten (ja varsinkin hevosten) käsittelijäguru, kiitollinen edelleen hälle antamistaan opeista mitkä jatkuu vielä toivottavasti kauan.
Nöyrä on pitänyt olla ja peiliin katsoa jokaisen ongelman kohdalla, sieltä se syy on aina löytynyt.

ihanainen, todellakin luin koko ketjun, enkä ole lainkaan vakuuttunut taidoistasi kasvattaa koiraa, edes pientä. sori vaan.

ja missään vaiheessa en sanonut että jos lapsella on uhmaikä niin selätä sekin ja pure sitäkin. kato peiliin ja kasva aikuiseksi.

jos sulla ois konstit hallussa, eihän sun ois tarvinnu koko palstalle tota ongelmaasi edes tuodakaan... tsemppiä vaan näykkivän koiran kanssa jatkossa, äläkä selätä, sehän vois vaikka opettaa koirallesi jotain tapoja.

Sori mutta ihan jokaisessa viestissäs oot mollannut mua siitä etten oo ollenkaan kouluttanut koiriani, ja jos lukisit oikein tarkkaan, niin ymmärtäisit että näin ei ole. Mun koirat on ihan hyvin koulutettuja, ja ymmärtävät että mä ja mies ollaan laumassa johtajat. Meillä on tosiaan ENSIMMÄINEN lapsi joka on vasta PUOLIVUOTIAS. Mä olen siis maailman huonoin koiranomistaja jos meillä tässä koirien ja lapsen yhteiselon ALKUTAIPALEELLA on yksi ongelma, joka sekin on ollut olemassa alle kuukauden.

Sun ei tarvii jankuttaa mulle noita asioita joilla johtajuusasemaa vahvistetaan, mä osaan ne kyllä. Myöskään se, että sä tuomitset mut ja koirani sen perusteella millaisia sun tapaamat toitsut on olleet, ei ole kovin reilua. Tiedätän, yleistäminen se vasta kehittymätöntä onkin.

Syöt niiden ruuat nenän edessä? Hevosten vai koirien? Kummassakin tapauksessa sä oot sekaisin. :D

Kuule kaurat päästän naamaan muka ja maiskuttelen ja nautiskelen, kyllä koiran ruokaakin silloin tällöin aterioin :D, mun lapsetkin syö menemään leikisti ja hevoset ja koirat vaan seuraa vierestä. Yhtäkään askelta ei ole lupa ottaa niiden lähemmäs tai roudaan ne tarvittaessa kovallakin kädellä (hevoset ainakin) takaisin omalle paikalleen.
Se on hellunen näky kun lapsi 20kg saa tilaa 500kg hevoselta joka nöyrästi väistää.
Riitti nuorena pari kertaa kun sain hampaista takaraivoon ruokintatilanteessa kun mua ei kunnioitettu pätkääkään ateria-aikana.

Yhteistyössä