Muita synnytyksestä järkyttyneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hui"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hui"

Vieras
Onko muita, kenelle synnytys oli sanoinkuvaamattoman järkyttävää, kuvottavaa, jopa luonnotonta?

Minulla ei etukäteen ollut oikeastaan mitään odotuksia synnytyksestä, toki olin siihen valmistautunut katsomalla videoita ja lukemalla aiheesta. Mielestäni mikään katsomani synnytys ei tuntunut liian pahalta katsoa, vaikka osa olikin rajua katsottavaa ja katsoin siis myös ihan sellaisia joissa näytettiin aivan kaikki.

Kun synnytys säännölliset supistukset oli kestänyt about 7tuntia ja olivat jo sen verran kipeitä, että pyysin kivunlievitystä, en ollut auki kuin pari senttiä. No, minulle laitettiin oksitosiinia vauhdittamaan touhua, mutta en siis saanut mitään kivunlievityksiä ilokaasua lukuunottamatta.

Supparit voimistuvat voimistumistaan ja tuntui, ettei taukoa ollut juuri lainkaan ja kätilökin taisi tokaisata, että oho, tuleeko niitä noin tiuhaan kun katsoi kärvistelyäni. Kipu oli jotain käsittämättömän kovaa ja tuntui ettei se lopu koskaan. Minulle nousi myös kuume ja palelin ja tärisin kylmästä ja kivusta. Siinä vaiheessa kun lopulta epiduraalin sain, olin niin sekaisin, että en saanut sanaa suustani, en kuullut kunnolla mitä minulle puhuttiin, ja näin ihmiset valkoisina hahmoina. En edes muista kuinka palon siinä oli ihmisiä ympärilläni.

Epiduraali oli taivas, sain nukahdettua ja kerättyä voimia. Pyysin uutta annosta jo hyvissä ajoin kun aloin taas tuntemaan supistuksia, sillä ajattelin etten kestä enää sitä kipua.. No toisen annoksen vaikutus ei kauaa kestänyt ja pyysin lisää, mutta jostain syystä sitä sitten pihtailtiin, eikä edes viitsitty tarkistaa oliko synnytys edennyt yhtään.

Monta kertaa koko synnytyksen ajan sanoin, että haluan ponnistusvaiheeseen jotain, mutta sain siihen vastaukseksi; katsotaan nyt...

Viimeiset pari tuntia kärvistelin ilman mitään kivunlievityksiä aivan järkyttävissä tuskissa, hädissäni imin vain ilokaasua ja pyysin jatkuvasti sitäkin isommalle. Kätilö ei sitä tehnyt, joten mies laittoi kaasut täysille. Pyysin miestä HAKKAAMAAN minua selkään, koska sekin olisi tuntunut siedettävämmältä kuin se tuska, mitä koin. Mies ei tietenkään suostunut ja kätilö istui vieressä vain tietokonetta näpytellen ja pyysi miestäni hellästi sivelemään selkääni sen kovan hieromisen sijaan. Jos olisin ollut paremmissa voimissani, olisin vetänyt kötilöä turpaan tuossa kohtaan. Pyysin kivunlievitystä ja kätilö vaan sanoo että katsotaan nyt vielä.

Lopulta pyysin päästä pissalle, en tietenkään päässyt itse vessaan, enkä osannut pissata kippoonkaan muiden läsnäollessa. No, kätilö alkaa laittamaan katetria, kunnes sanoo ettei katetria ehdi laittaa, nyt muuten ponnistetaan! En tuntenut minkäänlaista ponnistuksen tarvetta ja en oikeasti osaa sanoa, kumpi sattui enemmän; ne järkyttävät supistukset vai se kun tasan tarkkaan tunnen kuinka vesimelooni raivaa tietään ulos ja missä kohti se on tulossa. Olin varma, että repeän tuhannen päreiksi, en saanut huutaa vaikka luulin kuolevani siihen paikkaan.

Kun vauva lopulta oli ulkona, olin järkyttynyt. Ei, kaikki se kipu ja kärsimys ei sillä hetkellä tuntunut sen vauvan arvoiselta, en tuntenut mitään lasta kohtaan ja olisin halunnut vain pitkään kuumaan suihkuun. Olo oli likainen, kuvottava, järkyttynyt, olin nälissäni ja väsynyt 15h:n syömättömyyden, verenhukan ja kovan urakan jälkeen.

