Esikoinen hoidossa, äiti kotona muiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Voi hyvänen aika;23096620:
näitä jeesustelijoita.. Neljävuotiaalle tekee pelkästään hyvää PÄÄSTÄ harjottelemaan sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista!!! Sen tietää mitä niistä pystymetsästä tulleista mukuloista tulee, jotka ovat olleet äidit rakkaassa huomassa kouluikään asti.. pelkkiä ongelmia sekä lapselle, että kaikelle ympäristölle.

Hoitoon vaan, lapsi nauttii!!!

Olen ihan samaa mieltä siitä, että lapsi tarvitsee sosiaalisia kontakteja. Esikoinen meni vuoden ikäisenä ensimmäistä kertaa hoitoon, ikinä ei itkenyt äidin perään, vaan ovelta jo heilutti ja riensi nopeasti leikkeihin. Oli hoitopaikkansa sosiaalisempia ja rohkeimpia lapsia. Kaverini lapsi, jota kaveri on hoitanut kotona koko 5-vuotisen elämän ajan on vieläkin niin arka ja ujo, ettei vieraille juttele mitään. Vieraissa paikoissa jää nurkkaa seisomaan ja katselemaan vierestä kun muut leikkii. Tietenkin perusluonteissakin on eroja, mutta ei mun mielestä lapselle tee hyvää olla aina vaan äidin kanssa kotona. Kyllä itsekin lapsena mielummin hoidossa olin, kun istuin kotona.

tosiaan pistää silmään tuo esikoinne villi ja vaativa et miksi niitä lapsia pitää tehtailal jos ei jaksa niitä sit hoitaa?
APUA, tää on tätä nykypäivän uusavuttomuutta. sysätään muitten niskoille omat penskat kun ei nyt oikein jaksa olla sen kaa.. ja nää samat tekosyyt et kyl se viihtyy päiväkodissa paremmin. mun mielestä mun lapsien paras paikka olla on koti? eikö sulla oo näin?

Tiedätkö sinäkin vaikutat sen verran v-mäiseltä ja tympeältä tyypiltä, että lapsiesi olisi aivan takuuvarmasti parempi jonkun muun hoidossa...

[QUOTE="aapee";23096676]Olen ihan samaa mieltä siitä, että lapsi tarvitsee sosiaalisia kontakteja. Esikoinen meni vuoden ikäisenä ensimmäistä kertaa hoitoon, ikinä ei itkenyt äidin perään, vaan ovelta jo heilutti ja riensi nopeasti leikkeihin. Oli hoitopaikkansa sosiaalisempia ja rohkeimpia lapsia. Kaverini lapsi, jota kaveri on hoitanut kotona koko 5-vuotisen elämän ajan on vieläkin niin arka ja ujo, ettei vieraille juttele mitään. Vieraissa paikoissa jää nurkkaa seisomaan ja katselemaan vierestä kun muut leikkii. Tietenkin perusluonteissakin on eroja, mutta ei mun mielestä lapselle tee hyvää olla aina vaan äidin kanssa kotona. Kyllä itsekin lapsena mielummin hoidossa olin, kun istuin kotona.[/QUOTE]

Jep, kyllä se hoito tekee hyvää. Mä en perusluonteeltani ole edes ujo, mutta koska en ole koskaan ollu päiväkodissa olin äärettömän ujo koko lapsuuden ajan. Onneksi aikuisena tuo muuttui.

Vai että lapsien tehtailua... Ehkä kun et tiedä mitään elämästäni, niin et voi myöskään ymmärtää, että jaksaminen voi joskus olla kovilla. Lapsia ei todellakaan ole tehtailtu, vaan rakkaudella toivottu. Kuopus nyt oli vahinko ehkäisyn petettyä, mutta häntä rakastamme kuten muitakin.

Olen oikeasti täysin varma, että esikoisemme olisi tyytyväisempi hoidossa, kun aina kotona istuen. Vaikka sitten tuon 2-3 pvä/vko, jos ei kokonaan. Hän kaipaa älyttömästi muiden lasten seuraa ja tarvitsee sitä energian purkamista. Minulla ei kuitenkaan ole kahden muun lapsen lisäksi mahdollisuutta leikkiä hänen kanssaa samoin kuin muut lapset.

[QUOTE="aapee";23096727] Lapsia ei todellakaan ole tehtailtu, vaan rakkaudella toivottu. Kuopus nyt oli vahinko ehkäisyn petettyä, mutta häntä rakastamme kuten muitakin.

