Miten tämä nyt muka on väärin?! (Anoppi ja jouluaatto)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Kaksi edellistä joulua olen viettänyt anopin luona, ja seuraavan päivän miehen isovanhempien luona. Koska omat vanhempani ovat eronneet ja heillä vähän omat elämänsä, niin emme ole käyneet heidän luonaan jouluisin.

Tänä jouluaattona kummitätini perheineen sekä isäni piipahtaa meillä kahveilla päivällä, ja myöhemmin iltapäivällä käymme äitini luona ja haudoilla. Illan olemme omassa kotona kolmistaan, mies, minä ja lapsi. Seuraavana päivänä menemme miehen isovanhemmille taas, muuten emme olisi menneet mutta pappa huonossa kunnossa, hänen viimeinen joulunsa tämä.

Anopille tämä ei käy, meidän pitäisi olla siellä koska hän haluaa nähdä lapsemme ja koska miehen sisko tulee ulkomailta ja koska on toisen veljen lapsen ensimmäinen joulu. Nyt hän on loukkaantunut ja sanoo että mieheni kyllä haluaisi olla oman perheensä kanssa joulun ja että siirrän omat huonot kokemukseni (eronneet vanhemmat) lapsellemme ja että hän kärsii siitä.

Tuli ihan älyttömän paha mieli :( Syystäkö?

[QUOTE="vieras";22655632]Itse päätätte. Toisaalta ymmärrän miksi anoppi on pettynyt, ettekö ehtisi sielläkin piipahtamaan niin tulisi hyvä joulumieli kaikille?[/QUOTE]

Minä en jaksa, ja haluan kerrankin tehdä oman joulupöydän. En ole vuosiin, siis oikeasti varmaan 20 vuoteen syönyt jouluateriaa siellä, mikä on kotini. En jaksa raahata lahjoja edes takas, mennä muiden aikataulujen mukaan ja jättää syömättä puolet ruokatarjonnasta kun en vaan voi syödä niitä :( (Allergia, laktoosiintoleranssi, raskaus)

Tiedän tunteen, halun tehdä joulun omaan kotiin.
Me vietämmä joulun aina vuoro jouluin anopin tai oman äitini luona. Matkaa molemmille on 300-400km. Omaa kotiani en viitsi edes joulukoristella, kun jouluna kuitenkin ollaan muualla. Tuntuu, että viimeisimpien joulujen muistot on vain autossa istumista. Nyt esikoinen on 3v ja tämä saa olla viimenen joulu kun kuljetaan.

Haluanvihdoin luoda omat jouluperinteet, jotain mitä lapsi voi aikuisena muistella. Muutakin kuin autossa istumista ja joulun joka päivä paikasta toiseen siirtymistä. Haluan, että meille voisi ostaa joulukuusen ja lapset saisisvat kokea sen koristelun riemun... Ensi vuonna minä ja lapset olemme ainakin kotona. Jos anoppi saa painostettua, mies saa matkata miten haluaa... Vaikka pelkään pahoin, etteivät mummut asiaa ymmärrä. Se on heidän murheensa, minä haluan viettää jouluni siten, etä nautin siitä :)

Me mennään ainakin mielellään miehen veljelle, jossa myös appivanhemmat ovat ja tietenkin lasten serkut, koska joulu on nimenomaan lasten juhla ja on kiva kun meidän 8kk saa olla serkkujen kanssa silloin, sieltä mennään sitten mun vanhemmille vielä illalla syömään. Lisäx käydään aamulla haudalla... Minusta olisi lapselle mukavin olla paikassa jossa on muitakin lapsia (ja myös kiva ajatus anopiltasi)... Joulun jälkeen ehtii sitten rentoutua...

[QUOTE="joku";22655756]Me mennään ainakin mielellään miehen veljelle, jossa myös appivanhemmat ovat ja tietenkin lasten serkut, koska joulu on nimenomaan lasten juhla ja on kiva kun meidän 8kk saa olla serkkujen kanssa silloin, sieltä mennään sitten mun vanhemmille vielä illalla syömään. Lisäx käydään aamulla haudalla... Minusta olisi lapselle mukavin olla paikassa jossa on muitakin lapsia (ja myös kiva ajatus anopiltasi)... Joulun jälkeen ehtii sitten rentoutua...[/QUOTE]

Hyvä kun sun mielestä on kivaa tehdä noin, kaikki eivät viihdy toisten nurkissa, varsinkin jos ap ei pysty edes anoppilassa syömään...

Teette ihan justu kun TEIDÄN PERHEELLE sopii ja haluatte :) Oon niin kypsä noihin anoppeihin ja isovanhempiin, jotka ei tajua että lapsillansa on jo omatkin perheet ja ehkä halauvat jopa omiakin jouluperinteitä luoda. Ja se ei todellakaan ole kaikkia varten, että juostaan pienen lapsen kanssa hiki otsalla paikasta toiseen jouluaatto ja -päivät!

Sitä lasta ei ole tehty isovanhempia varten ja napanuora omiin lapsiin olisi aik ajo katkaista. Lämpimät ja läheioset välit voi olla tästä huolimatta!