Vaikka synnytyksessä ei varsinaisesti mitään dramaattista tapahtunut, oli se kokemuksena jopa nöyryyttävä. Mielenkiintoisinta on, että synnytyksen jälkeen kuvissa näytän onnelliselta, enkä oikeastaan edes tunnista itseäni niistä kuvista ja kun mietin mitä tunteita siihen tilanteeseen liittyi.

En voi sille mitään, että olen kateellinen niille äideille, jotla ovat saaneet kokea hellyyden ja lapseen rakastumisen heti synnytyksen jälkeen.

Tuosta on aikaa kolmisen vuotta ja toisenkin lapsen olen synnyttänyt (paremmilla kivunlievityksillä) mutta silti tuo eka synnytys järkyttää edelleen ja tunnen jääneeni jostain isosta asiasta paitsi.

Sain paljon onnitteluita, mutta en osannut iloita vauvasta tai onnitteluista ja itkin sitä, ettei mies tuonut minulle edes kukkia sairaalaan. Ja kyllä, sairastun synnytyksen jälkeiseen masennukseen, mistä kärsin edelleen :,(

No ei se mullakaan ollu ruusuista mutta vauvaan kyl rakastuin heti paikalla. Syntymästä aikaa reilu 3v enkä missään nimessä halua enää synnyttää. Pelottaa liikaa se että toistuu eikä onnistukaan.

Olihan se niin, ettei mikään mennyt kuvitelmien/ suunitelmien mukaan. Olin myös hämilläni ja järkyttynyt omasta kokemuksestani. Nyt 1v2kk kulunut tuosta ja alkaa vauvakuume nostaa päätään. ;)

No, en minullakaan ole mitään hyvää sanottavaa ensimmäisestä synnytyksestä, mutta onneksi toinen tavallaan korjasi sen ensimmäisen kamalan kokemuksen. En oikein osaa sanoa muuta neuvoa kuin yrität olla ajattelematta sitä kauheaa kokemusta. Aika kultaa muistoja, nyt kun synnytyksestä on 13 vuotta, pystyn ajattelemaan sitä aika neutraalisti. Tosin tuntuu että vuorovaikutussuhde poikaani olisi alunperin rakentunut ihan toiselta pohjalta jos synnytys olisi menny edes jollain tavoin nappiin...itselläni myös puhkesi synnytyksen jälkeinen masennus. Ilmeisesti olen vaan liian herkkis, jotkut pystyvät pääsemään tällaisista asioista yli helposti.

Kuulostaa tosi kamalalta, ei ihme että se vaivaa edelleen mieltä :( Lähipiirissä tuntuu että juuri pahimmat muistot, ellei jopa traumat, on jäänyt niille jotka on kokeneet itsemäärämisoikeutensa menneen synnytyksessä ihan täysin, joku ulkopuolinen on tullut ja jyrännyt, antanut ymmärtää että tietää paremmin mitä synnyttäjä tuntee ja tarvitsee.

Oletko päässyt käsittelemään asiaa jonkun ammattilaisen kanssa? Oikeasti puhumaan niistä tunnoista kunnolla? Luuletko että se voisi auttaa ellet ole vielä kokeillut?

Kutakuinkin noin meni mullakin. Paitsi että kesti 18 tuntia ja epiduraali ei missään vaiheessa auttanut kunnolla. Ja lopulta kaikki päättyi imukuppiin ja 30 tikkiin 2. asteen repeämien ja epparin takia. Ei se kuitenkaan minusta ollut luonnotonta, vain kamalaa. Onneksi oli toinen lapsi (eka sektiolla) eikä enempää ole tulossa.

Mulla eka synnytys käynnistettiin ja siinä oli just noin, et supistuksissa ei tuntunut loppuvaiheessa olevan taukoja ollenkaan. Mulla oli pelkkä ilokaasu ja todellakaan en tuntenut oikein hallitsevani tilannetta. Mulle se oli kuitenkin hyvä kokemus enkä niin väsynyt, koska oli kuitenkin suht nopea synnytys. Toka synnytys oli niin paljon parempi kokemus, kun mitään käynnistys/vauhditusaineita ei ollut pelissä mukana. Mulla oli taas vain ilokaasu käytössä ja kaikki meni niin kuin vain toivoa voi.

