Mitä mä teen ton koiran kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hohhoijaa";22624110]Argh!! Ja höpöhöpö!! Se on ihan sama, onko se koira kolme kilonen vai viiskytkilonen, se on ihan yhtä susi kuin muutkin koirat, ja käyttäytyy niille ominaisella tavalla laumassa! Ja monella koiralla on "tyypillistä kiintyä yhteen perheenjäseneen", yleensä siihen johtajaan, mitä sitten?[/QUOTE]

:flower: kiitos!

Niin että olisi hyvä kokeilla itkeekö ja masentuuko se koira kerta toisensa jälkeen?
Ja kaikki tehdä vain siksi ettei ihmiselle tule paha mieli ja liian ikävä omaa rakasta koiraa.
Joo toki, jokainenhan saa tehdä eläimillään niinkun tykkää. Ei niitä ole pakko kouluttaakaan, mitäs se haittaa jos vähän puree.
Turha kyllä tulla sitten kyselemään neuvoa jos sitä neuvoa ei vastaan halua ottaa vaan väitellä.
Mulle on ihan sama miten kukakin koiraansa kohtelee kunhan ei rääkkäämään rupea.

Sä päättelet omias. Ehkäpä ap osaa miettiä, onko koira kiintynyt omistajiinsa niin paljon, että olisi parempi olla näkemättä. Mutta tiedätkö, jotkut koirat eivät edes huomaa jos omistaja vaihtuu. Jotkut ovat niin tossuja että lähtevät kenen tahansa matkaankin. Sinä et tajua että koirat ovat yksilöitä, sä vaan haluat päteä. Etkö saa munaa kun oot noin kiukkuinen? :(

Voi "Ihanainen" minkä teit, menin mollaamaan palstan rakastamaa cesaria..

Mikä moka, mikä moka.. Kun se on niin komeekin, pakkohan sen on koiria osata kouluttaa kun se on niin iiiiihana :D:D

[QUOTE="vieras";22624178]Voi "Ihanainen" minkä teit, menin mollaamaan palstan rakastamaa cesaria..

Mikä moka, mikä moka.. Kun se on niin komeekin, pakkohan sen on koiria osata kouluttaa kun se on niin iiiiihana :D:D[/QUOTE]

Opetelkaa hyvät ihmiset sitä koiran ( eli suden! ) laumakäyttäytymistä, ni osaatte olla niitten elukoitten kanssa, ei tarvita mitään cesareita, PRKL!!

[QUOTE="piu";22624169]Sä päättelet omias. Ehkäpä ap osaa miettiä, onko koira kiintynyt omistajiinsa niin paljon, että olisi parempi olla näkemättä. Mutta tiedätkö, jotkut koirat eivät edes huomaa jos omistaja vaihtuu. Jotkut ovat niin tossuja että lähtevät kenen tahansa matkaankin. Sinä et tajua että koirat ovat yksilöitä, sä vaan haluat päteä. Etkö saa munaa kun oot noin kiukkuinen? :([/QUOTE]

Joo saan ihan hyvin munaa ;)
Haluatko kysyä vielä jotain muuta?

[QUOTE="hohhoijaa";22624220]Eipä kiittämistä, kiitos itelles. Kiva että joku muukin on perehtyny koiran käyttäytymiseen, ennen kun on sellasen hankkinu :)[/QUOTE]

Oikeastaan oon perehtynyt toiseen eläinlajiin ja lukenut siitä ammatin.
Mutta koirat harrastuksena :heart:.

Hienoa huomata että on vielä ihmisiä jotka ei erota lemmikkejä luonnosta ja lajiominaisuuksista!

Oikeastaan oon perehtynyt toiseen eläinlajiin ja lukenut siitä ammatin.
Mutta koirat harrastuksena :heart:.

Hienoa huomata että on vielä ihmisiä jotka ei erota lemmikkejä luonnosta ja lajiominaisuuksista!