Pakko sanoa että mä pahasti pelkään että musta tulee just sellanen kauhuanoppi joka loukkaantuu ellei lapset tuu käymään jouluna :laugh:

(Tai todennäköisempää kuitenkin on että me miehen kanssa matkustetaan aina jouluksi jonnekin lämpimään niin saavat lapset viettää omanlaisensa joulut mahdollisine perheineen niin kuin tykkäävät)

Hyvä kun sun mielestä on kivaa tehdä noin, kaikki eivät viihdy toisten nurkissa, varsinkin jos ap ei pysty edes anoppilassa syömään...

minulla myös laktoosi-intoleranssi, mutta sen ruoanvalmistaja ystävällisesti huomio tehdessään ruokia (ja jos ei huomiois voi käyttää laktrase-tabletteja, jotka pilkovat laktoosia, sopii myös raskaana oleville). Ja noista muistahan voi ystävällisesti ilmoittaa että ruoanvalmistaja ne huomio (yleensä jouluna kuitenkin tarjotaan paljon kaikenlaista, joten ei luulisi olevan vaikeaa). Oma äitini tekee esim. yleensä useamman rossolin, koska sama ei kaikille käy... Voihan niitä ehtoja itsekin sanella, jos kerran toinen kylään välttämättä haluaa...

[QUOTE="joku";22655865]minulla myös laktoosi-intoleranssi, mutta sen ruoanvalmistaja ystävällisesti huomio tehdessään ruokia (ja jos ei huomiois voi käyttää laktrase-tabletteja, jotka pilkovat laktoosia, sopii myös raskaana oleville). Ja noista muistahan voi ystävällisesti ilmoittaa että ruoanvalmistaja ne huomio (yleensä jouluna kuitenkin tarjotaan paljon kaikenlaista, joten ei luulisi olevan vaikeaa). Oma äitini tekee esim. yleensä useamman rossolin, koska sama ei kaikille käy... Voihan niitä ehtoja itsekin sanella, jos kerran toinen kylään välttämättä haluaa...[/QUOTE]

No ap:lla nyt oli monen monta muutakin syytä miksei anoppilaan halua mennä (jouluaan pilaamaan). Miksei hän saisi tehdä ihan niin kuin tykkää?

Minä en jaksa, ja haluan kerrankin tehdä oman joulupöydän. En ole vuosiin, siis oikeasti varmaan 20 vuoteen syönyt jouluateriaa siellä, mikä on kotini. En jaksa raahata lahjoja edes takas, mennä muiden aikataulujen mukaan ja jättää syömättä puolet ruokatarjonnasta kun en vaan voi syödä niitä :( (Allergia, laktoosiintoleranssi, raskaus)

No mutta asuuko anoppi sitten kaukana? eihän sinne syömään tartte mennä tai lahjojakaan raahata, eikä sinne tarvitse mennä aattona. Menette vaikka kahville toisena joulupäivänä tms.

Ootte vaan opettaneet anopin liian hyvälle kun olette olleet siellä pari joulua putkeen ;) Tuossa tilanteessa teette niin kuin itse haluatte. Asuuko anoppi kaukana? Pistäytykää siellä joulupäivänä tai menkää vaikka uudeksi vuodeksi niin saa hänkin osansa.

No ap:lla nyt oli monen monta muutakin syytä miksei anoppilaan halua mennä (jouluaan pilaamaan). Miksei hän saisi tehdä ihan niin kuin tykkää?

Niin, ja ennen niin kiva anoppini on nyt tämän joulun ja veljen lapsen syntymän myötä tullut ihan oudoksi. Jotenkin syyllistää minua taustastani ja loukkaa ihan suoraan. Eikai sekään ole oikein? Siitä se paha mieleni eniten tuli.

Niin, ja ennen niin kiva anoppini on nyt tämän joulun ja veljen lapsen syntymän myötä tullut ihan oudoksi. Jotenkin syyllistää minua taustastani ja loukkaa ihan suoraan. Eikai sekään ole oikein? Siitä se paha mieleni eniten tuli.

Ei ole oikein ei. Älä tunne mitään syyllisyyttä ja vietätte juurikin sellaisen joulun kuin TE haluatte :hug:

Eilen sain kans oman anoppini loukkantumaan kun ilmoitin, että tänä jouluna menemme syömään minun äidin luokse. 3 viime joulua on mennyt enemmän ja vähemmän anopin luona.
Ymmärrän tavallaan, että harmistui kun on hänen ensimmäinen joulunsa mummuna (mulla aikaisemmasta liitosta 2 lasta, joten oma äitini on ollut mummu jo kauemmin) mutta pyysimme kuitenkin heitä meille illasta, kun "pukki" tulee ja jaetaan lahjat. Ei kuulemma käy kun on kutsunut oman siskonsa ja sen lapset perheineen heille, ja miehen sisko menee miehensä kanssa myös sinne.
Itse pahoitan sitten mieleni siitä, kun en pysty miellyttämään kaikkia..
Ehdotin kyllä sitten illalla miehelle, että josko nyt sitten käydään edes kahvilla anoppilassa ettei ihan mahdottomaksi mene tilanne.
Ensi joulusta lähtien olemmekin sitten omassa kodissa ja tänne saa tulla mummut ja papat.

minusta joulu piäethään sielä missä haluthaan, vetäkhööt herhneet nokhaan. ei paljoa kiinnosta. en lähe lasten kans saikkaan ympäri lapinlääni että joku ois hyvillään. helpompi son semmsoten liikkua joila ei ole pieniä lapsia. minun vanhemmat tullee tänne jouluksi, samoin veli + avovaimo.

silloin ku oltiin miehen vanhempien kans tekemisissä meinas anoppi että menhään helsinkiin jouluksi... sanoin miehelle että ollos hyvä ja mene jos halvat mutta mie en lähe mihinkään.

Olet oikeassa, anoppi takertuu vastenmielisesti aikuiseen poikaansa, olettaakin tämän puolesta asioita. Miehes pitäisi tehdä selväksi että hänellä on oma perhe. Ei tartte olla jatkuvasti anopin luona joulua, ja jos oma sukulaisesi vielä kuolemaisillaan!! Tulkoot ne ulkomaan vieraat teille kahville jos tahtovat tavata. Eikö nyt joulu muutenkin kannata viettää oman perheen kanssa.

Yhteistyössä