Ihana että tästä keskustellaan. Minulle jäi myös ihan samanlaiset fiilikset! Tuntui kuin minulle olisi tehty väkivaltaa. Meillä imukuppisynnytys ilman kivunlivityksiä. Koin sanoinkuvaamatonta nöryytystä synnytyksen vuoksi. Olin kuin jossain usvassa ja 10 ihmistä ympärilläni huutaa ja osa repii alapäätäni ( 2 synnytyslääkäriä, 1 lastenlääkäri, 2 kätilöä. mieheni, lastenhoitaja lastenosastolta jne.) En pystynyt kivuiltani hengittämään enkä huutamaan. Vauvan hapettumistasot romahtivat ja vihreän lapsiveden jälkeen kiskottiin imukupilla ilman mitään kivunlievityksiä. Olin niin kivulias etten osannut niitä edes vaatia! Vieläkin itken kun tätä kirjoitan ja lapsemme on yli 2v.

Nyt olen lapseen rakastunut aivan täysin mutta aluksi vain itkin kaikkea. En sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen, kiitos siitä miehelleni joka tuki minua niin järkkymättömästi!

Ikävä kokemus sinulla. En ymmärrä, miksi nykyäänkin vielä on paljon kätilöstä kiinni tuo kivunlievitys. Itse olen kokenut synntyksen, jossa vain ilokaasua vetelin, mutta myös kovalla kivulla olen synnyttänyt. Viimeisin meni täysin ilman kipua, koska halusin synnyttää kivuttomasti. Sain 3 eri puudutetta. Olin kai jo suorittanut pakolliset kipusynnytykset niin antoivat kokea kivuttoman.

olen itse kätilö ja olin siis nähnyt ja tiesin kyllä mitä odottaa, mutta kappas kun kaikkien synnytykset menee eri tavalla. Olin nähnyt kuinka hyvin epiduraali yleensä toimii, no minulla se ei toiminut. junnasin ensin 3cm tyyliin koko päivän, jonka jälkeen puhkaistiin kalvot ja aukesinkin sitten puolessa toista tunnissa täysin auki ja sain alkaa ponnistamaan. Tuon viimeisen 1½ tuntia oksensin, vuosin lapsivettä ja ties mitä, ja vielä omien työkavereiden edessä... Lapsen sukupuolikin oli mennyt näköjään ultrassa pieleen. Silti kun vauva syntyi olin niiiiiiiiin onnellinen että selvisin (vaikka kuvaamasi meloonin läpiajo olikin yhtä h***ä)!

Siitä tulee kesällä 2 vuotta aikaa ja nyt olen raskaana, laskettu aika on juuri kesällä. Kieltämättä olen käynyt asioita paljon päässäni läpi, mutta nyt ei auta muu kuin käyttää omaa tietouttaan hyödyksi ja uskoa, että niin kamalaa kun se onkin, niin se on oikeasti ihan luonnollista ja se palkinto on kyllä sanoinkuvaamaton! Loppujen lopuksi se kesti vain 18 tuntia, ja sitten se oli ohi!

Nojaa, oma synnytykseni meni ehkä siksi niin hyvin etten odottanut/olettanut mitään, ja siksi että sain kivunlievitykset ajallaan(tuuristahan sekin on osittain kiinni).
Ajattelin että mennään vaan tilanteen mukana ja olin niin nuori etten jotenkin edes osannut pelätä kaikkea mahdollista..
Kesti kaikenkaikkiaan 30 h ja paljon tuli mutkia matkaan,mutten osannut "kauhistella" sitä jälkeenpäin kuin vasta sitten kun kaverit/tuttavat/sukulaiset kauhistelivat.

