Päiväkodin väärinkäyttäjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, tilanteita on erilaisia ja joskus sen lapsen ja vanhemman etu on, että lapsi on vaikka muutama päivänä /vko hoidossa.

Tätäkin palstaa lukeneena oon samaa mieltä, en kyllä tiedä mistäpäin suomea palstalaiset on kun nää lapset on 9 kymmenstä jonkun sortin "apua kaipaavia" ainakin kaikkien kotiäitien lapset on päiväkodissa sen vuoksi että sitä on ammattilaiset suositelleet ;)
Mä en tunne yhtään sellaista lasta ja niitä ison kasan tunnen samoin kuin vanhempiakin

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lto;22904877:
Pk ryhmät ovat isoja, mutta siihen ei kovasti auta se että lapset pitävät vapaapäiviä, koska silloin pomot katsovat, että käyttöasteen on niin huonot, ettei voida ottaa sijaisia edes silloin kun niitä todella tarvittaisiin.

Käyttöaste saattaa kyllä joskus vaikuttaa sijaisen saantiin, mutta ei se oikeasti saisi vaikuttaa yhtään silloin, jos tarve on todellinen. Eli jos koko päivä olisi liian vähällä henkilökunnalla. Toivottavasti missään ei ole niin paha tilanne, että lakia rikotaan. Sellaisestakin olen kyllä kuullut :(

Pidän muuten työssäni erittäin tärkeänä seikkana sitä, että jokainen lapsi on hakemisajankohdasta riippumatta onnellinen siitä, että häntä tullaan hakemaan kotiin. Jokaisesta kotona vietetystä minuutista iloitaan lapsen kanssa avoimesti. Ammattitaitooni kuuluu tehdä hakemistilanteesta hyvä, oli tilanne pk:ssa aivan mikä tahansa! Ja luonnollisesti teen uskomattoman määrän työtä sen eteen, että lapset viihtyvät päiväkodissa. Huomautuksena ettei joku epäile :)

Lapsi on päiväkodissa vain "kakkoskodissaan", siitä ei pidä tulla ensisijainen, siitä täytyy vanhempien ja lasten pitää huoli yhteisvoimin.

Siitä vielä, että lapsi on saattanut kysellä koko päivän milloin äiti/isi hakee, ja kun vanhempi tulee, lapsi vaikuttaa yhtäkkiä siltä kuin heidän saapumisensa olisi maailman kamalin asia. Eli ei pidä tulkita väärin niitä reaktioita, jotka ovat vaan pahan mielen purkamista käänteisesti.

En ihan hahmota mihin tällä kirjoituksella viitataan. Tietenkään en pidä lastani huvin vuoksi päiväkodissa enempää, kuin arvioitu hoitotarpeeni todellisuudessa on. Aina aikataulut eivät mene pk:n kanssa yksiin, ja työni luonne on muutenkin normaalista poikkeava. Enkä todellakaan aio lisätä arkeen vielä sitä stressitekijää, että kantaisin huonoa omatuntoa siitä, että lapseni on päiväkodissa, vaikka viettäisin koko päivän pyjamahousuissa tai kahvilassa pohdiskelemassa vaikka uutta käsikirjoitusta. Kyse on edelleen työnteosta, tiedän toki että monet eivät sitä sellaiseksi hahmota, ja kokevat elämäntyylini ärsyttävänä, mutta se ei varsinaisesti ole mun ongelma. (Enkä nyt viittaa tällä sinuun, Lto)

Heh, ai että kulttuurialan freelancer elää Kelan tuilla. Freelancer on yksinyrittäjä eikä se leipä todellakaan tule pöytään helposti! Kuten AP sanoikin, niin se "vapaa-aika" menee myös päätä nollatessa ja ideoidessa, jotta saa taas lisää töitä. Luova työ on osittain aika erilaista kuin konttorissa istuminen, mutta ei se siitä huonompaa tai vähemmän tuottavaa tee.

[QUOTE="vieras";22904994]Tätäkin palstaa lukeneena oon samaa mieltä, en kyllä tiedä mistäpäin suomea palstalaiset on kun nää lapset on 9 kymmenstä jonkun sortin "apua kaipaavia" ainakin kaikkien kotiäitien lapset on päiväkodissa sen vuoksi että sitä on ammattilaiset suositelleet ;)
Mä en tunne yhtään sellaista lasta ja niitä ison kasan tunnen samoin kuin vanhempiakin[/QUOTE]

Joo, ja kaikki äidit tekee joko vuorotyötä tai max 30h työviikkoa, kun kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä, että normaali työaika on virka-aikaan 37,5h viikossa + lounastunnit ja työmatka esim. 30min siihen päälle. Hyvin harva tällainen työpaikka sulkee ennen klo 16, moni vasta klo 17. On sula mahdottomuus järjestää lapselle niitä 8h tai alle hoitopäiviä.