Olen oikeasti täysin varma, että esikoisemme olisi tyytyväisempi hoidossa, kun aina kotona istuen.[/QUOTE]

Tuossa on iso ristiriita, koska rakkaudella toivottu lapsi ei joudu missään tapauksessa istumaan kotona. Häneen panostetaan ja hänelle järjestetään ikään sopivaa virikettä.

Jos on "erityislapsi", joka asiantuntijoidenkin mielestä tarvitsee sitä tarhapaikkaa, niin asia on mun mielestä ihan ok. Ja 2-3 x vkossa kuulostaa ihan hyvältä.

Sitä en ymmärtäisi, että normaalitilanteessa 4-vuotias pykättäisiin tarhaan virikkeiden ja kavereiden vuoksi.

[QUOTE="aapee";23096376]Meille syntyy vauva kesällä ja olen miettinyt tällaista ratkaisua oman jaksamiseni kannalta. Olen ollut nyt 1,5 vuotta kotona hoitamassa esikoista ja keskimmäistä. Esikoinen on 4-vuotias ja keskimmäinen 1,5 vuotta. Esikoinen oli hoidossa ennen keskimmäisen tuloa 1,5 vuotta ja viihtyi siellä loistavasti. Keskimmäinen ei ole ollut hoidossa koskaan.

Olen ajatellut, että laittaisin esikoisen kokopäivähoitoon, kun vauva syntyy. Toinen mahdollinen ratkaisu olisi 2-3 päivää/viikossa hoitoa. Esikoinen on todella villi ja vaativainen lapsi, johon tällä hetkellä kotona ollessa menee ajasta ainakin yli 70%. Keskimmäinen jää väkisinkin vähemmälle huomiolle ja varmaan kärsii siitä. Tällä hetkellä en edes pysty kuvittelemaan miten pystyisin selviytymään kotona esikoisen, keskimmäisen ja kuopuoksen kanssa hänen syntymänsä jälkeen. Vaikeaa tulisi olemaan.

Esikoinen kaipaa kavereita ja haluaa purkaa energiaansa tekemällä koko ajan jotakin. Mielestäni hänelle ja meille kaikilla paras vaihtoehto olisi laittaa hänet hoitoon. En vain tiedä olisiko hyvä kokopäivähoito joka päivä vai 2-3 päivää/viikossa. Onko tuosta kokemuksia?[/QUOTE]

4-vuotias kaipaa jo kavereita. 2-3 päivää vkossa kuulostaisi kohtuulliselta tai miten olisi pikkukoulu? Sitä järjestetään varhaiskasvatustoimintana useissa päiväkodeissa. Yleensä se on 3 päivänä vkossa jonkusen tunnin. Omalle 4-vuotiaalleni se on ollut riittävää äksöniä.

Kuule olen juuri niitä virikkeitä järjestämässä hänelle viemällä hänet hoitoon, jossa hän saa leikkiä muiden oman ikäistensä lasten kanssa.

Silloin kun keskimmäinen on sairastellut (eli aika usein) ei ole ollut mahdollisuuksia lähteä minnekään esikoista viemään, vaikka olisi kuinka halunnutkin. Silloin on järjestetty ohjelmaa kotona. Valitettavasti myös tämä pieni paikkakunta ei juurikaan virikkeitä lapselle tarjoa.

[QUOTE="aapee";23096727]Olen oikeasti täysin varma, että esikoisemme olisi tyytyväisempi hoidossa, kun aina kotona istuen. Vaikka sitten tuon 2-3 pvä/vko, jos ei kokonaan. Hän kaipaa älyttömästi muiden lasten seuraa ja tarvitsee sitä energian purkamista. Minulla ei kuitenkaan ole kahden muun lapsen lisäksi mahdollisuutta leikkiä hänen kanssaa samoin kuin muut lapset.[/QUOTE]

Öö, miksi ihmeessä istua aina kotona lasten kanssa? Kyllä sitä vaan pääsee paljon helpommalla itsekin, kun lähtee reippaasti ainakin kerran päivässä muksujen kanssa ulkoilemaan, puistoon, kyläilemään. Pienempikin lapsi varmasti kyllästyisi jos se kotona oleminen olisi "aina kotona istumista". Meille on myös syntymässä keväämmällä kolmas lapsi ja kyllä se meidän neljävuotias on ihan jäämässä äidin kanssa kotiin. Ja aivan takuulla nauttii kotonaolosta hektisen tarhaelämän sijaan! Eikä ole aikomus istua lasten kanssa vaan kotona, vaan ulkoillaan, puistoillaan, kyläillään, tavataan ystäviä ja tuttuja jne jne. Kyllä siinä tuo neljävuotiaskin saa virikkeitä ja kavereita ihan siinä missä tarhassakin.