SIITÄ en kuitenkaan tiennyt mitään/osannut arvatakkaan minkälainen olotila synnytyksen jälkeen olisi,en ymmärrä miksei siitä puhuttu.
En minäkään tuntenut mitään sen isompia ihastuksen tai rakkauden tunteita heti synnytyksen jälkeen,itkenyt onnesta tms.
Olin lääkkeistä turta,äärimmäisen väsynyt,huonovointinen,paleli jne.
Olisin halunnut vain nukkua.
Ensimmäinen vuorokausi synnytyksen jälkeen menikin sitten kovissa kivuissa,vessassa käynti tai parin metrin matkan kävely tuotti tuskaa kun jalat eivät meinanneet kantaa eikä voimia ollut mihinkään.
Meni ehkä pari päivää että tokenin siitä, ja sitten kyllä rakkaus lapseen syttyi,hitaasti mutta varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;23158789:
Mikset saanut huutaa?

Vain harva äiti pystyy ponnistamaan ja huutamaan yhtäaikaa. Ponnistamisessa tarvitset voimat alaspäin kun huutaminen rentouttaa lihakset jää voima saamatta. (Uudelleen synnyttäjät onnistuvat tässä kuitenkin ensareita paremmin, koska supistukset vievät vauvaa paremmin eteenpäin jo kertaalleen raivatulla tiellä, eivätkä he siis tarvitse ihan yhtä paljon sitä työntövoimaa tähän ;) )

Mun puolesta äidit saa salissa huutaa ihan niin paljon kun sielu sietää, kunhan vauva liikkuu eteenpäin, se on tukala paikka vauvallekin.

[QUOTE="Hui";23158701]

Epiduraali oli taivas, sain nukahdettua ja kerättyä voimia. Pyysin uutta annosta jo hyvissä ajoin kun aloin taas tuntemaan supistuksia, sillä ajattelin etten kestä enää sitä kipua.. No toisen annoksen vaikutus ei kauaa kestänyt

Lopulta pyysin päästä pissalle, en tietenkään päässyt itse vessaan, enkä osannut pissata kippoonkaan muiden läsnäollessa. No, kätilö alkaa laittamaan katetria, kunnes sanoo ettei katetria ehdi laittaa, nyt muuten ponnistetaan! En tuntenut minkäänlaista ponnistuksen tarvetta ja en oikeasti osaa sanoa, kumpi sattui enemmän;

[/QUOTE]

Kai tajuat itsekin, että noi tummennetut asiat, siis liiallinen epiduraalin käyttö, aiheutti sen ettet tuntenut ponnistuksen tarvetta. Summa summarium, ehkä kätilö oli oikeassa ja yritti siksi välttää liiallista epiduraalin antoa.

Kuule, mä synnytin esikoisen ILMAN MITÄÄN KIVUNLIEVITYSTÄ. Pyysin sitä heti saliin päästyäni, mutta lääkäri ei saanut laitettua mulle spinaalia. Eikä myöskään kohdunkaulan puudutetta, koska se oli jo liian myöhäistä. Joten ole sinä tyytyväinen siitä epiduraalista. En minäkään ole katkera sille lääkärille, joka ei saanut sitä spinaalia mulle laitettua!

Kannatan aktiivista synnytystä ja harmittelen Suomessakin olevaa synnytyskulttuuria. Neuvolasta synnytyksestä ei saa sitä "aitoa" kuvaa, kun korostetaan eniten erilaisia lääkkeellisiä kivunlievityksiä ja haetaan kivuttomuutta, tuudittaen odottajat ajatukseen siitä kivuttomuudesta, jota ei voida taata. Jos olisin itse ottanut yhdessäkään kolmesta synnytyksestäni epiduraalin, joka olisi johtanut apn kuvailun tapaan jopa nukahtamiseen - missä vaiheessa omatkaan vauvani olisivat syntyneet? Ilman epiduraalia he syntyivät ihan lähitunteina kun olin sairaalaan mennyt, eikä synnytyksen kulkua häirinnyt lääkkeelliset toimenpiteet. Kivun ym suhteen apn kuvaukset sopivat jokaiseen synnytykseeni, mutta omalla valmistautuneella asenteella siitäkin tuli porhallettua läpi. Kuuluttaisinkin realismia synnytysvalmennuksiin. Kerrottaisiin rehellisesti, että se todellakin sattuu, mutta että siihen kipuun ei kuole ja loppujen lopulta se on nopeasti ohi. En itsekään nauttinut synnytysten viimeisten tuntien tuskista ja niinä hetkinä, kun vauva oli sylissä, oli minullakin päällimmäisimpinä haluina saada syötävää, juotavaa ja päästä suihkuun. Onneksi synnytysten jälkeen eteen onkin kärrätty tarjottimilla reilusti purtavaa ja vauvan torkkuessa kapalossa on ehtinyt käydä rauhassa peseytymässä.