Mulla taas koirista yks ammatti ( tosin ihan eri alalla tällä hetkellä ), ja opinnäytetyön muinoin tehnyt koiran käyttäytymisestä ;) Ja hevosalalla myös työskennellyt, tällä hetkellä vain rakkaita harrastuksia molemmat <3 Ja kaikkein mielenkiintoisinta mun mielestä on nimenomaan just se lajinomainen käyttäytyminen! Aina ottaa niin aivoon, kun joku ei viitti selvittää ees perusasioita, oli sit mikä tahansa eläin kyseessä!!

ja sit vois lopettaa TIINELLIN mollaamisen!!!!!!

ihminen jolla on vuosien kokemus hevosten ja koirien pitämisestä, tietää kyllä mistä puhuu!!! ja jos nainen osaa sanoa kipakasti vastaan asioista joissa muut on selkeesti väärässä, niin tottahan se sit onkin munasta kiinni et millasta saa tai eikö saa ollenkaan... huooooh... lakatkaa jo pahuksen ihmiset...

Jos joku ei koiraansa osaa kouluttaa, niin seurauksia tulee.. ite en oo ikinä tarvinnu kääntyä ammattiohjaajien puoleen.. laumakäyttäytyminen on tosiaankin tarpeen, koska koira on lauman jäsen, ja perhe jossa koira on, on myös sen lauma.

Kyllä suuri vika hihnan toisessa päässä on, jos ei ilman jotain sähköpantaa koirasta saa lempeää koulittua...

ja nää pikku-pikku-puudelit, moni on jo pennusta tehnyt sen virheen, ettei 'HENNO komentaa tai alistaa, ja sit niitä ongelma-tapauksia piisaakin...

jos mun koira (yksikään niistä joita vuosien varrella oon omistanu) ois purru aikuista saati lasta, omaa tai vierasta, ni en ois jättäny perheeseen. rankka paikka on, mutta miksi tehdä lapselle vaurio??
Eikö miehelle se oma lapsi ole tärkeämpi kuin koira???

Ja samaa mieltä oon et koiran jos joudut antamaan pois, niin kauemmas vaan, ei tee elukalle hyvää et ne tutut lauman jäsenet käy usein kattomassa... ei se tajua miks ne ei ota sitä mukaan, ja saattaa aiheuttaa ikävän vuoksi ongelmiakin.

maalaisjärkeä ihmiset......

Niin missä kohtaa se VARMASTI käyttää sähköpantaa? Ne äänet ainakin oli lisätty videoon jälkikäteen. Koira vinkui ja läähätti koska oli ylikierroksilla, normaalia sakemannikäyttäytymistä. Missään ei näkynyt mitään ratkaisevia todisteita siitä että sähköpantaa käytettiin.

Ota pääs sieltä puskasta ja kato, johan tuossa on ympyröity ja hidastuksella ne kohdat. Tiedän että koirat vinkuu ja läähättää noin kun ne käy ylikierroksilla, mutta näkeehän tosta herranjestas kuinka se koira vingahtaa kovaa ja heilauttaa itseään, samaan aikaan kun äijä taskussaan painaa kidutusnappia. Ja se koira menee maahan ja alistuu (muka rauhottuu) kun ei muuta osaa tehdä että kipu loppuisi. Jos sulla muka koiria on niin luulis sulla olevan silmää erottaa asia.

Ja kannattaako nyt edes mennä siihen kuinka hyödyllistä tuollainen koulutus voi ylipäätään olla. Koira näkee kissan -> kipua -> entistä enemmän ahdistusta kissaa kohtaan. Mutta niinhän se on aina ollut ja tulee aina olemaan, että kaikilla koiranomistajilla ei ole älliä ja halua tajuta koiran ajatusmaailmaa. Saadaan koirat muka koulutettua pelolla ja alistamisella, todellisuudessa tehdään niistä vaan tikittäviä aikapommeja, arkajalkoka, agressiivisia.

