Meillä on hirveästi lapsia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suurperheen äit.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suurperheen äit.

Vieras
Minulla ja miehelläni on hirveästi lapsia. Meillä on mieheni edellisestä liitosta syntyneet 5 lasta iältään 5-16 vuotiaita jotka asuvat pysyvästi meidän luonamme (heidän äitinsä ei pysty huolehtimaan lapsistaan eikä edes tapaamaan heitä vaikean sairautensa vuoksi), minun edellisestä liitostani syntyneet 6 lasta (iltään 4-11v) joiden isä on kuollut ja jotka myös asuvat meillä koko ajan, minun ja mieheni 3 lasta (2-vuotiaat kaksoset ja ½-vuotias vauva) sekä minun veljeni ja tämän vaimon 13v poika joka on huostaanotettu vanhemmiltaan ja asuu meidän luonamme.

Eli montakos tuosta tuli? No, jos jaksatte niin mikäs siinä. Jos ette, niin ainakin hoidatte kaikki mitä olette eteenne tuoneet ja vielä vähän päälle. Hatun nosto siitä, ja kyllä apua saa jos uskaltaa pyytää. =)

Ajattele vaikka minun isoäidin isoäitiä, joka synnytti 21 vuoden aikana 18 lasta, jotka kaikki kasvoivat ihme kyllä aikuisiksi (siihen aikaan, 1800-luvulla lapsia kuoli paljon) ja jolla ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia, ruokakin piti tehdä alusta asti itse ja usein ei ollut ruokana kuin pettuleipää, lapsilla ei ollut melkein yhtään vaatteita, koko perhe asui pienessä, kylmässä tuvassa ja jos halusit pestä lapset, niin piti kantaa vesi järvestä ja lämmittää se tulella että oli pesuvettä eikä silloin ollut mahdollisuutta pestä lapsia ainakaan talvella, kun ei sellaisessa pienessä, kylmässä tuvassa ollut tilaa lämmittää tarpeeksi vettä 18 lapsen pesemiseen ja kuolemantaudinhan ne pikku raukat olisivat saaneet, jos heitä olisi alastomina ruvettu pesemään ja kuivaamaan sellaisessa pikku tuvassa, jossa talviöinä lattialla nukkuvien lasten hiukset jäätyivät usein lattiaan kiinni jos he nukkuivat lähellä seinää tai ovea kun ulkoa tuli kylmä viima sisään jne...

Ajattele vaikka minun isoäidin isoäitiä, joka synnytti 21 vuoden aikana 18 lasta, jotka kaikki kasvoivat ihme kyllä aikuisiksi (siihen aikaan, 1800-luvulla lapsia kuoli paljon) ja jolla ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia, ruokakin piti tehdä alusta asti itse ja usein ei ollut ruokana kuin pettuleipää, lapsilla ei ollut melkein yhtään vaatteita, koko perhe asui pienessä, kylmässä tuvassa ja jos halusit pestä lapset, niin piti kantaa vesi järvestä ja lämmittää se tulella että oli pesuvettä eikä silloin ollut mahdollisuutta pestä lapsia ainakaan talvella, kun ei sellaisessa pienessä, kylmässä tuvassa ollut tilaa lämmittää tarpeeksi vettä 18 lapsen pesemiseen ja kuolemantaudinhan ne pikku raukat olisivat saaneet, jos heitä olisi alastomina ruvettu pesemään ja kuivaamaan sellaisessa pikku tuvassa, jossa talviöinä lattialla nukkuvien lasten hiukset jäätyivät usein lattiaan kiinni jos he nukkuivat lähellä seinää tai ovea kun ulkoa tuli kylmä viima sisään jne...

Onhan tolla ap:lla pajon, kun on 15 alaikäistä. Tuo sun esiäitis oli lapsensa saanut sellaisella aikavälillä, että isommat oli ja aikuisia.
Noihin oloihin en ota sen enempää kantaa, surkeeta oli....

Mulla oli ja on edelleen (tosin jo aikuisia) kaksi lasta, mutta olivat semmosia tapauksia, että vastasivat varmasti ainakin neljää rauhallisempaa mukulaa. :D Vanhempi, poika, on rauhottunut saatuaan oman perheen, mutta tuo tyttönen on edelleen kuin tulta ja tappuraa.

Miten niin? Ennen lapsia syntyi vähemmän verrattuna aikuisten määrään. alle puolet aikuisista sai lapsia, ja aika iso osa lapsisat kuoli pienenä, ei kai niitä useimmissa talouksissa niin paljon ollut. Tarkoitan siis, että niitä lapsettomia piikoja ja tätejä ja setiiä ja renkejä oli omalta osaltaan huolehtimassa niistä lapsista.

Aika monessa torppariromaanissakin on vaan pari lasta talossa.

Tuohon pitää kuitenkin tarttua, että miten voi Anne-Mari vähätellä lapsimäärää ja perustella sen vähättelyn isoäidinsä lapsilukuun. Eihän hän niitä ole tehnyt eikä kasvattanut. Verrattavissa lapsen leveilyyn vanhempiensa ansaitsemilla rahoilla, kuin se kertoisi yhtään mitään heidän taidoistaan.

Eniten jäin miettimään tuota, että mitenköhän oikeasti annetaan sijaislapseksi veljen lapsi, jos omia lapsia on valmiiksi jo vaikka viisi (olettaen että tapahtunut ennen uusioperhettä), puhumattakaan uusioperheen synnyttyä, kun lapsia on kerralla se 11, myöhemmin sitten vielä 3 lisää...

Yhteistyössä