Pointtini on, että itse tavallaan ikäänkuin psyykkasin itseni siitä kipukokemuksesta ulos jo etukäteen. Menin ottamaan vastaan mitä on, ajatellen että sitten se on ohi. Kolmannella kertaa siitä ponnistusvaiheen repivästä kivusta muistutti synnytyksen jälkeenkin jatkuneet kivut lähes parin kk ajan ja mitä on muitten kanssa jutellut ja kokemuksia lueskellut, harvemmalla se ponnistusvaihe on ihan niin lantionseutua repivä. Eli sen suhteen kannattaa varautua, että ei ole ehkä sen helpompi seuraavillakaan kerroilla. Käsittääkseni siihen kipuun ei puudutteet edes auta ja jälkikäteen osastolla oli kiven takana saada kipuihin edes panadolia......

Kannatan aktiivista synnytystä ja harmittelen Suomessakin olevaa synnytyskulttuuria. Neuvolasta synnytyksestä ei saa sitä "aitoa" kuvaa, kun korostetaan eniten erilaisia lääkkeellisiä kivunlievityksiä ja haetaan kivuttomuutta, tuudittaen odottajat ajatukseen siitä kivuttomuudesta, jota ei voida taata. Jos olisin itse ottanut yhdessäkään kolmesta synnytyksestäni epiduraalin, joka olisi johtanut apn kuvailun tapaan jopa nukahtamiseen - missä vaiheessa omatkaan vauvani olisivat syntyneet? Ilman epiduraalia he syntyivät ihan lähitunteina kun olin sairaalaan mennyt, eikä synnytyksen kulkua häirinnyt lääkkeelliset toimenpiteet. Kivun ym suhteen apn kuvaukset sopivat jokaiseen synnytykseeni, mutta omalla valmistautuneella asenteella siitäkin tuli porhallettua läpi. Kuuluttaisinkin realismia synnytysvalmennuksiin. Kerrottaisiin rehellisesti, että se todellakin sattuu, mutta että siihen kipuun ei kuole ja loppujen lopulta se on nopeasti ohi. En itsekään nauttinut synnytysten viimeisten tuntien tuskista ja niinä hetkinä, kun vauva oli sylissä, oli minullakin päällimmäisimpinä haluina saada syötävää, juotavaa ja päästä suihkuun. Onneksi synnytysten jälkeen eteen onkin kärrätty tarjottimilla reilusti purtavaa ja vauvan torkkuessa kapalossa on ehtinyt käydä rauhassa peseytymässä.

Pointtini on, että itse tavallaan ikäänkuin psyykkasin itseni siitä kipukokemuksesta ulos jo etukäteen. Menin ottamaan vastaan mitä on, ajatellen että sitten se on ohi. Kolmannella kertaa siitä ponnistusvaiheen repivästä kivusta muistutti synnytyksen jälkeenkin jatkuneet kivut lähes parin kk ajan ja mitä on muitten kanssa jutellut ja kokemuksia lueskellut, harvemmalla se ponnistusvaihe on ihan niin lantionseutua repivä. Eli sen suhteen kannattaa varautua, että ei ole ehkä sen helpompi seuraavillakaan kerroilla. Käsittääkseni siihen kipuun ei puudutteet edes auta ja jälkikäteen osastolla oli kiven takana saada kipuihin edes panadolia......

mut entä kun on kärsinyt kamalista supistuksista 24h putkeen, ei saa syötyä eikä nukuttua kyllä se epiduraali on siinä vaiheessa aika mukava juttu....