Asiasta kukkaruukkuun.... Kyllä kuvittelisin että jokainen koira tuntee jonkinlaista ahdistusta kun se viedään pois tutun lauman luota (=annetaan pois). Toiset yksilöt sitten selviytyy siitä paremmin kuin toiset, riippuen tietysti myös uudesta laumasta, kuinka sen ihmiset osaavat käsitellä koiraa ja olla sen kanssa ja hoitaa.. Hyvin hoidettu, tasapainoinen koira pärjää ihan varmasti vaikka se annettaisiin pois jos se annetaan hyvään kotiin, ja se koira tuskin kovin kauan itkee entisen lauman/perheen perään. Itselläni taas on kotona tapaus joka on joutunut vaihtamaan kotia väh. 3 kertaa ja kyllä se koiraan on jäljet jättänyt. Ei sitä koiraakaan siis voi loputtomasti hylätä ja laumasta toiseen kiikuttaa.

[QUOTE="hohhoijaa";22624301]Mulla taas koirista yks ammatti ( tosin ihan eri alalla tällä hetkellä ), ja opinnäytetyön muinoin tehnyt koiran käyttäytymisestä ;) Ja hevosalalla myös työskennellyt, tällä hetkellä vain rakkaita harrastuksia molemmat <3 Ja kaikkein mielenkiintoisinta mun mielestä on nimenomaan just se lajinomainen käyttäytyminen! Aina ottaa niin aivoon, kun joku ei viitti selvittää ees perusasioita, oli sit mikä tahansa eläin kyseessä!![/QUOTE]

Oi, hienoa :hug:

Minä opettaessani käytän hevosen omaa luonnollista fyysistä liikkuvuutta ja just sitä laumakäyttäytymistä ja painotan muistamaan hevosen vaistot saaliseläimenä.
Heppojen kanssa oon sitä mieltä että siitä mihin taito loppuu, rauta ja muut härpäkkeet lisääntyy.
Itseasiassa opetan hevosetkin seuraamaan kiinnipitämättä ja pysähtymään aina mun taakse. Kun tulee jänniä paikkoja niiden mielestä, hevoset suorastaan tulis syliin kun luottaa minuun ja se on parasta :heart:.
Parhaat oppitunnit hevosista ja koirista oon saanut vietettyäni tunteja katsoen käytöstä laumassa. Nöyränä opin johtajaeläimiltä.

[QUOTE="flower again";22624333]ja sit vois lopettaa TIINELLIN mollaamisen!!!!!!

ihminen jolla on vuosien kokemus hevosten ja koirien pitämisestä, tietää kyllä mistä puhuu!!! ja jos nainen osaa sanoa kipakasti vastaan asioista joissa muut on selkeesti väärässä, niin tottahan se sit onkin munasta kiinni et millasta saa tai eikö saa ollenkaan... huooooh... lakatkaa jo pahuksen ihmiset...

Jos joku ei koiraansa osaa kouluttaa, niin seurauksia tulee.. ite en oo ikinä tarvinnu kääntyä ammattiohjaajien puoleen.. laumakäyttäytyminen on tosiaankin tarpeen, koska koira on lauman jäsen, ja perhe jossa koira on, on myös sen lauma.

Kyllä suuri vika hihnan toisessa päässä on, jos ei ilman jotain sähköpantaa koirasta saa lempeää koulittua...

ja nää pikku-pikku-puudelit, moni on jo pennusta tehnyt sen virheen, ettei 'HENNO komentaa tai alistaa, ja sit niitä ongelma-tapauksia piisaakin...

jos mun koira (yksikään niistä joita vuosien varrella oon omistanu) ois purru aikuista saati lasta, omaa tai vierasta, ni en ois jättäny perheeseen. rankka paikka on, mutta miksi tehdä lapselle vaurio??
Eikö miehelle se oma lapsi ole tärkeämpi kuin koira???

Ja samaa mieltä oon et koiran jos joudut antamaan pois, niin kauemmas vaan, ei tee elukalle hyvää et ne tutut lauman jäsenet käy usein kattomassa... ei se tajua miks ne ei ota sitä mukaan, ja saattaa aiheuttaa ikävän vuoksi ongelmiakin.

maalaisjärkeä ihmiset......[/QUOTE]

:heart: kiitos!

