Kituutamme ja kituutamme mutta silti rahat ei riitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitovapaalla

Vieras
Lapsi on nyt 1v 3kk. En todellakaan halua laittaa vielä tarhaan. Meillä mennään nyt näin:

- lainoista maksetaan vain korot, ja kaikki turhat vakuutukset yms on karsittu pois
- ruoat ostetaan lidlistä, teen leivät yms itse
- mitään ei osteta uutena (koska ei ole varaa..)
- autoa ei ole
- asumme pienessä kaksiossa, vuokra 340e

Alkaa kyllä jo kyllästyttää kun elämästä ei saa ikinä mitään irti kun ei ole varaa.. Olisi kiva joskus edes lähteä vaikka reissuun, edes viikonlopuksi.

Mitä lainoja teillä oikein on ja onko miestä/mitä mies tekee?
Eihän tuossa tilanteessa oikein ole muita vaihtoehtoja kuin ruikuttaa ja pyöriä itsesäälissä tai mennä töihin.
Kannatan jälkimmäistä.

osa-aikatyö? eikö hoitovapaalla saa vähäsen tehdä?

tuosta leivän leipomisesta... mitä leipää leivot? mietin jos teillä on lähellä leipomo, tai joku muu teillä usein käyvä asuu lähellä leipomoa, niin niistä saa usein isoja pusseja leipää tosi halvalla. Hakee vaikka kerran viikossa tai kahdessa ja pakastaa.

Mulla on sellanen kutina että ite leipomalla ei suuria summia säästä...

Olet nyt siis ollut hoitovapaalla n. 4-5kk, eikö teillä ollut yhtään säästöjä hoitovapaa aikaa varten? Me ainakin alettiin heti säästämään sitä varten, kun sain tietää olevani raskaana. Palkasta joka kuukausi 100-300e sivuun, niin auttaa jo kovasti hoitovapaalla. Tämä nyt ei tosin teitä auta, mutta ihmetyttää ettei ihmiset tunnu nykyään varautuvan etukäteen asioihin.

Mitä lainoja teillä oikein on ja onko miestä/mitä mies tekee?
Eihän tuossa tilanteessa oikein ole muita vaihtoehtoja kuin ruikuttaa ja pyöriä itsesäälissä tai mennä töihin.
Kannatan jälkimmäistä.

Rakensimme mökin jo ennen kuin olin edes raskaana... Eikä ole mielestäni mitään järkeä myydä sitä koska se on kuitenkin käyttöön rakennettu ja kesät vietämme siellä. Ja sen rakentamiseen tarvitsimme lainaa.

[QUOTE="Logotar";22971938]osa-aikatyö? eikö hoitovapaalla saa vähäsen tehdä?

tuosta leivän leipomisesta... mitä leipää leivot? mietin jos teillä on lähellä leipomo, tai joku muu teillä usein käyvä asuu lähellä leipomoa, niin niistä saa usein isoja pusseja leipää tosi halvalla. Hakee vaikka kerran viikossa tai kahdessa ja pakastaa.

Mulla on sellanen kutina että ite leipomalla ei suuria summia säästä...[/QUOTE]

Kotihoidontukea saa, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, eli saa tehdä töitä niin paljon kuin sielu sietää, kunhan lapsi ei tarvi hoitopaikkaa. Eli vaikka vuorottelee töitä miehen kanssa, tosin parisuhteelle ei aikaa paljon silloin jää, mutta elämä on valintoja erilaisissa tilanteissa.

Pakko olla provo. Jos toinen opiskelee, ja tulot on nuo, niin aika epärealistista kuvitella, että voisi hoitovapaalla olla ellei ole aikamoisia säästöjä. Mars töihin ja toivottavasti olet sen verran hyväpalkkainen, että kykenet elättämään perheesi silläaikaa kun puolisosi opiskelee, ettei meidän tartte.

[QUOTE="vieras";22971954]Mikä laina, kun vuokralla asutte? Tehän olisitte noilla tuloilla oikeutettuja toimeentulotukeenkin. Miksi ette hae sitä?[/QUOTE]

Tuskin, luulen että sanoisivat sossusta vain että ensisijainen tulolähde tässä olisi miehen opintolaina eikä toimeentulotuki.

Turhat vakuutukset? Mitkä on turhia vakuutuksia? Kotivakuutus, tapaturmavakuutus? Kannattaa toivoa, ettei mitään koskaan tapahdu, koska muuten olette todellakin vaikeuksissa...

Miksi miehesi ei käy opiskelun oheella töissä? En ymmärrä kun opiskelijat ruikuttaa, että opintotuki ei riitä elämiseen. Ei sen ole tarkoituskaan riittää, opintojen ohella voi käydä töissä tai ottaa lainaa.

meillä on pikkasen samansuuntainen tilanne: meillä menee vuokraan 500e ja mulla on päälle opinto-ja asuntolainaa. Me saadaan hoitorahat/lisät/kuntalisät/asumistuki. Mies saa työmarkkinatukea ja käy koulutuksessa. Autoa ei ole. Mutta ihan hyvin ollaan pärjätty. Kaipa se on asenteestakin kiinni. Lapsi 10kk joten menee viel tovi ennen ku meen töihin.

Mä alkaisin itse tuossa tilanteessa trokaamaan tavaraa ebaysta ja kirppiksiltä ja myisin kalliimmalla huutiksessa. Vaatii pienen alkupääoman ja taustatietoa hinnoista.

Kai te saatte sitä hoitolisää?

Minä kanssa hoitovapaalla, mies pitkällä sairaslomalla. Eli aika pienet tulot meilläkin ja saadaan hieman sitä hoitolisää.

Lisäksi teen keikkaa niin paljon kuin pystyn. Tosin meillä oli kyllä säätöjä, että joka kuukausi kyllä käytetään niitäkin.

Mun mielestä tossa tilanteessa lapsi tarhaan ja äiti töihin. Jos ei kerta ole varaa hoitaa kotona, niin sitten ei ole. Et ole ainoa. Lapsi on ihan hyvän ikäinen jo tarhaan.
Jos ihan pakosta haluat kituuttaa, niin ilta-ja viikonlopputöihin sitten.

Aika vaikea tulla toimeen ilman palkkatuloja. Jomman kumman kannattaisi mennä töihin ja toisen jäädä kotiin hoitamaan lasta, jos kotihoito on oikeasti tärkeää.

Yhteistyössä