Kuulostaa tosi kamalalta, ei ihme että se vaivaa edelleen mieltä :( Lähipiirissä tuntuu että juuri pahimmat muistot, ellei jopa traumat, on jäänyt niille jotka on kokeneet itsemäärämisoikeutensa menneen synnytyksessä ihan täysin, joku ulkopuolinen on tullut ja jyrännyt, antanut ymmärtää että tietää paremmin mitä synnyttäjä tuntee ja tarvitsee.

Oletko päässyt käsittelemään asiaa jonkun ammattilaisen kanssa? Oikeasti puhumaan niistä tunnoista kunnolla? Luuletko että se voisi auttaa ellet ole vielä kokeillut?

Joo, juurikin tuo itsemäärämisoikeuden puuttuminen oli ehkä pahinta. Ja kun luottaa ammattilaiseen eikä kilttinä ihmisenä osaa pistää tarpeeksi vastaan, enkä lopulta enää edes kyennyt. Ja siinä koko synnytyksessä oli paljon muitakin asioita, joissa minun toiveita ei otettu ollenkaan huomioon.

Ennen kakkosen synnytystä kävin pelkopolilla keskustelemassa ja siihen valmistauduin tosi hyvin ja kirjoitin ihan paperille mieltäni vaivaavat asiat, ettei jää kiltteyksissä sanomatta. Kätilö oli aivan ihana, huomasi jo kuinka nieleskelin kyyneleitä siinä ovella kun kakkien sairaalatavaroiden näkeminen toi liian kipeät muistot mieleen. Tämänkin kätilön mielestä miua ei oltu kuunneltu ja hän kirjasi kaikki toiveeni ylös ja niitä sitten ihana vanha kätilö itse toisessa synnytyksessä noudatti hyvin ja toisesta jäikin ihan eri fiilikset. Silti tuo parempi kokemus ei paranna tuota huonoa..

Esikoisen syntymön jälkeen meni tosi kauan, että seksiä harrastaessa ajattelin itkien synnytystä ja joskus vieläkin sitä tapahtuu. Pitäis tuosta varmaan enemmänkin puhua, siksi varmaan tännekin tästä kirjoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja minäminäminä;23158932:
Kai tajuat itsekin, että noi tummennetut asiat, siis liiallinen epiduraalin käyttö, aiheutti sen ettet tuntenut ponnistuksen tarvetta. Summa summarium, ehkä kätilö oli oikeassa ja yritti siksi välttää liiallista epiduraalin antoa.

Kuule, mä synnytin esikoisen ILMAN MITÄÄN KIVUNLIEVITYSTÄ. Pyysin sitä heti saliin päästyäni, mutta lääkäri ei saanut laitettua mulle spinaalia. Eikä myöskään kohdunkaulan puudutetta, koska se oli jo liian myöhäistä. Joten ole sinä tyytyväinen siitä epiduraalista. En minäkään ole katkera sille lääkärille, joka ei saanut sitä spinaalia mulle laitettua!

Miten te kehtaatte kommentoida toisille tällaisia? Oletko sinä jotenkin parempi synnyttäjä tai kovempi marttyyri kun sulle ei ehditty mitään antaa? Synnytys kuten kipukin on subjektiivinen kokemus josta yksi ei todellakaan toiselle voi sanoa että 'mulla oli vaikeampaa' tai 'ole kuule tyytyväinen'.

Mikä tekee äiti-ihmisistä noin hiton katkeria kaikesta? Pitää vittuilla toisille ja nostaa itseään johonkin ihme sädekehätasolle. Aargh! Eikö voi kommentoida mitään kannustavaa, ymmärtävää, ystävällistä. Mitään positiivista? Hitto mitä jengiä taas liikenteessä..

mulla eka synnytys sujui kun unelma,kiujen lievitykseen sain kohdunkaulan puudutteen.Tokan syntymä sujui vauvan syntymään saakka hyvin,vauvalla oli hengitysvaikeuksia ja hänet vietiin heti rinnaltani pois,hänellä oli ilmarinta.
Kolmas taas oli katastrofi,ei syntynyt millään eikä ihme,napanuora kahdesti kaulan ympärillä ja hatäsektiolla syntyi.Lopputuloksena aivovaurio joka aihetti cp-vamman.