Mä voisin näin karusti todeta että Cesar näyttää ihmisille sen, että koirat oikeasti kuuluvat alemmalle tasolle, ensin tulee ihmiset, sitten vasta koirat. Koira väistää, ei ihminen, ihminen on pomo, ei koira. Tuosta on varmasti toitotettu sen 100 vuotta, mutta nyt vasta ihmiset sen oikeasti pikkuhiljaa alkaa tajuamaan kun telkkarissa joku mies sen näyttää. Väkivalta ei kuulu koiran koulutukseen, mutta se alistaminen kuuluu. Sen ei välttämättä tarvitse olla niin suurta kuin Cesarin ohjelmissa, mutta jos koiraa ei ole ikinä "nujerrettu" eli alistettu, se on sit tehtävä, vaikka juuri niin kuin Cesar sen tekee. Jos on hyvä omistaja ja kouluttaja koiralleen, tekee arvojärjestyksen selväksi koiralle heti kättelyssä, niin tadaa, ei tule ongelmia!!

Oi, hienoa :hug:

Minä opettaessani käytän hevosen omaa luonnollista fyysistä liikkuvuutta ja just sitä laumakäyttäytymistä ja painotan muistamaan hevosen vaistot saaliseläimenä.
Heppojen kanssa oon sitä mieltä että siitä mihin taito loppuu, rauta ja muut härpäkkeet lisääntyy.
Itseasiassa opetan hevosetkin seuraamaan kiinnipitämättä ja pysähtymään aina mun taakse. Kun tulee jänniä paikkoja niiden mielestä, hevoset suorastaan tulis syliin kun luottaa minuun ja se on parasta :heart:.
Parhaat oppitunnit hevosista ja koirista oon saanut vietettyäni tunteja katsoen käytöstä laumassa. Nöyränä opin johtajaeläimiltä.

:) Niinhän se on, että parhaat oppitunnit saa juurikin niitä eläimiä seuraamalla, ja juuri se luottamus, mitä se eläin osoittaa johtajaansa kohtaan, on niitä ihan parhaita onnistumisen hetkiä! <3

Käytännön vinkkejä, miten tuota arvojärjestystä vahvistetaan ja miten se näkyy päivittäisessä elämässä?

No kun tullaan kotiin niin koiraa tervehditään viimeisenä kun on kauppakassit viety ja vaatteet riisuttu. Kun syödään, syödään itse ensin ja vasta sitten ruokitaan koira. Opeta koiralle että saa syödä vasta kun lupa annetaan. Kun menette ulos niin sinä menet ensin ovesta ulos ja vasta sitten koira. Mitäs näitä nyt vielä...

Mielestäni kun koiran peruskouluttaa niin se oppii siihen että ihminen on laumanjohtaja. Johtaja sanoo mitä tehdään, mihin mennään, milloin mennään...

[QUOTE="vieras";22624765]No kun tullaan kotiin niin koiraa tervehditään viimeisenä kun on kauppakassit viety ja vaatteet riisuttu. Kun syödään, syödään itse ensin ja vasta sitten ruokitaan koira. Opeta koiralle että saa syödä vasta kun lupa annetaan. Kun menette ulos niin sinä menet ensin ovesta ulos ja vasta sitten koira. Mitäs näitä nyt vielä...

Mielestäni kun koiran peruskouluttaa niin se oppii siihen että ihminen on laumanjohtaja. Johtaja sanoo mitä tehdään, mihin mennään, milloin mennään...[/QUOTE]

toivottavasti sulla ei oikeesti koiraa ole. Olet sairas.

Voi viude.. en vaan ymmärrä, miten pikkuisen fifin kanssa johtajuus hukassa. Itsellä isoja vahvoja koiria, enkä tasan anna lapselle murista saatika näykätä. Mä ottaisin niskaperse otteen ja korottasin ääntä siihen malliin, ettei todellakaan ole luvallista lapselle murista tai näkykkiä lasta.
Eikä yksikään koiristani ole lapselle hampaita näytellyt.