Tällaisen löysin netistä:

"Päivähoito on tarkoitettu siksi ajaksi, kun vanhemmat ovat työssä tai opiskelussa tai klo 8-15, jos vanhemmista toinen tai molemmat ovat kotona esim. työttömyyden takia."

Tuosta nyt saa sen käsityksen, että lapsemme voisi olla hoidossa vain 8-15 välisen ajan. Onko kellään kokemusta onko näin?

Mä en ymmärrä MIKSI pitää tehdä lapsia tähän maailmaan, jos ei sen vertaa viitsi vaivautua, että hoitaisi lapsensa itse, sen todella lyhyen ajan, kun he ovat pieniä. Meillä 3 lasta 02, 05 ja 07. En ikinä maailmassa olisi laittanut yhtä tai kahta päiväkotiin sillä aikaa, kun itse olin kotona. Hoitopäiviä ehtii tulla ihan riittävästi sitten, kun on aika lähteä töihin.
Näistä vielä 1 erityislapsi.

Miten niin VAIN klo 8-15? Onhan sekin 7h.
Ja joo, todennäköisesti teidän tilanteessanne lapsen voi viedä aikaisintaan klo 8 hoitoon ja hänet on haettava viimeistään klo 15.

Öö, miksi ihmeessä istua aina kotona lasten kanssa? Kyllä sitä vaan pääsee paljon helpommalla itsekin, kun lähtee reippaasti ainakin kerran päivässä muksujen kanssa ulkoilemaan, puistoon, kyläilemään. Pienempikin lapsi varmasti kyllästyisi jos se kotona oleminen olisi "aina kotona istumista". Meille on myös syntymässä keväämmällä kolmas lapsi ja kyllä se meidän neljävuotias on ihan jäämässä äidin kanssa kotiin. Ja aivan takuulla nauttii kotonaolosta hektisen tarhaelämän sijaan! Eikä ole aikomus istua lasten kanssa vaan kotona, vaan ulkoillaan, puistoillaan, kyläillään, tavataan ystäviä ja tuttuja jne jne. Kyllä siinä tuo neljävuotiaskin saa virikkeitä ja kavereita ihan siinä missä tarhassakin.

Tavallinen 4-vuotias joo, mutta jos lapsi on niin vilkas, että häntä ollaan tutkimassa esim. adhd-epäilyn takia, niin virikettä on hyvä olla vähän enemmän. Myös siksi, että ne muut lapset kotona saavat huomiota ja äiti ei näänny.

[QUOTE="aapee";23096789]Valitettavasti myös tämä pieni paikkakunta ei juurikaan virikkeitä lapselle tarjoa.[/QUOTE]

:O Uskomatonta uusavuttomuutta. Paikkakunnan tehtäväkö se on tarjota lapsille virikkeitä?!

Alkuperäinen kirjoittaja Voi hyvänen aika;23096620:
näitä jeesustelijoita.. Neljävuotiaalle tekee pelkästään hyvää PÄÄSTÄ harjottelemaan sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista!!! Sen tietää mitä niistä pystymetsästä tulleista mukuloista tulee, jotka ovat olleet äidit rakkaassa huomassa kouluikään asti.. pelkkiä ongelmia sekä lapselle, että kaikelle ympäristölle.

Hoitoon vaan, lapsi nauttii!!!

Seurakunnan kerho 2X viikossa, sisarusten kanssa leikkiminen ja esim tuttavaperheiden lapset, serkukset yms riittävät mainiosti. Ei tarvitse olla 4-vuotiaan 8h päivässä mölyssä ja möykässä.

Ulkoillaan tietenkin päivittäin lasten kanssa, kun ovat terveitä. Puistoja täällä ei juuri ole ja näin talvisin ne kaksi leikkialuetta, jotka täällä on, ovat sellaisessa kunnossa ettei siellä kyllä lasten kanssa tee mitään. Meillä ei ole ihmisiä kenen luona kyläillä päivisin, kun ihmiset ovat töissä eikä paikkakunnalla muutenkaan asu kuin pari tuttua.