Itse olen kokenut rikkaudeksi tutustua täällä pastalla erilaisiin ihmisiin ja elämäntilanteisiin, itsellä kun ei näitä vajaan työviikon/vuorotyön tekijöitä tuttavapiiriin kuulu. Minulle on siis ihan uutta se, että näin moni pystyy järjestämään lapselleen hyvin lyhyet hoitopäivät.

Hjuuh. Päiväkodeissa lapsiryhmät ovat niin suuria, että lasten käsiä ei ennätä kukaan pestä tai lapsen nenää kukaan niistää. Mutta Dermosil-tilauksensa hoitajat ennättävät työaikanaan täyttää.

Siksipä lapsilta pois subjektiivinen päivähoito-oikeus.

höpsis.olen päiväkodissa töissä teen sijaisuuksia.
mä en tajua näitä kommentteja melusta ja kuinka lapsilta edes neniä niistetä..
en ole viälä törmännyt meluisaan päiväkotiin tai missä ei lapsien käsiä pestäisi

Me ollaan miehen kanssa molemmat vuorotöissä ja lapset vuoropäiväkodissa. Jos subjektiivista päivähoito-oikeutta ei olisi, lapsemme olisivat hoidossa n. 4 kertaa kuussa. Ei siinä mitään, mutta kun joudumme maksamaan 15 päivän mukaan hoitomaksun, niin voin kertoa, että lapseni todellakin ovat sen 10-15 päivää kuussa hoidossa. Ja vaikka me vanhemmat oltais vapaalla...silloin käydään kahvilla, kaupungilla ja harrastetaan kaikenlaista. Yksin tai kaksin. Lapset tällöin päiväkodissa.
Ja onnellisia on sekä vanhemmat että lapset. Eli ap, ymmärrän sua TÄYSIN :)!!!

Alkuperäinen kirjoittaja repikää tästä;22905572:
Me ollaan miehen kanssa molemmat vuorotöissä ja lapset vuoropäiväkodissa. Jos subjektiivista päivähoito-oikeutta ei olisi, lapsemme olisivat hoidossa n. 4 kertaa kuussa. Ei siinä mitään, mutta kun joudumme maksamaan 15 päivän mukaan hoitomaksun, niin voin kertoa, että lapseni todellakin ovat sen 10-15 päivää kuussa hoidossa. Ja vaikka me vanhemmat oltais vapaalla...silloin käydään kahvilla, kaupungilla ja harrastetaan kaikenlaista. Yksin tai kaksin. Lapset tällöin päiväkodissa.
Ja onnellisia on sekä vanhemmat että lapset. Eli ap, ymmärrän sua TÄYSIN :)!!!

Tääkin on kuntakohtaista meillä maksetaan hoitotuntiten mukaan ja pienin maksu (40% täydestä) menee jos lapsi on alle 60 tuntia kuukaudessa hoidossa ;)

Käyttöaste saattaa kyllä joskus vaikuttaa sijaisen saantiin, mutta ei se oikeasti saisi vaikuttaa yhtään silloin, jos tarve on todellinen. Eli jos koko päivä olisi liian vähällä henkilökunnalla. Toivottavasti missään ei ole niin paha tilanne, että lakia rikotaan. Sellaisestakin olen kyllä kuullut :(

No justhan sitä selviteltiin 45min ohjelmassa ja joka paikassa lakia rikottiin. Harmi vaan, et jutun lopputulos oli se et kohautettiin vain olkapäitä ja voi voi näin se vaan nyt menee.

Ja sulle joka koet olevasi paras ihminen arvioimaan oman lapsesi parasta olin paikkaa(eli päiväkotia) tervetuloa joskus yli 20 lapsen ryhmän iltapäivän ulos pukemiseen. Tee se vielä niin et seisot 20-30min toppavaatteet päällä ja villat alla pienessä eteisessä täyden työpäivän jälkeen. Siinä sulle perspektiiviä siihen arviointiin.

höpsis.olen päiväkodissa töissä teen sijaisuuksia.
mä en tajua näitä kommentteja melusta ja kuinka lapsilta edes neniä niistetä..
en ole viälä törmännyt meluisaan päiväkotiin tai missä ei lapsien käsiä pestäisi

No nostanpa tämän, kun olen eilen jo nukkunut tämän kommentin aikaan.

Älä usko jos tiedät mielestäsi kaiken. En viitsisi keksiä tällaista omasta päästäni - melusta en tosin ole sanonut mitään. Lapsella on räkä poskella kun tulen hakemaan, hoitaja kertoo, että "se oli siinä kun lapsi heräsi päiväunilta". Olen kyllä epäillytkin kahdesta päiväkodista, joissa lapseni on ollut, että työhönottotilanteessa eduksi katsotaan aivottomuus. Voitaneen puhua myös empatian puutteesta ym.

Lapset "pesevät kädet" itse. Toivoisin että sellainen tautipesu uskallettaisiin kieltää päiväkodeissa, sillä käsien kastelu lämpimällä vedellä ja sitten jättäminen silleensä edistää monien tartuntojen leviämistä.