Käytännön vinkkejä, miten tuota arvojärjestystä vahvistetaan ja miten se näkyy päivittäisessä elämässä?

Jos luottamus ja arvojärjestys on kohdillaan, niin ei välttämättä juurikaan näy päivittäisessä elämässä muuten, kuin koiran hyvänä käytöksenä :) Mikä on tietysti se ihanne tilanne.
Mutta ihan lyhyesti ja yksinkertaisesti ( tästä aiheesta vois puhua tuntikausia tai kirjottaa vaikka kirjan ;) ) muutamia neuvoja: tärkein on siis se luottamus. Koiran pitää voida luottaa, että sinä lauman johtajana selviät tilanteesta kuin tilanteesta, ettei sen tarvitse siihen puuttua millään tavalla. Johtajuuden vahvistamiseen hyviä keinoja: Johtaja kulkee ovista ensin, tervehtii vieraita ensin, syö ensin, istuu, makaa, seisoo ja kävelee mistä haluaa, ja koira väistää. Koiraa kannattaa myös käsitellä mahdollisimman paljon, katsoa hampaita yms.
Ja edelleen suosittelen lämpimästi opettelemaan koiran kieltä, tulkitsemaan sen antamia merkkejä ( häntä, korvat, kehon asento, äänet ) jotta tiedät, mitä koira milloinkin tarkoittaa eleillään. Ja niinkuin tiinelli sanoi, katsomalla koiralauman ( tai joku muu eläin ) keskinäistä laumakäyttäytymistä, saa ne parhaat oppitunnit :)

[QUOTE="Huh huh";22624810]toivottavasti sulla ei oikeesti koiraa ole. Olet sairas.[/QUOTE]

milläköhän tavoin :D ? Teillä varmaan koirat sitten syö pöydässä ja istuu soffilla, sä lattialla.

[QUOTE="Huh huh";22624810]toivottavasti sulla ei oikeesti koiraa ole. Olet sairas.[/QUOTE]

Minusta toi on asiaa. Koira ei ole onnellinen, jos se joutuu johtamaan ihmislaumaa. Epävarmuus tulee esiin epätoivotulla käyttäytymisellä. Moni ongelma koiran kanssa johtuu siitä, kun koiraa pidetään "ihmisenä".
Noi on just oikeita oppeja, kuin kaapin paikka näytetään.

Voi että et sä tajuu :laugh: Kuntoutuminen on prosessi eikä taikatemppu!

Niin, sitähän mä oon koko ajan sanonut, mutta te vaan intätte että, "mutta kun niissä ohjelmissa..." vaikka oon sanonu monta kertaa että ne ohjelmat on leikattua materiaalia, ja se koira ei todellakaan ala tottelemaan kun niitä juttuja kuvataan, vaan siinä välissä ne koulutetaan, ja sitähän te ette voi sanoa mitä cesar niille koirille sillä aikaa tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja otas selvää;22623834:
Sinun kommentistasi voin todeta, et ole ollut koirien kanssa tekemisissä tai et oikeasti ymmärrä yhtään mitään niiden ajatusmaailmasta. Koira on laumaeläin, suoraan sudesta polveutuva, se on sisäisesti susi vaikka olisi kuinka jalostettu ja pikkurillin kokoinen Minkä rotuisia koiranne ovat?

Koirat on venäjän toyita. Mä olen ollut näiden koirien kanssa paljon tekemisissä, tunnen kyllä niiden luonteen, ihan siis rotuominaisuutena. Mutta joo, en tiedä mitään koirista, en onneks oo koskaan oppinu mitään niistä kymmenistä koirakirjoista joita oon lukenut, enkä oo myöskään onnistunut noita koiria kouluttamaan. Yleensä kannan niitä silkkityynyllä ja ruokin hanhenmaksalla. Voi luoja. Jos mä oon cesaria vastaan niin mä en sillon tajuu koirista mitään vai?

Yhteistyössä