Ehkä jonkun muun lapsi nauttii siitä, että saa aina leikkiä kotona niillä omilla leiluillaan näkemättä muita saman ikäisiä lapsia, mutta meidän lapsi ei siitä nauti. Hän kaipaa ikäistään leikkiseuraa.

Ei nyt ainakaan kokopäiväiseksi..ei siellä mitään kerhoja ole?

Meillä on 4v, 2v ja 3vko ikäiset pojat. esikoinen on vilkas poika eikä tuo keskimmäinenkään mikään rauhallinen mietiskelijä ole....mutta kyllä tuntuis hullulta edes ajatus että vietäisiin yksi lapsista päiväkotiin kun itse olen kotona.
Esikoinen käy kyllä seurakunnan kerhossa kaksi kertaa viikossa 4/h kerrallaan. Siellä pieni ryhmä ja ulkoilevat paljon.

[QUOTE="vvieras";23096853]Tavallinen 4-vuotias joo, mutta jos lapsi on niin vilkas, että häntä ollaan tutkimassa esim. adhd-epäilyn takia, niin virikettä on hyvä olla vähän enemmän. Myös siksi, että ne muut lapset kotona saavat huomiota ja äiti ei näänny.[/QUOTE]

Kuka voi luulla, että adhd -lapselle kokopäivähoito suuressa ryhmässä on hyväksi???? Jos prosessi on vielä kesken, sellaisessa hän joutuu olemaan kauankin. Ja se pahentaa tilannetta.

[QUOTE="vieras";23096875]Seurakunnan kerho 2X viikossa, sisarusten kanssa leikkiminen ja esim tuttavaperheiden lapset, serkukset yms riittävät mainiosti. Ei tarvitse olla 4-vuotiaan 8h päivässä mölyssä ja möykässä.[/QUOTE]

Seurakunnan kerho täällä on kerran viikossa kaksi tuntia. Esikoinen ei saa kovinkaan paljon tyydytystä sisarusten kanssa leikkimisestä, vaan lähinnä häntä ärsyttää kun sisarus tulee tuhoamaan hänen leikkejään. 100 km sisällä ei asua ystäviä tai sukulaisia, joilla olisi lapsia.

:O Uskomatonta uusavuttomuutta. Paikkakunnan tehtäväkö se on tarjota lapsille virikkeitä?!

Tämä on kyllä ihanaa, kun nämä omaa kruunuaan kiillottavat superäidit omassa itseriittoisuudessaan kuvittelevat, että heidän lapsilleen riittää sen oman äitylin seura koko loppuelämäksi.
OIkeasi kannattaisi miettiä sen lapsen parasta, eikä sitä, miten parhaiten saisi itseään korostettua ja nostettua jalustalle.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23096846:
Miten niin VAIN klo 8-15? Onhan sekin 7h.
Ja joo, todennäköisesti teidän tilanteessanne lapsen voi viedä aikaisintaan klo 8 hoitoon ja hänet on haettava viimeistään klo 15.

Kysyin koska jos on noin, niin mies ei pysty häntä viemään tai hakemaan hoitoon. Todennäköisesti tuossa tapauksessa valitaan sitten osapäivähoito niin, että vien lapsen sinne klo 11.30 ja mies hakee hänet klo 16.15. Ei varmaan hoitopaikalle kivoin ratkaisu, koska lapsi tuskin on valmis päiväunille tuolloin klo 11.30, kun ei ole päässyt energiaansa purkamaan

Tämä on kyllä ihanaa, kun nämä omaa kruunuaan kiillottavat superäidit omassa itseriittoisuudessaan kuvittelevat, että heidän lapsilleen riittää sen oman äitylin seura koko loppuelämäksi.
OIkeasi kannattaisi miettiä sen lapsen parasta, eikä sitä, miten parhaiten saisi itseään korostettua ja nostettua jalustalle.

Puhut täyttä asiaa!
En ymmärrä miten jotkut äidit kuvittelevat, että heidän lapsensa on onnellinen ollessaan aina sen oman äidin kanssa kotosalla ilman mahdollisuutta leikkiä muiden saman ikäisten lasten kanssa. Tuo nyt pitäisi tajuta ihan maalaisjärjellä. Ovat vissiin ko. äidit menossa lastensa kanssa kouluunkin, kun eivät mitään valmiuksia anna selvitä elämästä ilman äitiä.

Et voi väittää että lapselle on parasta meluisa jaylisuuri lapsiryhmä? Koska sellaisia suurin osa pk-ryhmistä on.

Yhteistyössä